Spring naar bijdragen

als Christen een gokje wagen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 24 oktober 2006 20:43:44 schreef *Roos* het volgende:

je kunt van het geld dat je gewonnen hebt toch ook goede dingen doen...

daarbij zullen er misschien ook mensen zijn die nooit wat aan goede doelen geven en komt er op deze manier toch wat bij de mensen die het minder hebben terecht

dus is een lot dan per se niet goed?

(en dan bedoel ik niet ter vervanging van een goed doel)want rechtstreeks geven is altijd beter
smile.gif

Marjolein1981 waar staat precies dat het een grote zonde is?

Neuh, ik wil niet direct zeggen dat het kopen van zo'n lot slecht is. Als je anders niks aan een goed doel zou geven en dan wel, tja dan zal er niks anders op zitten. My point is, dat ik het ergens een beetje hypocriet vind om zo'n lot te kopen, wellicht vanwege de mogelijk achterliggende gedachte, ik steun dat doel wel als ik maar kans maak om er wat voor terug te krijgen. Dat is hoe ik het zie hè, ik veroordeel dat soort loterijen niet meteen. Ik zou er alleen niet aan meedoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok,begrijp nu je achterliggende gedachten...

en dat is dan wel een beetje krom gedachte idd.

ben er nog niet uit of ik het per se fout vind als iemand een lot koopt smile.gif

ken namelijk meerdere mensen die naar de kerk gaan en standaard een lot kopen(maar misschien meer met het idee,wie weet win ik wat,en het los zien van een goed doel)..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...

En nu dit topic toch omhooggeschopt is, zal ik maar meteen ook een inhoudelijke vraag er tegenaan knikkeren, dat toch ook met gokken te maken heeft: wat vinden jullie van de Postcode Loterij? Is een loterij dat aan goede doelen zegt te doen en waarvan elke deelnemer zegt voor het goede doel mee te doen. Zelf vind ik het een wat, ja, bedenkelijk instituut (zo sprak de pastoor).

Een normale loterij, zoals de Staatsloterij, is heel overzichtelijk georganiseerd. Zo'n loterij geeft een aantal loten uit en die kun je kopen. Op een aantal van die loten valt een prijs, en die kun je dus winnen als je een lot hebt gekocht. Door het kopen van een lot doe je mee aan de loterij. Koop je echter geen lot, dan doe je ook niet mee en heb je dus niets met die loterij te maken. De loterij kent jou niet, jij kent haar niet en zo blijft dat. De Staatsloterij betaalt zelfs al de kansspelbelasting voor je, zodat de prijs die je wint ook daadwerkelijk hetgeen is wat je krijgt. Omdat het moet, geeft zo'n loterij ook een percentage van haar inkomsten aan goede doelen, maar daar legt ze niet per se de nadruk op. Ze weet toch wel dat mensen meedoen om het spel, om de prijzen. En dat is ook helemaal niet erg.

Bij de Postcode Loterij doet echter iedereen mee, of je wilt of niet. Als lotnummer gebruikt ze namelijk je postcode. Dus iedereen heeft in feite een lotnummer en kan dus een prijs winnen. Prachtig, maar er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras: je moet dan natuurlijk wel betalen aan de loterij om mee te doen. En hoe meer je betaalt, dus hoe meer "loten" je koopt, hoe meer je kunt winnen. Als je dan wilt betalen aan de Postcode Loterij, dan wordt je overgeleverd aan een heel groot, onoverzichtelijk instituut met vele verschillende loten en spelvormen, die je maar uit elkaar moet zien te halen. Voor je het weet, zit je eraan vast en probeer er dan maar weer uit te komen. "Plak de drie zegels en stuur het op!" klinkt het. En vast zit je. Of je doet ineens mee met een nieuw spel, zonder dat je wist dat je je daarvoor opgegeven had, zodat je nóg meer mag betalen. Sommige deelnemers weten al niet eens meer echt aan welk spel ze nu meedoen en welk niet. "Hadden wij nou ook een koffertje of niet?" Maar we zijn er nog niet, want ik schrijf nu eenmaal graag lange posts.

Mensen die eenmaal lid zijn van deze loterij, zullen dan ook niet snel meer het lidmaatschap opzeggen. Want in hun hoofd zal dan altijd het nachtmerrie-scenario zinderen: zodra je geen lid meer bent, valt er natuurlijk een prijs op je postcode. En tja, dan win je dus niks. De Postcode Loterij is dan ook niet te beroerd om je dat flink in te peperen en speelt graag in op die angst. Met camera's vieren ze weer feest met zo'n winnende straat en gaan dan ook bij tijd en wijle even langs bij degenen die dus niet meededen en dus buiten de groep vallen (wat ook al heel erg is). Onder het mom van: "Jammer hè, dat je geen lot hebt?" Dus dan zie je je hele buurt feestvieren terwijl jij niet echt mee kunt doen, en dan krijg je nog een trap na ook. Dus alleen daarom al zullen veel mensen niet snel stoppen met de Postcode Loterij.

Omdat je postcode je lotnummer is, deel je het lotnummer, zoals al gezegd, vaak met hele straten. Want heel veel mensen hebben dezelfde postcode of gedeelte ervan als jij. Dat levert al een eerste effect op: je wint nooit de prijs die ze beloven. Eerst gaat er al de kansspelbelasting vanaf, maar de prijs wordt ook nog eens verdeeld onder alle mensen met jouw (deel van je ) postcode. Je weet dus nooit zeker of je echt die zoveel miljoen wint, of slechts een deel ervan, want de Postcode Loterij is daar niet altijd even duidelijk in. Je wordt dus ook een klein beetje tot behoorlijk misleidt. Die "Postcode Kanjer" is lang niet zo groot als zij beweren dat die is. Het hangt er maar net vanaf hoeveel mensen in jouw buurt een lot hebben gekocht en hoeveel loten jij hebt. Hoe meer loten er verkocht zijn, hoe kleiner jouw aandeel in de prijs. Je weet daardoor ook nooit wat je uiteindelijk zult winnen. Wil je zeker weten flink veel winnen, dan zul je dus veel loten moeten kopen.

Gelukkig zijn er ook nog de goede doelen. Want de Postcode Loterij adverteert daar ook voortdurend mee en wrijft je dus ook nog even in dat je vooral daarvoor meedoet. "U een kans, zij een kans." Met mooie, ontroerende filmpjes probeert ze ook de einzelgangers, die niet geven om winnende buurten, ervan te overtuigen dat het goed is om mee te doen. Wat de loterij doet is echter niet uniek, want zoals al gezegd geeft iedere loterij al aan goede doelen. Ook de Staatsloterij. Daarbij heb je bij de Postcode Loterij, voor zover ik weet, geen inbreng in welke doelen je wilt steunen. Dat bepalen zij en daar kunnen dus ook doelen inzitten waar je helemaal niet achter staat of waar je echt je twijfels bij kunt hebben. Je moet er maar op vertrouwen dat de loterij kritisch naar goede doelen kijkt en ze kritisch ter verantwoording roept. En in hoeverre getuigt het van gepaste bescheidenheid als je steeds maar roept zoveel geweldigs te doen voor zoveel mensen?

Maar om dat geld voor die doelen bij elkaar te sprokkelen, buiten ze flink de hang naar hebzucht en de angst er niet bij te horen uit. Vooral in hun televisieshows zie je heel duidelijk de mechanieken die ze daarvoor gebruiken. Het zijn vaak mooie, spannende shows, waarin de kandidaten enorme risico's kunnen nemen voor net dat beetje meer geld. Nu is dat niet zo erg, daar is het televisie voor en het is ook leuk om te zien, maar het lijkt toch wel nogal in tegenspraak met hun nobele gulheid. Voor het goede doel worden kandidaten flink opgejut om vooral hebzuchtig te zijn en méér te willen en worden zowel deelnemers als niet-deelnemers bij tijd en wijle bevestigd in hun angst naast de boot te vallen als de hele straat weer wint en uitbundig feestviert en zij daar niet aan mee kunnen doen. Want iedereen doet mee, of je wilt of niet. De vraag is dan: heiligt het doel dan wel zulke middelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Btw, een lotto, of een lot kopen van een sportvereniging is ook gokken. Dat doen toch aardig wat mensen, al doe je het om zo'n vereniging te helpen, het is gokken. Toch zijn die mensen ook niet gokverslaafd.

Even een mier nemen hoor, voor de volledigheid. Het is wel zo dat gokken verslavender wordt naarmate er minder tijd zit tussen het gokken zelf en de uitslag. Een fruitautomaat is dus verslavender dan de staatsloterij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid