Spring naar bijdragen

Het centrale klooster topic


Aanbevolen berichten

Ik had in een oud topic deze vraag al gepost, maar dat is op slot aangezien het niet op de juiste plaats stond. Bij deze dan nogmaals mijn vraag. Naast mijn vraag kan dit topic ook over andere klooster gerelateerde dingen gaan.

Ik ben vandaag (inmiddels gister smile.gif) bij de dagsluiting in het plaatselijke klooster geweest. En wat me daar opviel (en het viel me al eerder op in een ander klooster) is dat ze aan het eind van de dagsluiting het licht uitdoen en alleen het beeld van Maria verlichten. Vervolgens zingen ze iets in het Nederlands op gregoriaanse manier. Heeft een van de aanwezige op dit forum enig idee wat ze zongen? Ik weet de tekst helaas niet meer maar het ging over Maria smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik kan me voorstellen dat ze het "Salve Regina" zongen, daarmee wordt normaal gesproken de compleet (het laatste daggebed van het getijdengebed) afgesloten.

Salve regina, mater misericordiae

Vita dulcedo, et spes nostra salve.

Ad te clamamus, exsules filii Evae

Ad te suspiramus, gementes et flentes

In hac lacrimarum valle.

Eia ergo, advocata nostra,

illos tuos misericordes oculos

ad nos converte.

Et Iesum, benedictum fructum ventris tui

nobis post hoc exilium ostende.

O clemens, o pia, o dulcis

Virgo Maria!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of die tekst ook in het Nederlands bestaat, heb ik in ieder geval nog nooit gehoord. Ik ken hem wel in het Duits:

Gegrüßet seist Du, Königin

Mutter der Barmherzigkeit.

Unser Leben, unsere Wonne

und unsere Hoffnung, sei gegrüßt.

Zu Dir rufen wir, verbannte Kinder Evas

Zu Dir seufzen wir, trauernd und weinend

in diesem Tal der Tränen.

Wohlan denn, unsere Fürsprecherin,

wende Deine barmherzige Augen uns zu.

Und nach diesem Elende, zeige uns Jesus,

die gebenedeite Frucht Deines Leibes.

Oh gütige, oh milde, oh süße Jungfrau Maria!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Ned. tekst:

Wees gegroet, koningin, moeder van barmhartigheid, ons leven, onze zoetheid, onze hoop, wees gegroet.

Tot u roepen wij, bannelingen, kinderen van Eva.

Tot u verzuchten wij, klagend en wenend in dit tranendal.

Welaan dan, onze voorspreekster, sla uw barmhartige ogen op ons.

En toon ons, na deze ballingschap, Jezus , de gezegende vrucht van uw lichaam.

O, genadige, o meedogende, o zoete maagd Maria.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 18:55:23 schreef Thorgrem het volgende:

Ik weet het niet meer. Dan zal ik er toch nog eens heen moeten gaan om het goed te volgen. Misschien zat de tekst toch nog ergens verstopt in het boekje.

Bendakt voor de antwoorden iig.

Of je vraagt het dan vantevoren ff aan iemand van de gasten, als ze 't allemaal zo goed kennen smile.gif In Brecht doen ze het altijd in het Latijn, ik ken 'm zelfs al uit m'n hoofd en kan 'm zo zonder begeleidingsmuziek zingen (nou niet denken dat ik zing als een nachtegaaltje, hè, maar volgens mijn buurvrouw klink het toch wel goed knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

ik denk niet dat hier mensen rondhangen die in een klooster zitten...die internetten toch niet zoveel?

En ik wil voor een paar dagen naar Brecht, dit najaar, als ik eindelijk over mijn telefoonangst heenstap en het ga regelen bloos.gif

Ik had hier nog niets gehoord over mensen met roeping, maar misschien zijn ze er wel?

* LaRosa is benieuwd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 27 augustus 2006 23:33:39 schreef LaRosa het volgende:
En ik wil voor een paar dagen naar Brecht, dit najaar, als ik eindelijk over mijn telefoonangst heenstap en het ga regelen
bloos.gif

Telefoonangst ... Zr Johanna en Zr Davida bijten niet hoor dis.gifpuh2.gif Moet ik anders ff voor je bellen deze week? Ik moet toch nog bellen voor mijn buuf en mij, wij gaan in het weekend van de 15e okt smile.gif

Quote:
Ik had hier nog niets gehoord over mensen met roeping, maar misschien zijn ze er wel?

* LaRosa is benieuwd

Wel roeping, maar zeer twijfelachtig of het voor het kloosterleven is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 27 augustus 2006 23:39:31 schreef LaRosa het volgende:

Jij wel eens in een klooster geweest, vegaloog? En zoja, hoe was dat?

Ja hoor, onze pastoor was Carmeliet, dus ik kwam wel eens in het klooster in Emmen (nu opgeheven), en wel eens op visite in Egmond, bij de Benedictijnen (helaas alles in het Nederlands) en natuurlijk, voor de gebedsgroep, bij de zusters Franciscanessen in Weiteveen. Maar op retraite? Nooit gedaan.

Had wel als kind de wens om in het klooster te gaan; lekker je eigen kluis, je boeken en je kruidentuin, en verder niemand om je heen. Nog steeds hou ik héél erg van rust. Als ik Asperger heb, is dat ook wel logisch. Ik hoop maar dat de GGZ opschiet met die testen!

Behalve kloosters heb je in de RKK natuurlijk ook nog de leefgemeenschappen; Focolare, Emmanuel, en ga zo maar door. Daar leven mannen, vrouwen, paren, religieuzen, priesters, allemaal samen in één gemeenschap. Er is op de satelliet een Franse TVzender, ik weet ff nie hoe die heet, die zenden iedere dag een gebedsdienst uit van een gemeenschap in Parijs. DIe kerk zit iedere keer stampvol bezoekers, en de mannen en vrouwen van die gemeenschap zijn in het lichtblauw. Ergens trekt het me wel, maar ik heb mijn nageslacht en mijn vrouw te verzorgen. Bovendien hoop ik, dat wij in Groningen een stukje paradijs mogen gaan opbouwen. Morgen gaan we weer kijken, deze keer in Alteveer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 10:44:41 schreef de vegaloog het volgende:

[...].

Had wel als kind de wens om in het klooster te gaan; lekker je eigen kluis, je boeken en je kruidentuin, en verder niemand om je heen. Nog steeds hou ik héél erg van rust. Als ik Asperger heb, is dat ook wel logisch. Ik hoop maar dat de GGZ opschiet met die testen!

haha, dat lijkt mij dus ook zo zalig aan het kloosterleven he...de rust. Niemand die tegen je praat, rustig je eigen gang gaan, studeren, mediteren, in de tuin werken, allemaal in rust en stilte. Zalig!

Asperger weet ik weinig van, maar ik hoop voor je dat je het niet hebt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoekt liefde en vrede, rust en wijsheid.

Iemand gezien, ergens... pst, ergens daar binnen in jou zit een klein deurtje, even aankloppen en voila : )

Maar er zijn veel verschillende orde's en ze zijn lang niet allemaal rustig en stil... De nonnen bij wie ik mijn opleiding deed waren ontzettend gezellige kletstante's hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 18:10:59 schreef LaRosa het volgende:

haha, dat lijkt mij dus ook zo zalig aan het kloosterleven he...de rust. Niemand die tegen je praat, rustig je eigen gang gaan, studeren, mediteren, in de tuin werken, allemaal in rust en stilte. Zalig!

Overweeg je dan om toe te treden tot een kloosterorde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 02:00:00 schreef anastasia het volgende:

Zoekt liefde en vrede, rust en wijsheid.

Iemand gezien, ergens... pst, ergens daar binnen in jou zit een klein deurtje, even aankloppen en voila : )

Ik weet het...ik weet ook ongeveer de locatie van dat deurtje, alleen de weg ernaartoe raakt zo vaak verstopt muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 08:15:01 schreef LaRosa het volgende:

Nee
smile.gif
Daar moet je voor geroepen zijn..bovendien ben ik niet Roomsch, dus mag ik niet eens.

Maar sinds ik er een keer een paar dagen heb doorgebracht heb ik wel constant heimwee
knipoog_dicht.gif

Ik zat in de Priorij Emmaus Maarssen, één van de nonnen daar was protestants, maar volwaardig lid. Een andere non was naast katholiek praktiserend boeddhist(waarbij ik nog maar een sopmerk dat boeddhisme geen religie is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 29 augustus 2006 14:40:11 schreef anastasia het volgende:

[...]

Ik zat in de Priorij Emmaus Maarssen, één van de nonnen daar was protestants, maar volwaardig lid.

Ze geven daar ook leuke cursussen..

4. BIJBELSE FIGUREN IN DE KORAN

Alle grote bijbelse figuren, zoals Adam, Abraham, Mozes, David en Jezus, komen we ook tegen in de Koran. Op een vaak originele en eigen wijze worden hun verhalen verteld. Tegelijkertijd informeren deze teksten ons over de islamitische spiritualiteit. Aan de hand van Koran-teksten over genoemde bijbelse figuren kijken wij naar de eigenheid van de Islam en naar de verschillen met het Christendom.

Begeleiding: prof. dr. Karel Steenbrink, hoogleraar Interculturele Theologie aan de Universiteit Utrecht.

Zaterdag 10 maart 2007, 10.00-16.00 uur in de Priorij. Kosten € 24,-

Voor praktische informatie en een digitaal inschrijfformulier klikt u hier

5. DE EERSTE APOSTEL

Maria Magdalena speelt een belangrijke rol in de evangelielezing van de Paasmorgen, Johannes 20, 1-18. Zij ontmoet als eerste de Verrezen Heer. De kerkvader Augustinus (354-430) schreef naar aanleiding van dit evangelie een paar prachtige preken over haar. Zijn visie op Maria Magdalena blijkt ook in onze tijd voor veel vrouwen een prettige verrassing, en voor menig pastor of predikant aanleiding om de paaspreek te herzien. Wij lezen samen enkele van deze inspirerende paaspreken van Augustinus.

Begeleiding: drs. Hans van Reisen, theoloog en studiesecretaris van het Augustijns Instituut te Eindhoven.

Zaterdag 28 april 2007, 10.00-16.00 uur in de Priorij. Kosten € 24,-

Bijvoorbeeld. Het is een enorm leuke gemeenschap. Ik heb goede herinneringen aan de dames.

Maar kijk gerust zelf eens...http://www.priorijemmaus.nl/cursus.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 29 augustus 2006 14:40:11 schreef anastasia het volgende:

[...]

Ik zat in de Priorij Emmaus Maarssen

Da's hier tamelijk dichtbij en ik had er al eens eerder (op internet) mijn oog op laten vallen ... ik denk dat ik binnenkort wel een weekendje op retraite ga daar :-) Maar dan vraag ik wel of ik bij de zusters zelf mag en niet in het gastenhuis wat er los van staat.

* weg2 is het afgelopen jaar al een keer of 5 bij de trappistinnen in Brecht geweest, maar nog nooit op retraite naar een ander klooster

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 15:29:20 schreef Ann het volgende:

interessante site,ik zocht al een tijdje zo'n klooster

Ik kan je Brecht ook heel erg aanraden, en da's voor jou een stuk dichterbij, denk ik smile.gif Overigens geen boeddhisten, protestanten en cursussen over Maria Magdalena daar, maar ik denk dat jij het er ook wel leuk zult vinden. Vraag anders maar 'ns aan LaRosa smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of die protestantse zuster er nog is weet ik niet. Maar zuster Dismas is terug naar Engeland. Zij gaf ons engelse les en als "juf" had zij altijd de vrijdag laatste les. Iedereen stond dan op sprong om snel bij de bus te zijn. Maar zij gaf onverstoorbaar les tot het einde van het lesuur.

Het zou wel eens leuk kunnen zijn om met een aantal mensen van hier naar een cursusdag te gaan, of zelfs een weekendretraite smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:41:11 schreef anastasia het volgende:

Of die protestantse zuster er nog is weet ik niet. Maar zuster Dismas is terug naar Engeland. Zij gaf ons engelse les en als "juf" had zij altijd de vrijdag laatste les. Iedereen stond dan op sprong om snel bij de bus te zijn. Maar zij gaf onverstoorbaar les tot het einde van het lesuur.

Het zou wel eens leuk kunnen zijn om met een aantal mensen van hier naar een cursusdag te gaan, of zelfs een weekendretraite
smile.gif

ja party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid