Spring naar bijdragen

God's Embassy [Utrecht]


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:04:24 schreef Thorgrem het volgende:

Mag ik vragen wat er zo vreemd aan zijn preek was dat je daar tegengas tegen moest geven Liset?

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, ik was er immers niet bij, maar zoals het nu overkomt is er tijden de dienst (preek) een discussie geweest, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt.

Natuurlijk geef ik (zoals mark ookal zei) geen tegengas onder een preek, ik heb zelfs aandachtig geluisterd (omdat het nogal moeilijk was hem te volgen aangezien hij 3 keer in één zin "amen" zei) en daar werden dingen gezegd die mij absoluut niet aanstonden. Als ik hem moet geloven, zou ik bijvoorbeeld geen christen zijn en begon er in tongen gesproken worden terwijl ik niet heb gehoord waar het over ging, dat moet dan toch als opbouwing van de gemeente bedoelt worden?

Dit zijn trouwens maar een paar voorbeelden die ik opnoem.

Dit heb ik aan hem gevraagd en toen gaf de voorganger zelf toe dat het een "rare" gemeente is. Dat waren letterlijk zijn woorden. Daarnaast zei hij ook letterlijk dat zijn preek niet duidelijk is overgekomen, maar dat hij dat niet erg vond.

Dus toen heb ik hem gevraagd of het niet de taak is van de voorganger om duidelijk naar de gemeenteleden en gasten te zijn. En ik vroeg ook waarom er geen vertaling van het tongen was. Hij zei toen dat het voor diegene zelf was, maar dan vraag ik me af waarom hij het in de microfoon aan het brabbelen was...

Maargoed, zoals de anderen al zeiden..het was een uitzonderlijke dienst en moest ik het nog een keer meemaken om er echt een beeld van te hebben..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik weet dat Liset het hier vast al erg vaak over gehad heeft, en ik ook weet dat als ik erop in ga we in een eindeloze discussie belanden waar we beide niet beter van worden, dus vandaar. Ik poste de post om toch te laten weten dat ik dit heb gelezen, het er niet mee eens ben maar haar standpunt toch reserveer respecteer.

Onderbouwing genoeg? knipoog_dicht.gif

Edit: Stom taalfoutje verbaasd.gifpuh2.gif

Samengevoegde post 11-1-2007 13:44:51:

Ik wil je nog wel even aanraden Liset om dit topic even door te lezen met betrekking tot klanktaal. De laatste pagina's gaan over het verschil in het gebruik van de klanktaal, en dus over jouw opmerking over Martin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 17:52:17 schreef Roos* het volgende:

Meneer Emilio, geef me een link, dan ga ik ff checken, jo?

Trouwens, ik voel me niet echt aangevallen, meer een beetje geirriteerd vanwege een familiekwestie, kan jij niks aan doen, sorry!

http://members.chello.nl/p.maassen/site/nl/Trouw/trouw_1995_04 _22.htm

Ik heb het hier dus over GP en NIET over The Embassy. Ik wil graag benadrukken dat ik The Embassy niet tot sekte wil bestempelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 00:01:50 schreef JoostG het volgende:

Jawel, goede links plaatsen
smile.gif

BDH... was gewoon C&P hoor... noparty.gifpuh2.gif

Samengevoegde post 12-1-2007 0:22:55:

Dan maar even zo....

zaterdag 22 april 1995

ZELFS HET EX-LID HOUDT ZIELSVEEL VAN DE LEIDER

MARLIES KIEFT

De moeder zegt: Onze dochter is in de ban van een sekte, zij is zichzelf niet meer, wij zijn haar kwijt. De dochter zegt: Nu ben ik echt gelukkig, hier kan ik mezelf zijn, de relatie tussen mij en mijn moeder was al heel lang slecht. De hardrockkerk God's Pleasure, die zo'n tweehonderd leden geestelijk onderdak biedt, liep het afgelopen jaar een deuk op, maar voelt zich nu sterker dan ooit. De Utrechtse jongerenkerk God's Pleasure van Edwin Ogenio kwam vorig jaar in opspraak toen ex-leden de kerk beschuldigden van manipulatie van leden, overtrokken leiderschap en steunfraude. Jongeren zouden op de bijbelstudie leren over het geestelijk doden van de ouders, waardoor zij ontworteld raakten van thuis en ontvankelijk konden worden voor alles.

Op het terrein van vriendschap en verkering zou er sterk gestuurd worden. Verkeringen werden beëindigd, mensen aan elkaar gekoppeld en dit alles in Gods naam. God's Pleasure is een sekte, zo concludeerden voormalige leden, pinkstergemeenten en ouders. Leugens, zegt God's Pleasure, iemand wil ons kapotmaken.

Uit een verklaring van God's Pleasure:

“We hebben hier te maken met een demonische macht die tot taak heeft de gemeente van Christus te vernietigen. Deze macht wordt vertegenwoordigd door een vrouw. Twee jaar geleden kwam de dochter van deze vrouw in onze gemeente. Zij had reeds tekenen van deze geest: liegen, manipuleren, theatraal gedrag en aandacht trekken. De geest van Izébel is van moeder op dochter overgedragen. Navraag heeft ons geleerd dat ook de oma besmet is met deze geest.â€

De moeder: “Mij noemen ze de vrouw Izébel. Omdat ik contact opgenomen zou hebben met de pers, negatieve publiciteit rondstrooi. Ja, ik wil Nederland laten weten dat God's Pleasure een sekte is en dat hier jonge mensen gemanipuleerd worden.â€

Hoe het begon. De moeder: “Na één bezoek wilde ze vaker. Bijna iedere avond was er wel iets te doen bij God's Pleasure: bijbelstudie of relatiestudie. De leider, Edwin Ogenio, vond ze een schatje, een 'vadertje' noemde ze hem. Hij slaat vaak de arm om die meiden en jongens heen en zegt: wij houden van je zoals je bent, je bent belangrijk voor ons. Dat is heerlijk om op die leeftijd te horen, van anderen dus, niet van je ouders.â€

Geëmotioneerd zegt ze: “Het is als een rouwproces, alleen anders, want je weet dat je dochter nog leeft. Ze wil ons maar zeer zelden zien of spreken. Ze is beschermd opgevoed in een Veluws dorp. Wij leven niet in overspel, wij zijn geen alcoholisten. We zijn een harmonieus gezin en hadden een hechte band met onze dochter. Ze was naief, puberaal-dwars, rebels, extravert. Ik denk dat ze God's Pleasure vooral spannend vond. Mijn man is na vier keer ook gaan kijken. Hij vond het een radicale boodschap, was aanvankelijk zelf ook ingepakt. Dat is zo misleidend: Ogenio gebruikt dezelfde bijbel, dezelfde opwekkingsliederen als in de Pinkstergemeenten. Alleen de muren zijn zwart, de vloeren zijn zwart en in de hardrockmuziek is geen harmonie. Zes weken na haar eerste bezoek wilde ze intern. Ze was absoluut niet tegen te houden.â€

Uit de relatiecursus van God's Pleasure:

“Als je nog vastzit aan je ouders en niet bereid bent om ze los te laten en je bent niet bereid om ze zelfs 'in de dood te laten gaan', dan ben je geen christen; dan ben je God niet waardig.†En: “Een vader of moeder die jou niet kan loslaten en zegt dat hij/zij een christen is, is een leugenaar.â€

De dochter (21): “De relatie tussen mijn moeder en mij is vanaf mijn dertiende al heel slecht. Toen ik al een tijdje naar God's Pleasure ging, liepen de ruzies zo hoog op dat ik op straat werd gezet. Toen ben ik in een van de huizen van de gemeente gaan wonen. Ik baalde zo van mijn ouders dat ik een tijdje afstand van ze wilde nemen. Ik kan niet normaal met mijn moeder praten. Ze luistert niet. Als ik haar aan de telefoon heb, hoor ik takketakketakketak. Volgens haar ben ik nu gehersenspoeld, ze kan niet zien dat ik normaal ben. Ze laat me niet met rust. Toen ik hier net kwam, vertelde ik heel veel leugens om aandacht te trekken en probeerde ik verwarring te zaaien. Maar ik ben bevrijd van de geest van Izébel. God heeft me vrijgemaakt, weet je. Door al het geroddel is de gemeente van God's Pleasure heel sterk geworden. God kan mijn moeder ook bevrijden. Ik geloof dat Hij mijn moeder een tweede kans wil geven. Maar dat moet ze wel willen. Ze is verkeerd bezig. Ze had niet met haar problemen naar de media moeten stappen. Het is iets tussen mijn moeder en mij, Edwin heeft er niets mee te maken! Ik ben ontzettend gelukkig. Omdat Jezus er is. Dat Hij aan het kruis is gegaan. Voor míín zonden aan het kruis is gegaan. Wie doet dat nou?â€

De zondagsdiensten worden door zo'n honderd mensen bezocht. Geen doetjes: jongeren in het zwart, trainingspakken, hippies, kakkers, veel meisjes met lange haren die over het gezicht zwiepen als ze aanbidden. De meeste leden zijn tussen de 18 en 25 jaar. Een enkeling is boven de veertig.

Ogenio praatzingt met zwoele stem. Opzwepend. “Oh Jezus, ooooh Jeeezus, Jezus, wat bent U mooi. . .â€

De Evangeliegemeente God's Pleasure telt momenteel nog ongeveer 200 leden, maar is door alle negatieve publiciteit snel aan het afbrokkelen. God's Pleasure, ofschoon verdrietig over al dit breken van buitenaf, zegt hierdoor sterker te zijn dan ooit.

Uit de nieuwsbrief van februari dit jaar: “Het geestelijk klimaat in en rond de gemeente is drastisch veranderd. Alsof we van een snijdende winterwind in een milde lentebries terecht zijn gekomen. (. . .) Eén van de gevolgen van deze ontspanning is dat enkele mensen in de gemeente steeds verder komen in het uitwerken van Gods plan voor hun leven.â€

Over de leider. Ex-God's Pleasure lid Willem de Waard: “Wat me opviel was dat Edwin Ogenio altijd in het middelpunt wilde staan. Hij is de leadzanger van de hardrockband van GP, hij geeft de cursussen. Ik was het vaak niet met hem eens en stelde kritische vragen. Na lang doorvragen begon hij dan te stamelen of anders begon hij met stemverheffing demonen uit te drijven. De druppel voor mij was dat Edwin zei: 'Ik wil dat jij mij financieel machtigt. Dat heb ik van God gehoord'. 'Dat is heel leuk', zei ik, 'maar daar heeft 'ie mij niets over verteld'.†Toch heeft Willem drie dagen gedacht en gebeden, waarna hij zeker wist dat hij dit niet moest doen. “Dan rebelleer je tegen God,†zei Ogenio. “Jij bent God toch niet?,†vroeg Willem. “Als een geestelijk leider iets van mij wil en God wil iets anders, naar wie moet ik dan luisteren?†Daar hoefde Ogenio volgens het ex-lid niet lang over na te denken: de geestelijk leider. “En toch,†zegt De Waard die nu vier jaar bij God's pleasure weg is, “houd ik zielsveel van Edwin.â€

De hoofdredacteur van het evangelische jongerenblad Aktie, Bert de Velde: “Ogenio is een begaafd communicator. Hij gaat intuïtief met mensen om. Hij communiceert met een boerenslimheid; er zit wel een zekere intelligentie achter, maar een die weinig doordacht is. Hij kan zeer goed ingaan op een groep die niemand bereikt, randjongeren. De werkelijke leiding zit bij zijn vrouw Annemarie die niet van een zeker politiek gevoel verstoken is en bij kerkoudste Ronald-Jan Kleisen die heilig gelooft in God's Pleasure. Zij werken meer vanuit het intellect en minder vanuit de emotie.â€

De moeder: “Edwin Ogenio is shockerend in zijn preken, hij spreekt onverbloemd over neuken en nummertjes maken. Dat is voor veel jongeren wel stoer, dat de voorganger dat vanaf een podium zegt. Hij fluistert en speelt bijbelse verleidingsscènes uit. Hij beweegt constant met zijn onderlichaam. Hij overbluft iedereen. Het is een sluwe vertegenwoordiger. Al heb je drie stofzuigers in huis, hij verkoopt je nog een vierde.â€

Op een dag, vertelt de moeder, belde Edwin Ogenio haar op. Ze probeert haar afkeer te verbergen bij de herinnering, maar kan het niet laten zijn Antilliaanse accent te imiteren: “Zuster, bent u bereid met uw kind te breken?†“Ik ben je zuster niet,†weerspreekt de moeder. Ogenio: “Ik word helemaal niet goed van u.†De moeder: “Dat is wederzijds.†Ogenio: “Weet u, ik word kotsmisselijk als ik naar uw man kijk, hoe die zijn haar heeft zitten.†En: “Hij is ons hele leven nagegaan en omdat hij niets heeft kunnen vinden, heeft hij het verhaal van Izébel tevoorschijn gehaald. Dat is toch zwak om de bijbel zo te gebruiken.â€

Cultureel antropoloog en sektedeskundige Richard Singelenberg neemt de ophef rond God's Pleasure met een korreltje zout. Hij is zelf verscheidene keren gaan kijken, nieuwsgierig geworden en zegt: “Ik vond het eigenlijk niet boeiend. Er zullen wel dingen van kloppen, maar vaak wordt het erg opgeblazen. Ik kan me wel voorstellen dat ouders van jonge sekteleden zich ongerust maken, want meestal verandert het gedrag van hun kind totaal.â€

Edwin Ogenio voelt zich vervolgd en getergd door de pers. “Welkom in de sekte,†zo eindigde hij onlangs spottend zijn preek, na een aantal steken richting vertegenwoordigers van enkele media, die zoals hij wist aanwezig waren. De drijfveer van 'de vrouw Izébel', vertelde hij eerder door de telefoon, is volgens hem “pure haat.†“Ze is ervan bezeten gelijk te krijgen. Ze vind ons een sekte. Ze wil ons vernietigen en ze is bereid heel ver te gaan. Tot ze haar zin krijgt. Die vrouw is verzuurd.†De dochter is, meent hij, “absoluut veranderd.†Ten goede.

In april vorig jaar kwam er na klachten van ouders en ex-leden een onderzoek naar de kerkgemeenschap en nu staat de hardrock-kerk bij het platform van Pinkster- en Volle Evangeliegemeenten te boek als een destructieve sekte. “Een autoritaire leider, misleidende praktijken en psychologische manipulatie ten gunste van de eigen macht, rijkdom of ijdelheid,†waren de conclusies. Voormalige leden richtten de belangenvereniging lijn '57 op. Ouders bundelen hun krachten en hebben contact opgenomen met de politie en de politiek. Ook 'de vrouw Izébel' en haar echtgenoot zaten niet stil. In februari dit jaar besloten zij een zondagsdienst te bezoeken om hun dochter te zien en te spreken. Dat liep niet goed af. Het vijftal ouders en ex-leden werd na uitdrijvingsgebeden de kerk uitgezet. Voor ze de ruimte verliet zag de moeder haar dochter nog staan, achterin de kerk. “Lijkbleek en met zoveel pijn in dat snuitje.â€

“Weet dat we altijd op je zullen wachtenâ€, riep ze haar nog toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke.. tof stuk om te lezen, ik vind dat soort dingen altijd erg interessant! Maar ik kan je vertellen, dit lijkt totaal niet op de embassy horsmile.gif

Wat ik trouwens wel erbij zeg is dat dit voor mij niet zegt dat het niet per definitie zo hoeft te zijn, alles wat er in dat artikel staat. Ik weet dat er snel dingen worden verdraaid dus ik neem het niet direct aan als waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

[...]

[...]

In de URL bleek een spatie te zitten op een plek waar hij niet hoorde, vandaar dat hij het niet deed.

Maar goed, die site heb ik dus gebouwd en ben daar de laatste tijd weer iets actiever mee bezig. Zo ben ik die artikelen uit Trouw nu ook naar het Engels aan het vertalen en ben ik de site hier en daar ook wat meer aan het invullen.

Ik heb destijds zelf bij God's Pleasure gezeten en ben daar niet geheel ongeschonden uitgekomen en ik was helaas niet de enige.

Er zijn nog steeds mensen die met de littekens uit die tijd rondlopen en die hun verhaal niet goed kwijt kunnen. Voor die mensen heb ik de site in eerste instantie gebouwd. Ook is het mijn doel om via de site mensen wereldwijd te informeren over wat er destijds in Utrecht is gebeurd zodat ze weten waar ze op moeten letten in de omgang met Edwin, dit voor het geval er geen verandering heeft plaatsgevonden in Edwin.

Het is niet zo dat ik alleen interesse heb in de negatieve verhalen, maar graag zou ik ook wat positiefs horen over Edwin. Jammer genoeg is dat nog moeilijker te vinden dan de negatieve verhalen.

P.S. Het is mogelijk dat in de toekomst de website wordt verplaatst naar een andere server, maar de URL waarmee je de startpagina kan vinden zal gelijk blijven, dat is http://bnb.4-all.org. Mocht je iemand kennen die vroeger bij God's Pleasure heeft gezeten dan zou ik het leuk vinden als je hem of haar zover zou kunnen krijgen om contact met me op te nemen via de site.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid