Spring naar bijdragen

God en het lijden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 916
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Inderdaad is Gods koninkrijk niet van deze wereld. De onbekeerde mensen uit de wereld, zullen niet leven in de gezondheid, genezing, voorspoed, vrijheid, rust, vrede, blijdschap en bescherming van het koninkrijk van God. Alleen waar christenen zijn in de wereld, kunnen ongelovigen meegenieten van de zegeningen van de christenen. Met de gelovigen, zullen de mensen er omheen gezegend zijn.

Gen 28,14

En uw nageslacht zal zijn als het stof der aarde, en gij zult u uitbreiden naar het westen, oosten, noorden en zuiden, en met u en met uw nageslacht zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden.

Die andere mensen bij Bethesda hadden hun vertrouwen gesteld op wonderen van een engel. Maar die ene man had niemand. De Enige Die wat voor hem zou kunnen doen, was Jezus Christus. Ook als in onze tijd mensen hun vertrouwen en hun verwachting stellen op Jezus Christus, zullen ze niet beschaamd uitkomen.

Mar. 5

25 En een vrouw, die twaalf jaar aan bloedvloeiingen geleden had, 26 en veel doorstaan had van vele dokters en al het hare daaraan ten koste had gelegd en geen baat had gevonden, maar veeleer achteruit was gegaan, 27 had gehoord, wat er van Jezus verteld werd, en zij kwam tussen de schare en raakte van achter zijn kleed aan. 28 Want zij zeide: Indien ik slechts zijn klederen kan aanraken, zal ik behouden zijn. 29 En terstond droogde de bron van haar bloed op en zij bemerkte aan haar lichaam, dat zij van haar kwaal genezen was.

Ook de bloedvloeiende vrouw had niemand die haar kon helpen. De medische wetenschap van die tijd kon haar niet meer helpen en het had haar veel gekost. Alleen Jezus kon haar nog helpen en ze zette alles op alles om de genezing van Jezus te ontvangen. Als onreine mocht ze al niet meer in de tempel komen, maar ze drong door de mensenmassa om maar Jezus aan te raken.

Je ziet al dat de vertalers er hebben geschreven "Als ik maar zijn kleren aanraak, zal ik 'behouden' zijn". Dit woord 'behouden' is in het Grieks 'genezen'. Waar in het NT 'behouden' staat, betekent dit ook nogal eens 'genezen' als één en hetzelfde woord.

Hetzelfde staat in Math. 29:22b. "En de vrouw was 'behouden' van dat ogenblik af." De vrouw was dus genezen van dat ogenblik af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de zoveelste keer Jezus beloofd nergens gezondheid, genezing, voorspoed, vrijheid, rust, vrede, blijdschap en bescherming van het koninkrijk van God, althans niet in deze wereld. Integendeel Hij beloofd vijandschap, vervolging, dood en gevangenschap.

Het niet voor niets dat Paulus schrijft dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. En hij schrijft ook niet voor niets aan Timotheus "Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.". Dat klinkt wel anders dan "iedereen geneest".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals, ik maak onderscheid tussen ziekte en het lijden omwille van het evangelie.

Mar. 10

29 Jezus zeide: Voorwaar, Ik zeg u, er is niemand, die huis of broeders of zusters of moeder of vader of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om Mij en om het evangelie, 30 of hij ontvangt honderdvoudig terug: nu, in deze tijd, huizen en broeders en zusters en moeders en kinderen en akkers, met vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.

Ik schrijf ook niet 'iedereen geneest'. In de Bijbel staat:

Ps. 103

3 die al uw ongerechtigheden vergeeft,

die al uw krankheden geneest

Ik zal niet al Gods beloften in de Bijbel over gezondheid, genezing, voorspoed, vrijheid, rust, vrede, blijdschap en bescherming citeren.

Het is een testament! Elke gelovige is een erfgenaam van de beloften van God. Als iemand een erfenis van een miljonair krijgt, leest diegene ook heel nauwkeurig in het testament na wat diegene allemaal heeft gekregen. Het vreemde is dat heel veel gelovigen helemaal niet nauwkeurig in de Bijbel nalezen wat ze allemaal van Jezus Christus hebben gekregen als erfdeel. Ik adviseer mensen om zelf na te gaan in de Bijbel wat ze van Jezus hebben gekregen.

De duivel weet heel goed wat in het testament staat. De duivel had door verleiding de heerschappij van de mens over de aarde gekregen, maar komt er nu achter dat in het testament staat dat de mens rechtmatig heerschappij heeft over de aarde. In het testament staat dat aan de duivel ook iets is nagelaten. De hel is voor de duivel. Maar de duivel denkt: 'He balen, ík had eigenlijk de aarde willen hebben'. Dus de duivel bestrijdt onrechtmatig de rechten van de mens. Veel christenen laten over zich heenlopen en denken 'Nou ja, als de duivel het nou zo graag wil hebben, dan zal ik er niet moeilijk over doen'. Terwijl gewoon zwart-op-wit in het testament staat dat de duivel geen recht heeft. In de grondtekst staat dat de Heilige Geest de Advocaat van de gelovigen is, dus de mensen kunnen zo met het testament onder de arm en met de Advocaat naar de Rechter toestappen en het geschil aan Hem voorleggen. De Advocaat is duurder dan Bram Moskovitz, maar zelfs de Advocaatskosten zijn al betaald (Gal 3:13-14). De Rechter zal dan op basis van het testament het gelijk geven aan de gelovige en zal tegen de duivel zeggen dat deze de onrechtmatig verkregen bezittingen aan de mens moet teruggeven.

Hetzelfde geldt voor ziekte.

De duivel denkt dat hij heerschappij heeft over de lichamen van de mensen en de mensen mag treffen met ziekte. Door de zondeval kreeg de duivel inderdaad ook de mogelijkheid om de mens te treffen met ziekte. Maar sinds de inwerkingtreding van het nieuwe verbond heeft de duivel geen voet meer om op te staan. Worden mensen nooit meer door ziekte getroffen? Jawel, maar dat is onrechtmatig. Als de duivel wordt verteld dat het onrechtmatig is, zal de ziekte het lichaam verlaten. Dat is ook wat Jezus telkens op aarde deed. Hij zei tegen de ziekte in het lichaam van een mens: 'Ga!' en de ziekte verliet het lichaam.

Zelfs met het oude verbond was het voor de duivel lastig om gelovigen te raken. Als de duivel op basis van de zondeval gelovigen aanviel, trad het verbond in werking en kwam God op voor de gelovigen.

Als nu Rusland Letland binnenvalt, zullen alle 28 NAVO-landen, waaronder de VS, Letland te hulp komen.

Alleen als gelovigen het verbond braken, kon de duivel hen treffen, maar zodra de gelovigen zich bekeerden en het verbond met God vernieuwden, verloste God de gelovigen weer uit de macht van de boze.

Veel gelovigen beseffen gewoon vaak niet Wie er achter hen staat en wat het inhoudt dat ze een verbond met de Allerhoogste hebben en dat de duivel alle heerschappij ontnomen is en geen enkel recht heeft.

Er zijn mensen die het woord van God niet als testament lezen, maar als een leuk verhalenboek.

Als mensen avondmaal of eucharistie vieren, vieren ze in feite dat ze verbond hebben met God door het lijden wat Christus heeft gehad, waardoor alle beloften aan de gelovigen toekomt.

Het is alsof de gelovigen een erfenis van een miljonair hebben bekeken en alleen hebben gezien dat ze het grote landhuis hebben gekregen. Verder hebben ze het testament niet goed bekeken. Het landhuis is inderdaad het grootste dat in het testament staat. Maar bij het landhuis horen ook de auto's, het zwembad, de tennisbanen, de paardenstallen en het banktegoed.

Redding is het belangrijkste, maar samen met redding komen ook gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid en bescherming.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat citaat uit Marcus 10 maar dan moet je het voorgaande vers

28 er ook bij lezen 28 Petrus begon tot Hem te zeggen: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd. en dan zegt Jezus wat er in vers 29 staat. Specifiek aan de apostelen gericht en betrekking hebbend op de gemeenten van christenen, inclusief de vervolgingen waar de christenen onder te lijden zouden krijgen.

En als Jezus het over de toekomst van zijn discipelen praat is er ook geen sprake van rozegeur en maneschijn, integendeel lees eens:

Luc. 21:10 Toen zeide Hij tot hen: Volk zal opstaan tegen volk en koninkrijk tegen koninkrijk, 11 en er zullen grote aardbevingen, en nu hier, dan daar pestziekten en hongersnoden zijn, en ook vreselijke dingen en grote tekenen van de hemel. 12 Maar vóór dit alles zullen zij de handen aan u slaan en u vervolgen, door u over te leveren in de synagogen en gevangenissen, en u voor koningen en stadhouders te leiden om mijns naams wil. 13 Het zal voor u hierop uitlopen, dat gij zult getuigen. 14 Neemt u daarom in uw hart voor, niet vooraf te bedenken, hoe gij u zult verdedigen. 15 Want Ik zal u mond en wijsheid geven, welke al uw tegenstanders niet zullen kunnen weerstaan of weerleggen. 16 En gij zult overgeleverd worden zelfs door ouders en broeders en verwanten en vrienden, en zij zullen sommigen van u doden, 17 en gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil. 18 Doch geen haar van uw hoofd zal teloor gaan; 19 door uw volharding zult gij uw leven verkrijgen.

En al die beloften van God m.b.t. voorspoed, gezondheid etc. staan in het OT en de voorwaarden daarbij is dat je je aan de wet houdt en dus niet zondigt en daarvan weten we dat we daar uit ons zelf nooit kunnen voldoen. Lees anders Prediker er eens op na. Dus nogmaals wijs eens aan in het NT dat Jezus zegt dat we gezondheid, genezing, voorspoed, vrijheid, rust, vrede, blijdschap en bescherming krijgen in dit leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leuk dat citaat uit Marcus 10 maar dan moet je het voorgaande vers

28 er ook bij lezen
28 Petrus begon tot Hem te zeggen: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd.
en dan zegt Jezus wat er in vers 29 staat. Specifiek aan de apostelen gericht en betrekking hebbend op de gemeenten van christenen, inclusief de vervolgingen waar de christenen onder te lijden zouden krijgen.

En als Jezus het over de toekomst van zijn discipelen praat is er ook geen sprake van rozegeur en maneschijn, integendeel lees eens:

Luc. 21:10 Toen zeide Hij tot hen: Volk zal opstaan tegen volk en koninkrijk tegen koninkrijk, 11 en er zullen grote aardbevingen, en nu hier, dan daar pestziekten en hongersnoden zijn, en ook vreselijke dingen en grote tekenen van de hemel. 12 Maar vóór dit alles zullen zij de handen aan u slaan en u vervolgen, door u over te leveren in de synagogen en gevangenissen, en u voor koningen en stadhouders te leiden om mijns naams wil. 13 Het zal voor u hierop uitlopen, dat gij zult getuigen. 14 Neemt u daarom in uw hart voor, niet vooraf te bedenken, hoe gij u zult verdedigen. 15 Want Ik zal u mond en wijsheid geven, welke al uw tegenstanders niet zullen kunnen weerstaan of weerleggen. 16 En gij zult overgeleverd worden zelfs door ouders en broeders en verwanten en vrienden, en zij zullen sommigen van u doden, 17 en gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil. 18 Doch geen haar van uw hoofd zal teloor gaan; 19 door uw volharding zult gij uw leven verkrijgen.

En al die beloften van God m.b.t. voorspoed, gezondheid etc. staan in het OT en de voorwaarden daarbij is dat je je aan de wet houdt en dus niet zondigt en daarvan weten we dat we daar uit ons zelf nooit kunnen voldoen. Lees anders Prediker er eens op na. Dus nogmaals wijs eens aan in het NT dat Jezus zegt dat we gezondheid, genezing, voorspoed, vrijheid, rust, vrede, blijdschap en bescherming krijgen in dit leven.

Misschien heb ik mij niet helemaal duidelijk uitgedrukt. Toen ik erover schreef dat er verschil is tussen ziekte en lijden omwille van de uitbreiding van het evangelie, bedoelde ik dat ziekte niet bij de gelovige hoort en dat vervolging nadrukkelijk wel bij de gelovige hoort.

Maar terecht citeer je ook het volgende vers.

Luc. 21

18 Doch geen haar van uw hoofd zal teloor gaan; 19 door uw volharding zult gij uw leven verkrijgen.

Zelfs geen haar van het hoofd zal teloor gaan en je zult het leven verkrijgen. Er kan van alles om je heen gebeuren, maar het zal je niets kunnen doen.

Ook staan de volgende teksten in het woord van God.

Mar 8,35

Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden.

Als je je leven opgeeft voor Christus, zul je het leven behouden.

Matth. 5

10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,

want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Je citeerde Marcus 10:28

Petrus begon tot Hem te zeggen: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd.

Alles moet worden prijsgegeven, maar het vreemde is dat de meeste christenen nog niet eens 10% van hun bruto inkomsten aan God willen teruggeven volgens Mal. 3:8.

Inderdaad hoort de gelovige zich aan de hele wet te houden, maar de gelovige houdt zich ook aan de hele wet, in Jezus Christus en volgens Matth. 22:

37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Door Jezus Christus zijn de gelovigen gerechtvaardigd waardoor het is alsof de gelovigen nooit hebben gezondigd.

Rom 3,24

en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

Rom 10,4

Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft.

Rom 8,2

Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.

God vergeeft alle ongerechtigheden:

Ps. 103

3 die al uw ongerechtigheden vergeeft,

die al uw krankheden geneest

De beloften staan niet alleen in het OT, maar ook in het NT. Het NT betreft een beter verbond, dus als het OT al goed was, is het NT alleen maar nog beter. Het gaat om betere beloften.

Heb 8,6

Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust.

Ik raad nogmaals aan zelf in het testament de beloften na te zoeken. Het werkt het best om dat zelf na te zoeken. En de Heilige Geest is de Advocaat Die de gelovigen wil helpen in het napluizen van het testament, zodat duidelijk wordt wat precies de volledige erfenis is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, aan welles/nietes spelletjes doe ik niet. Als jij iets wil concluderen op basis van je eigen ideeën, moet je dat zelf weten flower.gif

Ik heb aangetoond dat alle beloften uit het OT de gelovige ten deel vallen en zelfs nog betere beloften. De betere beloften staan in het NT. Ik heb al veelvuldig beloften vermeld en in het NT zijn nog veel meer beloften te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een voorbeeld dan

Hand. 16

22 Ook de menigte schoolde tegen hen samen en de hoofdlieden scheurden hun de kleren van het lijf en lieten hen met de roede geselen; 23 en na hun vele slagen gegeven te hebben, wierpen zij hen in de gevangenis met bevel aan de bewaarder hen zorgvuldig te bewaken. 24 Daar deze zulk een bevel ontvangen had, zette hij hen in de binnenste kerker en sloot hun voeten zorgvuldig in het blok.

Waren Paulus en Silas ziek? Waren ze arm? Waren ze onrustig? Hadden ze onvrede? Waren ze ellendig? Waren ze niet beschermt?

25 Maar omstreeks middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gods lof, en de gevangenen luisterden naar hen.

Er moet een bovennatuurlijke Goddelijke vrede, rust, bescherming en blijdschap over Paulus en Silas zijn geweest. Geen mens kan op eigen kracht deze gezindheid hebben. Alleen door de Doop in de Heilige Geest waren ze bekrachtigd om onder alle omstandigheden hun werk te kunnen doen. Er zijn mensen in deze tijd die denken dat ze de Doop in de Heilige Geest niet nodig hebben, maar geen mens kan Gods opdracht vervullen door ongestoord in alle omstandigheden volkomen blij, rustig en vredig te zijn in Jezus Christus.

Eén ding ontbrak hen maar: vrijheid. Kon Jezus Christus daarvoor voor een oplossing zorgen?

26 Doch plotseling kwam er een zware aardbeving, zodat de grondvesten der gevangenis schudden; en terstond gingen alle deuren open en de boeien van allen raakten los.

Binnen 24 uur waren ze weer vrij. Het enige waaraan het hen ontbrak, was vrijheid, maar daarin voorzag God binnen een etmaal. En als vrucht van enkele uren gevangenschap, kwamen velen tot geloof (vs. 27-40).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk Stefanus was ook vervuld van de Heilige Geest. Hand. 7:55 Maar vervuld van de heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond, 56 en hij zei: ‘Ik zie de hemel geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand staat.’ 57 Maar ze schreeuwden en tierden, hielden hun handen voor hun oren en stormden met zijn allen op hem af. 58 Ze dreven hem de stad uit om hem te stenigen. De getuigen gaven hun mantel in bewaring bij een jongeman die Saulus heette. 59 Terwijl Stefanus gestenigd werd, riep hij uit: ‘Heer Jezus, ontvang mijn geest.’ 60 Hij viel op zijn knieën en riep luidkeels: ‘Heer, reken hun deze zonde niet aan!’ En na deze woorden stierf hij.

Of Jacobus Hand. 12:1 Omstreeks die tijd nam koning Herodes enkele leden van de gemeente gevangen en mishandelde hen. 2 Jakobus, de broer van Johannes, liet hij met het zwaard ter dood brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom moet ik iets aantonen?

Inderdaad. Paulus heeft geleden om het evangelie van Jezus Christus over een groot deel van de aarde te verbreiden. Prachtig toch?

Ik heb al ruim een jaar vanuit de Bijbel aangetoond dat gezondheid, voorspoed enz. het erfdeel zijn voor de gelovige. Ook de laatste twee maanden heb ik dat nog ruimschoots gedaan. Zelfs in dit topic en aan jou heb ik nog NT-beloften gericht.

Je kunt mijn posts lezen; dan kun je toch ook de Bijbel lezen? Je kunt toch zelf ook wel lezen welke beloften God aan de gelovigen heeft gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en ik kan lezen dat die beloften niet inhouden gezondheid, voorspoed enz. in dit leven. En aangezien je nog steeds niet het tegendeel aangetoond hebt blijf ik deze vraag herhalen waar zegt Jezus dat we in dit leven gezondheid, voorspoed etc. krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dingo,

Hier een overzicht voor jou waarin heel veel staat, zodat jij het niet meer in de Bijbel hoeft op te zoeken en ik het ook niet allemaal meer hoef op te zoeken.

Daarnaast staat alles ook nog eens hier.

Tot slot weet ik niet of je geïnteresseerd bent in de Hebreeuwse en Griekse grondtekst, maar hierin staat ook het volgende. De woorden 'shalom' (Hebr.) en 'sooteería' (Gr.) worden vaak vertaald met 'heil' of 'redding' of 'vrede' of 'genezing', maar dit zijn zulke rijke woorden in het Hebreeuws en Grieks, dat ze inhouden: veiligheid, vrede, genezing, gezondheid, redding, voorspoed, rust, blijdschap, bescherming. Het feit ook dat Jezus de 'Heiland' is, houdt in dat Hij Degene is die heel maakt, redt, geneest, bevrijdt, beschermt, voorspoedig maakt, verlost, enz. enz.

Ook het Griekse woord 'eulogía' is het woord voor 'zegen', wat zowel geestelijke als financiële/materiële zegen betekent.

Ook in het woordenboek kun je zien dat 'zegen' zowel gaat over geestelijke als materiële/financiële zaken.

Ook het woord 'rijkdom' in het Grieks, houdt zowel materiële/financiële als geestelijke rijkdom in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid