IKBENANDERS 22 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden (bewerkt) 6 minuten geleden zei Hopper: Nee. Christus zegt een ieder die uit Geest is geboren niet weet waar hij naar toe gaat. Christus heeft het niet over de natuurlijke mens, Hij is in gesprek met Nicodemus die niet begrijpt hoe een mens opnieuw geboren kan worden. Ik zal straks de passage nog eens lezen waar dit alles ter sprake komt, in de vertaling die mij dierbaar is. Zal hem later op de avond delen. 4 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 9 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 49 minuten geleden zei IKBENANDERS: Ik moet zeggen: ik heb nog nergens gelezen dat Hopper met zoveel woorden zegt dat hij zichzelf uitsluitend als een geestelijk mens ziet en zichzelf daarmee ook vereenzelvigd. Zijn manier van denken wijst in elk geval op het tegendeel. Lees je dan wel wat hij schrijft? De man heeft het altijd over geestelijke mensen dit en natuurlijke mensen dat.. En als ik dan kritiek op hem heb zegt hij "dit komt omdat jij een natuurlijke mens bent, dus snap je het niet"... Beetje begrijpend lezen laat dan denken dat hij zichzelf als geestelijk mens ziet. Een van de weinigen die gespaard gaat worden (smal is de poort naar het leven, breed de weg naar verderf).. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 1 uur geleden zei najjreb86: Jij gelooft dus in het eeuwige leven? Dat is jouw ego die blijft vasthangen aan het leven. Dus ben je een natuurlijk mens.. Wat is er erger ego dan geloven in een eeuwig leven? En naar mijn idee kan je ook niet eeuwig leven, dat zou namelijk betekenen dat je er altijd moet zijn geweest. En dat zou weer betekenen dat er sprake is van reincarnatie. Want Hopper (als persoon) is 90 jaar geleden geboren. En niet zoveel miljard jaar geleden. Mijn geloof is gestoeld op Christus. En de kern van dat geloof is Johannes 3:36. Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. En geloof niet als een trits denkbeelden, maar geloof als in: ik vertrouw op de Zoon. 59 minuten geleden zei IKBENANDERS: Ik doelde meer op het feit dat hij zo actief mee blijft doen. Zijn gedachtengoed kan ik 99% van de tijd niet delen; wel dat hem ogenschijnlijk niets kan raken. Dit m.b.t. toe de neg. kritiek die hij regelmatig over zich heen krijgt. Geloof is een geschenk van God, dat kunnen mensen (hier forumdeelnemers) niet kapot maken. Dat ik hier schrijf is uit naastenliefde. En vanuit die naastenliefde schrijf ik dat de mens zich niet moet vastklampen aan het vergankelijke (de natuurlijke mens). Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 9 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Zojuist zei Hopper: Mijn geloof is gestoeld op Christus. En de kern van dat geloof is Johannes 3:36. Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. En geloof niet als een trits denkbeelden, maar geloof als in: ik vertrouw op de Zoon. En je vind jouw geloof in het eeuwige leven niet van ego en dus natuurlijke mens getuigen? Snap je de contradictie niet? Jij die altijd zegt dat reincarnatiegelovigen natuurlijke mensen zijn die hangen aan het leven. En dan geloof je zelf in het EEUWIGE leven... Zie je niet in hoe erg jij dus hangt aan het leven? Een materialist en atheist zoals ik zeg gewoon "als ik dood ben ben ik weg" maar jij wilt blijkbaar eeuwig leven. Maar wie hangt aan het leven zal het verliezen.. O o, wat een contradictie. Ik zie het gewoon als een worst die men mensen voorhoudt. "als je IN MIJ gelooft, dan ga je eeuwig leven"... Maar uiteindelijk gaat iedereen dood, of je nou gelooft of niet. En hemel, hel, reincarnatie, eeuwig leven, leven na de dood, jongste dag, is enkel geloof. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 55 minuten geleden zei IKBENANDERS: Ik moet zeggen: ik heb nog nergens gelezen dat Hopper met zoveel woorden zegt dat hij zichzelf uitsluitend als een geestelijk mens ziet en zichzelf daarmee ook vereenzelvigd. Zijn manier van denken wijst in elk geval op het tegendeel. De Bijbel leert dat de geestelijke mens zich van niemand onderscheidt. BerJan die begrijpt dat niet en denkt dat ik onderscheid maak tussen natuurlijke en geestelijke mensen. Maar ja, die man is niet eens gelovig! Wat weet die er nou van? Ik laat hem maar wat kletsen, hij verkeert nog in het veld der illusies. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 22 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 6 minuten geleden zei najjreb86: De man heeft het altijd over geestelijke mensen dit en natuurlijke mensen dat.. Dat is mij bekend en duidelijk. Maar ik heb hem nog nooit met zoveel woorden horen zeggen dat hij zichzelf als een geestelijk mens ziet en zich daar ook daadwerkelijk mee vereenzelvigd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Zojuist zei najjreb86: En dan geloof je zelf in het EEUWIGE leven... Al weer niet begrepen. Het eeuwige leven is voor hen die in de Zoon geloven. Zij die de Zoon ongehoorzaam zijn, die zullen het leven niet zien. Daarom volg ik de Zoon zoals het Evangelie die presenteert. En niet de kerkelijke Zoon, en ook niet de Zoon zoals Rudolf die presenteert. 1 minuut geleden zei IKBENANDERS: Dat is mij bekend en duidelijk. Maar ik heb hem nog nooit met zoveel woorden horen zeggen dat hij zichzelf als een geestelijk mens ziet en zich daar ook daadwerkelijk mee vereenzelvigd. Dat zou ook niet eens kunnen. Degene die hier schrijft is een natuurlijke mens die zich onderscheidt van andere natuurlijke mensen. (Anders zouden we niet eens van mening kunnen verschillen) Ik schrijf hier als zelf-illusie die weet dat hij een illusie is. Daarom ga ik (degene die hier schrijft) na de dood ook nergens heen. De zelf-illusie houdt simpelweg op te bestaan....... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 9 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Zojuist zei Hopper: Al weer niet begrepen. Het eeuwige leven is voor hen die in de Zoon geloven. Zij die de Zoon ongehoorzaam zijn, die zullen het leven niet zien. Daarom volg ik de Zoon zoals het Evangelie die presenteert. En niet de kerkelijke Zoon, en ook niet de Zoon zoals Rudolf die presenteert. Ik begrijp het juist erg goed Hopper. Je verwijt mensen dat ze natuurlijke mensen zijn die hangen aan het leven. Daarom geloven ze in reincarnatie. Maar jij gelooft in de Zoon omdat die Zoon het eeuwige leven belooft. Dus jij hangt net zo erg, zo niet erger, aan het leven als mensen die in reincarnatie geloven. Dat jij het niet zo ziet komt omdat je niet zo hoog bent opgeleidt en logisch nadenken niet jouw cup of thea is. Zou je ook in de Zoon geloven en de Zoon gehoorzamen als de Zoon niet beweerde dat wie Hem volgde het eeuwige leven zou verkrijgen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Zojuist zei najjreb86: Ik begrijp het juist erg goed Hopper. Je verwijt mensen dat ze natuurlijke mensen zijn die hangen aan het leven. Daarom geloven ze in reincarnatie. Maar jij gelooft in de Zoon omdat die Zoon het eeuwige leven belooft. Dus jij hangt net zo erg, zo niet erger, aan het leven als mensen die in reincarnatie geloven. Dat jij het niet zo ziet komt omdat je niet zo hoog bent opgeleidt en logisch nadenken niet jouw cup of thea is. Zou je ook in de Zoon geloven en de Zoon gehoorzamen als de Zoon niet beweerde dat wie Hem volgde het eeuwige leven zou verkrijgen? Ik geloof de Zoon onvoorwaardelijk. Als ik het eeuwige leven niet waard ben, dan heb ik daar vrede mee. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 9 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 4 minuten geleden zei IKBENANDERS: Dat is mij bekend en duidelijk. Maar ik heb hem nog nooit met zoveel woorden horen zeggen dat hij zichzelf als een geestelijk mens ziet en zich daar ook daadwerkelijk mee vereenzelvigd. Sorry hoor, de man praat enkel en alleen over natuurlijke mensen vs geestelijke mensen. De man zegt nu dat het eeuwige leven enkel is voor geestelijke mensen. Hij denkt het eeuwige leven te hebben... Hoe duidelijk wil je het nog hebben? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 9 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 26 minuten geleden zei Hopper: Ik geloof de Zoon onvoorwaardelijk. Als ik het eeuwige leven niet waard ben, dan heb ik daar vrede mee. Je bent gelokt naar "de Zoon" met het idee "dan krijg je het eeuwige leven".. Als "de Zoon" slechts een filosoof was met een paar goede ideeen, die niet beweerde jou het eeuwige leven te kunnen geven zou je "de Zoon" blauwblauw laten.. Met andere woorden, jij hangt net zo aan het leven als een christen die denkt dat door in Jezus te geloven hij of zij het eeuwige leven beerft.. Alle sekteleiders beloven hun volgelingen iets mits zij onvoorwaardelijk in de sekteleider geloven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 21 minuten geleden zei najjreb86: Je bent gelokt naar "de Zoon" met het idee "dan krijg je het eeuwige leven".. Als "de Zoon" slechts een filosoof was met een paar goede ideeen, die niet beweerde jou het eeuwige leven te kunnen geven zou je "de Zoon" blauwblauw laten.. Met andere woorden, jij hangt net zo aan het leven als een christen die denkt dat door in Jezus te geloven hij of zij het eeuwige leven beerft.. Alle sekteleiders beloven hun volgelingen iets mits zij onvoorwaardelijk in de sekteleider geloven. Nee, zo is het niet gegaan. Ik heb het 'zelf' verloochent en als het 'zelf' geen voeding meer krijgt dan sterft het 'zelf'. En als het 'zelf' is gestorven dan is reïncarnatie of het hiernamaals onmogelijk geworden. Het is juist het 'zelf' wat aan het leven hangt en in reïncarnatie gelooft (zelfzucht). Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 9 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Zojuist zei Hopper: Nee, zo is het niet gegaan. Ik heb het 'zelf' verloochent en als het 'zelf' geen voeding meer krijgt dan sterft het 'zelf'. En als het 'zelf' is gestorven dan is reïncarnatie of het hiernamaals onmogelijk geworden. Het is juist het 'zelf' wat aan het leven hangt en in reïncarnatie gelooft (zelfzucht). En toch praat je over "eeuwig leven"... Als het zelf niet eeuwig leeft, wat leeft er wel? En dat jouw zelf gestorven is is gewoon onzin. Dat zijn vrome woorden, maar op dit forum bewijs je telkens het omgekeerde. Jouw zelf is zo groot, dat jij meent een geestelijk mens te zijn, die precies doet wat "de Zoon" wil. Mensen die eeuwig denken/hopen te leven, dat is ook zelfzucht.. Nogmaals, hoe kan jij niet inzien dat je A zegt en B-Z doet? Zie je de contradicties niet in van jouw eigen schrijven? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 1 minuut geleden zei najjreb86: En toch praat je over "eeuwig leven"... Als het zelf niet eeuwig leeft, wat leeft er wel? En dat jouw zelf gestorven is is gewoon onzin. Dat zijn vrome woorden, maar op dit forum bewijs je telkens het omgekeerde. Jouw zelf is zo groot, dat jij meent een geestelijk mens te zijn, die precies doet wat "de Zoon" wil. Mensen die eeuwig denken/hopen te leven, dat is ook zelfzucht.. Nogmaals, hoe kan jij niet inzien dat je A zegt en B-Z doet? Zie je de contradicties niet in van jouw eigen schrijven? Er is geen enkele hoop op een betere toekomst. Wie gestorven is aan het 'zelf' heeft daarmee ook afscheid genomen van het toekomstig onvervulde. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
najjreb86 9 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 16 minuten geleden zei Hopper: Er is geen enkele hoop op een betere toekomst. Wie gestorven is aan het 'zelf' heeft daarmee ook afscheid genomen van het toekomstig onvervulde. Jij bent niet gestorven aan het zelf.. Maak jezelf dit soort dingen niet wijs Hopper. Plus je bent doelpalen aan het verzetten. Waarom denk jij dat mensen die geloven in reincarnatie of hiernamaals natuurlijke mensen zijn die nog een zelf hebben? Terwijl jij, die gestorven is aan het zelf, wel het eeuwige leven denkt te hebben? Wat is het verschil tussen reincarnatie of hiernamaals vs eeuwig leven? Jullie willen allemaal nog langer leven dan het ene leventje dat je hebt. De een via reincarnatie, terug in het vlees hier op Aarde, de andere via het hiernamaals (eeuwig bij Jezus) en jij blijkbaar via het eeuwige leven (dus ook hiernamaals).. Als je denkt dat het ene geloof ego is en natuurlijk mens, dan zie ik niet in hoe jouw kijk op eeuwig leven ineens niet ego en natuurlijk mens is.. Jullie zijn allemaal niet tevreden met een leven van pak em beet 80-90 jaar en fantaseren over een langer leven.. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 22 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 3 uur geleden zei najjreb86: Sorry hoor, de man praat enkel en alleen over natuurlijke mensen vs geestelijke mensen. De man zegt nu dat het eeuwige leven enkel is voor geestelijke mensen. Hij denkt het eeuwige leven te hebben... Hoe duidelijk wil je het nog hebben? Als Hopper het eeuwige leven niet waard is, dan heeft hij daar blijkbaar vrede mee. 2 uur geleden zei Hopper: Ik heb het 'zelf' verloochent en als het 'zelf' geen voeding meer krijgt dan sterft het 'zelf'. Dan doe je aan zelfvervreemding. Heb ik ook een gedaan, doe het nooit meer. Wat een rotgevoel. 2 uur geleden zei Hopper: als het 'zelf' is gestorven Wie neemt er dan nog waar? 2 uur geleden zei najjreb86: En toch praat je over "eeuwig leven"... Als het zelf niet eeuwig leeft, wat leeft er wel? En dat jouw zelf gestorven is is gewoon onzin. Enerzijds gelooft Hopper in het eeuwige leven, anderzijds in een sterven van de illusie van het zelf, waarmee wellicht ook de waarneming van dit zelf stopt. Dit gestorven zelf zou het leven en dus ook de eeuwigheid niet meer waar kunnen nemen, tenzij … Hopper bedoeld dat … met het sterven van de illusie van het zelf een sterven van de waarneming bedoeld wordt, van een ‘ik ben een individu dat zich in een lichaam bevindt’ naar een ‘soort van verwijding zoals deze ook zou optreden in het leven na de dood’. Er vindt dan een omstulping in de zelfbeleving plaats. De mens zou zichzelf dan steeds meer gaan ervaren als een zelf dat een onderdeel van de kosmos is i.p.v. een zelf dat zichzelf niet (meer) los kan zien van zijn lichaam. 47 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 22 Geplaatst 49 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 49 minuten geleden (bewerkt) 2 uur geleden zei Hopper: Wie gestorven is aan het 'zelf' heeft daarmee ook afscheid genomen van het toekomstig onvervulde. En hier vinden we het antwoord hoe Hopper het blijkbaar ziet. Wie gestorven is aan het zelf zegt het eeuwig leven en de toekomst blijkbaar vaarwel. Nopper, nada, niets meer. Zelfs geen leegte. 3 uur geleden zei IKBENANDERS: Ik zal straks de passage nog eens lezen waar dit alles ter sprake komt, in de vertaling die mij dierbaar is. Zal hem later op de avond delen. In de vertaling die ik doorgaans lees/raadpleeg staat het volgende: Citaat Amen, amen, ik zeg u: als iemand niet van boven herboren (IKBENANDERS: zielenlichaam omgewerkt tot geestzelf) wordt, kan hij het rijk Gods niet zien. Nikodemus sprak tot hem: Hoe kan een mens geboren worden, wanneer hij oud is? Hij kan toch niet ten tweeden male in de schoot van zijn moeder ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Amen, amen, ik zeg u: als iemand niet geboren wordt uit water (IKBENANDERS: etherlichaam omgewerkt tot levensgeest) en geest-adem (zie noot 1 hieronder; IKBENANDERS: fysiek lichaam omgewerkt tot geestmens)), kan hij het rijk Gods niet binnengaan. Wat uit het lichamelijke geboren is, is lichamelijk en wat uit de geest-adem (IKBENANDERS: fysiek lichaam omgewerkt tot geestmens) geboren wordt, is geest. Verwonder u niet, dat ik u zeide: gijlieden moet van boven herboren worden. 1) ‘… geest-adem …’: het Griekse woord pneuma betekent tegelijk: lucht, wind, adem, geest. Elk van deze woorden is hier op zijn plaats. De heilige Geest is hier heilige goddelijke adem (zie Johannes 20:22). En de uiterlijke lucht en de stormwind werden nog in de tijd van Mozes niet materialistisch beleefd, maar veeleer geestelijk-natuurlijk als uiting van een ademend goddelijk-geestelijk wezen. – ‘De wind waait waarheen hij wil … zo is een ieder die uit de geest geboren is’: hier staat in het Grieks hetzelfde woord voor ‘wind’ en voor ‘geest’. Ik zou graag drie uitroeptekens achter de zin ‘Verwonder u niet, dat ik u zeide: gijlieden moet van boven herboren worden.‘ willen plaatsen. 46 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten