Spring naar bijdragen

Onderzoek: Wonderen bestaan!


Aanbevolen berichten

Quote:

Een ware bewering is alleen waar binnen een specifiek systeem.

Is een statement dat pretendeert waar te zijn binnen welk systeem dan ook.

Quote:
de bewering "de som van de hoeken van een driehoek is 180 graden" is strijdig met "de som van de hoeken van een driehoek is groter dan 180 graden" lijkt het. Toch zijn beide beweringen waar. Ze zijn dan ook niet strijdig, maar afkomstig uit verschillende wereldbeelden. Het platte vlak, of de bol.

Dit toont alleen maar aan dat een bewering soms te weinig informatie bevat, in dit geval over de soort driehoek.

Maar moeten wie hier echt over steggelen?

Een wereldbeeld dat stelt dat alle wereldbeelden gelijkwaardig zijn, lijkt me niet gelijkwaardig aan een wereldbeeld dat stelt dat wereldbeelden niet allemaal gelijkwaardig zijn. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 181
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Nee hoor, ik wilde alleen even helder krijgen hoe jij erover denkt, en dat is gelukt. En hoewel ik nog steeds gruw van deze denkwijzen waardeer ik het zeer in jou dat je het i.i.g. niet mooier gaat maken dan het is.

Mensen die kanker krijgen, lijden en vervolgens sterven, hebben volgens jou niet of onvoldoende vertrouwen gehad in God.

Dat is niet helemaal waar. Ook een gebrek aan kennis van het Woord van God ('hetgeen in de Bijbel staat') leidt tot ellende en ook zonde leidt tot ellende. Zo zijn er nog meer factoren. Geloof (of een gebrek eraan) is een van de factoren die meespelen.

Quote:
[...]Dit is allemaal een kwestie van pech hebben, en ik heb nooit beweerd dat dat niet kan. Integendeel, ik denk dat het leed in de wereld in veel gevallen een kwestie van geluk danwel pech hebben is, en dat je daar (als nabestaande) een zekere troost uit kunt halen (in de zin van dat het niemand's directe schuld is).

Maar bij jou is er sprake van meer dan alleen pech hebben, het is mensen hun eigen schuld, want ze hebben te weinig hun best gedaan m.b.t. geloven/vertrouwen in God. Tenminste, tot nu toe lijk je die mening te zijn toegedaan.

Alle ellende komt oorspronkelijk van de duivel. De duivel probeert op alle mogelijke manieren mensen aan te vallen. Waar maar een zwakke plek is in de verdediging van de mens, zal hij aanvallen. Door intimidatie, manipulatie, angst enz. zal hij proberen de mens te laten struikelen en aan te vallen. Het is dus geen toeval of geluk, maar het is afhankelijk van de plannen van de duivel. Onder meer door wijsheid kan de mens wat doen tegen de aanvallen. Hoe meer van de wijsheid van God in de samenleving is, hoe meer de mens kan doen tegen de duivel. Omdat er al enige wijsheid in de samenleving is, als overblijfsel van een voormalig christelijke samenleving, is er al enige wijsheid die de mens tot voordeel is. Hoe meer wijsheid van God een mens in het leven heeft, hoe beter deze is beschermd.

Quote:
[...]Maar je schreef wel dit:

"Ik zie bijna dagelijks niet-gelovigen en zelfs gelovigen die niet volkomen leven in redding,
gezondheid
, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid,
bescherming
enz. In de Bijbel zie ik dat God deze zegeningen toch aan de mensen heeft gegeven, dus
sowieso zullen alle gelovigen hierin kunnen leven
. Hij heeft het ook bedoeld voor de ongelovigen, maar er komt wel geloof bij kijken om het te kunnen ontvangen.

En er is een andere groep gelovigen die wel leeft in deze redding, gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid, bescherming enz."

Hieruit maak ik toch wel degelijk op dat ware gelovigen o.a. gezond zullen blijven en bescherming kunnen genieten van God.

Ik zou deze mensen niet 'ware gelovigen' noemen, maar ik geloof inderdaad dat mensen gezond kunnen blijven en bescherming kunnen genieten van God. Onder alle omstandigheden is de gelovige gezegend. Mensen blijven gezond en beschermd en zelfs als de duivel probeert deze mensen ziek te maken of op een andere manier aan te vallen, heeft God daar een antwoord op.

Quote:
[...]Zoals ik net al aangaf heb je gezegd dat het mogelijk is om gezond te blijven, en zeg nou zelf: Als god een kankergezwel kan wegnemen, waarom dan niet meteen het ontstaan ervan voorkomen?

Hij heeft al kanker van elke kracht ontdaan, maar Hij heeft de mens de macht en autoriteit gegeven om het allerlaatste deel te doen en dat is de ziekte weerstaan in Jezus' Naam. Hij heeft de duivel al onttroond en op de grond geworpen en Hij houdt de duivel vast, maar wil alleen nog dat de mens de kop van de duivel afhakt. De mens kan ervoor kiezen om de duivel in leven te houden en hem de kans te geven weer terug te komen, of de mens kan de duivel de genadeslag toedienen. God heeft alles al gedaan, maar wil alleen nog dat de mens het afmaakt.

Zoals bij een voetbalwedstrijd heeft God al de perfecte voorzet gegeven voor open doel en Hij wil alleen nog dat de mens de bal in het doel schiet. Maar de mens zegt vaak 'nederig': "U moet het doen, Heer!", terwijl God juist zegt dat de mens het moet doen.

Quote:
[...]Ok, dus het is niet mensen hun eigen schuld dat ze niet (kunnen) geloven in God?

Ik wil niet zozeer spreken over schuld, maar eerder over verantwoordelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van de mens om te geloven in God. De mens heeft de capaciteit gekregen van God om in Hem te geloven.

Quote:
[...]Zoals ik eerder zei is dit nooit te achterhalen, en dus kun je het eindeloos blijven volhouden (in positieve danwel negatieve zin).

En zo langzamerhand is het enige criterium om vast te stellen of iemand een ware gelovige is, of hij al dan niet gevrijwaard is gebleven van ellende (dus na zijn dood).

Het heeft weinig zin om mensen te kwalificeren of in te delen in hokjes van 'gelovig', 'minder gelovig' of 'ongelovig'. Ieder mens heeft een mate van geloof en ieder mens heeft ook de mogelijkheid het geloof te doen toenemen. Ieder mens heeft de mogelijkheid om het geloof te doen toenemen op achtereenvolgens redding, gezondheid, voorspoed, bescherming, enz. (in willekeurige volgorde). Het kan dat iemand wel gelooft in redding en gezondheid, maar nog niet in voorspoed. Ook kan het dat iemand geloof heeft in redding en bescherming, maar nog niet in gezondheid. Geloof kan altijd toenemen op meerdere gebieden.

Quote:
[...]Als God alleen maar te hulp schiet als mensen echt geloven en als ongeloof niet je eigen schuld is, dan zijn we het eigenlijk gewoon eens met elkaar: het getroffen worden door leed en ellende in een kwestie van willekeur.

God schiet altijd te hulp. Als er iets gebeurt, staat God altijd al klaar aan de zijkant om direct in te grijpen. Hij wacht alleen totdat de mens Zijn hulp aanroept en dan zal Hij actie ondernemen. Daarbij zal ook de gelovige moeten meedoen. God en de mens werken dan samen aan het veranderen van de situatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid