Spring naar bijdragen

Waarom gaan jongeren naar de kerk?


Aanbevolen berichten

Hellohello,

mensen uit mijn klas bijv, vragen wel eens: waarom ga je eigenlijk naar de kerk?

nou, ik kan ze altijd wel een erg leuk antw geven en dan zitten ze ook van ; oke tof.

maar ik vraag me af, waarom gaan jullie naar de kerk?

wat is de motivatie van jongeren om op zondagochtend hun bed uit te stappen?

en wat maakt jouw kerk leuk,

of waarom vind jij een kerk vet?

(ik moet voor nederlands hier ook een uiteenzetting voor maken, daarom ook een beetje mijn vraag)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik kan ook zaterdagavond om 7 uur terecht voor de Mis, dus ik hoef niet altijd zondagochtend mijn bed uit smile.gif.

Ik ga niet naar de kerk omdat het leuk of vet is, want ik kan wel duizend en een dingen bedenken die leuker en vetter zouden zijn. Ik ga er heen om mij verbonden te voelen met de Kerk en haar leden. Om God te aanbidden en ter Communie te gaan, onderwezen te worden, tot bezinning komen enz enz.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom naar de kerk gaan vet en leuk moet zijn, voor mij is het een serieuze zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:49:29 schreef Thorgrem het volgende:

Ik kan ook zaterdagavond om 7 uur terecht voor de Mis, dus ik hoef niet altijd zondagochtend mijn bed uit
smile.gif
.

Ik ga niet naar de kerk omdat het leuk of vet is, want ik kan wel duizend en een dingen bedenken die leuker en vetter zouden zijn. Ik ga er heen om mij verbonden te voelen met de Kerk en haar leden. Om God te aanbidden en ter Communie te gaan, onderwezen te worden, tot bezinning komen enz enz.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom naar de kerk gaan vet en leuk moet zijn, voor mij is het een serieuze zaak.

iedereen kijkt natuurlijk anders tegen een kerk aan,

ik kan er niet tegen als alles een serieuze boel is, daar sta ik echt niet graag voor op!

ik wil een beetje feest en enthousiasme. juichen en dansen dat soort dingen!

omdat God ook niet altijd serieus is!

maar dat ligt natuurlijk voor iedereen anders!

maar ik prijs de Heer liever met een dikke beat dan met een orgel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik persoonlijk offer mijn uitslaap-zondagmorgen door naar de kerk te gaan, omdat ik gevoed wil worden met geestlijk voedsel. Opdat ik voorbereid zal zijn als Jezus terug komt om zijn discipelen op te nemen.. Ook omdat ik voor mezelf bewust heb gekozen om Hem te dienen. Ik ga voor alle duidelijkheid niet naar de kerk omdat ik gedwongen word door mijn ouders, maar uit eigen vrije wil. Bovendien is het best gezelligknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ga naar de kerk om God te ontmoeten en meer over hem te leren. Daarvoor hoef ik niet altijd vroeg mn bed uit, want soms is er ook uitslaapdienst (=om 12 uur) en 1x in de maand heeft onze jeugdkerk dienst en dat is pas om 1 uur. Dan ga ik daarnaartoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 01 december 2006 15:41:55 schreef gh.gert het volgende:

Ik vraag me af waarom jongeren de (traditionele) kerken verlaten. Het schijnt dat er iedere maand 400 jongeren weg gaan...

Ik vraag het me ook af. Heb je misschien een bron voor die cijfers? En stappen die jongeren dan over naar een andere "kerk" of zijn ze niet meer gelovig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 29 november 2006 15:33:45 schreef rosanneee het volgende:

Hellohello,

mensen uit mijn klas bijv, vragen wel eens: waarom ga je eigenlijk naar de kerk?

nou, ik kan ze altijd wel een erg leuk antw geven en dan zitten ze ook van ; oke tof.

maar ik vraag me af, waarom gaan jullie naar de kerk?

wat is de motivatie van jongeren om op zondagochtend hun bed uit te stappen?

en wat maakt jouw kerk leuk,

of waarom vind jij een kerk vet?

(ik moet voor nederlands hier ook een uiteenzetting voor maken, daarom ook een beetje mijn vraag)

ik vindt naar school gaan en naar het werk meer zinloos, da's maar voor 80 jaar ofzo, maar God is eeuwig, zou erg dom zijn als ik voor die 80 jaar zou gaan.

Daarom wil ik meer doen voor God dan voor de wereld zoals naar de kerk, maar thuisblijven doe ik ook vaak als ik erg moe ben, je kunt net zo goed thuis van God leren en Hem loven dan dat je in de kerk zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens een onderzoek van de evangelische hogeschool verlaten maandelijks zo'n 400 jongeren de kerken.

Een ander onderzoek laat zien dat best veel jongeren waarvan ouders staan ingeschreven bij een kerk toch nauwelijks kerkelijk meelevend zijn.

En in onze eigen kerk zie ik het ook gebeuren dat jonge mensen langzaam niet meer komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 02 december 2006 13:16:38 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Kun je dat iets meer uitleggen?

Kan het alleen vanuit mijzelf uitleggen.

Ik ging vroeger altijd naar de zondag school, toen ik 12 jaar was moest ik ineens naar de kerk.. Een te groot contrast, ditwas voor mij de rede om af te haken.

Of wanneer bijv de kerk te weinig voor jongeren organiseerd.

Maar denk niet dat je het volledige probleem hier kan zoeken. Je hebt natuurlijk ook te maken met de puberteit enzo widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom ga ik naar de kerk? Ik ontmoet daar mijn vrienden. Ook kan ik niet zonder een groep christenen om mij heen. Toch zijn er ook momenten dat ik het moeilijk vind in de kerk. Soms omdat ik het gevoel heb dat veel kerken nogal in zichzelf zijn gekeerd in plaats van hun plaats in de samenleving opeisen. Soms omdat ik tegen verdeeldheid aanloop.

Je zou kunnen zeggen dat ik een soort haat/liefde verhouding heb met de kerk. Alleen klopt het woord haat niet echt. Ik haat de kerk niet, integendeel.

Een lauw/warm verhouding omschrijft het beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid