Spring naar bijdragen

God en het lijden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 916
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

We bereiken in dit leven geen zondeloos leven, integendeel we hebben nog elke dag te strijden tegen de duivel, de wereld en ons eigen vlees. Een strijd die we geregeld verliezen. Daarnaast is er nog dit 2 Tim 3:10 Gij daarentegen hebt volle aandacht geschonken aan mijn onderricht, wijze van doen, bedoeling, geloof, lankmoedigheid, liefde, volharding, 11 vervolgingen en lijden, zoals mij getroffen hebben te Antiochië, te Ikonium en te Lystra. Al die vervolgingen heb ik doorstaan en de Here heeft mij uit alle gered. 12 Trouwens, allen, die in Christus Jezus godvruchtig willen leven, zullen vervolgd worden.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag: Waar zegt Jezus dat we in dit leven, gezondheid, voorspoed etc. krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit leven kun je zonder zonde leven. In Christus zijn gelovigen meer dan overwinnaar en een christen kan heersen over de werken van de duivel, de wereld en het vlees. Die strijd hoeft een christen niet te verliezen.

Het is dus helemaal theologisch correct.

De tekst die je aanhaalt, haal ik zelf ook regelmatig aan op dit forum, omdat er inderdaad in vers 11 staat dat de Here Paulus uit alle dingen heeft gered.

Het heeft weinig zin om teksten aan te halen die over het lijden om Christus' wil ter verbreiding van het evangelie gaan, omdat ik dat zelf ook altijd heb verkondigd.

De teksten die je vraagt, zou ik redelijk snel kunnen geven, maar dat doe ik niet. Als er mensen zijn op dit forum die hulpbehoevend zijn of die hulpbehoevende mensen kennen die mijn hulp vragen, zal ik in alle liefde helpen en belangrijke teksten geven. Maar ik kan er weinig mee als er mensen zijn die er op uit zijn om strijd te leveren. Deze discussie begon ermee dat ik iemand wilde helpen, maar het liep uit op een discussie die weinig zin heeft. Als je zelf ooit wel hulpbehoevend bent en oprecht wil weten hoe het zit, ben je altijd welkom. En daarnaast zul je mij regelmatig in andere topics zien met teksten waarin Gods (OT/NT-)beloften staan.

Ik verwijs graag hiernaar, omdat ik het er mee eens ben dat het een heilloze weg is om andere kerken aan te vallen en zo een anti-geloof te proclameren. Als je zelf aan ongelovigen het evangelie van redding wil verkondigen, is dat goed, maar het aanvallen van anderen is niet tot opbouw van Gods koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle mooie woorden ten spijt heb je nog steeds geen antwoord op mijn vraag gegeven. En kun je ook niet geven omdat Jezus nergens heeft verkondigd wat hij volgens jou verkondigd heeft. Alle door jou gebruikte mooie woorden en constructies moeten verhullen dat je simpelweg niet kunt aantonen dat hij dat nooit gezegd heeft. En nu maak je je er vanaf met de opmerking dat ik niet hulpbehoevend ben en het dus maar zelf moet uitzoeken. Totaal aan voorbijgaande dat ik dat al gedaan heb en daarom kan constateren dat je onwaarheid verkondigd. En zolang je dat blijft doen, ook in andere topics, zal ik daar op reageren. Dat heeft niets met andere kerken aanvallen te maken maar met ene Barbapappa die op een jongerenforum onwaarheden verkondigd en daarmee jongeren op het verkeerde been zet. Door ze bijvoorbeeld genezing te beloven, of vrede of grote welvaart etc. als ze maar hard genoeg geloven. Maar dat is niet de Waarheid en tot opbouw van Gods koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zegt dat ik dat antwoord niet kan geven? Constateer maar wat je zelf wil constateren. Er valt niets te verhullen. Je bent welkom om overal op mij te reageren. Overal waar de waarheid van het evangelie wordt verkondigd zullen criticasters opduiken. Zoals ik al schreef, zou ik me zorgen moeten maken of ik niet nog de hele waarheid verkondig, als er geen critici meer zouden zijn. Ik heb mensen nooit iets beloofd. Ik heb alleen geciteerd wat God in de Bijbel zegt. Ik zal blijven schrijven wat God in de Bijbel zegt. Ook heb ik nooit geschreven dat mensen maar hard genoeg moeten geloven. Dat hebben anderen geschreven.

Ik wil je alleen nog waarschuwen met een best ernstige tekst.

Luc. 17

1 Hij zeide tot zijn discipelen: Het is onmogelijk, dat er geen verleidingen komen, maar wee hem, door wie zij komen! 2 Het zou beter voor hem zijn, als een molensteen om zijn hals gedaan was en hij in de zee was geworpen, dan dat hij één van deze kleinen tot zonde verleidde.

Begrijp me niet verkeerd; het is niet mijn wens dat een molensteen om je hals wordt gedaan en je in de zee wordt gegooid, maar het is zeer ernstig als je het in de weg zit als jongeren genezen kunnen worden of bevrijd enz. . Ik zou het heel ernstig vinden als jongeren zouden kunnen worden genezen, maar jij een struikelblok zou zijn voor jongeren om te worden genezen. Ik vraag me af hoe je dat zou kunnen verantwoorden.

In het NT waren er ook altijd mensen die Jezus wilde verhinderen te genezen door allerlei redenen aan te dragen.

Mat 12,10

En zie, daar was een mens met een verschrompelde hand. En zij legden Hem de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat te genezen, om Hem te kunnen aanklagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt nog steeds een erg hoge dunk van jezelf zie ik wel. Jij bent degene die dingen beloofd die Jezus zelf niet voor dit leven beloofd heeft. En of jongeren genezen hangt niet van jou of mij af maar van God alleen. Maar elke jongere die jou geloofd heeft en toch niet geneest en daarom zich van God afkeert komt wel voor jou conto.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kom je erbij dat ik een hoge dunk van mezelf heb? Al 10 tot 20 reacties heb je allerlei ideeën over mij, maar je kent mij helemaal niet. Ik stel helemaal niets voor en breng alleen maar nederig het evangelie. Ik beloof niets wat Jezus niet zelf zegt. Helaas zie jij (tot nu toe) nog niet, wat Jezus zegt. Ik snap niet dat je denkt dat genezen van mij af hangt. Ja, ik vertel alleen maar het evangelie.

Rom 10,14

Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker?

Als niemand mensen vertelt dat ze genezen kunnen worden, zullen ze het ook niet weten. Er is in Nederland buitengewoon weinig kennis over genezing, dus mensen zullen het niet gauw te weten komen. Aan jouw reacties is al duidelijk hoe enorm weinig kennis er is over Bijbelse genezing. God is Degene die geneest, maar mensen zijn de brengers van het goede nieuws en degenen die namens Hem genezen. Jongeren moeten helemaal niet in mij geloven, maar God geloven. Niets komt voor mijn conto, want de kracht van genezing komt niet van mij, maar van God. En God valt nooit iets te verwijten, want Hij geneest altijd. Jongeren zullen zich dus ook niet van God afkeren, want ze zullen altijd genezen. Je hebt geen idee waar je over schrijft. Je zal best het een en ander over redding weten, maar je weet enorm weinig over Gods wil over genezing. Je kan je er beter pas mee bemoeien als je er meer vanaf weet. Ik adviseer je er naar te studeren. En misschien is het goed de grondteksten van de Bijbel te bestuderen, zodat je weet wat er staat. Eventueel wil ik er wel informatie over geven, als je geïnteresseerd bent.

Ik wens je Gods genade en veel zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is het probleem met jou, je beweert dat God altijd geneest terwijl dat gewoon niet altijd gebeurd, althans niet altijd in dit leven. Dat wordt ook nergens beloofd door Jezus. En het is ook niet reëel want we zouden onsterfelijk zijn als we altijd zouden genezen. Of wil je beweren dat degenen die niet genezen niet voldoende geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou de volgende stelling kunnen hanteren: 'God geneest altijd, mensen genezen niet altijd'. Als het aan God ligt, genezen mensen altijd. Dit is ook de norm; dat is normaal. Maar het kan inderdaad voorkomen dat mensen niet (direct) genezen, om verschillende redenen. Maar voor al die mogelijke redenen is een oplossing. Soms geneest iemand om een bepaalde reden niet en sommige mensen denken dan gelijk: 'Oh, dan zal ik wel niet genezen.' Of: 'Oh, dan houdt God zeker niet van mij', of 'Oh, God zal er wel een reden voor hebben'. Of 'Oh, God wil mij er zeker iets mee leren'. Of: 'Oh, dan zal het de juiste tijd er niet voor zijn'. En zo zijn er nog veel meer redenen die mensen opwerpen. En dan besluiten ze om zich er maar bij neer te leggen en de ziekte te accepteren. Terwijl het helemaal niet zo is dat diegene niet geneest. Soms zijn mensen dan teleurgesteld, terwijl de oplossing binnen handbereik ligt. Mensen hoeven alleen maar te weten waar het aan ligt.

Inderdaad zijn christenen onsterfelijk.

Joh 11,26

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

Van mensen die niet (direct) genezen, zeg ik niet dat ze onvoldoende geloven. Er kunnen meerdere oorzaken zijn, waarvan geloof inderdaad een mogelijkheid is. Dat heb ik niet bedacht, maar dat staat in de Bijbel. Maar er kunnen meer redenen zijn, waarvoor ook weer allemaal oplossingen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft er weer een leuke draai aan maar het is een drogreden: of God geneest of God geneest niet altijd (in dit leven). En als God niet geneest dan is daar geen oplossing voor. En een beetje erg flauw die opmerking over het eeuwige leven, als we hier in dit leven altijd zouden genezen, zouden we nooit overlijden en ook dat is niet zo. Ik ben benieuwd waar je nu weer mee komt. boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou al een heel stuk helpen als je telkens een andere woordkeuze had. Je gebruikt woorden als 'leuke draai' enz., wat ietwat cynisch/negatief is. Als je echt de waarheid zou willen weten, zou je een andere houding hebben, meer vragend en minder oordelend. Iemand als Nikodemus had een integere houding hoewel hij nog wel een Farizeeër was.

Toch is het zo dat God altijd wil genezen. Ik heb het wel eens met het volgende vergeleken. Soms is er een dierenarts die een dier wil genezen, maar die dierenarts kan het dier niet genezen, omdat het in paniek is en geen mensen bij hem in de buurt laat. Pas als de arts een verdovingspatroon op het dier afschiet, wordt het dier verdoofd en kan de arts hem helpen.

Maar God schiet geen verdovingspatroon op mensen af. Mensen zijn geen robotten en hebben een eigen wil. Mensen zullen zelf door God genezen moeten willen worden. Vaak hebben mensen angst door ontwetendheid en werpen allemaal redenen op om niet genezen te worden. Dan kan God niet helpen, want God gaat niet om de wil van de mens heen.

Als God niet geneest, is er altijd een oplossing voor. God wil altijd genezen, maar de mogelijkheid om te genezen zal van de kant van de mens moeten komen. In het NT zie je dat Jezus altijd mensen wil genezen, maar dat het initiatief van de mensen komt. Als mensen aan Hem vragen om genezing, zegt Hij nooit 'Nee'. Hij geeft altijd waar mensen om vragen. Soms lijkt het alsof Hij 'Nee' zegt, maar uiteindelijk wordt altijd duidelijk dat Hij wil genezen (Matth. 15:26).

De bloedvloeiiende vrouw gaat zelfs door allerlei maatschappelijke barrières om maar bij Jezus te komen en genezen te worden. Jezus had toen eigenlijk helemaal geen tijd, want Hij moest de dochter van Jaïrus genezen/opwekken. Maar Hij toonde daar alle tijd en het was door het initiatief van de vrouw zelf dat ze al genezen was door Hem alleen maar aan te raken.

Inderdaad is de opmerking over het eeuwige leven een beetje flauw. Maar mensen hoeven helemaal niet ziek te worden om te overlijden. Mensen kunnen gewoon tegen de tijd dat ze bijvoorbeeld 120 jaar zijn, besluiten het leven hier te beëindigen en gewoon naar God gaan. De medische wetenschap zal dan verklaren dat de overledene door hoge ouderdom en een hartstilstand is komen te overlijden. Maar het hart zal altijd stil staan als een mens dit leven achter zich laat en naar God gaat, dus het is logisch dat de wetenschap dat zal verklaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar ik benieuwd naar ben is de onderbouwing van jouw "waarheid" en daar draai je steeds om heen en mijn rechtstreekse vraag: "Waar staat dat Jezus beloofd dat we in dit leven gezondheid, voorspoed etc. krijgen?" beantwoord je niet. Vandaar dat ik steeds sceptischer word in mijn reacties.

De mens naar zijn zondige aard zal zich altijd van God afkeren. Zonder God's ingrijpen zou geen mens behouden worden. Daarmee gaat hij dus duidelijk om de menselijke wil heen. Het is grootheidswaanzin van de mens om te denken dat God niet om de wil van een mens heen zou kunnen. En dat blijkt ook wel, kijk maar naar Jona, zijn wil wordt door God omgebogen. Zoals ook onze wil onder invloed van de Heilige Geest omgebogen wordt.

Ook heb ik je het voorbeeld van Bethesda al genoemd waar maar één zieke wordt genezen van de vele aanwezige zieken. Waaruit je kunt concluderen dat ook toen al niet altijd iedereen werd genezen. Ook in Genesis al na de zondeval wordt de mens uit de hof van Eden gejaagd zodat ze niet meer van de boom van het leven kunnen eten.

Het feit dat twee of drie gevallen van mensen buiten het volk genezing krijgen is ook geen bewijs dat iedereen genezen wordt. En nogmaals Jezus beloofd het ook nergens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. God heeft buitengewone genade en zal altijd zoeken naar wegen om mensen te zegenen. Inderdaad zal de mens zich van zichzelf van God afkeren. Daarom kan God ook niet iedereen zomaar genezen. Zoals ik al in het voorbeeld liet zien, kan God soms niet bij de mens komen. Dat ligt niet aan God, maar aan de mens. Het is de mens die ervoor kan zorgen dat God en de mens contact hebben, maar God zal er alles aan doen om dat contact tot stand te brengen.

Jak 4,8a

Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen.

In die zin gaat God om de menselijke wil heen dat -als de mens niet bij Hem is- Hij toch de mens opzoekt. Het is aan de mens om Zijn uitgestoken hand vast te pakken. Bij redding zal de mens Jezus moeten aannemen als Redder en bij genezing zal de mens Jezus moeten aannemen als Heelmeester (Ex. 15,26).

Het is geen grootheidswaanzin, het is nederigheid als de mens de regels van God erkent. God heeft ervoor gekozen om door mensen heen te werken. Mensen zijn Zijn werktuigen op aarde (Hand 9,15).

God werkte door de gezalfde/Gezalfde Jezus toen Hij op aarde was als mens. Nu werkt God door gezalfden, christenen, om de wereld te bereiken.

Je geeft een voorbeeld van Jona, maar er waren ook Israelieten die niet Gods wil deden en daardoor het Beloofde Land niet binnenkwamen, maar stierven in de woestijn. Ook in deze tijd is er telkens weer een nieuwe generatie waarmee God dit land wil verlossen, maar telkens zijn er weer mensen die niet Gods roeping op hun leven (willen) vervullen. Als een generatie zijn roeping niet vervuld, begint God weer opnieuw met de jonge generatie. Nu roept God de jongeren van deze tijd op om Zijn wil te doen. Mensen vragen zich af waarom het zo lang duurt voordat Jezus terugkomt, maar God wacht op mensen die Zijn wil gaan doen. Vóór Jezus terugkomt, zal eerst het evangelie over de hele aarde worden verspreid door prediking en tekenen.

Mar 16,20

Doch zij gingen heen en predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden.

De mens is in staat niet te luisteren naar de Heilige Geest en de Heilige Geest uit te doven of te bedroeven (1 Tess 5,19; Ef 4,30).

En er zijn inderdaad mensen die, net als Jona, eerst door heel veel ellende heen gaan, voordat ze Zijn roeping vervullen. Er zijn inderdaad mensen die wegrennen voor hun roeping.

Ik heb al uitgelegd waarom maar één man in Bethesda door Jezus werd genezen. Ik heb al verteld dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom mensen niet genezen. Maar die redenen kunnen worden opgeruimd, zodat mensen wél genezen.

Inderdaad werden de mensen verjaagd uit de hof van Eden. Onder meer door zonde kunnen mensen niet worden genezen en worden ze ziek. Maar Jezus heeft alles volbracht en de zonden op Zich genomen, zodat mensen weer vrij tot de Vader kunnen komen en Zijn genezing kunnen ontvangen. Jezus heeft alle ziekten en zonden aan het kruis gedragen.

1 Petr 2,24

die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door Jezus Christus mogen we weer tot God naderen maar dat betekent nog steeds niet dat we in dit leven altijd genezing of voorspoed etc. krijgen. De gelovigen zullen uiteindelijk een opstandingslichaam krijgen zonder ziekte of gebrek maar tot die tijd is aan God om te bepalen wie geneest en wie niet. En nogmaals nergens beloofd Jezus dat we in dit leven gezondheid, voorspoed etc. krijgen. Uiteindelijk zullen we triomferen maar nu zijn we, en de hele schepping met ons, nog aan de vloek en de dood onderworpen en is alles wat we krijgen in dit leven puur genade en geen recht of vanzelfsprekendheid.

Je hebt overigens niets uitgelegd over Bethesda maar enkel jou hypothese opgelepeld zonder een enige onderbouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad bepaalt God wie geneest en wie niet. En het is Zijn wil dat iedereen geneest.

Het is de bedoeling dat mensen niet alleen naderen tot God, maar ook Zijn kinderen zijn. En welke Vader zou Zijn kinderen nu niet genezen? Welke Vader zou nu ziekte toelaten in Zijn kinderen, bijvoorbeeld 'om hen iets te leren'?

Inderdaad zal er een opstandingslichaam komen dat nooit meer ziek zal zijn. Voor het opstandingslichaam is ook geen genezing meer nodig. Alle teksten in de Bijbel over genezing, gelden voor nu, want straks zijn die teksten niet meer nodig.

Waarom is er anders de volgende tekst?

Jak. 5

14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden.

Hier staat niet dat de lijder misschien gezond zal worden of dat het soms voorkomt dat iemand weer gezond wordt. Nee, er staat 'het gelovige gebed zal de lijder gezond maken'. Deze tekst geldt voor nu. Als nu iemand ziek is, kan deze genezen.

Gelovigen zullen niet uiteindelijk triomferen, maar hebben nu al getriomfeerd in Jezus Christus.

Rom 8,37

Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.

Alles is inderdaad genade. Het is wel een recht en vanzelfsprekendheid. Het is een recht dat de mens heeft op de duivel. De duivel is het die mensen arm en ziek maakt.

Joh. 10

10 De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.

Luc 13,16

Moest deze vrouw, die een dochter van Abraham is, welke de satan, zie, achttien jaar gebonden had, niet losgemaakt worden van deze band op de sabbatdag?

Hier was een vrouw die door satan ziek was gemaakt. En hier waren religieuzen die redenen opwierpen waarom de vrouw niet mocht worden genezen.

De wereld is inderdaad onderworpen aan de vloek en de dood, maar de christenen zijn niet van deze wereld, maar zijn in Gods koninkrijk. Elke vloek is door Jezus gedragen.

Gal 3,13

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Elke vloek staat beschreven in Deut. 28.

Veel kerkmensen leven nog alsof ze onder het oude verbond leven en alsof Christus nooit het verlossende werk aan het kruis heeft gedaan en alsof de duivel nooit verslagen is. Als mensen hun positie in Christus niet weten, weten ze ook niet dat ze in Christus hebben overwonnen over de duivel en dat de duivel geen macht meer over hen heeft en mag hebben.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Veel mensen leven nog onder de zware last van de boze in plaats van het lichte juk van Jezus.

Matth. 11

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad bepaalt God wie geneest en wie niet. En het is Zijn wil dat iedereen geneest.

Goed voor de zoveelste keer waar staat dat dat Zijn wil is en dat Jezus dat beloofd heeft?

Quote:
Het is de bedoeling dat mensen niet alleen naderen tot God, maar ook Zijn kinderen zijn. En welke Vader zou Zijn kinderen nu niet genezen? Welke Vader zou nu ziekte toelaten in Zijn kinderen, bijvoorbeeld 'om hen iets te leren'?

Je hebt het boek Job zeker nog nooit gelezen, wou je God ter verantwoording roepen? Dan wens ik je sterkte.

Quote:
Inderdaad zal er een opstandingslichaam komen dat nooit meer ziek zal zijn. Voor het opstandingslichaam is ook geen genezing meer nodig. Alle teksten in de Bijbel over genezing, gelden voor nu, want straks zijn die teksten niet meer nodig.

Toch wel want in Openbaringen staat dat de bomen van het leven elke maand vrucht zullen dragen ter genezing van de volken.

Quote:
Waarom is er anders de volgende tekst?

Jak. 5

14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden.

Hier staat niet dat de lijder misschien gezond zal worden of dat het soms voorkomt dat iemand weer gezond wordt. Nee, er staat 'het gelovige gebed zal de lijder gezond maken'. Deze tekst geldt voor nu. Als nu iemand ziek is, kan deze genezen.

Je bent een kampioen in fragmentarisch bijbelgebruik blijkt wel weer want wat is de context van deze tekst? Het gaat hier over een combinatie van ziekte en zonden, denk bijvoorbeeld aan een geslachtsziekte. En ook hier is de genezing een teken van de vergeving van de zonden, net zoals in Matth. 9. Bovendien stamt deze brief nog uit de tijd dat de apostelen en oudsten nog bijzondere Geestegaven hadden zoals je in vers 16 kunt zien. Nu weet ik wel dat sommige mensen denken dat die gaven na 2000 jaar ineens weer opgedoken zijn maar daar is geen enkele grond voor.

Quote:

Gelovigen zullen niet uiteindelijk triomferen, maar hebben nu al getriomfeerd in Jezus Christus.

Rom 8,37

Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.

Één enkel vers uit zijn context gelicht. Wat dacht je van Matth.25:31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. Onze triomf komt nog.

Quote:
Alles is inderdaad genade. Het is wel een recht en vanzelfsprekendheid. Het is een recht dat de mens heeft op de duivel. De duivel is het die mensen arm en ziek maakt.

Joh. 10

10 De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.

Weer zo'n fragment dat uit zijn verband gerukt is. Het is afkomstig uit de gelijkenis over de goede herder en dat deze zijn leven voor zijn schapen over heeft, vers 11 Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.

Quote:
Luc 13,16

Moest deze vrouw, die een dochter van Abraham is, welke de satan, zie, achttien jaar gebonden had, niet losgemaakt worden van deze band op de sabbatdag?

Hier was een vrouw die door satan ziek was gemaakt. En hier waren religieuzen die redenen opwierpen waarom de vrouw niet mocht worden genezen.

Het wordt inderdaad vermeld omdat de Farizeeën genezen op de sabbath als werk zagen. Maar in de gezondheidszorg wordt op zondag gewoon doorgewerkt hoor. En ook hier is geen sprake van dat iedereen genezen wordt.

Quote:

De wereld is inderdaad onderworpen aan de vloek en de dood, maar de christenen zijn niet van deze wereld, maar zijn in Gods koninkrijk. Elke vloek is door Jezus gedragen.

Gal 3,13

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Zie mijn aanhaling van Matth. hierboven het koninkrijk is voor ons bereid maar we zijn er nu nog niet.

Quote:

Elke vloek staat beschreven in Deut. 28.

Veel kerkmensen leven nog alsof ze onder het oude verbond leven en alsof Christus nooit het verlossende werk aan het kruis heeft gedaan en alsof de duivel nooit verslagen is. Als mensen hun positie in Christus niet weten, weten ze ook niet dat ze in Christus hebben overwonnen over de duivel en dat de duivel geen macht meer over hen heeft en mag hebben.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Veel mensen leven nog onder de zware last van de boze in plaats van het lichte juk van Jezus.

Matth. 11

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Leuke teksten maar het heeft niet zoveel met ons onderwerp uit te staan maar om je toch van dienst te zijn: 1 Petr. 5: 6 Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd. 7 Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. 9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

10 Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 11 Hem zij de kracht in alle eeuwigheid! Amen. En voordat je met deze tekst aan de haal gaat, een mensenleven is een korte tijd op de eeuwigheid zeker in die tijd toen de meeste mensen niet zo oud werden.

Om kort te gaan je geeft geen antwoord op mijn vraag "Waar zegt Jezus dat we in dit leven, gezondheid, voorspoed etc. krijgen?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goed voor de zoveelste keer waar staat dat dat Zijn wil is en dat Jezus dat beloofd heeft?

Ik heb al meermalen teksten gegeven waar dat staat.

Quote:

Je hebt het boek Job zeker nog nooit gelezen, wou je God ter verantwoording roepen? Dan wens ik je sterkte.

Ik roep God in niets ter verantwoording. Ik weet niet waarom je dat denkt.

In de Bijbel staat nergens dat God mensen iets leert door ziekte. God leert mensen dingen door Zijn woord en Zijn Geest.

Quote:

Toch wel want in Openbaringen staat dat de bomen van het leven elke maand vrucht zullen dragen ter genezing van de volken.

Dat is symbooltaal wat inhoudt dat er geen ziekte meer is. Dezelfde situatie zal er zijn als het in de hof van Eden was (of nog beter).

Nog iets leuks: het woord 'genezing' in Openbaringen is in het Grieks 'therapeían', waar ons woord voor 'therapie' van is afgeleid. Jezus is dus ook de Therapeut van de mensen. Sommigen kiezen voor een menselijke therapeut, maar Jezus is de Therapeut van de mensen.

Quote:

Je bent een kampioen in fragmentarisch bijbelgebruik blijkt wel weer want wat is de context van deze tekst? Het gaat hier over een combinatie van ziekte en zonden, denk bijvoorbeeld aan een geslachtsziekte. En ook hier is de genezing een teken van de vergeving van de zonden, net zoals in Matth. 9. Bovendien stamt deze brief nog uit de tijd dat de apostelen en oudsten nog bijzondere Geestegaven hadden zoals je in vers 16 kunt zien. Nu weet ik wel dat sommige mensen denken dat die gaven na 2000 jaar ineens weer opgedoken zijn maar daar is geen enkele grond voor.

Je moet juist alles in context lezen en dan weet je dat ziekte veroorzaakt is door zonden. Ik weet niet wat je nu wil zeggen. Inderdaad gaat het om een combinatie van ziekte en zonden, zoals ziekten altijd hun oorsprong hebben in zonden; specifieke zonden of de zondeval in het algemeen. Maar de zonden zijn gedragen, dus niemand hoeft (meer) ziek te zijn. Inderdaad is de genezing een teken van de vergeving van de zonden, zoals genezing altijd een teken is van de vergeving van zonden. Apostelen en oudsten hebben inderdaad nog steeds charismata. En niet alleen zij, maar alle gelovigen. De (gaven van) de Heilige Geest zijn heus niet ineens weg hoor.

Rom 11,29

Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Die gaven zijn niet na 2000 jaar ineens opgedoken. Die gaven zijn er altijd geweest. Er is juist geen grond voor dat die zouden zijn verdwenen.

Quote:

Één enkel vers uit zijn context gelicht. Wat dacht je van
Matth.25:31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is.
Onze triomf komt nog.

De triomf die nog komen gaat, is nog veel groter. Ik heb het over de triomf die er nu al is.

Mat 28,18

En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde.

Alle macht in hemel en op aarde is al van Jezus. De duivel heeft geen rechtmatige macht meer.

Kol. 1

13 Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, 14 in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden.

Door de vergeving van de zonden is er geen grond meer voor de duivel om ziekte op de mens te leggen.

Quote:

[...]Weer zo'n fragment dat uit zijn verband gerukt is. Het is afkomstig uit de gelijkenis over de goede herder en dat deze zijn leven voor zijn schapen over heeft, vers
11 Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.

Er is niks uit het verband gerukt. Wat wil je hier mee zeggen? Jezus is inderdaad de goede Herder en heeft al Zijn leven gegeven voor de schapen. Door het offer van Jezus, leven de schapen in overvloed.

Ps 23,1

De HERE is mijn herder, mij ontbreekt niets

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nergens beweerd dat God mensen iets leert met ziekte dat heb jij in je vorige post verzonnen. In Job leert Hij satan iets.

Ik neem aan dat je de boom van leven in Genesis dan ook als symbooltaal beschouwd.

En ook in deze posting citeer je weer één bijbelvers totaal buiten zijn context.

Om kort te gaan je geeft geen antwoord op mijn vraag "Waar zegt Jezus dat we in dit leven, gezondheid, voorspoed etc. krijgen?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het wordt inderdaad vermeld omdat de Farizeeën genezen op de sabbath als werk zagen. Maar in de gezondheidszorg wordt op zondag gewoon doorgewerkt hoor. En ook hier is geen sprake van dat iedereen genezen wordt.

In de gezondheidszorg geneest inderdaad niet iedereen. Het is ook eerder aan te raden naar Dokter Jezus te gaan dan naar een andere dokter.

Quote:

Ik heb nergens beweerd dat God mensen iets leert met ziekte dat heb jij in je vorige post verzonnen. In Job leert Hij satan iets.

Ik neem aan dat je de boom van leven in Genesis dan ook als symbooltaal beschouwd.

En ook in deze posting citeer je weer één bijbelvers totaal buiten zijn context.

Om kort te gaan je geeft geen antwoord op mijn vraag "Waar zegt Jezus dat we in dit leven, gezondheid, voorspoed etc. krijgen?"

Ik zeg ook niet dat jij dat beweert, maar er zijn mensen die dat beweren.

Deels zou je de boom van leven in Genesis ook als symbooltaal kunnen opvatten. Ik weet ook niet hoe jij dat precies bedoelt. Het gaat om een vrucht.

Ik citeer niets buiten de context. Ik citeer alleen buiten de context van de religieuze traditie, zoals Jezus citeerde buiten de context van de religieuze traditie toen Hij als mens op aarde was.

Quote:

Leuke teksten maar het heeft niet zoveel met ons onderwerp uit te staan maar om je toch van dienst te zijn:
1 Petr. 5: 6 Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd. 7 Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. 9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

10 Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 11 Hem zij de kracht in alle eeuwigheid! Amen. En voordat je met deze tekst aan de haal gaat, een mensenleven is een korte tijd op de eeuwigheid zeker in die tijd toen de meeste mensen niet zo oud werden.

Wat wil je hiermee zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat slaat inderdaad nergens op. Dat heeft niets te maken met hoe ik post.

Moet je eens lezen in Matth. 4:1-11 hoe Jezus kleine tekstfragmentjes uit het OT aanhaalt. Telkens in het NT haalt Jezus kleine OT-fragmentjes aan die voor de mensen in die tijd helemaal niet logisch waren. Ook Paulus en andere schrijvers haalden zaken uit het OT aan die tot dan toe helemaal niet zo gelezen werden, maar een nieuwe betekenis kregen door het onderwijs van Paulus dat hem werd ingegeven door de Heilige Geest. Dat was allemaal nieuwe openbaring die niet logisch waren in de joodse traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met dat verschil dat zijn toehoorder (de duivel) exact wist in welke context die tekstfragmenten stonden.

Ik weet niet of de duivel de context wist, maar de duivel werd in ieder geval verslagen door het woord van God, zoals de duivel ook nu nog wordt verslagen door het spreken van het woord van God. Op basis van het woord van God moet de duivel vluchten.

Op basis van het woord van God moest ziekte ook mensen verlaten en op basis van het woord van God moet ook nu nog ziekte de mens verlaten. Het woord van God is niet veranderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid