Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dat ben ik nog aan het zoeken.. Heeft wel met Israel te maken geloof ik.

Matteüs 24:15 (bijbelstudie)

15 Wanneer jullie dus de “verwoestende gruwel†waarover gesproken is door de profeet Daniël, zien staan op de heilige plaats (lezer, begrijp dit goed)

Ging er over, dus ben nu hard aan het zoeken in Daniel *pakt "het leven" erbij*

Samengevoegde post 22-10-2006 21:02:14:

*Diakio

Dankjewel. Maar is dit ook in bijbelteksten terug te vinden.

want als je Matteüs leest moet de tempel dus al gebouwd zijn door mensen en niet pas als Jezus terug komt toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 22 oktober 2006 20:58:24 schreef Princess. het volgende:

Dankjewel. Maar is dit ook in bijbelteksten terug te vinden.

Graag gedaan. En ja, het zal ongetwijfeld nog op vele plaatsen te vinden zijn.

Quote:
want als je Matteüs leest moet de tempel dus al gebouwd zijn door mensen en niet pas als Jezus terug komt toch?

Ik ben geen liefhebber van het buiten context lezen van de heilige Schrift, dus vergeef me, maar ik heb geen antwoorden voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Diakio

Nogmaals bedankt, maar wat bedoel je met buiten zijn context lezen?

Ik ben nog even verder gaan zoeken in Daniel en dit is wat ik gevonden heb.

Daniel 9:27

Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.

Daniel 11:31

Hij brengt strijdkrachten op de been; die zullen het heiligdom, de vesting, ontwijden, het dagelijks offer afschaffen en een verwoesting brengend afgodsbeeld oprichten.

Daniel 12:11

En vanaf het moment dat het dagelijks offer wordt afgeschaft en een verwoesting brengend afgodsbeeld is opgericht, zullen er twaalfhonderdnegentig dagen verstrijken.

Hmz ik ga er nog even over brainstormen en kijken of er ook nog wat in het NT staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 22 oktober 2006 21:26:37 schreef Princess. het volgende:

* Diakio

Nogmaals bedankt, maar wat bedoel je met buiten zijn context lezen?

Daarmee bedoel ik dat ik weinig zinnigs kan zeggen op grond van losse Bijbelcitaten. En in mijn geloof speelt die derde tempel geen rol van betekenis, dus vanuit die context kan ik er ook niets over zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 22 oktober 2006 21:35:12 schreef Princess. het volgende:

je bent Katholiek toch?

Yes ma'am.

Quote:
Jezus zij toch dat wij naar de vijgenboom moesten kijken en de omringende bomen?

Dan denk ik dat de derde tempel (wat ik er op dit moment van weet) wel belangrijk is als christen zijnde. Ik vind het iig wel
puh2.gif

Ik vind het prima dat jij dat vindt. Maar er werd een vraag gesteld, daar heb ik een linkje bij gezet. Maar dat was dan ook meteen alles wat ik met het begrip "derde tempel" heb. Als voor jouw geloofsleven het belangrijk is je te verdiepen in wat dan ook mbt die tempel, vooral doen dan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 22 oktober 2006 21:26:37 schreef Princess. het volgende:

* Diakio

Nogmaals bedankt, maar wat bedoel je met buiten zijn context lezen?

Ik ben nog even verder gaan zoeken in Daniel en dit is wat ik gevonden heb.

Daniel 9:27

Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.

Daniel 11:31

Hij brengt strijdkrachten op de been; die zullen het heiligdom, de vesting, ontwijden, het dagelijks offer afschaffen en een verwoesting brengend afgodsbeeld oprichten.

Daniel 12:11

En vanaf het moment dat het dagelijks offer wordt afgeschaft en een verwoesting brengend afgodsbeeld is opgericht, zullen er twaalfhonderdnegentig dagen verstrijken.

Hmz ik ga er nog even over brainstormen en kijken of er ook nog wat in het NT staat.

Ik neem de vrijheid te verwijzen naar een stukje wat ik hierover al eerder schreef. Dat vind je hier.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Levi

Thanks. qua jaartallen is het me wel wat duidelijker geworden. Al blijf ik het lastig vinden als het over (eind)profetieen gaat.

Heb trouwens in het NT ook nog iets gevonden over de (derde)tempel namelijk:

2 Tess 2,4

Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf.

Maar "het leven" heeft geen commentaar bij dit stukje puh2.gif maar ziet er aardig naar uit dat hiet de derde tempel mee bedoelt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar het mij vooral aan doet denken zijn een groep orthodoxe Joden die al allerlei voorbereidingen aan het treffen zijn om de tempel te kunnen bouwen en in te kunnen richten. Het schijnt dat ze het grootste deel van het interieur al bij elkaar hebben. Ook is het zo dat er voor een bepaald offer een rode koe nodig was. En dat ze die ondertussen ook gefokt hebben.

Het enige waar ze op wachten is het verdwijnen van de Rotskoepel. Iets wat nog makkelijker zou kunnen gaan dan het lijkt, aangezien er onder de Tempelberg een behoorlijk instabiele breuklijn schijnt te lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

*Radio

Volgens mij is er een verschil, want wij zijn niet heilig van onzelf we zijn geheiligd door Jezus bloed. En als we Jezus hebben aangenomen komt de HG in ons wonen. Dus zijn we een tempel van de HG

Ik denk zelf dat de antichrist Jezus niet aanneemt als Heer. En dus ook de HG niet heeft, en is zijn lichaam dus ook geen tempel van de HG

De tempel van God daarintegen is wel Heilig en die zal ontheiligt worden door de antichrist en plaats nemen op Gods troon. Ik denk dat hier een tempel in de zin van een gebouw bedoelt word.

Maar dat weet ik niet zeker, dat zou ik dan even moeten opzoeken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 23 oktober 2006 10:58:29 schreef Princess. het volgende:

* Levi

Thanks. qua jaartallen is het me wel wat duidelijker geworden. Al blijf ik het lastig vinden als het over (eind)profetieen gaat.

Heb trouwens in het NT ook nog iets gevonden over de (derde)tempel namelijk:

2 Tess 2,4

Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf.

Maar "het leven" heeft geen commentaar bij dit stukje
puh2.gif
maar ziet er aardig naar uit dat hiet de derde tempel mee bedoelt wordt.

Glad to be of assisntence knipoog_dicht.gif

En wat betreft de derde tempel, staat er wel het een en ander in het NT. Te denken valt bijvoorbeeld aan de volgende passage's.

1 Petrus 2:

'4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn.'

Eveneens wordt in dit gedeelte gesproken over het vormen van een heilig priesterschap, wat mij doet denken aan de manier waarop mensen in het OT priester werden, namelijk door gezalfd te worden met olie. Uit de bijbel komt naar voren dat olie het beeld is van de Heilige Geest, dus ben ik het eens met Raido dat ons lichaam de tempel zou moeten zijn van de Heilige Geest. In feite is dat dus ook wat Petrus hier zegt.

In dat verband is het overigens ook mooi om te zien dat er voor de bouw van de tempel van Salomo wordt gemeld dat er 153.000 man werkzaam zijn op die tempel te bouwen.

Wanneer dan de nieuwe, geestelijke tempel gebouwd moet worden, en Jezus leerlingen heeft geroepen waarbij Hij zegt: 'Ik zal u vissers van mensen maken', dat de oogst van de wonderbaarlijke visvangst in Johannes 21 bestaat uit 153 vissen...

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

*Levi

Nogmaals bedankt

Ik had er nooit bij stilgestaan dat het misschien ook een geestelijke tempel zou kunnen zijn. big-smile.gif *nieuw inzicht*

Maar aan de andere kant

Mat 24:15

15 Wanneer jullie dus de “verwoestende gruwel†waarover gesproken is door de profeet Daniël, zien staan op de heilige plaats (lezer, begrijp dit goed)

De Heilige plaats is toch Sion? dus zou het ook weer een gebouw kunnen betekenen. puh2.gif Ik blijf het lastig vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt mij persoonlijk nogal logisch. Jezus had toen het visioen gezien dat de tempel (van Herodes) verwoest zal worden over 40 jaar en geen enkele steen op de andere gelaten zou worden. Dit is uitgekomen, de tempel is verwoest en staat niet meer in Jerusalem.

Ik zie de opbouw van de tempel dan ook vooral als geestelijk, net als het koninkrijk der hemelen. De tempel is gebouwd in de harten van de gelovigen wat Levi al aangeeft. Daarnaast; waar is de tempel voor nodig het was toch een heenwijzing naar het zoenoffer van Christus wat geschied is. Het kán natuurlijk zijn dat met de tempel verwezen wordt naar een Nieuw Jerusalem waar Jezus Christus in het midden staat; als een Zon.

En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.

Openbaringen 21 smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 23 oktober 2006 12:19:09 schreef Princess. het volgende:

Zo heb ik het echt nog nooit bekeken
puh2.gif

Maar hoe kijk jij dan tegen het gruwel aan waar Jezus voor waarschuwt?

Nou ja, wie is nu degene die alles wat Jezus heeft opgericht wil verwoesten... de satan, lijkt mij. De verwoesting zal er dus uit bestaan dat de tempel afgebroken wordt. Dat is niet iets wat van buitenaf gebeurt, maar van binnenuit. Jezus waarschuwt voor de valse christussen en valse profeten. Volgens mij is die verwoesting al begonnen, want er zijn al kerken waar gepredikt wordt dat de opstanding van Jezus uit de dood symbolisch moet worden gezien... Heel het evangelie wordt op die manier ontkracht.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat wat wij kennen als klaagmuur is nooit onderdeel geweest van een/de Tempel.

Quote:
De westmuur of westelijke muur (Hebreeuws: Hakotel hama'aravi) is traditioneel de westelijke muur van de Joodse Tempel, die op de tempelberg in Jeruzalem was gebouwd. Strikt genomen is de Westmuur niet een originele muur van het eigenlijke tempelgebouw maar is het een gedeelte van de muur dat het plateau omringt en ondersteunt waarop de eigenlijke Tempel eens stond en waar nu de Rotskoepel en de Al-Aqsa Moskee staan.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid