Spring naar bijdragen

God IS de redder van alle mensen!

Aanbevolen berichten

33 minuten geleden zei Hopper:

Jouw vraag was of ik de God bedoel zoals Christus ons die heeft verkondigt.   Mijn antwoord is: Met God bedoel ik de levende Vader en geen andere.

En dan de vraag wat er met "levend" bedoelt wordt.   Laat dat nou net de hamvraag zijn van het hele geloof.   Normaliter zegt de mens: de buurman is een levende buurman.   Of mijn hond is een levende hond.    Dan aanschouwen we het leven aan de buitenzijde.    Als we de levende Vader in die zin aanschouwen/beschouwen dan zijn we verkeerd bezig.  Leven is iets innerlijks wat leeft bij iedereen die leeft. 

"Laat de doden hun doden begraven" is een bekende en radicale uitspraak van Christus (Matteüs 8:22 en Lucas 9:60). Christus  reageert hiermee op een leerling  die eerst zijn vader wil begraven voordat hij Hem volgt.   De betekenis hiervan is dat "alle mensen" geestelijk dood zijn .  Immers in Johannes 6:63 zegt Christus: De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut.   Wie aan het vlees hecht zal de levende Geest nooit ontmoeten.

Wellicht geloof jij in reïncarnatie ?  Dan is je reactie verklaarbaar.

Volgens mij moeten we eerst vaststellen wat we onder ‘christen’ verstaan. Anders kunnen we wel teksten uit de Bijbel tegenover elkaar zetten, maar gebruiken we dezelfde woorden voor verschillende begrippen. Je kunt ogenschijnlijk over hetzelfde onderwerp praten, terwijl je in werkelijkheid verschillende betekenissen aan het woord ‘christen’ en zelfs aan ‘God’, ‘leven’, ‘zonde’ en ‘bekering’ geeft.

En nee, ik geloof niet in reïncarnatie. Die suggestie volgt niet logischerwijs uit wat ik geschreven heb.

39 minuten geleden zei IKBENANDERS:

Mooie aanvulling kwam van mijn kant, wat jij hier schrijf is onrechtvaardig.

Dan is wat je schrijft ook geen aanvulling maar eerder een weerlegging. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Tortelduif:

Volgens mij moeten we eerst vaststellen wat we onder ‘christen’ verstaan. Anders kunnen we wel teksten uit de Bijbel tegenover elkaar zetten, maar gebruiken we dezelfde woorden voor verschillende begrippen. Je kunt ogenschijnlijk over hetzelfde onderwerp praten, terwijl je in werkelijkheid verschillende betekenissen aan het woord ‘christen’ en zelfs aan ‘God’, ‘leven’, ‘zonde’ en ‘bekering’ geeft. En nee, ik geloof niet in reïncarnatie. Die suggestie volgt niet logischerwijs uit wat ik geschreven heb.

Ik las dat er redelijk wat strekkingen zijn, misschien dat we ze eerst allemaal even naast elkaar kunnen leggen. Dit maakt een en ander transparanter, zonder dat we de optie ontnemen om tussentijds van mening te veranderen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Ik las dat er redelijk wat strekkingen zijn, misschien dat we ze eerst allemaal even naast elkaar kunnen leggen. Dit maakt een en ander transparanter, zonder dat we de optie ontnemen om tussentijds van mening te veranderen. 

Ik vermoed dat je de begrippen "standpunt innemen" en" definities" door elkaar haalt. Wat voor nut heeft het om eerst iets te definieeren maar vervolgens de optie open laten om die definitie te veranderen. Ik denk dat er dan geen inkt genoeg is om alles naaast elkaar te kunnen zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tortelduif:

Ik vermoed dat je de begrippen "standpunt innemen" en" definities" door elkaar haalt. Wat voor nut heeft het om eerst iets te definieeren maar vervolgens de optie open laten om die definitie te veranderen. Ik denk dat er dan geen inkt genoeg is om alles naaast elkaar te kunnen zetten.

Ja, dat kan je misschien beter aan Hopper vragen. Je kan het ons als gewone mensen maar moeilijk verwijten dat al die strekkingen bestaan. Misschien kan je het eens andersom proberen, hoe zijn ze überhaupt tot stand kunnen komen? Sowieso, benieuwd naar het vervolg van jullie dialoog, altijd leerzaam om te volgen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites