Spring naar bijdragen

De Schrift als hoogste gezag?


Aanbevolen berichten

Quote:

Op maandag 02 oktober 2006 21:27:14 schreef Michie23 het volgende:

De Schrift als hoogste gezag?

Maar goed, laten we eens gaan kijken wat er hoort te gebeuren als we ons echt houden aan Sola Scriptura.

Rond 1830 waren er in vooral in Engeland en Schotland christelijke bewegingen die ongeveer hetzelfde wilden waar jij voor pleit. link

Die worden nu bij de restaurationistische bewegingen gerekend, al is er vaak weinig meer over van de oorspronkelijke uitgangspunten. In de apostolische beweging bijvoorbeeld waren destijds ook apostelen, profeten e.d. die de gemeenten trachtten te inspireren en de Mormonen hebben/hadden ook zoiets.

Het lastige bij een dergelijke "restauratie" van het christendom uit de tijd van Paulus is dat je niet precies weet hoe het er daar aan toeging. Je kunt wel iets proberen na te doen, maar of dat werkelijk is als teruggaan naar de praktijken van toen?

Nog even afgezien van de vraag of het zin heeft naar iets terug te gaan waar de waarde niet van vast staat. Zo willen de Salefies link in de Islam terug naar de tijd van de profeet en zijn metgezellen en alle latere ontwikkelingen tot ketterij verklaren. Andere moslims worden daarbij vaak als ongelovigen bestempeld.

Maar er moet wel iets gebeuren, want nu kiezen vele jongeren voor religies waar wel echt gemediteerd kan worden en/of gedanst in devotie voor de Heer. De mensen willen geen passieve toehoorders meer zijn, maar zelf aktief hun band met God ontwikkelen. En gelijk hebben ze!

Samengevoegde post 06-10-2006 11:44:24:

Quote:

Op maandag 02 oktober 2006 21:27:14 schreef Michie23 het volgende:

De Schrift als hoogste gezag?

Maar goed, laten we eens gaan kijken wat er hoort te gebeuren als we ons echt houden aan Sola Scriptura.

Rond 1830 waren er in vooral in Engeland, Schotland en Amerika christelijke bewegingen die ongeveer hetzelfde wilden waar jij voor pleit. link

Die worden nu bij de restaurationistische bewegingen gerekend, al is er vaak weinig meer over van de oorspronkelijke uitgangspunten. In de apostolische beweging bijvoorbeeld waren destijds ook apostelen, profeten e.d. die de gemeenten trachtten te inspireren en de Mormonen hebben/hadden ook zoiets.

Het lastige bij een dergelijke "restauratie" van het christendom uit de tijd van Paulus is dat je niet precies weet hoe het er daar aan toeging. Je kunt wel iets proberen na te doen, maar of dat werkelijk is als teruggaan naar de praktijken van toen?

Nog even afgezien van de vraag of het zin heeft naar iets terug te gaan waar de waarde niet van vast staat. Zo willen de Salefies link in de Islam terug naar de tijd van de profeet en zijn metgezellen en alle latere ontwikkelingen tot ketterij verklaren. Andere moslims worden daarbij vaak als ongelovigen bestempeld.

Maar er moet wel iets gebeuren, want nu kiezen vele jongeren voor religies waar wel echt gemediteerd kan worden en/of gedanst in devotie voor de Heer. De mensen willen geen passieve toehoorders meer zijn, maar zelf aktief hun band met God ontwikkelen. En gelijk hebben ze!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 06 oktober 2006 12:50:39 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Gelukkig wil ik dat de mens dit niet doet maar God, dat is vast veel beter.

Oké, dus als mensen tot het besef komen iets te missen wat wél in de bijbel beschreven is, maar niet in de gemeente aanwezig is en zich daarvoor in willen spannen om dat terug te krijgen, dan is dat slechter dan wanneer jij ... tja op welke manier kwam jij tot het inzicht dat er dingen anders moesten, en waarom is dat op een betere manier gegaan dan bij de mensen in 1830?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 oktober 2006 13:24:32 schreef Levi het volgende:

[...]

Oké, dus als mensen tot het besef komen iets te missen wat wél in de bijbel beschreven is, maar niet in de gemeente aanwezig is en zich daarvoor in willen spannen om dat terug te krijgen, dan is dat slechter dan wanneer jij ... tja op welke manier kwam jij tot het inzicht dat er dingen anders moesten, en waarom is dat op een betere manier gegaan dan bij de mensen in 1830?

Mazzel,

Levi

Het gaat er denk ik niet om dat je als mens (gemeente) streeft om het beter te doen.. Het gaat erom dat mensen opnieuw erkennen God nodig te hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 oktober 2006 13:25:54 schreef hopeloos het volgende:

[...]

Het gaat er denk ik niet om dat je als mens (gemeente) streeft om het beter te doen.. Het gaat erom dat mensen opnieuw erkennen God nodig te hebben...

Juist, en mijn vraag is dan wat het verschil is tussen Michie23 en de mensen rond 1830, die datzelfde uitgangspunt hadden...

Mazzel,

levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 06 oktober 2006 11:43:42 schreef rense het volgende:

[...]

Rond 1830 waren er in vooral in Engeland en Schotland christelijke bewegingen die ongeveer hetzelfde wilden waar jij voor pleit.

@levi: hier maakte ik uit op dat deze mensen streefden naar Sola Scriptura (aangezien het een reactie was op een opmerking van Michie over Sola Scriptura...)

da's dus iets anders dan wat ik net beschreef knipoog_dicht.gif

Vandaar mijn reactie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, en ik begreep dat Rense reageerde op de openingspost van Michie23, waarin beschreven wordt wat de (gereformeerde) kerk - bijbels gezien - zou missen.

Overigens gooide Michie23 met die openingspost ook zijn eigen glazen in, omdat in 'zijn' kerk ook niet alle zaken terug te vinden zijn zoals hij die in zijn post uiteen zette.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 06 oktober 2006 13:51:59 schreef Levi het volgende:

Aha, en ik begreep dat Rense reageerde op de openingspost van Michie23, waarin beschreven wordt wat de (gereformeerde) kerk - bijbels gezien - zou missen.

Overigens gooide Michie23 met die openingspost ook zijn eigen glazen in, omdat in 'zijn' kerk ook niet alle zaken terug te vinden zijn zoals hij die in zijn post uiteen zette.

Mazzel,

Levi

Nee hij wil juist aangeven dat de kerken die zichzelf zo sola scriputa noemen dit misschien wel helemaal niet zijn aan de hand van die teksten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 oktober 2006 13:51:59 schreef Levi het volgende:

Overigens gooide Michie23 met die openingspost ook zijn eigen glazen in, omdat in 'zijn' kerk ook niet alle zaken terug te vinden zijn zoals hij die in zijn post uiteen zette.

Mazzel,

Levi

Iedereen gooit zijn eigen glazen in Levi, geen leer is zuiver zoals deze vandaag geleerd wordt. Bovendien heb ik het hier helemaal niet over mijn eigen kerk. De reden dat ik dit topic heb geopend omdat men hier over het algemeen beweerd dat de Schrift het hoogste gezag heeft en ook alleen de Schrift. Alles wat wel gebeurt maar niet in de Bijbel staat gooit men overboord. Dit is ook geen aanval op de Gereformeerde Kerk maar heb 'slechts' enkele vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 oktober 2006 13:56:34 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Iedereen gooit zijn eigen glazen in Levi, geen leer is zuiver zoals deze vandaag geleerd wordt. Bovendien heb ik het hier helemaal niet over mijn eigen kerk. De reden dat ik dit topic heb geopend omdat men hier over het algemeen beweerd dat de Schrift het hoogste gezag heeft en ook alleen de Schrift. Alles wat wel gebeurt maar niet in de Bijbel staat gooit men overboord. Dit is ook geen aanval op de Gereformeerde Kerk maar heb 'slechts' enkele vragen.

Op die fiets knipoog_dicht.gif

Het kwam mij niet zozeer over als 'vragen' maar meer als kritiekpunten.

Maargoed, ik hoop dat de gereformeerden willen antwoorden.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel voor je antwoord? Michie23,

Nu nog even het onderstaande in herinnering brengen...

Quote:
Op vrijdag 06 oktober 2006 13:24:32 schreef Levi het volgende:

[...]

Oké, dus als mensen tot het besef komen iets te missen wat wél in de bijbel beschreven is, maar niet in de gemeente aanwezig is en zich daarvoor in willen spannen om dat terug te krijgen, dan is dat slechter dan wanneer jij ... tja op welke manier kwam jij tot het inzicht dat er dingen anders moesten, en waarom is dat op een betere manier gegaan dan bij de mensen in 1830?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Tp, ik heb niet je hele post gelezen, maar snap de strekking. het is waarschijnlijk al eerder genoemd, maar je hebt helemaal gelijk in je conclusie dat de Christenen en degene die daar een rol van 'authoriteit' in vertolken, af en toe behoorlijk ver van de letterlijke tekst afstaan.

De vraag is dan ook idd tweezijdig. hou je vast aan de letterlijke tekst of interpreteer je de geest van de tekst naar de huidige tijd?

de tweede vraag is dan natuurlijk gelijk of priesters en dergelijken Schriftelijke authoriteit kunnen claimen en dus kunnen verkondigen dat ze het Woord van God op de juiste manier interpreteren.

Ik ben blij dat hier open vragen op kunnen komen.

Het is imho goed voor iedereen om zelf te onderzoeken hoe deze dingen in elkaar steken, en niets zomaar aannemen.

h.gr.

~one

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een beetje offtopic, maar wel iets wat ik kwijt wil:

Ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man , maar de man het hoofd van de vrouw , en God het hoofd van Christus . Een man die onder het bidden of profeteren het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen

zou je hier uit op kunnen maken dat vrouwen hun hoofd moeten bedekken tijdens het bidden of profeteren? Als ik heel eerlijk ben zie ik dit in evangelische gemeenten niet gebeuren, terwijl veel reformatorische kerken zich er wel aan houden.(Begrijp me goed, ik ben noch evangelisch, noch gereformeerd en het is niet mijn bedoeling om een bepaalde kerkstroming te bashen, het viel mij alleen maar op)

Link naar bericht
Deel via andere websites

je mist het doel van het topic een beetje. Het gaat er niet om dat Michie23 kritiek heeft op traditionelere kerken en dat zijn kerk beter is maar hij wil aangeven dan veel traditionelere kerken roepen sola scriptura dus de schrift het hoogste gezag maar zich vervolgens er niet echt aan houden naar het schijnt en michie23 wil graag uitleg waarom die teksten die hij genoemd heeft niet gehouden worden hoewel er toch wel gezegd wordt sola scriptura

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 oktober 2006 21:08:46 schreef Gusto het volgende:

je mist het doel van het topic een beetje. Het gaat er niet om dat Michie23 kritiek heeft op traditionelere kerken en dat zijn kerk beter is maar hij wil aangeven dan veel traditionelere kerken roepen sola scriptura dus de schrift het hoogste gezag maar zich vervolgens er niet echt aan houden naar het schijnt en michie23 wil graag uitleg waarom die teksten die hij genoemd heeft niet gehouden worden hoewel er toch wel gezegd wordt sola scriptura

en jij mist het punt van Thijs een beetjeknipoog_dicht.gif

Het gaat er niet om dat Thijs de traditionele kerken wil verdedigen, maar dat hij aangeeft dat ook evangelische kerken 'sola scriptura' roepen, en zich niet aan deze bijbeltekst houden. Dus gewoon een toevoeging bij de teksten van Michie smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal allicht het doel van dit topic missen.

Ik zei alleen dat dit mij opviel. Michie gaat tegenwoordig naar een evangelische gemeente(en ik ga als het goed is over 2 weken met hem meesmile.gif), en ik vraag me af hoe hij tegen dit bijbelvers aan kijkt. Als je andere kerken beticht van het zich niet aan Sola Scriptura houden(wat misschien best wel terecht is, ik weet het niet, ben niet gereformeerd, nooit geweest ook), maar veel evangelische kerken(Michie is ook evangelisch) houden zich niet aan dit voorschrift, roept dat bij mij vragen op. Het is overigens geen aanval op Michie en het komt ook niet voort uit frustratie, aangezien ik weinig met de Gereformeerde Kerk heb(en ook weinig tegen overigens).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid