Spring naar bijdragen

Bestaan er nog profeten?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 25 september 2006 22:09:18 schreef Auke het volgende:

Waar basseer je punt 2 op?

Samengevoegde post 25-9-2006 22:43:15:

[...]

Lees eerst even dit, scheelt weer een hoop geld.

Die link is op zich ook wel redelijk tedentieus...

Zo was de vrouw in het getuigenis aan het begin, nog nooit geestelijke oorlogsvoering tegengekomen bij Paulus. Iets wat ik toch bijzonder knap vind. Alsof ze Efeze 6 nooit gelezen heeft ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 25 september 2006 23:11:11 schreef Auke het volgende:

[...]

HOE
big-smile.gif
??

Over die getuigenis, dat blijft inderdaad een ervaring en niet betrouwbaar.

In de zin van niet echt neutraal. Maar dat heb je op zich wel vaker bij dergelijke sites waarin de betrouwbaarheid van een bepaalde persoon wordt betwijfeld. Soms zelfs zo erg dat de makers van een dergelijke site zich aan ergere dingen schuldig maken, dan waar ze de ander van betichten. Maar dat wil ik hier nog niet zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het lijkt er op dat er net zoveel denkbeelden over profeten zijn als dat er mensen zijn. Hoe willekeurig... Dat geldt eigenlijk voor alle geloofsdenkbeelden. Het lijkt volstrekt willekeurig wat mensen geloven. Het is maar net met wie en met welke denkbeelden ze in contact zijn gekomen. Ik kan me niet voorstellen dat het wel of niet in de hemel komen afhangt van welke overtuigingen een persoon heeft. Overtuigingen zijn willekeurig. Hoe zou Rechtvaardigheid ooit op basis van willekeur iemand kunnen verdoemen tot eeuwig lijden? Onmogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

heey allemaal

over profeten gesproken, kan ik jullie uit ervaring vertellen dat ze nog bestaan hoor... nog geen paar maanden geleden zat ik een diepe put... ik had in een korte tijd veel dingen meegemaakt en schreeuwde God om hulp.. al vanaf vrijdag... die zondag gingen wij naar de kerk, weetende dat er een profeet zal komen...en ik maar hopen dat onze Vader mij eindelijk zal helpen en antwoord zal geven op mij duizende vragen... *even voor de duidelijkheid* ik kende deze profeet niet en had hem nog nooit eerder gezien.. en nog sterker ik kende zijn naam niet..maar hoe dan ook, kon hij mij uit de kerk *die vol zat met meer al 120* halen... en precies de antwoorden geven die ik nodig had... en natuurlijk aan God had gevraagt...ook vertelde hij mij dat

God me niet vergeten was... en dat grote dingen met zal gaan doen en zo.. dus ik geloof zeker dat profeten bestaan... en vaak spreekt God zelf tot mensen.. maar soms doet God dit door een profeet... en waarom?? dat zal ik ook niet weten...maar daar maak ik me niet druk om... als het maar van God komt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een verschil tussen "God's woorden spreken" en "De Gave van profetie hebben". De Gave van profetie dan heb je echt bovenatuurlijke informatie van verleden, heden en/of toekomst. Dus dat je ziet bij iemand van: jij hebt dit en dit meegemaakt, of jij hebt nu dit en dit nodig, of dit en dit komt op jouw pad.

Dus profeteren is God's Woorden spreken, maar God's Woorden spreken is niet perse profeteren.

Althans, volgens mij dan....

Wat is jullie visie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op maandag 23 oktober 2006 18:11:21 schreef Hester het volgende:

Even een vraag over deze tekst:

1 Korintiëers 14

1 Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie.

Mijn vraag is: Hoe dan?

Het uitspreken van een directe openbaring van God voor die tijd, die plek en die gemeente. Dit alles om de gemeente geestelijke groei te geven en toe te rusten. Hoe openbaard God zich? Daar is geen touw aan vast te knopen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe? Door ons te richten op Hem. Te zoeken wat God's Geest wil zeggen. Door te praten met God. Gehoorzamen. Luisteren naar de HG. Ik weet het ook niet eigenlijk.

Wat ik wel weet; gehoorzaamheid. Laatst bad ik voor iemand, die een beeld zag van een persoon die overleden was. En kreeg daar een raar gevoel bij. Bad tot de Heer. Wat God wou laten zien. Maar dat was niet van God, maar van een demoon. En dan is het belangrijk om op God gericht te zijn. En dan gehoorzaam zijn. Misschien een beetje off-topic. Maar probeer het uit zou ik zeggen. Bless

Link naar bericht
Deel via andere websites

Profetieen zijn niet opgehouden.

Profeten zijn er nog. Maar het is een gave. Niet een ambt. Herders, ouderlingen, voorgangers kunnen allemaal profeteren. Ook gelovige kunnen profeteren. Alleen bovennatuurlijk de weg wijzen voor iemand vanuit de heilige geest, doen er niet vele. Dus om Profeten te zien als ambt?? Is mij nog niet opgekomen. Omdat ieder godswoord kan aanhalen vanuit de bijbel. Maar niet ieder kan op elke moment de richting uitspreken die god bedoeld heeft voor iemand(en)

Daarom is profetie een gave en zijn sommige mensen aan te wijzen als profeten als ze die mogen bezitten. Maar het is nog geen ambt, geloof ik. Jesus profeteerde ook, maar was geen profeet maar een verlosser en genezer. In sommige kringen gesteld als opper herder of als Hoogste priester in het hemelse koninkrijk. En hier op aarder krijg je na de uistorting van de heilige geest, steeds meer heiligen die priesters worden onder Jesus. Zo staat althans in de openbaringen.

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 24 oktober 2006 00:01:01 schreef Manu het volgende:

Profetieen zijn niet opgehouden.

Profeten zijn er nog. Maar het is een gave. Niet een ambt. Herders, ouderlingen, voorgangers kunnen allemaal profeteren. Ook gelovige kunnen profeteren. Alleen bovennatuurlijk de weg wijzen voor iemand vanuit de heilige geest, doen er niet vele. Dus om Profeten te zien als ambt??

'11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst.' (Efeze 4)

Hier staan de porfeten gewoon genoemd samen met de andere ambtsbedieningen...

Quote:
Is mij nog niet opgekomen. Omdat ieder godswoord kan aanhalen vanuit de bijbel. Maar niet ieder kan op elke moment de richting uitspreken die god bedoeld heeft voor iemand(en)

Daarom is profetie een gave en zijn sommige mensen aan te wijzen als profeten als ze die mogen bezitten. Maar het is nog geen ambt, geloof ik. Jesus profeteerde ook, maar was geen profeet maar een verlosser en genezer. In sommige kringen gesteld als opper herder of als Hoogste priester in het hemelse koninkrijk. En hier op aarder krijg je na de uistorting van de heilige geest, steeds meer heiligen die priesters worden onder Jesus. Zo staat althans in de openbaringen.

Groet

Vriendelijke groeten van Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

@K.: Dat bedoel ik inderdaad.

Quote:
Op maandag 23 oktober 2006 20:59:28 schreef ArjanH. het volgende:

Hoe? Door ons te richten op Hem. Te zoeken wat God's Geest wil zeggen. Door te praten met God. Gehoorzamen. Luisteren naar de HG.

Maar dan vraag ik me af wat dan het verschil is met streven naar de gave van profetie en streven naar een andere gave of gewoon streven naar het doen van Gods wil.

Quote:
Ik weet het ook niet eigenlijk.

Haha, oke. Toch bedankt voor de moeite.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 24 oktober 2006 00:07:45 schreef Levi het volgende:

[...]

'11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst.' (Efeze 4)

Hier staan de porfeten gewoon genoemd samen met de andere ambtsbedieningen...

[...]

[/qoute]

Dankje voor je aanwijzing.....

Maar in 1 Korintiërs 12,1-31

staat....

In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

Dan staat er in het volgende deel

wat...... bloos.gif je hebt gelijk.....gave profeten is onderdeel van de profeet. hmmmmmm worshippy.gif

Dan begrijp ik hem nog niet in mijn eigen leven. Dus verder studeren..

Groet

Vriendelijke groeten van Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:08:04 schreef K. het volgende:

En had je daar zelf nog op een of andere manier naar gestreefd?

Eens denken... Een keer zag ik ineens iets als in een droom en dat was nadat ik gebeden had, dus ik was zegmaar in contact met God, maar dáár had ik niet om gevraagd. Ik wist dan ook niet wat ik ermee aan moest en vroeg dat ook niet aan God omdat ik bang was dat Hij zou zeggen: Nou, vertel het aan diegene. puh2.gif uiteindelijk heb ik dat toch gedaan. Is trouwens wel een mooi verhaal, want ik zag dat een vrouw haar kinderen met Jezus hulp uit een rivier sleurde en ik wist dat God door haar heen haar gezin zou redden. En ja, nu is haar hele gezin bekeerd. Ik ben trouwens wel een beetje jaloers nu want ik wil ook dat God mijn familie red, maar ja.

Een andere keer was ik aan het bidden om advies of ik nu moest evangeliseren op school of niet. Toen hoorde ik een klok luiden, zo'n kerkklok die me op 't dorp hebben. Ik dacht dat ik gek werd, want in werkelijkheid hoorde je helemaal niets. Toen ging ik snuffelen in boeken en uiteindelijk vond ik op het internet de betekenis van een klok. Blijkt een of ander christelijk symbool te zijn wat met evangelisatie te maken heeft. Nou, dat wist ik dan ook weer. Toen vroeg ik er dus wel op.

En een keer vroeg ik er wel om. Ik zei: God, wilt U mij een beeld geven voor die persoon en mij helpen erop te vertrouwen dat het van U is. Ja, dat is natuurlijk ook een punt, als je God om een brood vraagt en je krijgt ere één moet je niet gaan roepen dat het een duivels brood is.

En bij Baan7 vragen ze ook wel eens of we in groepjes willen bidden en dan profeteren over de ander. Nu vind ik profeteren wel een groot en angstaanjagend woord, maar gewoon luisteren naar wat God in je gedachten zegt over iemand vind ik wel mooi.

God spreekt de hele tijd tegen ons, volgens mij ligt het dan ook niet aan hem dan profeten een beetje uitgestorven lijken. We moeten gewoon meer luisteren, en dat is volgens mij nog een hele oefening. Aangezien we 1. altijd al een eigen idee hebben over bepaalde zaken. onze mening zit dus in de weg. en 2. we vertrouwen niet zo op God en 3. profeten associeren we met waarzeggers en andere occulte rotzooi.

smile.gif Maar als het goed is zijn er juist méér profeten dan in het Oude Testament want nu is de Heilige Geest ín ons . Maar volgens mij is er tegerlijkertijd een geest van ongeloof in ons komen zitten, want het schiet inderdaad niet echt op met die profeten hier. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 13:23:19 schreef Helena het volgende:

[...]

Eens denken... Een keer zag ik ineens iets als in een droom en dat was nadat ik gebeden had, dus ik was zegmaar in contact met God, maar dáár had ik niet om gevraagd. Ik wist dan ook niet wat ik ermee aan moest en vroeg dat ook niet aan God omdat ik bang was dat Hij zou zeggen: Nou, vertel het aan diegene.
puh2.gif
uiteindelijk heb ik dat toch gedaan. Is trouwens wel een mooi verhaal, want ik zag dat een vrouw haar kinderen met Jezus hulp uit een rivier sleurde en ik wist dat God door haar heen haar gezin zou redden. En ja, nu is haar hele gezin bekeerd. Ik ben trouwens wel een beetje jaloers nu want ik wil ook dat God mijn familie red, maar ja.

Een andere keer was ik aan het bidden om advies of ik nu moest evangeliseren op school of niet. Toen hoorde ik een klok luiden, zo'n kerkklok die me op 't dorp hebben. Ik dacht dat ik gek werd, want in werkelijkheid hoorde je helemaal niets. Toen ging ik snuffelen in boeken en uiteindelijk vond ik op het internet de betekenis van een klok. Blijkt een of ander christelijk symbool te zijn wat met evangelisatie te maken heeft. Nou, dat wist ik dan ook weer. Toen vroeg ik er dus wel op.

Hoewel een kerkklok een christelijk symbool is verworden, komt het gebruik daarvan in de bijbel niet voor. Sterker nog: het gebruik van een kerkklok is ingevoerd om met het gelui de boze geesten te verjagen. Men dacht zich op die manier te kunnen verweren tegen de ‘boze machten’. In plaats van te doen wat de bijbel leert, namelijk de wapenrusting God’s aan te doen en je op die manier te verweren tegen de vijand, hebben mensen er menselijke dingen bij bedacht, zoals bijvoorbeeld het luiden van kerkklokken. Deze achtergrond maakt dus dat men zich vraagtekens kan stellen.

Quote:
En een keer vroeg ik er wel om. Ik zei: God, wilt U mij een beeld geven voor die persoon en mij helpen erop te vertrouwen dat het van U is. Ja, dat is natuurlijk ook een punt, als je God om een brood vraagt en je krijgt ere één moet je niet gaan roepen dat het een duivels brood is.

En bij Baan7 vragen ze ook wel eens of we in groepjes willen bidden en dan profeteren over de ander. Nu vind ik profeteren wel een groot en angstaanjagend woord, maar gewoon luisteren naar wat God in je gedachten zegt over iemand vind ik wel mooi.

Dit is ook iets wat ik vreemd vind. Op de pinksterdag vroegen de apostelen niet of aan elkaar of ze willen profeteren over een ander, maar ze worden vervuld van de Geest. Dat houdt in dat zij niet iets uit zichzelf doen, maar dat het er maar helemaal van af hangt wat de Geest doet.

Daarbij komt dat Petrus zegt: ‘21 want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.’ (2 Petrus 1)

Ik vind het dus eigenaardig dat mensen vragen of je wil profeteren over een ander, want dan doe je iets uit jezelf, in plaats van dat men daartoe door de Geest gedreven wordt.

Quote:
God spreekt de hele tijd tegen ons, volgens mij ligt het dan ook niet aan hem dan profeten een beetje uitgestorven lijken. We moeten gewoon meer luisteren, en dat is volgens mij nog een hele oefening. Aangezien we 1. altijd al een eigen idee hebben over bepaalde zaken. onze mening zit dus in de weg. en 2. we vertrouwen niet zo op God en 3. profeten associeren we met waarzeggers en andere occulte rotzooi.

smile.gif
Maar als het goed is zijn er juist méér profeten dan in het Oude Testament want nu is de Heilige Geest ín ons . Maar volgens mij is er tegerlijkertijd een geest van ongeloof in ons komen zitten, want het schiet inderdaad niet echt op met die profeten hier.
knipoog_dicht.gif

Vriendelijke groeten van Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dit is ook iets wat ik vreemd vind. Op de pinksterdag vroegen de apostelen niet of aan elkaar of ze willen profeteren over een ander, maar ze worden vervuld van de Geest. Dat houdt in dat zij niet iets uit zichzelf doen, maar dat het er maar helemaal van af hangt wat de Geest doet.

Daarbij komt dat Petrus zegt: ‘21 want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.’ (2 Petrus 1)

Ik vind het dus eigenaardig dat mensen vragen of je wil profeteren over een ander, want dan doe je iets uit jezelf, in plaats van dat men daartoe door de Geest gedreven wordt.

En dan hiier een reactie van iemand die veel voor baan 7 doet. smile.gif ... Er word ook gezegt: Als God niks zegt, wees dan ook gewoon eerlijk dat je niks heb gehoord. Er word gewoon gevraagt, wees stil, luister of God wat te zeggen heeft tegen de ander, en zo niet dan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 11:12:25 schreef Moonshine het volgende:

[...]

En dan hiier een reactie van iemand die veel voor baan 7 doet.
smile.gif
... Er word ook gezegt: Als God niks zegt, wees dan ook gewoon eerlijk dat je niks heb gehoord. Er word gewoon gevraagt, wees stil, luister of God wat te zeggen heeft tegen de ander, en zo niet dan niet.

Maar dan nog blijft het feit dat de tekst zegt dat mensen gedreven worden. Gedreven worden houdt in dat je voor je gevoel móet spreken. Dat is nog steeds heel wat anders dan 'luisteren of de HEER wat te zeggen heeft' en dat vervolgens dan ook zeggen, want dat komt op mij over als gewoon zoeken om maar iets te (kunnen) zeggen.

Vriendelijke groeten van Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm ik denk dat ik weet wat Moonshine bedoeld. Als ik met iemand bid dan "luister" ik ook naar God, soms moet ik dan ergens heel sterk aan denken bijvoorbeeld (dit had ik een keer) een regenboog ik vertelde aan die persoon van ik moet aan een regeboog denken kan je hier iets mee.. en dat bleek dus de gemeente van die persoon te zijn en in de context met waar hij gebed voor wou was dit echt een bevestiging voor hem.

Edit: wat ik hier dus mee wil zeggen is dat luisteren naar God niet zoeken is om maar iets te kunnen zeggen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Quote:

hmmm daarin spreek je wel de leer van vele protestantse kerken en ook andere Christelijke gemeenschappen tegen..Ik zal deze vraag eens voorleggen aan een dominee die ik vrij goed ken(familielid)

Een mens is een knecht van God ja...en heeft taken gekregen..ook profetische taken(geloof doorvertellen)..maar dat maakt hem nog geen profeet

Inderdaad is in 'vele protestantse kerken en ook andere Christelijke gemeenschappen' onvoldoende de status van de gelovige bekend en de profetische status. Toch leerde ik al toen ik nog een mainstream protestant was, dat elke christen de functies heeft van profeet, priester en koning.

'Profeet' heeft echter meerdere betekenissen. Een profeet vertolkt het hart van God en verteld dus aan niet-christenen wat de liefdevolle wens is van God voor mensen. Ook waarschuwt een profeet namens God voor onheil en gevaren. Dit zijn de taken die elke christen heeft. Ook kan de christen alles vertellen wat in de Bijbel staat, want dit boek is het 'zekere woord van profetie'. Andere profetische woorden zijn minder zekere woorden van profetie en ze moeten ook worden getoetst aan de Bijbel, omdat deze profetische woorden soms zuiver zijn en soms minder zuiver.

Maar niet elke christen is een profeet in de zin van Ef. 4:11-14:

En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Daar gaat het om een hogere gradatie profeet. Deze profeet heeft een hele belangrijke functie in de opbouw van de kerk. Samen met apostelen stichten zij kerkelijke gemeenten.

Ef. 2

19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.

Ook profeteren zij heel zuiver en kunnen een sterke waarschuwing hebben.

Hand. 11

27 En in die dagen kwamen profeten van Jeruzalem te Antiochië; 28 en één uit hen, genaamd Agabus, stond op en gaf door de Geest te kennen, dat een grote hongersnood zou komen over het gehele rijk, die dan ook gekomen is onder Claudius.

Quote:

God zelf heeft de profeet Mozes bv specifieke opdrachten gegeven, bv dat hij de Thora ontving en leider van het Joodse volk was etc .en God sprak tot hem.

In die zin mag je je niet met een profeet Gods vergelijken

Er word niet voor niks gewaarschuwd voor valse profeten etc.

God geeft ook aan christenen specifieke opdrachten en christenen zijn ook leiders van het (Nederlandse) volk en God spreekt met christenen.

Ik zelf vergelijk me niet met deze profeten, maar Jezus heeft christenen op deze positie gezet. Jezus is de Zoon van God en Hij heeft elke christen op de positie gezet van zoon en dochter van God. Zoals Jozef onderkoning was in Egypte, heeft Jezus van elke christen een onderkoning gemaakt. God is de Koning en de christenen zijn onderkoningen.

Inderdaad zijn er valse profeten. Naast werkelijke profeten, zijn er valse profeten waarvoor mensen moeten oppassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid