Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

De Doop is het symbool van de reiniging van zonden door het bloed van Jezus. Johannes de Doper is in de tijd van Jezus begonnen met het dopen van mensen. Deze doop was tot bekering van zonden.

Markus 1:4: “Johannes kwam in de woestijn en doopte en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.”

Het gaat daarbij niet in de eerste plaats om de doop maar om de bekering. De doop is het symbool daarvan. De bekering houdt in de eerste plaats in de aanneming van Jezus Christus als redder en verlosser. Hij is redder omdat Hij zijn leven heeft gegeven voor de mensheid. De bedoeling daarvan was om de mensen te redden. Hoe zit dat? God heeft de mensen gemaakt om samen met hen te leven. Dat samenleven is het leven. Want God is Geest en woont in de mens waardoor hij leeft. Maar, wanneer de mens zondigt, en dat is niet meer dan afwijken van wat God wil en doet dan ontstaat er een scheiding tussen God en de mens waardoor de Geest van God de mens verlaat. Daardoor sterft de mens. Wanneer er geen vergeving voor deze zonden plaats vindt blijft deze scheiding, ook wanneer de mens sterft. Bij het sterven sterft immers wel het lichaam maar niet de ziel. De ziel blijft bestaan en daarin bevindt zich de identiteit, het beleven en het zijn van de mens. Mensen die gestorven zijn en daarna opgewekt zijn uit de dood getuigen van deze dingen, dergelijke getuigenissen zijn er vele. Maar wanneer de mens sterft, de ziel voort bestaat maar niet vergeven is dan blijft de scheiding bestaan en is er geen echt leven want God is het die het leven geeft. De mens komt in de hel terecht. Daar ondergaat men de gevolgen van alle zonden. Maar God wil niet dat dat gebeurt en heeft in een oplossing voorzien. Hij heeft zijn zoon Jezus Christus gezonden om vergeving te bewerken. Jezus is ook God, hij leefde in de hemel en is mens geworden om voor de zonden te betalen, de straf te ondergaan. Want wie zondigt overtreedt de wet en doet daarmee schade aan anderen waardoor er straf volgt. Maar deze straf is op zich genomen door Jezus van Nazareth, oftewel Jezus Christus. Hij is daarom aan een kruishout omgebracht als een misdadiger. Zijn bloed heeft gevloeid. Maar dat bloed was ter vergeving van zonden. Daarom staat er: “Het bloed van Jezus reinigt van alle zonden”. Zie 1 Joh 1:7:

“en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.”

Daarom wordt iedereen die zich bekeert tot Jezus Christus gereinigd door zijn bloed en alle zonden worden vergeven waardoor God weer in hem kan zijn waardoor hij zal leven. De doop nu is het symbool van deze reiniging zoals water van vuil reinigt. In het huidige leven echter maken wij willens en wetens keuzes die tegen God ingaan en daardoor blijft scheiding tussen God en de mens gedurende dit leven bestaan waardoor de mens uiteindelijk sterft. Maar dat geldt niet voor iedereen, enkele mensen hebben niet zo ernstig gezondigt en zijn levend in de hemel opgenomen, zoals Henoch (Heb 11:5) en Elia (2 Kon 2:11). Maar God heeft duidelijk gemaakt dat wie in zijn zoon gelooft eeuwig leven zal hebben (Joh 3:16). Ook wordt er gezegd dat (wie voor hem gekozen hebben) veranderd zullen worden, 1 Kor 15:51-52:

“Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.”

In de hemel zal iedereen het goede willen en het goede doen en God zal in hen leven en het leven zal behouden worden. Er zal geen verdriet en pijn meer zijn (Op 21:4).

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Barnabas:

De Doop is het symbool van de reiniging van zonden door het bloed van Jezus. Johannes de Doper is in de tijd van Jezus begonnen met het dopen van mensen. Deze doop was tot bekering van zonden.

Markus 1:4: “Johannes kwam in de woestijn en doopte en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.”

Het gaat daarbij niet in de eerste plaats om de doop maar om de bekering. De doop is het symbool daarvan. De bekering houdt in de eerste plaats in de aanneming van Jezus Christus als redder en verlosser. Hij is redder omdat Hij zijn leven heeft gegeven voor de mensheid. De bedoeling daarvan was om de mensen te redden. Hoe zit dat? God heeft de mensen gemaakt om samen met hen te leven. Dat samenleven is het leven. Want God is Geest en woont in de mens waardoor hij leeft. Maar, wanneer de mens zondigt, en dat is niet meer dan afwijken van wat God wil en doet dan ontstaat er een scheiding tussen God en de mens waardoor de Geest van God de mens verlaat. Daardoor sterft de mens. Wanneer er geen vergeving voor deze zonden plaats vindt blijft deze scheiding, ook wanneer de mens sterft. Bij het sterven sterft immers wel het lichaam maar niet de ziel. De ziel blijft bestaan en daarin bevindt zich de identiteit, het beleven en het zijn van de mens. Mensen die gestorven zijn en daarna opgewekt zijn uit de dood getuigen van deze dingen, dergelijke getuigenissen zijn er vele. Maar wanneer de mens sterft, de ziel voort bestaat maar niet vergeven is dan blijft de scheiding bestaan en is er geen echt leven want God is het die het leven geeft. De mens komt in de hel terecht. Daar ondergaat men de gevolgen van alle zonden. Maar God wil niet dat dat gebeurt en heeft in een oplossing voorzien. Hij heeft zijn zoon Jezus Christus gezonden om vergeving te bewerken. Jezus is ook God, hij leefde in de hemel en is mens geworden om voor de zonden te betalen, de straf te ondergaan. Want wie zondigt overtreedt de wet en doet daarmee schade aan anderen waardoor er straf volgt. Maar deze straf is op zich genomen door Jezus van Nazareth, oftewel Jezus Christus. Hij is daarom aan een kruishout omgebracht als een misdadiger. Zijn bloed heeft gevloeid. Maar dat bloed was ter vergeving van zonden. Daarom staat er: “Het bloed van Jezus reinigt van alle zonden”. Zie 1 Joh 1:7:

“en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.”

Daarom wordt iedereen die zich bekeert tot Jezus Christus gereinigd door zijn bloed en alle zonden worden vergeven waardoor God weer in hem kan zijn waardoor hij zal leven. De doop nu is het symbool van deze reiniging zoals water van vuil reinigt. In het huidige leven echter maken wij willens en wetens keuzes die tegen God ingaan en daardoor blijft scheiding tussen God en de mens gedurende dit leven bestaan waardoor de mens uiteindelijk sterft. Maar dat geldt niet voor iedereen, enkele mensen hebben niet zo ernstig gezondigt en zijn levend in de hemel opgenomen, zoals Henoch (Heb 11:5) en Elia (2 Kon 2:11). Maar God heeft duidelijk gemaakt dat wie in zijn zoon gelooft eeuwig leven zal hebben (Joh 3:16). Ook wordt er gezegd dat (wie voor hem gekozen hebben) veranderd zullen worden, 1 Kor 15:51-52:

“Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.”

In de hemel zal iedereen het goede willen en het goede doen en God zal in hen leven en het leven zal behouden worden. Er zal geen verdriet en pijn meer zijn (Op 21:4).

Een heel verhaal, maar wat wil je ons er mee vertellen?    Ik zie bv dat je 1 Joh 1:7 maar half citeert.

Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Jezus Christus reinigt ons van de zonde, maar daar zitten wel voorwaarden aan vast:

- In het licht wandelen.

- Op dezelfde wijze als Christus in het licht wandelen.

- Gemeenschap hebben met elkander.  (Geen seks uiteraard)

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Een heel verhaal, maar wat wil je ons er mee vertellen?    Ik zie bv dat je 1 Joh 1:7 maar half citeert.

Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Jezus Christus reinigt ons van de zonde, maar daar zitten wel voorwaarden aan vast:

- In het licht wandelen.

We selecteren enkel wat past om andere dingen te legitimeren, dat is flexibel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wandelen in het licht wordt niet als voorwaarde gesteld. Er staat dat wanneer wij met elkaar omgaan en wij tegen elkaar zondigen onze zonden weggewassen worden door het bloed van Jezus. Dat is ook niet logisch want het wandelen in het licht houdt in dat men In Jezus is en dat men niet zondigt. Dus het zou een onloigische voorwaarde zijn, bij een voorwaarde waarbij men niet zondigt is het niet nodig daarna van zonden gereinigd te worden.

34 minuten geleden zei Hopper:

- In het licht wandelen.

Het wandelen in het licht wordt niet als voorwaarde gesteld. Er staat dat wanneer wij met elkaar omgaan en wij tegen elkaar zondigen onze zonden weggewassen worden door het bloed van Jezus. Dat is ook niet logisch want het wandelen in het licht houdt in dat men In Jezus is en dat men niet zondigt. Dus het zou een onlogische voorwaarde zijn, bij een voorwaarde waarbij men niet zondigt is het niet nodig daarna van zonden gereinigd te worden.

20 minuten geleden zei TTC:

We selecteren enkel wat past om andere dingen te legitimeren, dat is flexibel zijn.

We doen uitspraken voordat we weten hoe het zit.

Een voorbeeld van een vrouw die door Jezus behouden werd, Maria van Magdalena die een “zondares” was en als zodanig bekend stond, Lukas 7:36-50, in vers 48 en 50 zegt Jezus dat hij haar zonden vergeeft en dat haar geloof haar behouden heeft:

“En een van de Farizeeën vroeg of Hij bij hem kwam eten; en toen Hij het huis van de Farizeeër binnengegaan was, lag Hij aan. En zie, een vrouw in de stad die een zondares was, kwam te weten dat Hij in het huis van de Farizeeër aanlag, en zij bracht een albasten fles met zalf mee. En staande achter Zijn voeten, begon zij huilend Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en zij kuste Zijn voeten en zalfde ze met de zalf. Toen de Farizeeër die Hem uitgenodigd had, dat zag, zei hij bij zichzelf: Deze Man zou, als Hij een profeet was, wel weten wie en wat voor vrouw het is die Hem aanraakt, want zij is een zondares. Maar Jezus antwoordde en zei tegen hem: Simon, Ik heb u iets te zeggen. Hij zei: Meester, zeg het. Jezus zei: Een zekere schuldeiser had twee schuldenaars; de één was vijfhonderd penningen schuldig en de ander vijftig. Toen zij niets hadden om te betalen, schold hij het hun beiden kwijt. Zeg dan: Wie van hen zal hem meer liefhebben? Simon antwoordde en zei: Ik denk dat hij het is aan wie hij het meeste kwijtgescholden heeft. Hij zei tegen hem: U hebt juist geoordeeld. En Hij keerde Zich om naar de vrouw en zei tegen Simon: Ziet u deze vrouw? Ik ben in uw huis gekomen: water voor Mijn voeten hebt u niet gegeven, maar zij heeft Mijn voeten met tranen natgemaakt en met het haar van haar hoofd afgedroogd; u hebt Mij geen kus gegeven, maar vanaf het moment dat zij binnengekomen is, heeft zij niet opgehouden Mijn voeten te kussen; met olie hebt u Mijn hoofd niet gezalfd, maar zij heeft Mijn voeten met zalf gezalfd. Daarom zeg Ik u: Haar zonden, die veel waren, zijn haar vergeven, want zij heeft veel liefgehad; maar aan wie weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief. En Hij zei tegen haar: Uw zonden zijn u vergeven. En zij die mee aanlagen, begonnen bij zichzelf te zeggen: Wie is Deze Die ook zonden vergeeft? Maar Hij zei tegen de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!”

Maria gaat deel uitmaken van de groep discipelen die met hem optrekt en zorg voor hem draagt. Ook is zij de eerste mens aan wie Jezus zich laat zien na zijn opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Lukas 19:1-10 wordt een man met name Zacheüs behouden die een hoge belastinginner was en die bekend stond als een zondige man. Zacheüs zegt in het verhaal dat hij de mensen die hij afgeperst heeft ruim zal vergoeden, hij was dus corrupt, maar hij wordt door Jezus behouden:

“En Jezus kwam Jericho binnen en ging erdoorheen. En zie, er was een man van wie de naam Zacheüs was, en hij was oppertollenaar en hij was rijk. En hij probeerde te zien wie Jezus was, maar het lukte hem niet vanwege de menigte, omdat hij klein van persoon was. En na vooruitgelopen te zijn, klom hij in een wilde vijgenboom om Hem te zien, want Hij zou daar voorbijkomen. En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij op, zag hem en zei tegen hem: Zacheüs, haast u en kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis verblijven. En hij haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap. En allen die het zagen, morden onder elkaar en zeiden: Hij is bij een zondige man binnengegaan om daar Zijn intrek te nemen. Zacheüs nu ging staan en zei tegen de Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik aan de armen, en als ik van iemand iets heb afgeperst, geef ik dat vierdubbel terug. Toen zei Jezus tegen hem: Heden is dit huis zaligheid ten deel gevallen, omdat ook deze een zoon van Abraham is. Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.”

Jezus noemt Zacheüs een zoon van Abraham omdat hij goede werken gaat doen zoals God graag wil. Jezus zegt ergens anders namelijk dat het doen van goede werken overeenkomt met het zoonschap, van Abraham (Joh 8:39). En van Abraham geldt dat hij God geloofde en daarom deed wat hij deed. Dat geloof rechtvaardigde hem en dus ook Zacheüs en daarom werd hij zalig en behouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites