Figulus 150 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) Een zelfverzonnen Jezus maakt van jezelf een Jezus. Als je de Bijbel niet serieus wil nemen, dan kan je Jezus ook niet kennen. Of heeft Hij zich soms aan jou in het bijzonder geopenbaard met een afwijkende leer? Daar wordt alles subjectief van en heb je altijd gelijk. Als iemand zegt: “Jezus heeft mij iets anders geopenbaard dan in de Schrift staat”, dan gaat die persoon voorbij aan het principe van een vaste canon. Dat ondermijnt het gedeelde fundament. In de geschiedenis leidt dat tot: – sektes – willekeurige leer – autoritaire leiders die zeggen: “God sprak tegen mij, dus ik heb gelijk.”, zonder dat het te verifiëren valt. Zodra openbaring niet te verifiëren is, krijgt de persoon die het claimt automatisch een religieuze macht die hij zelf misschien niet eens erkent — de macht waar hij zegt tegen te zijn. Daarmee valt de Vos in zijn eigen valkuil. Een ketting met kruisjes kan getuigenis lijken, maar het zegt niets over de betrouwbaarheid van iemands leer. Het is een visueel signaal, geen inhoudelijk argument. Wie zich presenteert als nederige, vrije, “niet-kerkelijke” gelovige, maar ondertussen oncontroleerbare openbaring inzet als gezag, wordt — ondanks alle kruisjes — precies het soort leider waar hij zelf tegen ageert. 1 uur geleden bewerkt door Figulus Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten