Figulus 150 Geplaatst 25 november Rapport Share Geplaatst 25 november (bewerkt) Een zelfverzonnen Jezus maakt van jezelf een Jezus. Als je de Bijbel niet serieus wil nemen, dan kan je Jezus ook niet kennen. Of heeft Hij zich soms aan jou in het bijzonder geopenbaard met een afwijkende leer? Daar wordt alles subjectief van en heb je altijd gelijk. Als iemand zegt: “Jezus heeft mij iets anders geopenbaard dan in de Schrift staat”, dan gaat die persoon voorbij aan het principe van een vaste canon. Dat ondermijnt het gedeelde fundament. In de geschiedenis leidt dat tot: – sektes – willekeurige leer – autoritaire leiders die zeggen: “God sprak tegen mij, dus ik heb gelijk.”, zonder dat het te verifiëren valt. Zodra openbaring niet te verifiëren is, krijgt de persoon die het claimt automatisch een religieuze macht die hij zelf misschien niet eens erkent — de macht waar hij zegt tegen te zijn. Daarmee valt de Vos in zijn eigen valkuil. Een ketting met kruisjes kan getuigenis lijken, maar het zegt niets over de betrouwbaarheid van iemands leer. Het is een visueel signaal, geen inhoudelijk argument. Wie zich presenteert als nederige, vrije, “niet-kerkelijke” gelovige, maar ondertussen oncontroleerbare openbaring inzet als gezag, wordt — ondanks alle kruisjes — precies het soort leider waar hij zelf tegen ageert. 25 november bewerkt door Figulus Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 40 Geplaatst 13 uur geleden Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden (bewerkt) Op 25-11-2025 om 13:00 zei Figulus: Een zelfverzonnen Jezus maakt van jezelf een Jezus. Als je de Bijbel niet serieus wil nemen, dan kan je Jezus ook niet kennen. Of heeft Hij zich soms aan jou in het bijzonder geopenbaard met een afwijkende leer? Daar wordt alles subjectief van en heb je altijd gelijk. Als iemand zegt: “Jezus heeft mij iets anders geopenbaard dan in de Schrift staat”, dan gaat die persoon voorbij aan het principe van een vaste canon. Dat ondermijnt het gedeelde fundament. In de geschiedenis leidt dat tot: – sektes – willekeurige leer – autoritaire leiders die zeggen: “God sprak tegen mij, dus ik heb gelijk.”, zonder dat het te verifiëren valt. Zodra openbaring niet te verifiëren is, krijgt de persoon die het claimt automatisch een religieuze macht die hij zelf misschien niet eens erkent — de macht waar hij zegt tegen te zijn. Daarmee valt de Vos in zijn eigen valkuil. Een ketting met kruisjes kan getuigenis lijken, maar het zegt niets over de betrouwbaarheid van iemands leer. Het is een visueel signaal, geen inhoudelijk argument. Wie zich presenteert als nederige, vrije, “niet-kerkelijke” gelovige, maar ondertussen oncontroleerbare openbaring inzet als gezag, wordt — ondanks alle kruisjes — precies het soort leider waar hij zelf tegen ageert. Mij valt op dat David de Vos liever een postmodern Christendom verkondigd wat lekker klinkt en iedereen zich wel in kan vinden. : - Je bent goed zoals je bent zegt hij, terwijl volgens de bijbel niemand goed is. - we zijn allemaal Gods kinderen we hoeven dit enkel te ontdekken dat we dit al zijn( wat ook niet waar is als ik de bijbel lees)( soort universalisme en alverzoeningsleer) Ik snap dat hij veel mensen bereikt met dit verhaal( evangelie kan ik het niet echt noemen: bekering erkennen dat je een zondaar bent enz.) Jezus was juist radicaal en zeker niet politiek correct in Zijn tijd. Schuwde geen harde woorden tegen mensen die beweerden gelovig te zijn en de schrift te kennen. Maar dit is wat mensen willen horen en David geeft ze dat! 12 uur geleden bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 7 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden 6 uur geleden zei Dannyr: Mij valt op dat David de Vos liever een postmodern Christendom verkondigd wat lekker klinkt en iedereen zich wel in kan vinden. : - Je bent goed zoals je bent zegt hij, terwijl volgens de bijbel niemand goed is. - we zijn allemaal Gods kinderen we hoeven dit enkel te ontdekken dat we dit al zijn( wat ook niet waar is als ik de bijbel lees)( soort universalisme en alverzoeningsleer) Ik snap dat hij veel mensen bereikt met dit verhaal( evangelie kan ik het niet echt noemen: bekering erkennen dat je een zondaar bent enz.) Jezus was juist radicaal en zeker niet politiek correct in Zijn tijd. Schuwde geen harde woorden tegen mensen die beweerden gelovig te zijn en de schrift te kennen. Maar dit is wat mensen willen horen en David geeft ze dat! Iedereen is door God geschapen, maar volgens de Bijbel betekent dat niet dat iedereen automatisch kind van God is. Schepsel zijn is universeel; kindschap is een speciale, relationele status die verbonden is aan geloof, erkenning of verbond. Dus: geschapen door God betekent niet automatisch kind van God. Er is een breuk tussen Schepper en schepsel — een geestelijke kloof — waardoor niet iedereen automatisch als kind leeft in relatie tot de Vader. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 40 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 3 uur geleden zei Figulus: Iedereen is door God geschapen, maar volgens de Bijbel betekent dat niet dat iedereen automatisch kind van God is. Schepsel zijn is universeel; kindschap is een speciale, relationele status die verbonden is aan geloof, erkenning of verbond. Dus: geschapen door God betekent niet automatisch kind van God. Er is een breuk tussen Schepper en schepsel — een geestelijke kloof — waardoor niet iedereen automatisch als kind leeft in relatie tot de Vader. Amen! Maar bij David de Vos en zelfs bij de EO predikt men een evangelie wat gelijkvormigheid heeft met de huidige tijdsgeest( postmodern evangelie wat lekker klinkt maar niet meer het evangelie is!! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 22 minuten geleden zei Dannyr: Amen! Maar bij David de Vos en zelfs bij de EO predikt men een evangelie wat gelijkvormigheid heeft met de huidige tijdsgeest( postmodern evangelie wat lekker klinkt maar niet meer het evangelie is!! De EO kan men beter de OO noemen. De Oecumenische Omroep. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 40 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 1 uur geleden zei Figulus: De EO kan men beter de OO noemen. De Oecumenische Omroep. Helaas wel! Ze durven het echte evangelie zo radicaal als Jezus het bracht niet meer te brengen. Kost ze leden en geld denk ik. Dan maar een evangelie wat lief en lekker klinkt maar waar je niks aan hebt. Op 25-11-2025 om 13:00 zei Figulus: Jezus heeft mij iets anders geopenbaard dan in de Schrift staat”, dan gaat die persoon voorbij aan het principe van een vaste canon. Dat ondermijnt het gedeelde fundament. In de geschiedenis leidt dat tot: – sektes – willekeurige leer – autoritaire leiders die zeggen: “God sprak tegen mij, dus ik heb gelijk.”, zonder dat het te verifiëren valt. Josep Smith is door een engel Moroni ook wat anders geopenbaard en zo ontstond het boek van Mormon. Mormonen geloven nu dat je ook door werken gered wordt ipv enkel geloof en genade. En zelfs dat we zelf goden kunnen worden. Terwijl de bijbel dit verwerpt! En zo heb je dat met diverse groeperingen en wind van leer! 56 minuten geleden bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten