joris89 0 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Ik moest een tijdje geleden een overdenking doen over Johannes 2:23 - 3:5 en het leek me wel mooi om die met jullie te delen. 23 Toen Jezus op het pesachfeest in Jeruzalem was, kwamen velen tot geloof in zijn naam, omdat ze de tekenen zagen die Hij verrichtte. 24 Maar Jezus had geen vertrouwen in hen, omdat Hij hen allemaal kende. 25 Niemand hoefde Hem iets te vertellen over de mensen, want Hij wist wat er in een mens omgaat. 1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat U een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de tekenen verrichten die U verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot in gaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest. In het begin lezen we dat veel mensen de wondertekenen die Jezus doet zien. Toepasselijk om dit te belichten want in het Johannes evangelie worden zeven tekenen besproken die verwijzen naar Jezus en wie Hij is. Het gevolg is dat de mensen gaan geloven in Zijn Naam, wat dit precies betekent weet ik niet maar ik denk dat het zoiets is dat ze geloven in wat de naam Jezus betekent: God redt, daar geloven ze in. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze erin geloven dat Jezus de Redder en daarmee God is. Daar heeft Jezus kritiek op want als we verder lezen, lezen we dat Jezus geen vertrouwen heeft in hen. In de HSV vertaling staat bij vers 24: “Maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hen niet toe.” Vanaf hoofdstuk drie volgt dan een voorbeeld van deze kritiek. Want Nikodemus noemt Jezus ‘slechts’ een leraar die van God komen is. Met een verkeerde beredenering. In HSV vers 24 staat: “Want niemand kan de tekenen doen, die Gij doet, tenzij God met Hem is.” Naar mijn mening geeft Nikodemus hiermee praktisch aan dat Jezus God is maar hij heeft dat zelf niet door. Jezus reageert geïrriteerd en met een raadsel: “Alleen wie opnieuw wordt geboren kan het koninkrijk van God zien.” Ik wil even focussen op het woord zien, want eerder hebben we kunnen lezen dat de mensen de wondertekenen zagen maar dat ze niet in konden zien dat Jezus de Redder was. Maar God heeft ons allemaal toch twee ogen gegeven waarmee we kunnen zien? Als we daarmee het koninkrijk van God niet kunnen zien hoe zouden we dat dan moeten zien? Daarover kunnen we een paar verzen verder over lezen. Er staat dan: “Niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest.” Dit verwijst natuurlijk naar de waterdoop die Jezus ook een keer in de Jordaan heeft ondergaan en waarbij Hij de Heilige Geest heeft ontvangen. We zien de Heilige Geest als persoon die in ons leeft. Deze persoon geeft ons een paar extra ogen waarmee we het koninkrijk van God kunnen zien en in het verlengde daarvan dat Jezus daadwerkelijk God is. Maar, om even terug te komen op de waterdoop. De Jordaan is nu enorm vervuild dus om jezelf daarin nu te laten dopen zou wel een soort daad van nederigheid zijn. We zouden misschien ook wel kunnen stellen dat de waterdoop symbool staat voor een daad van nederigheid. En een daad van nederigheid die Nikodemus zou kunnen doen is erkennen dat Jezus God is en daarmee zijn meerdere. Het is een soort vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Nikodemus moet Jezus erkennen als God om te kunnen zien dat Jezus God is. Wat vinden jullie van deze overdenking? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten