Spring naar bijdragen

Hoe is de Bijbel ontstaan?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Wie heeft de bijbel eigenlijk in elkaar gezet? Want er waren in het begin alleen maar bijbelstukken, dus welke perso(o)n(en) hebben dit gedaan en uitgezocht? En wanneer werd de (officiele) bijbel toegepast?

Mardoek

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dus er zijn verschillende bijbel(s)/vertalingen. Maar hoe kun je dan toetsen dat de bijbel *gods* woord is of dat er uberhaupt een god bestaat? En niet een mix is geworden van eigen belevingen? Of dat de bijbel is geschreven om mensen angst aan te jagen! Om zo een stuk macht/controle te krijgen over de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat de canons betreft, de Joden hebben al eeuwenlang een vaststaande canon waaraan niets meer veranderd is sinds ongeveer 100 voor Christus. En die is nog steeds 100 % hetzelfde als de christelijke canon van het oude Testament. Ook de canon van het nieuwe testament stond in de tweede, derde eeuw na Christus al op papier en was toen al algemeen aanvaard. En daar zijn verder ook geen veranderingen meer in gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 21:47:22 schreef Eli7 het volgende:

Wat de canons betreft, de Joden hebben al eeuwenlang een vaststaande canon waaraan niets meer veranderd is sinds ongeveer 100 voor Christus.

Nee, ongeveer 70 NA Christus (zie bijvoorbeeld het uitstekende 'Handboek bij de Bijbel', in iedere betere boekhandel te vinden) werd met name op initiatief van de Farizeeërs, wat een belangrijke maar zeker niet de enige stroming binnen de Joodse religie was, een canon vastgesteld voor de Joodse Bijbel. Deze canon is gelijk aan de canon van de reformatie, voor wat betreft het OT natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 19:38:58 schreef Mardoek het volgende:

Of dat de bijbel is geschreven om mensen angst aan te jagen! Om zo een stuk macht/controle te krijgen over de mensheid.

Dat deden ze vooral door de Bijbel niet beschikbaar te stellen aan de mensen en ze puur op mondelinge overlevering te indoctrineren. Dit was ook een van de dingen waar Luther tegen in opstand kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 juli 2005 08:29:57 schreef Alex Tromp het volgende:

[...]

Dat deden ze vooral door de Bijbel niet beschikbaar te stellen aan de mensen en ze puur op mondelinge overlevering te indoctrineren. Dit was ook een van de dingen waar Luther tegen in opstand kwam.

Met dien verstande dat je hier een stuk reformatie-propaganda tot historische werkelijkheid verheft. De feiten liggen toch iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft het vaststaan van de canon, en dan de boeken van het nieuwe testament, al vanaf de tweede eeuw waren er al onder de kerkvaders lijstjes van boeken die wel en die niet in het Oude Testament zouden thuishoren. je ziet een enkele kerkvader in die tijd nog wel eens wat dwalen. maar over het algemeen nemen, de ons bekende, kerkvaders het lijstje aan die wij nu ook hebben. Een lijst die ook bevestigt is in een van de concilies in die tijd (tweede/derde eeuw). Dus in die zin stond ze al vast.

Er zijn natuurlijk altijd overal en nergens kleine stromingen die het net iets anders doen, maar de meesten houden hetzelfde lijstje aan.

Wat betreft de katholieken, die hebben in principe ook dezelfde canon als de protestanten. Alleen hebben zij nog een aantal boeken die zij deuterocanoniek noemen (canoniek van de tweede orde). Bij hun staan de boeken van de 'gewone' canon ook boven die van de deuterocanonieke. Bij veel protestanten in Nederland zou je bijvoorbeeld de drie formulieren van enigheid als in praktijk deuterocanoniek kunnen zien. Dat wil zeggen als gezaghebbend over alles wat niet de Bijbel is ongeveer. Maar canon van de eerste orde is voor protestant en katholiek gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 juli 2005 18:48:24 schreef Eli7 het volgende:

Wat betreft de katholieken, die hebben in principe ook dezelfde canon als de protestanten. Alleen hebben zij nog een aantal boeken die zij deuterocanoniek noemen (canoniek van de tweede orde). Bij hun staan de boeken van de 'gewone' canon ook boven die van de deuterocanonieke.

Meen je dat nou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 juli 2005 23:06:45 schreef Karel het volgende:

Diakio,

Wellicht sluiten
en
topics een beetje aan op jouw vraag .....

Aansluiten, ja, beantwoorden, nee.

Dat hangt overigens samen met het feit dat ik denk dat de hier gedane beweringen ook niet te onderbouwen zijn. Maar ik leer altijd graag bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Quote:

Dus er zijn verschillende bijbel(s)/vertalingen. Maar hoe kun je dan toetsen dat de bijbel *gods* woord is of dat er uberhaupt een god bestaat? En niet een mix is geworden van eigen belevingen? Of dat de bijbel is geschreven om mensen angst aan te jagen! Om zo een stuk macht/controle te krijgen over de mensheid.

Nou, Mardoek,

ik hoop niet voor je dat je de bijbel aanvalt als je zelf een openbaringsgodsdienst (Islam?) aanhangt. Dan sla je nog al een modderfiguur zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus er zijn verschillende bijbel(s)/vertalingen. Maar hoe kun je dan toetsen dat de bijbel *gods* woord is of dat er uberhaupt een god bestaat? En niet een mix is geworden van eigen belevingen? Of dat de bijbel is geschreven om mensen angst aan te jagen! Om zo een stuk macht/controle te krijgen over de mensheid.

Angst aanjagen? Als je het evangelie leest kan ik mij niet voorstellen dat je daar angstig van wordt. Natuurlijk is de bijbel misbruikt door mensen om macht te krijgen maar dat lukte hen alleen omdat 'de burgers' toen nog ongeletterd waren en zij de bijbel niet zelf konden lezen. Toen Luther de bijbel ging vertalen van het latijn naar het Duits ging men de bijbel zelf lezen en ontstond het protestantisme. Wanneer je je dus laat inspireren door de Heilige Geest en zelf de bijbel gaat lezen kan ik mij niet voorstellen dat dat je angstig maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

[...]

Nou, Mardoek,

ik hoop niet voor je dat je de bijbel aanvalt als je zelf een openbaringsgodsdienst (Islam?) aanhangt. Dan sla je nog al een modderfiguur zeg maar.

Iedereen wil gewoon de waarheid zoeken , het is al duidelijk dat jij van je zelf vind dat je de waarheid in pacht hebt, daarom hoef niet zo haatdragend te zijn tov de islaam, ok mijn vriend wees een beetje verdraagzaam. Dat is tenslotte wat alle mensen van elk godsdienst worden geboden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedereen wil gewoon de waarheid zoeken , het is al duidelijk dat jij van je zelf vind dat je de waarheid in pacht hebt, daarom hoef niet zo haatdragend te zijn tov de islaam, ok mijn vriend wees een beetje verdraagzaam. Dat is tenslotte wat alle mensen van elk godsdienst worden geboden

Je verwijt MC nu van alles waar je, je zelf net zo goed schuldig aan maakt. Hoe kan het toch dat je zo weinig zelfreflectie hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid