IKBENANDERS 2 Geplaatst Rapport Share Geplaatst Laat ik beginnen met een definitie die ik graag wil hanteren. Wat is offeren? Bepaalde dingen in je leven opgeven om iets mogelijk te maken ten voordele van de ander. Onder het hardlopen besefte ik vandaag dat ik (werk gerelateerd) veel heb opgegeven ten voordele van anderen. Deed Christus niet hetzelfde? Is offeren niet een diep Joodse/Christelijke daad die in het leven van gelovigen en niet-gelovigen tot uiting komt, vaak zonder het te beseffen? Ik heb het hier niet en wil hier ook niet teruggrijpen op het zogenaamde offeren van dieren; daar gaat het me hier niet om, al komt het idee van offeren (bloed vergieten omwille van begane zonden) daar natuurlijk wel vandaan. Voordat ik met een voorbeeld uit mijn eigen leven kom, gooi ik de volgende in ring: de moeder/vader die zichzelf bepaalde activiteiten/pleziertjes ontzegt ten voordele van het kind. Kunnen jullie voorbeelden aandragen uit je eigen leven waarin je deze daad hebt verricht en hoe voelde je je daarbij? Hoe denk je daar (nu) over? Hoe kijk je daar (achteraf gezien) tegenaan? Fundamenteel reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst gisteren om 08:17 Rapport Share Geplaatst gisteren om 08:17 Ik breng graag Filippenzen 2:3 in: de ander als uitnemender achten dan jezelf. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden Op 7-4-2026 om 10:17 zei Hopper: Ik breng graag Filippenzen 2:3 in: de ander als uitnemender achten dan jezelf. Ik snap dat je graag iets wilt posten, anders neem je geen deel aan een forum. Maar dit antwoord is toch echt niet ter zake doende als je de inhoud van het hoofdbericht/onderwerp leest of wel? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 12 uur geleden Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 15 minuten geleden zei IKBENANDERS: Ik snap dat je graag iets wilt posten, anders neem je geen deel aan een forum. Maar dit antwoord is toch echt niet ter zake doende als je de inhoud van het hoofdbericht/onderwerp leest of wel? Als jij of anderen het verband niet zien, dan zwijgen we. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden (bewerkt) 6 minuten geleden zei Hopper: Als jij of anderen het verband niet zien, dan zwijgen we. Maar je brengt toch een citaat uit de Bijbel naar voren? En dit terwijl ik duidelijk om voorbeelden uit het persoonlijke leven vraag. 12 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 12 uur geleden Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 21 minuten geleden zei IKBENANDERS: Maar je brengt toch een citaat uit de Bijbel naar voren? En dit terwijl ik duidelijk om voorbeelden uit het persoonlijke leven vraag. Ik heb elders al aangegeven dat ik niet met anekdotes ga komen. Dat je daar om vraagt vind ik bedenkelijk. Mensen die bekend zijn met de werking van de geest vinden een eigen wijze van communiceren zonder in anekdotische vertellingen te vallen. Een tip kan ik je wel geven: je opstellen als leraar is nooit verstandig. Zoek de eeuwige leerling in je zelf. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 12 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden (bewerkt) 23 minuten geleden zei Hopper: … anekdotes ga komen … Dat je daar om vraagt vind ik bedenkelijk. Graag meer uitleg, want dat begrijp ik niet; wat houd je daarin tegen? Zo kunnen we het thema niet vanuit de eigen ervaring onderzoeken … Citaat Een tip kan ik je wel geven: je opstellen als leraar is nooit verstandig. Zoek de eeuwige leerling in je zelf. Da's een hele nobele grondhouding; overigens: ik geef hier alleen maar de gewenste richting aan. 12 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 9 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden Om de stroom voorbeelden uit het eigen leven toch maar (weer) even op gang te brengen, wil ik de volgende zin van Dag Hammarskjöld in de groep gooien: Citaat God werd mens in de geofferde toen die het offer koos. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 7 uur geleden Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden Dag Hammarskjöld had interessante gedachten over "gemeenschap". Wat wij "gemeenschap" noemen is niets anders dan collectief eigenbelang. In de kern is ieder mens eenzaam , maar de mens ontkent die eenzaamheid. Het békennen van die eenzaamheid is de alles vervullende dood. En vervolgens blijkt dat de dood het leven schenkt, dat is de les welke Christus ons leert. Nooit bedenkt de mens deze dingen, de dood die het leven schenkt? Voor de natuurlijke mens is de dood een afgrondelijkheid. God blijkt Zelf die afgrond te zijn. Is God dan dood? Lees, het Evangelie dan blijkt dat Christus het over een levende Vader had. Geen dode Vader. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 3 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden (bewerkt) Hieronder nog een mooi citaat over ons thema dat ik zojuist tegenkwam in een boekje dat ik momenteel aan het lezen ben. Uit Op weg naar priesterlijk handelen, geschreven door Albert Smit (Adventum, 2022): Citaat ‘Het meeleven met en bewust worden van de spirituele zielenood in de wereld als geheel of op de plaats waar het leven ons stelt, kan ons ertoe brengen vanuit een offervaardige houding beschikbaar te zijn. Dan brengen wij de woorden van de apostel Paulus tot werkelijkheid waarin hij zegt: “Niet ik, maar Christus leeft in mij.” … Met de doop in de Jordaan kwam een heel nieuwe vorm van offeren de mensheid binnen: de mens die in vrijheid zichzelf offert. Na het Mysterie van Golgotha wordt met deze nieuwe wijze van offeren, de opstandingskracht van Christus door de mens heen werkzaam op aarde en in de kosmos.‘ Daarna dacht ik: ‘Kunnen we “werken” (ook al krijgen we er geld voor) ook beschouwen als het brengen van een offer?’ We geven er onze vrije tijd voor op, geven er Quality-gezinstijd voor op, geven er in sommige gevallen onze hobby’s voor op … en dat allemaal ten voordele van de werkgever en de klanten die de diensten en/of producten van de werkgever afneemt. En eigenlijk, zo dacht ik vervolgens verder, zouden we misschien zelfs kunnen zeggen: ‘We offeren een groot deel van ons inkomen op aan de belastingdienst, want die is de enige die daar, in eerste instantie welliswaar, beter van wordt; pas daarna is de samenleving aan de beurt’. Citaat ‘We staan niet aan het einde maar aan het begin van het christendom’ (Wederom uit: Op weg naar priesterlijk handelen). 3 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) Voor de Vlaamse vrienden onder ons … (even wat achtergrond informatie over mijzelf: ik ben een Nederlander met een Belgische vreemdelingen id-kaart, woonachtig in België, maar eigenlijk altijd in Nederland.) Een mooi voorbeeld over ‘offeren’ kwam ik zojuist tegen in een aflevering van de Vlaamse televisie-serie ‘FC de Kampioenen’. Het betreft aflevering 5 uit seizoen 10 met de titel ‘Werk aan de winkel’. Tegen het einde van de 22ste minuut komt de volgende dialoog voor (houdt hiervoor graag even de definitie voor ogen die ik eerder heb geformuleerd): bepaalde dingen in je leven opgeven om iets mogelijk te maken ten voordele van de ander😞 Bieke: ‘Ik dacht dat hij (Mark) last zou hebben met de nieuwe situatie.’ Gastrol: ‘Eind goed, al goed.’ Bieke: ‘Ja. Nu hou ik nog veel meer van hem!’ Gastrol: ‘Wat?’ Bieke: ‘Ah ja … een jongen die zich opoffert voor u … wat kan een vrouw nog meer willen?’ Deze dialoog is natuurlijk uit zijn context gerukt en die zegt jullie om deze reden waarschijnlijk (nog) niets. Daarom verwijs ik hier graag naar YouTube, waar je de uitzending in zijn geheel kunt terugkijken. Zo kun je te weten komen waarom Bieke hier het woord ‘opoffert’ gebruikt/kan gebruiken: Overigens: zou het woord ‘offeren’ ook niet van toepassing zijn op hen die in de tweede wereldoorlog onderdak hebben verleend aan de joden? Dat doet me dan weer denken aan de Hongaarse film The Shepard uit 2019 die ik een paar dagen geleden heb gezien: https://www.pathe-thuis.nl/film/35227/the-shepherd. Citaat En hij sprak tot allen: Wil iemand zich bij mij aansluiten, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op (offeren?) zich en volge mij na.’ (Lukas 9:23) Ik vraag me ook af of ‘offeren’ nederig is. Citaat ‘In diepten van mijn wezen spreekt, dringend om aan het licht te komen, vol van geheim, het wereldwoord: Vervul het doel van al je arbeid nu met mijn geesteslicht en offer je door mij.’ (Een van de weekspreuken van R.S.) 45 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten