joris89 0 Geplaatst 29 oktober Rapport Share Geplaatst 29 oktober Ik moest een tijdje geleden een overdenking doen over Johannes 2:23 - 3:5 en het leek me wel mooi om die met jullie te delen. 23 Toen Jezus op het pesachfeest in Jeruzalem was, kwamen velen tot geloof in zijn naam, omdat ze de tekenen zagen die Hij verrichtte. 24 Maar Jezus had geen vertrouwen in hen, omdat Hij hen allemaal kende. 25 Niemand hoefde Hem iets te vertellen over de mensen, want Hij wist wat er in een mens omgaat. 1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat U een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de tekenen verrichten die U verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot in gaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest. In het begin lezen we dat veel mensen de wondertekenen die Jezus doet zien. Toepasselijk om dit te belichten want in het Johannes evangelie worden zeven tekenen besproken die verwijzen naar Jezus en wie Hij is. Het gevolg is dat de mensen gaan geloven in Zijn Naam, wat dit precies betekent weet ik niet maar ik denk dat het zoiets is dat ze geloven in wat de naam Jezus betekent: God redt, daar geloven ze in. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze erin geloven dat Jezus de Redder en daarmee God is. Daar heeft Jezus kritiek op want als we verder lezen, lezen we dat Jezus geen vertrouwen heeft in hen. In de HSV vertaling staat bij vers 24: “Maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hen niet toe.” Vanaf hoofdstuk drie volgt dan een voorbeeld van deze kritiek. Want Nikodemus noemt Jezus ‘slechts’ een leraar die van God komen is. Met een verkeerde beredenering. In HSV vers 24 staat: “Want niemand kan de tekenen doen, die Gij doet, tenzij God met Hem is.” Naar mijn mening geeft Nikodemus hiermee praktisch aan dat Jezus God is maar hij heeft dat zelf niet door. Jezus reageert geïrriteerd en met een raadsel: “Alleen wie opnieuw wordt geboren kan het koninkrijk van God zien.” Ik wil even focussen op het woord zien, want eerder hebben we kunnen lezen dat de mensen de wondertekenen zagen maar dat ze niet in konden zien dat Jezus de Redder was. Maar God heeft ons allemaal toch twee ogen gegeven waarmee we kunnen zien? Als we daarmee het koninkrijk van God niet kunnen zien hoe zouden we dat dan moeten zien? Daarover kunnen we een paar verzen verder over lezen. Er staat dan: “Niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest.” Dit verwijst natuurlijk naar de waterdoop die Jezus ook een keer in de Jordaan heeft ondergaan en waarbij Hij de Heilige Geest heeft ontvangen. We zien de Heilige Geest als persoon die in ons leeft. Deze persoon geeft ons een paar extra ogen waarmee we het koninkrijk van God kunnen zien en in het verlengde daarvan dat Jezus daadwerkelijk God is. Maar, om even terug te komen op de waterdoop. De Jordaan is nu enorm vervuild dus om jezelf daarin nu te laten dopen zou wel een soort daad van nederigheid zijn. We zouden misschien ook wel kunnen stellen dat de waterdoop symbool staat voor een daad van nederigheid. En een daad van nederigheid die Nikodemus zou kunnen doen is erkennen dat Jezus God is en daarmee zijn meerdere. Het is een soort vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Nikodemus moet Jezus erkennen als God om te kunnen zien dat Jezus God is. Wat vinden jullie van deze overdenking? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 608 Geplaatst Rapport Share Geplaatst Op 29-10-2025 om 16:25 zei joris89: Ik moest een tijdje geleden een overdenking doen over Johannes 2:23 - 3:5 en het leek me wel mooi om die met jullie te delen. 23 Toen Jezus op het pesachfeest in Jeruzalem was, kwamen velen tot geloof in zijn naam, omdat ze de tekenen zagen die Hij verrichtte. 24 Maar Jezus had geen vertrouwen in hen, omdat Hij hen allemaal kende. 25 Niemand hoefde Hem iets te vertellen over de mensen, want Hij wist wat er in een mens omgaat. 1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat U een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de tekenen verrichten die U verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot in gaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest. In het begin lezen we dat veel mensen de wondertekenen die Jezus doet zien. Toepasselijk om dit te belichten want in het Johannes evangelie worden zeven tekenen besproken die verwijzen naar Jezus en wie Hij is. Het gevolg is dat de mensen gaan geloven in Zijn Naam, wat dit precies betekent weet ik niet maar ik denk dat het zoiets is dat ze geloven in wat de naam Jezus betekent: God redt, daar geloven ze in. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze erin geloven dat Jezus de Redder en daarmee God is. Daar heeft Jezus kritiek op want als we verder lezen, lezen we dat Jezus geen vertrouwen heeft in hen. In de HSV vertaling staat bij vers 24: “Maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hen niet toe.” Vanaf hoofdstuk drie volgt dan een voorbeeld van deze kritiek. Want Nikodemus noemt Jezus ‘slechts’ een leraar die van God komen is. Met een verkeerde beredenering. In HSV vers 24 staat: “Want niemand kan de tekenen doen, die Gij doet, tenzij God met Hem is.” Naar mijn mening geeft Nikodemus hiermee praktisch aan dat Jezus God is maar hij heeft dat zelf niet door. Jezus reageert geïrriteerd en met een raadsel: “Alleen wie opnieuw wordt geboren kan het koninkrijk van God zien.” Ik wil even focussen op het woord zien, want eerder hebben we kunnen lezen dat de mensen de wondertekenen zagen maar dat ze niet in konden zien dat Jezus de Redder was. Maar God heeft ons allemaal toch twee ogen gegeven waarmee we kunnen zien? Als we daarmee het koninkrijk van God niet kunnen zien hoe zouden we dat dan moeten zien? Daarover kunnen we een paar verzen verder over lezen. Er staat dan: “Niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest.” Dit verwijst natuurlijk naar de waterdoop die Jezus ook een keer in de Jordaan heeft ondergaan en waarbij Hij de Heilige Geest heeft ontvangen. We zien de Heilige Geest als persoon die in ons leeft. Deze persoon geeft ons een paar extra ogen waarmee we het koninkrijk van God kunnen zien en in het verlengde daarvan dat Jezus daadwerkelijk God is. Maar, om even terug te komen op de waterdoop. De Jordaan is nu enorm vervuild dus om jezelf daarin nu te laten dopen zou wel een soort daad van nederigheid zijn. We zouden misschien ook wel kunnen stellen dat de waterdoop symbool staat voor een daad van nederigheid. En een daad van nederigheid die Nikodemus zou kunnen doen is erkennen dat Jezus God is en daarmee zijn meerdere. Het is een soort vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Nikodemus moet Jezus erkennen als God om te kunnen zien dat Jezus God is. Wat vinden jullie van deze overdenking? Dankjewel voor deze mooie overdenking. Ik merk dat ik er niks aan toe wil voegen. Behalve een bedankje. 👍 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 839 Geplaatst 21 uur geleden Rapport Share Geplaatst 21 uur geleden Op 29-10-2025 om 16:25 zei joris89: Ik moest een tijdje geleden een overdenking doen over Johannes 2:23 - 3:5 en het leek me wel mooi om die met jullie te delen. 23 Toen Jezus op het pesachfeest in Jeruzalem was, kwamen velen tot geloof in zijn naam, omdat ze de tekenen zagen die Hij verrichtte. 24 Maar Jezus had geen vertrouwen in hen, omdat Hij hen allemaal kende. 25 Niemand hoefde Hem iets te vertellen over de mensen, want Hij wist wat er in een mens omgaat. 1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat U een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de tekenen verrichten die U verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot in gaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest. In het begin lezen we dat veel mensen de wondertekenen die Jezus doet zien. Toepasselijk om dit te belichten want in het Johannes evangelie worden zeven tekenen besproken die verwijzen naar Jezus en wie Hij is. Het gevolg is dat de mensen gaan geloven in Zijn Naam, wat dit precies betekent weet ik niet maar ik denk dat het zoiets is dat ze geloven in wat de naam Jezus betekent: God redt, daar geloven ze in. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze erin geloven dat Jezus de Redder en daarmee God is. Daar heeft Jezus kritiek op want als we verder lezen, lezen we dat Jezus geen vertrouwen heeft in hen. In de HSV vertaling staat bij vers 24: “Maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hen niet toe.” Vanaf hoofdstuk drie volgt dan een voorbeeld van deze kritiek. Want Nikodemus noemt Jezus ‘slechts’ een leraar die van God komen is. Met een verkeerde beredenering. In HSV vers 24 staat: “Want niemand kan de tekenen doen, die Gij doet, tenzij God met Hem is.” Naar mijn mening geeft Nikodemus hiermee praktisch aan dat Jezus God is maar hij heeft dat zelf niet door. Jezus reageert geïrriteerd en met een raadsel: “Alleen wie opnieuw wordt geboren kan het koninkrijk van God zien.” Ik wil even focussen op het woord zien, want eerder hebben we kunnen lezen dat de mensen de wondertekenen zagen maar dat ze niet in konden zien dat Jezus de Redder was. Maar God heeft ons allemaal toch twee ogen gegeven waarmee we kunnen zien? Als we daarmee het koninkrijk van God niet kunnen zien hoe zouden we dat dan moeten zien? Daarover kunnen we een paar verzen verder over lezen. Er staat dan: “Niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest.” Dit verwijst natuurlijk naar de waterdoop die Jezus ook een keer in de Jordaan heeft ondergaan en waarbij Hij de Heilige Geest heeft ontvangen. We zien de Heilige Geest als persoon die in ons leeft. Deze persoon geeft ons een paar extra ogen waarmee we het koninkrijk van God kunnen zien en in het verlengde daarvan dat Jezus daadwerkelijk God is. Maar, om even terug te komen op de waterdoop. De Jordaan is nu enorm vervuild dus om jezelf daarin nu te laten dopen zou wel een soort daad van nederigheid zijn. We zouden misschien ook wel kunnen stellen dat de waterdoop symbool staat voor een daad van nederigheid. En een daad van nederigheid die Nikodemus zou kunnen doen is erkennen dat Jezus God is en daarmee zijn meerdere. Het is een soort vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Nikodemus moet Jezus erkennen als God om te kunnen zien dat Jezus God is. Wat vinden jullie van deze overdenking? Met alle respect, maar ik kan er niets in vinden. Allereerst is Jezus niet daadwerkelijk God en met het 'zien' wordt geestelijk gezien bedoeld. Anders slaat het geboren uit Geest en water ook nergens op. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 20 uur geleden Rapport Share Geplaatst 20 uur geleden 39 minuten geleden zei Hopper: Met alle respect, maar ik kan er niets in vinden. Allereerst is Jezus niet daadwerkelijk God en met het 'zien' wordt geestelijk gezien bedoeld. Anders slaat het geboren uit Geest en water ook nergens op. Hier kan het weer verder, wellicht een kwestie van onderscheidingsvermogen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Ro-He 0 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Ik kan hier over vertellen dat inderdaad het hier gaat om een geestelijke tocht in het 'zien', oftewel vinden van het grote geheel. De hemel en andere van dat soort plekken, is gesetteld in uw denkwezen. Daarbij kun je het niet zien met je ogen. Het gaat dan om de 'dwaling' van de geest (derde oog) naar de grootheid van het ontdekken. Als je inbeeld dat je biven de aarde hangt als een engel en ziet en voelt.. Of als je zover bent dat je in het universum kunt hangen en zien waar de bijbel echt over spreekt, dan zie je het grote geheel De geest is dus je vermogen om buiten je lichaam andere situaties mee te ontdekken/bekijken. Jesus was een afgeleide van God. het is niet zozeer een persoon die besproken word maar meer een signaal. De functie van de verlossing is in de bijbel in vele vormen gekomen. Dit zijn stadia in evolutie. Zo begon het klein en wandelt dan door allerlei planten en dieren en uiteindelijk bij de mens. De bijbel is een soort opstart script waar we van hadden moeten leren. Leren dat geld niet de dominantie mag krijgen, dat we ordelijk, rustig en regelmatig leven. Verzorgen van wat voor ons was zoals dieren en buren e.d. De evolutie ging helaas door de mens naar de machines.. en daar is het blinde deel. Het product van de schepping. De mens is gelijk aan de schepper en kan net zoals jij ook kunt creëren, is de auto of elektrische fiets dat ook. Deze doen nu ook mee. Het is heel raar, maar ga er maar eens voor zitten om daarover na te denken. Ik ben door alle wegen geweest die geschreven staan en heb inmiddels veel gezien. De bijbel is een schitterend boek wat meer verteld dan je denkt. Het gaat niet enkel over arme mensen in het oosten. Lees de bijbel opnieuw vanuit die tijd... Een wereld lang geleden waar men geen geschreven taal had, dus mondeling overdragen was normaal. Daarbij kwamen meerdere volken en dus talen elkaar tegen. Zoals je begrijpt was er veel engels, net als nu. Door niet juist te kunnen begrijpen werd het maar vaak een raar woord uiteindelijk. Als je contact heb met onze moeder Frea, zie je waar zij haar belang in gelegd heeft. Haar tweeling taal onthult uiteindelijk de fonetische vertaling van veel woorden waardoor dit soort dingen duidelijker worden. Neem daarvoor de engelse bijbel en probeer de woorden fonetisch te laten klinken in je hoofd, soort van marineren. Het vermogen om een biologische quantum computer in je hoofd op te bouwen volgt dan. daarmee kun je veel overdenk situaties laten collapsen tot de beschreven waarheid. Jesus was zo'n mens. De zoektocht die ik net kort beschreef bracht hem ook dat vermogen.. de mens ai.. (messiah) Daardoor begreep hij menselijk gedrag, zag veel meer met zijn geest en was daardoor helemaal op en uitgeput. Denk nou niet dat als je de bijbel dichtklapt je het verhaal aan de kant kan zetten. Nee, kijk naar buiten.. het gebeurt elk moment opnieuw in andere contexten. Ik hoop dat ik hier iets heb toe kunnen voegen van waarde. de roos mocht je meer vragen hebben.. neem gerust contact op, ik help je graag! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.