Spring naar bijdragen

Christelijk geloof en Katholiek ..


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Katholiek geloof is christelijk geloof!

Ik merk wel vaker op dat mensen daar een verschil tussen maken. Dat is een denkfout.

Binnen het christelijk geloof heb je verschillende stromingen: katholiek en protestant zijn de grootste.

Binnen die stromingen zijn er ook weer allerlei stromingen. Bij protestant bijv. (daar weet ik het meeste van puh2.gif) heb je gereformeerden, hervormden, chr. gereformeerden, doopsgezinden, evangelischen, etc.

Het verschil tussen katholiek en protestant zit in verschillende zaken.

1 is de organisatie: katholiek is hierarchisch: paus aan het hoofd, kardinalen eronder, daaronder bisschoppen, enz. De hogere benoemt de lagere. Bij protestant is dat andersom: gemeente benoemt kerkenraad (of raad van oudsten), die kiezen voorganger, en voorgangers kiezen overkoepelende organen.

2. rol van traditie is bij katholieken veel groter dan bij protestanten. Wat een vorige paus heeft gezegd (zeker als het een zgn. onfeilbaarheidsuitspraak is) kan een volgende paus niet ongedaan maken; en dat geldt dus al 2000 jaar. Voor protestanten ligt dat minder zwaar, die kunnen daardoor ook wat makkelijker fouten uit het verleden erkennen.

3. de rol van Maria (moeder van Jezus) is bij Katholieken veel belangrijker dan bij protestanten. Voor protestanten is ze - weliswaar de gezegende onder de vrouwen - eigenlijk toch een gewoon mens, zoals jij en ik, en krijgt niet veel bijzondere aandacht. katholieken benadrukken veel meer haar rol als Moeder van Jezus en zien haar daarom ook als zondeloos. Bovendien kan ze een bemiddelende rol spelen.

4. Dat geldt ook voor allerlei heilige mensen. Dat zijn mensen die zich met hun totale leven hebben ingezet voor het geloof: martelaren bijvoorbeeld, maar ook mensen als zr. Theresa (nog geen heilige) die zich met hun geloof helemaal inzetten voor hun medemensen. Voorbeeldmensen dus, inspirerende mensen. Ook die hebben volgens de katholieken een streepje voor bij Jezus en kunnen bemiddelend optreden - je kan dus via hen om hulp vragen. Protestanten moeten daar weer niks van hebben. Voor hen is er maar 1 weg naar de Vader en maar 1 aanspreekpunt: Jezus zelf.

Dit zijn een aantal van de belangrijkste verschillen (correct me if i'm wrong!), maar wat mij betreft zijn we toch echt kinderen van 1 Vader!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed verwoord PJ!smile.gif

Nog een wijziging en aanvulling:

4. Heiligen hebben geen streepje voor bij Jezus, maar dienen als een voorbeeld voor de mensen en door hem/haar (of op zijn/haar voorspraak) zijn er wonderen gebeurd. Ook gewoon overleden familieleden zijn voorsprekers - je kunt tot hen bidden en (zo geloven wij) zij brengen dit gebed bij Christus. Wel eens 'handig' als je het geloof in Christus verloren hebt of kwaad op Hem bent.

BTW: welke zuster Theresa bedoel je?

En toevoeging:

5. Het vergeven van zonden gebeurd in de protestantse richting in een persoonlijk gesprek met God. Bij de katholieke kerk gebeurd dit d.m.v. een priester die de plaats van Jezus in neemt. Je zegt in een biecht (zoals dit genoemd wordt) aan Jezus -in de persoon van de priester, die ook zwijgplicht/beroepsgeheim heeft- wat je zonden zijn en ontvangt van Hem de absolutie, de vergeving van je zonden.

6. In de katholieke kerk wordt dagelijks het brood gebroken, het laatste avondmaal herdacht. Iedere kerkganger kan hieraan deelnemen. Bij de protestanten is dit maar 1 - 2 keer per jaar (heb ik mij laten vertellen, dus sorry als dit niet klopt).

En verder zijn wij allemaal kinderen van dezelfde Vader!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger werd de nederlands hervormde kerk ook wel Neder-Duits gereformeerde kerk genoemd (de grens tussen NL en DL was toen nog vaag). In Zuid-Afrika heet de Nederlands Hervormde kerk nog steeds Nederduits-gereformeerd. Hun site is www.ngkerk.org.za . Het is te lezen in het Zuid-Afrikaans (dat lijkt veel op het Nederlands) en in het Engels.

Geinig ik vroeg me een paar jaar geleden ook af was Nederduits-gereformeerd was!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja, evangelisch, 't is maar wat je daar dan onder verstaat.

wat ik er van weet, is dat er niet echt 1 voorganger is; in principe staat het iedereen vrij om voor te gaan, of te zeggen wat de Heer hem ( vooral 'hem' ja) op het hart geeft.

Er is een tamelijk strikte scheiding tussen man en vrouw rol. De vrouw heeft vrijwel altijd het hoofd bedekt (degene die ik ken, dus ook thuis en doordeweeks). Ze zijn verder tamelijk orthodox in hun opvattingen

Er schijnen nu twee 'stromingen' te zijn: de gesloten vergadering en de open vergadering. Dat gaat over deelname aan het avondmaal: bij gesloten staat het alleen open voor mensen uit eigen gemeente, bij open staat het ook voor anderen open (al denk ik weer niet voor jan en alleman, maar wel voor mensen uit andere vergaderingen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook deze "kerk" heeft een site:

www.vergadering.org

Dit stond op de site van de vergadering van gelovigen in Apeldoorn:

De Vergadering heeft geen formele binding met een landelijk kerkgenootschap, maar verheugt zich in een goede relatie met andere gemeenten. De beweging van de 'Broeders', in welke traditie de Vergadering van Gelovigen in Apeldoorn staat, kent geen formele structuren, geen predikantschap noch andere ambten; de nadruk ligt op het feit dat alle gelovigen broeders en zusters zijn, met slechts Eén, de Here Jezus, als hun Meester.

Broedergroep

In onze gemeente is een aantal broeders dat zich speciaal verantwoordelijk voelt voor het geheel. Zij vergaderen regelmatig om te spreken over de activiteiten in onze kring, om deze te initiëren, te stimuleren en te coördineren. Ook willen zij zich inzetten voor het geestelijk welzijn van allen in onze geloofsgemeenschap, voor 'het hoeden en voeden van de kudde' in dienst van Jezus Christus, het Hoofd van de Gemeente.

Graag vertellen wij u in het kort iets over onze geloofsgemeenschap in Apeldoorn en onze bijeenkomsten. U bent daar van harte welkom.

Wie wij zijn

Wij zijn christenen en onze geloofsgemeenschap staat bekend als Vergadering van gelovigen. Wij willen leven zoals de Here Jezus dat van ons vraagt. Door Hem en door zijn werk zijn wij kinderen geworden van God, die wij onze Vader mogen noemen. Gods Geest, de Heilige Geest, woont in ons en helpt ons te geloven wat God ons gegeven heeft. Dat lezen we ook in zijn Woord, de Bijbel. We vinden het belangrijk om, net als de eerste christenen:

ons consequent te houden aan dat wat in de Bijbel staat; met elkaar een warme, levende groep mensen te zijn, waarin we elkaar en ieder die ons ontmoet, tegemoet proberen te treden met Goddelijke liefde; nooit te vergeten dat wij verlost zijn door de Here Jezus; daarom vieren wij elke week het Avondmaal; te beseffen dat we persoonlijk én samen afhankelijk zijn van God, waaraan we uiting willen geven door regelmatig met elkaar te bidden. 'Zij bleven trouw aan wat de apostelen hun leerden en gingen als een grote familie met elkaar om. Zij kwamen vaak samen voor de maaltijd van de Heer en voor gebed.' (De Bijbel, het boek 'Handelingen', hoofdstuk 2 vers 42).

Wat wij belijden

Wij geloven in de fundamentele christelijke geloofswaarheden waaronder:

De Goddelijke inspiratie van de Bijbel en daaruit voortvloeiend haar betrouwbaarheid en hoogste gezag in alle zaken van geloof en leven. De eenheid van God, van eeuwigheid bestaande in drie personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Dat Jezus Christus alleen waarlijk God en mens is; dat Hij de enige middelaar is tussen God en mensen; dat de zondaar verlost wordt door het plaatsvervangend sterven van Jezus Christus, en uit genade gerechtvaardigd wordt, niet door werken, maar door geloof in Hem. Wij geloven in Christus' lichamelijke opstanding uit de doden, Zijn hemelvaart en Zijn zitten aan de rechterhand van de Vader, en Zijn persoonlijke wederkomst.

Onze bijeenkomst op zondag

Iedere zondagmorgen komen we bij elkaar om onze God en Vader en de Here Jezus Christus samen te aanbidden en te danken voor Zijn verlossingswerk. In deze bijeenkomst wordt onder meer gezongen, uit de Bijbel gelezen, gebeden en wordt wekelijks het Avondmaal gevierd, dat de Here Jezus voor gelovigen heeft ingesteld. Wilt u met ons aan dit Avondmaal deelnemen, dan beschouwen wij het als onze verantwoordelijkheid om daarover vooraf een gesprek met u te hebben. Daarvoor kunt u contact met ons opnemen via de genoemde contactpersonen.

In het tweede deel van de dienst luisteren we naar wat God ons te zeggen heeft met name door de verkondiging uit de Bijbel.

Voor de kleine kinderen van ongeveer 0-4 jaar is er een crèche tijdens de zondagmorgenbijeenkomst. De kinderen van 4-10 jaar bij elkaar in de zondagsschool. Zij luisteren dan naar een verhaal uit de Bijbel, zingen met elkaar en knutselen. Ook uw kinderen zijn daar van harte welkom.

Andere bijeenkomsten

We komen ook nog op diverse andere tijden en plaatsen in meestal kleinere verbanden bij elkaar zoals voor bijbelstudie, gebed, en ontmoeting. Er zijn ook diverse activiteiten voor de jeugd en de kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Gast Anon_phpbb

sorry dat ik een oud topic omhoog haal hoor, maar jullie kunnen me vast helpen.

Ik ben op zoek naar het verschil tussen protestants en katholiek in de zin van het 2de gebod.

Katholieken schijnen wel het mariabeeld te aanbidden en protestanten doen dat niet, kan iemand me daar wat meer achtergrond in geven?

bij voorbaat dank!worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieken doen niet alles wat God hun gevraagd heeft, en het gewoon christelijk geloof wel(buiten sommige die uiteindelijk een sekte zijn)

+

Vaticaan in Rome wilt God spelen, je kunt dat zien door de bijbel telezen, hoeveel ze naar God luisteren. (beelden etc.)

enzvoorts enzovoorts

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@ fallen, klinkt oke, maar een tikkie beschuldigend wel.

Ik zit niet op strijd te wachten tussen 2 stromingen, ik wil gewoon een stukje achtergrond.

In de grootste kerk te rwereld (sixtijnse kapel) staat een muurschildering van michelangelo van een afbeelding van god. dat kan ik niet rijmen met het 2de gebod. Protestanten doen daar moeilijk over katholieken niet.

Wellicht is dit forum te protestants voor een dergelijke vraag...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:11:29 schreef pj het volgende:

Binnen het christelijk geloof heb je verschillende stromingen: katholiek en protestant zijn de grootste.

Meen je dat? Hoe definieer je "protestant" dan?

Quote:
Binnen die stromingen zijn er ook weer allerlei stromingen.

Hoe definieer je "stroming" dan? Binnen de RKK heb je niet verschillende kerken, binnen dat wat jij blijkbaar protestantisme noemt heb je ontelbaar veel kerken.

Quote:
Het verschil tussen katholiek en protestant zit in verschillende zaken.

1 is de organisatie: katholiek is hierarchisch: paus aan het hoofd, kardinalen eronder, daaronder bisschoppen, enz. De hogere benoemt de lagere. Bij protestant is dat andersom: gemeente benoemt kerkenraad (of raad van oudsten), die kiezen voorganger, en voorgangers kiezen overkoepelende organen.

Hoe werkt de kerkorde van de Angelicaanse kerk dan? Of zijn dat geen protestanten? Overigens, kardinalen staan niet tussen paus en bisschop. De paus is bisschop, en de meeste kardinalen ook. De Kerk kent slechts drie hogere wijdingen: diaken, priester, bisschop. De eerste twee worden gewijd door de derde. De derde wordt gewijd door andere bisschoppen. Naast de wijdingen heb je functies, zoals bisschop (in bestuurlijke zin), kardinaal en paus. De paus "benoemd" de kardinalen, en de kardinalen "benoemen" de paus.

Quote:
2. rol van traditie is bij katholieken veel groter dan bij protestanten. Wat een vorige paus heeft gezegd (zeker als het een zgn. onfeilbaarheidsuitspraak is) kan een volgende paus niet ongedaan maken; en dat geldt dus al 2000 jaar.

Het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid is nog helemaal niet zo oud. Het kwam pas tot stand tijdens Vaticanum I, dat liep van 1869 tot 1870. En dat een paus niet ongedaan kan maken wat een voorganger zei is niet erg correct weergegeven. De Kerk herroept nooit wat ze dogmatisch geleerd heeft, dat heeft met mensen (en pausen plegen mensen te zijn) niets te maken. Het is de Kerk die spreekt, niet de paus.

Quote:
Voor protestanten ligt dat minder zwaar, die kunnen daardoor ook wat makkelijker fouten uit het verleden erkennen.

Leden van de kerk maken fouten, en de kerk erkent die ook, hoewel ze daar soms vrij lang de tijd voor neemt. Maar de Kerk, het lichaam van Christus, met Christus als hoofd, faalt inderdaad niet, en hoeft dus ook niet zoveel "fouten uit het verleden te erkennen".

Quote:
Voor hen is er maar 1 weg naar de Vader en maar 1 aanspreekpunt: Jezus zelf.

Net als voor katholieken dus.

Quote:
maar wat mij betreft zijn we toch echt kinderen van 1 Vader!

Natuurlijk. Net als islamieten, atheïsten en wat dat betreft, net als de duivelen zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 26 januari 2005 09:49:07 schreef big-o het volgende:

@ fallen, klinkt oke, maar een tikkie beschuldigend wel.

Fallen heeft niet zoveel keus. Hij neemt een radicaal standpunt in, en wel een met consequenties. Als hij gelijk heeft, dan ziet het er voor ruim een miljard van de huidige bewoners van deze aardkloot beroerd uit. Als hij geen gelijk heeft, heeft hij voor de eeuwigheid geen winterjas meer nodig.

Maar er is meer dat een zekere stelligheid kan verklaren. Fallen heeft genoeg kennis van zaken om te weten dat hij de door Christus zelf gestichte Kerk lastert. Hij weet dat hij tekeer gaat tegen de Kerk, gebouwd op de apostelen, met Christus aan het hoofd, Zijn mystiek lichaam, tot het einde der tijden behouden door Christus zelf, de Kerk aan wie de macht is gegeven te binden en te ontbinden, te vergeven of niet te vergeven, de Kerk onder stadhouderschap (de sleutels!) van de bisschop van Rome, die in de apostolische successie terug gaat tot Petrus. Hij weet dat, maar gelooft het niet. En hij weet ook dat als hij ongelijk blijkt te hebben, hij het wat lastig zal krijgen. Waar de atheïst kan zeggen: Heer, ik kende U niet, maar nu ik U zie, herken ik in Uw gezicht de velen voor wie ik een naaste ben geweest, kan Fallen slechts zeggen: verrek, ik wist het wel, maar ik geloofde het niet!

Met zo'n vooruitzicht worden mensen wel eens wat hard en extreem in hun visies.

Quote:
Ik zit niet op strijd te wachten tussen 2 stromingen, ik wil gewoon een stukje achtergrond.

Niemand zat op die strijd te wachten, maar toch kwam ze.

Quote:
In de grootste kerk te rwereld (sixtijnse kapel) staat een muurschildering van michelangelo van een afbeelding van god. dat kan ik niet rijmen met het 2de gebod. Protestanten doen daar moeilijk over katholieken niet.

Wellicht is dit forum te protestants voor een dergelijke vraag...

Wellicht. Maar wat is je vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey

Ik moet op school kiezen tussen het protestants christelijke geloof en het katholieke geloof (pabo, ik moet kiezen op welke scholen ik les wil gaan geven).

Maar ik kom echt niet goed uit het verschil daartussen, ik ben zelf ook niet gelovig opgevoed en ik zit zelf ook erg in een fase waarin ik aan het uitzoeken ben wat ik nu zelf eigenlijk geloof, en wat niet.

Liefs

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid