Spring naar bijdragen

Volwassen boeken


Aanbevolen berichten

Ik had een vraagje. Voor Nederlands moet ik een volwassen boek gaan lezen. Ik heb alleen geen fláuw idee wat ik zou moeten lezen. Ik vind fantasy enzo wel leuk, maar het moet Nederlandstalig zijn en niet vertaald.

Ik denk niet dat er veel fantasylezers zijn hier, maar andere boeken zijn ook welkom.

Alvast bedankt smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn maar twee boeken die mij bevangen hadden. Krabat en de meester van de zwarte molen..Maar dat is een kinder boek. En op de middelbare school vond ik Villa's des roze's wel grappig om te lezen van simon vestdijk.....

Anders doe je een boek dat niemand kiest uit de lijst....Krijg je speciaal aandacht van de leerkracht als je een goed verslag schrijf..want dan denk hij...oke zij durft te lezen....

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmz literaire fantasy uit Nederland ken ik niet. Zou als ik jou was Hermans lezen met of de donkere kamer van damocles of Nooit meer slapen.

Noodlot van Couperus is ook wel leuk. Moderne literatuur kan je Leon de Winter wel lezen met Gods Gym (vond ik een leuk boek). Rico's vleugels van Rascha Peper is wel interessant. Joe Speedboot is gewoon een leuk boek en nog heel recent. Hersenschimmen van Bernlef ook leuk smile.gif Jan Sieberlink met Knielend op een bed violen is ook mooi hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 september 2006 17:35:56 schreef ArjenV het volgende:

Dan bedoelen ze ook echt literatuur neem ik aan.

Ik ken geen Nederlandse fantasy.

Maar ik weet zeker dat er fantasy bestaat dat zeker onder literatuur valt. Reken maar dat je bijv. LOTR op je lijst zou mogen zetten, maar dat boek is engels, dus telt niet mee...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 september 2006 17:37:34 schreef Manu het volgende:

Er zijn maar twee boeken die mij bevangen hadden. Krabat en de meester van de zwarte molen..Maar dat is een kinder boek. En op de middelbare school vond ik Villa's des roze's wel grappig om te lezen van simon vestdijk.....

Anders doe je een boek dat niemand kiest uit de lijst....Krijg je speciaal aandacht van de leerkracht als je een goed verslag schrijf..want dan denk hij...oke zij durft te lezen....

Groet

Krabat en de meester van de zwarte molen vond ik juist een verschrikkelijk slecht door heenkomend boek, veel van hetzelfde. Maar het verhaal sprak me ook niet erg aan...

Wij kregen binnenkort een lijst met tips van boeken (ook volwassenboeken), dus zodra ik die heb zal ik wat tips posten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

valt "Brave New World" er niet onder? Al is dat wel in t engels, maar die zou je voor Engels kunne lezen (bij ons verplichte kost in v6)

Ik ben zelf vooral boeken rond WO2 aan t lezen, Geert Mak, Clara Assher Pinkhof, Tessa de Loo, Etty Hillesum bijv. MOet wel opzoek naar 'n nieuwe schrijver en nieuw boek. Zal morgen mijn docent literatuur/nederlands eens lastig vallen met een vraag over Nederlandse literatuur-fantasy. Moet er vast wel zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van alle boeken die ik verplicht moest lezen voor Nederlands zijn me er twee echt bijgebeleven, misschien dat je er wat aan hebt:

Het leven uit een dag van A.F.T. van de Heijden, wat zich afspeelt in een wereld waar het gehele menselijk leven zich afspeel en twee geliefden proberen om in de hel (waar er na elke dag een nieuwe komt, bekend?) te komen zodat ze de liefdesdaad zo vaak als ze willen kunnen herhalen (okey, het is dus een stuk leuker dan het klinkt)

Siegfried van Harry Mulish, over een bekend schrijver die wat over Hitler zit te denken en uiteindelijk twee mensen ontmoet met het verhaal over een zoon die Hitler gehad en verborgen zou hebben.Erg interesant boek met een aparte afloop

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe liever niet meer dan nodig is, dus probeer t vaak zo dun mogelijk te lezen. engel.gif

Dus een greep uit mijn verzameling dunne boekjes:

-Louis Couperus - Noodlot

-Tim Krabbé - Het Gouden Ei

-Gerard Reve - Het aapje dat geluk pakt

-Arthur Japin - De grote wereld

-Willem Elsschot - Kaas

-Willem Elsschot - Het Dwaallicht

-Willem Elsschot - Ontgoocheling

-Herman Brusselmans - De dollartekens in de ogen van Moeder Theresa

-Jan Wolkers - Zomerhitte

Volgens mij geen van allen meer dan 100 bladzijden, en allemaal goedgekeurde VWO literatuur. widegrin.gif

Hoewel ik moet toegeven dat ze niet allemaal even leuk zijn, is het wel efficient werken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 september 2006 19:18:28 schreef Joost het volgende:

[...]Krabat en de meester van de zwarte molen vond ik juist een verschrikkelijk slecht door heenkomend boek, veel van hetzelfde. Maar het verhaal sprak me ook niet erg aan...

Hmm is je het niet ogevallen dat het eigenlijk een Kill Bill Thema is....

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

puh2.gif.

Ik merk toch duidelijk dat ik Engelse boeken veel leuker vind, maar ja nosmile.gif.

En tot nu toe lijkt 'De Tweeling' van Tessa de Loo me wel heel leuk en 'Hersenschimmen' van J. Bernlef. De rest heb ik niet echt heel goed bekeken, maar wel een groot deel. Joe Speedboot lijkt me eigenlijk heel saai.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:26:01 schreef hopeloos het volgende:

door nederlandse literatuur heb ik echt een hekel gekregen aan lezen... op de basisschool was ik verslaafd aan lezen... op de middelbare school hield dat dus helemaal op en pas vanaf m'n 18 is het weer steeds meer geworden (gelukkig)
knipoog_dicht.gif

ik vond dat geweldig smile.gif "verplicht" lezen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jah ik ben dit jaar begonnen aan mn master NEDERLANDSE literatuur en van alles wat ik het nieuwe jaar heb gelezen in denk ik 95% engels :S

Als je echt dun wilt moet je:

De val van Marga Minco

Bint van Bordewijk

Het behouden huis van Hermans

Het Uur U van Nijhoff

Werther Nieland van Reve

Maar lezen smile.gif

Bedenk wel dat bij sommige genoemde boeken wel heel lastige vragen te stellen zijn.

Iemand noemde kaas van Elsschot bijvoorbeeld. Dat moet je in de Vorm/Vent discussie kunnen plaatsen, daar de Inleiding bij betrekken. Het begin van het verhaal in kunnen passen (het lijkt te beginnen als een toneelstuk) en je moet vast weten in welk blad het eerst gepubliceerd is en welk hoofdstuk er toen nog niet bij zat en hoe dat weer in te passen is smile.gif

Dun boekje, veel vragen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid