Spring naar bijdragen

waarom een Sabbat strijd?


Aanbevolen berichten

Quote:

mijn beeld van sabathvierende gemeentes is dat ze redelijk charismatisch zijn in hun leer. Klopt dat, of ben ik toevallig gewoon een heel fout voorbeeld tegengekomen?

Mijn beeld van zondagskerken is...... Wat ik al zei, er zijn vele kerken met al hun eigen kleur. De ene is charismatisch, de ander zeer behoudend. Dus nee, je beeld klopt niet. En of je een hele fout bent tegenkomen, kan ik je ook niet vertellen. Maar wat ik me wel afvraag, waarom is charismatisch fout?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Of ik uit de stam Juda ben? Nee!

Touche knipoog_dicht.gif

Het is niet aanvallend bedoelt hoor, maar hoe rijm jij het vereren van de Sabbat (of de zondag) met wat Paulus aan de Galaten schreef?

Gal 4

10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.

11 Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gal. 4

8 Maar in de tijd, dat gij God niet kendet, hebt gij goden gediend, die het in wezen niet zijn. 9 Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken? 10 Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar. 11 Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb.

Even in de context lezen. Paulus heeft over de tijd dat zij afgoden dienden en waarschuwt ernstig om daarin niet terug te vervallen. Dus ook niet hun feesttijden te vieren.

De sabbat is geen dag gewijd aan deze afgoden, maar aan de Enige en Waarachtige God. God zelf heeft deze dag geheiligd, de enige van 7 dagen, en deze dag apart gezet om daarmee zijn rust in te gaan. Jezus zelf heeft nooit de sabbat overtreden, maar zich zelfs uitgeroepen tot Heer (Koning) van de Sabbat. Het was zijn gewoonte om op sabbat naar de synagoge te gaan (het zou dus raar zijn geweest wanneer hij dat niet deed). De Sabbat is prima te rijmen, de mensen die Sabbat vieren moet alleen heen goed oppassen om niet de sabbat te gaan overwaarderen en deze tot een afgod op zich te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Renaldo,

Het woord afgoderij wil ik op geen enkele wijze in de mond nemen, laat dat duidelijk zijn, maar is de sabbat soms niet ook een veel te belangrijk issue voor sabbatvierende gemeenten? Ze noemen zich naar de sabbat of de zevende dag (bijvoorbeeld zevendedagadventisten) en sommige gemeenten lijken wel echt one-issue-gemeenten te zijn.

Ook bij jou zie ik dat je avatar, onderschrift en of signature vaak over de sabbat gaan. En ben je naar mijn idee, maar daar kan ik me echt in vergissen, vaker in discussies over de sabbat (of de joodse Wet) aanwezig dan in andere discussies. Daar is natuurlijk niks mis mee, iedere user heeft zijn of haar thema's, maar loop je dan misschien ook niet het risico dat de sabbat echt het belangrijkste onderwerp wordt en dus "overgewaardeerd" wordt?

Ik wil je nergens van beschuldigen hoor, noch de gemeenten die de sabbat vieren en zich daarmee willen profileren, maar heb wel enkel de vraag of de sabbat door veel van zulke gemeenten of christenen al niet teveel als het belangrijkste element naar voren wordt gebracht en dus overgewaardeerd. Niet verafgood, dat wil ik dus níét zeggen, maar wel als té belangrijk ingeschat.

Hopelijk kun je hier iets over zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shaloom Robbert,

Hetgeen jij beschrijft is iets dat ik in het begin bij mezelf heel erg herken toen ik net de sabbat ging vieren. Voor mij waren al de andere kerken ontzettend fout bezig door op zondag samen te komen. Ik kwam terecht in een sabbatvierende gemeente waar dat juist helemaal niet gesproken werd. Juist in deze gemeente heb ik de genade leren kennen en andere kerken gaan waarderen.

Het is wel een trend die ik zelf in veel sabbatvierende gemeente tegen kom, "wij hebben de sabbat en de rest is verkeerd bezig". Juist dit is verkeerd bezig zijn. Vaak zag ik ook dat de sabbat zo'n beetje het enige was waar over gepraat werd, hoe goed ze wel niet waren dat ze op sabbat samen kwamen.

Dat ik veel op dit soort topics aanwezig ben komt door mijn interesse hierin en graag andere mensen hierover wil vertellen. Ik voel mij zelf absoluut niet beter omdat ik de sabbat vier. In het begin van mijn zoektocht hierin heb ik zeer zeker de sabbat overgewaardeerd en was ik er een stuk wettischer mee bezig dan het soms trekjes had dat ik de sabbat belangrijker ging vinden dan al het andere.

Wel denk ik dat er een heleboel onbegrip is omtrent de sabbat door veel christenen.

In de gemeente waar ik kom is een hele goede balans tussen het woord, genade en de geest. Wij vieren de sabbat, de feesten en (trachten) ons te houden aan de Thora. Maar, wij zijn ons er heel erg goed bewust van dat dit niet bijdraagt aan ons behoudt of dat het daar ook maar noodzakelijk voor is. Wij doen dit vanuit de liefde voor God en Zijn Thora. Ik heb niets, absoluut niets, tegen zondagsvierende gemeentes en ik voel me er zeer vaak erg thuis. Ik denk ook niet dat het goed is dat sabbatvierende gemeentes zich als zodanig profileren, als je snapt wat ik bedoel. De sabbat is niet iets waar je over moet praten, maar het ervaren en doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Renaldo,

Dat klinkt als een gezonde instelling. Ik zelf vier de sabbat niet, maar hou het bij de zondag (die nu op deze vooravond al begonnen is smile.gif), ik geloof ook niet dat er extra zegen op het vieren van de sabbat rust of zo, maar ik denk wel dat je er vrij in bent als je de sabbat wil vieren. En dat het inderdaad best heel bijzonder kan zijn om eens een sabbatsviering bij te wonen. Alleen in mijn Kerk geldt wel dat de zondag als feestdag gevierd wordt. Ik ken je argumenten, maar in mijn Kerk speelt er zeg maar méér mee dan enkel de Schrift. Zoals je waarschijnlijk al wel weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shaloom Robbert,

Zoals jij al aangeeft viert jou de kerk de zondag al feestdag. En dat is precies wat de sabbat is, een feestdag. Dat vind ik ook het mooie aan de Katholieke Kerk, het is ook echt een feest.

Daarnaast staan er in de bijbel wel een aantal gedeeltes die wel degelijk laten zien dat er een zegen verbonden zit aan het vieren van de sabbat.

Het is helemaal niet mijn bedoeling dat ieder zijn traditie laat vieren en massaal op zaterdag gaat samenkomen. En zoveel wil ik ook helemaal niet over sabbat discusieren. Mensen moeten er zelf achter komen. Mijn vrouw was er in het begin ook niet bepaald voor en hoe meer ik in discussie ging met haar, hoe meer ze zich er tegen verzette. Op een gegeven moment heb ik dat los gelaten en toen ging ze zich er in intereseren. Niet zoveel later hebben we een sabbatmaaltijd gehouden, volgens de traditie, en toen ging zowel bij haar als bij mij de ogen open. Wat een rijkdom en wat een heenwijzigingen richting Jezus zitten daarin.

Ik wil graag vertellen, de mensen een beetje prikkelen en laten zien dat je het ook als gezin kan vieren. Dat is hoe wij daarmee begonnen zijn, als gezin. Pas later zijn we bij een sabbatvierende gemeente terecht gekomen.

Het is niet alleen de sabbat, maar ook de feesten die zo ontzettend veel rijkdom bevatten. In deze feesten zit echt vele malen meer rijkdom en verborgenheden dan in de huidige feesten. Ieder jaar ontdek ik weer nieuwe aspecten van de verschillende feesten en zie ik er verbanden in met het verlossingswerk van Jezus.

Mocht je ooit eens een viering mee willen maken, wij kerken in een Katholieke Kerk smile.gif. En mocht je het begin van de sabbat eens willen mee maken, jij bent altijd uitgenodigd om die eens bij mij thuis mee te vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid