TTC 1.569 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Zojuist zei Hopper: Kennen heelt de wond die het zelf is, is een uitspraak van Hegel. Hegel bedoelt hiermee dat de mens vervreemd is geraakt van de wereld. We ervaren een scheiding tussen onszelf (het subject) en de werkelijkheid (het object). Door na te denken en de wereld te kennen zonder oordeel, raken we in eerste instantie in de war en snijden we onszelf los van de natuurlijke mens. Dit veroorzaakt een existentiële 'wond'. Echter, door dit vervreemdingsproces volledig te doorlopen en te overdenken, kunnen we de werkelijkheid uiteindelijk begrijpen en de harmonie herstellen. In die harmonie verstopt de mens zich niet meer voor God. En is een vreemdeling geworden in de wereld. Ja, niets dus, dat heb je al eens gezegd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Zojuist zei TTC: Ja, niets dus, dat heb je al eens gezegd. Vast wel. En dat ik tegen dovemansoren praat heb ik vast ook al eens gezegd. Alles is herhaling. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.569 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) Zojuist zei Hopper: Vast wel. En dat ik tegen dovemansoren praat heb ik vast ook al eens gezegd. Alles is herhaling. Helemaal niets, anders zou het een waardebepaling zijn, en dat is voor naakte apen zoals je altijd zegt. 1 uur geleden bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten