Hopper 813 Geplaatst 9 oktober Rapport Share Geplaatst 9 oktober (bewerkt) https://israelpalestina.nl/christelijk-zionisme/ Een christen zionist zou men kunnen omschrijven als iemand die op grond van een bepaalde interpretatie van de Bijbel de “terugkeer” voorstaat van alle joden naar Israël en op diezelfde grond de claim van joden op het gehele “heilige” land Israël (Palestina) ondersteunt en dus de rechten van niet-joden (Palestijnen en anderen) daar ontkent. De christen zionist gaat vanuit die gedachte een verbond aan met de zionistische ideologie, verheft die tot theologie en wil bijdragen aan de verwerkelijking van het gemeenschappelijke doel. In religieuze termen wordt christelijk zionisme wel omschreven als: een geloofsopvatting die zich baseert op de verwachting van de komst van de Messias, waarbij deze zijn volk terugleidt naar het heilige land en het Koninkrijk van David hersteld (Paas). Het geloof in voorspellende aanwijzingen voor het einde van de wereld en Christus’ wederkeer op Aarde impliceert dat de bijbel, zeker ook het Oude Testament, uitspraken doet over het heden en de toekomst. Tot die voorspellingen behoort de vernietiging van miljoenen mensen (“armageddon”: de eindtijd, het wereldeinde) waarna Christus op aarde terugkeert en de overgeblevenen meeneemt: de Verlossing. De oorsprong hiervan ligt in de theologische idee van het dispensationalisme. Dit is een vorm van premillennialisme, de gedachte dat de wereld tot de Wederkomst van Christus een tijd zal doormaken van steeds grotere rampen. Tot het begin van de twintigste eeuw had deze leer weinig uitstaande met het politieke zionisme van Theodor Herzl en andere joodse leiders. In deze dwaalleer gelooft men dat de Messias een nationalist is? Christenzionisme blijkt de opvatting te zijn dat alle Joden moeten terugkeren naar het 'Heilige Land' voorafgaande aan de wederkomst van Jezus. Deze dwaalleer komt voornamelijk voor binnen christelijk rechts en het neoconservatisme in de Verenigde Staten, omdat die openstaan voor interpretaties waarin een speciale rol wordt toegekend aan de huidige staat Israël. Hier snap je als volger van Jezus in het licht toch geen bal van? Een extreemrechtse Jezus? Hoe krijgen ze het verzonnen? 9 oktober bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 10 oktober Rapport Share Geplaatst 10 oktober 16 uur geleden zei Hopper: https://israelpalestina.nl/christelijk-zionisme/ Een christen zionist zou men kunnen omschrijven als iemand die op grond van een bepaalde interpretatie van de Bijbel de “terugkeer” voorstaat van alle joden naar Israël en op diezelfde grond de claim van joden op het gehele “heilige” land Israël (Palestina) ondersteunt en dus de rechten van niet-joden (Palestijnen en anderen) daar ontkent. De christen zionist gaat vanuit die gedachte een verbond aan met de zionistische ideologie, verheft die tot theologie en wil bijdragen aan de verwerkelijking van het gemeenschappelijke doel. In religieuze termen wordt christelijk zionisme wel omschreven als: een geloofsopvatting die zich baseert op de verwachting van de komst van de Messias, waarbij deze zijn volk terugleidt naar het heilige land en het Koninkrijk van David hersteld (Paas). Het geloof in voorspellende aanwijzingen voor het einde van de wereld en Christus’ wederkeer op Aarde impliceert dat de bijbel, zeker ook het Oude Testament, uitspraken doet over het heden en de toekomst. Tot die voorspellingen behoort de vernietiging van miljoenen mensen (“armageddon”: de eindtijd, het wereldeinde) waarna Christus op aarde terugkeert en de overgeblevenen meeneemt: de Verlossing. De oorsprong hiervan ligt in de theologische idee van het dispensationalisme. Dit is een vorm van premillennialisme, de gedachte dat de wereld tot de Wederkomst van Christus een tijd zal doormaken van steeds grotere rampen. Tot het begin van de twintigste eeuw had deze leer weinig uitstaande met het politieke zionisme van Theodor Herzl en andere joodse leiders. In deze dwaalleer gelooft men dat de Messias een nationalist is? Christenzionisme blijkt de opvatting te zijn dat alle Joden moeten terugkeren naar het 'Heilige Land' voorafgaande aan de wederkomst van Jezus. Deze dwaalleer komt voornamelijk voor binnen christelijk rechts en het neoconservatisme in de Verenigde Staten, omdat die openstaan voor interpretaties waarin een speciale rol wordt toegekend aan de huidige staat Israël. Hier snap je als volger van Jezus in het licht toch geen bal van? Een extreemrechtse Jezus? Hoe krijgen ze het verzonnen? als je weet hebt van de messiaanse gedachten binnen het jodendom dan is het inderdaad een nationalistische persoon. Die messias. Die zou vrede brengen onder de volkeren, ieder knie zou zich buigen voor de Joodse God etc. Daar is dus niks vreemds aan. Het is juist vreemder dat men van de Messias een hippie heeft gemaakt, met boeddhistische insteek. Het is wel vreemd dat wij dit vandaag de dag nog serieus nemen en het niet als Joodse propaganda wegzetten. En dat door dit geloof wij het huidige Israel zo hoog achten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 10 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 10 oktober 46 minuten geleden zei Paulus888: als je weet hebt van de messiaanse gedachten binnen het jodendom dan is het inderdaad een nationalistische persoon. Die messias. Die zou vrede brengen onder de volkeren, ieder knie zou zich buigen voor de Joodse God etc. Daar is dus niks vreemds aan. Het is juist vreemder dat men van de Messias een hippie heeft gemaakt, met boeddhistische insteek. Het is wel vreemd dat wij dit vandaag de dag nog serieus nemen en het niet als Joodse propaganda wegzetten. En dat door dit geloof wij het huidige Israel zo hoog achten. Ik probeer er achter te komen waarom sommige christenen zo'n obsessie met Israel hebben. M.n. in de V.S. lopen er heel wat van die verdwaalde lui rond. Ik denk dat ze op grond van de Bijbel een of andere ideologie in elkaar hebben geflanst. William E. Blackstone is een van de drijvende krachten achter die ideologie. Een ideologie die de Joden terug willen hebben naar Palestina, want dan komt de Messias (=Jezus) terug. Of zoiets dan. Maar het is een ideologie van recente datum. Van een Messias die een hippie was heb ik nooit gehoord, uitgezonderd wat lui in de Flower Power periode. Maar dat is allemaal new age gedoe. Niet serieus te nemen, net zoals dat christenzionisme. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 10 oktober Rapport Share Geplaatst 10 oktober 40 minuten geleden zei Hopper: Ik probeer er achter te komen waarom sommige christenen zo'n obsessie met Israel hebben. M.n. in de V.S. lopen er heel wat van die verdwaalde lui rond. Ik denk dat ze op grond van de Bijbel een of andere ideologie in elkaar hebben geflanst. William E. Blackstone is een van de drijvende krachten achter die ideologie. Een ideologie die de Joden terug willen hebben naar Palestina, want dan komt de Messias (=Jezus) terug. Of zoiets dan. Maar het is een ideologie van recente datum. Van een Messias die een hippie was heb ik nooit gehoord, uitgezonderd wat lui in de Flower Power periode. Maar dat is allemaal new age gedoe. Niet serieus te nemen, net zoals dat christenzionisme. De hele Bijbel gaat over Israel, dus waarom zouden ze geen obsessie met dat landje hebben? Ze denken dat het oude Israel hetzelfde is als het huidige Israel en dat de beloften dus ook voor het huidige Israel gelden. Dat is geen ideologie van recente datum, dat is al zo oud als de ballingschap. Waar men immers de Bijbel in elkaar geflanst heeft. Oude Testament natuurlijk. Naar mijn idee komt het omdat Israel in het eggie een heel klein landje was. Dat iedere keer door vijanden overlopen werd. De enige manier waarom zij konden winnen was een ideologie verzinnen waarin hun God de enige Echte was. En dat als ze overwonnen waren dit kwam door slechte daden van de mensen zelf en dat ze in handen van de vijanden gegeven werden door hun God (hoe kan immers een Almachtige God zo onmachtig zijn dat ze iedere keer overwonnen werden?). Zo wonnen ze "op papier".. Maar hebben de huidige christenen dit niet door en zij nemen het letterlijk. Terwijl als er in de Koran had gestaan "de moslims erven Nederland voor altoos" er geen christen is die daar intrapt en zegt "dan gaan wij wel vrijwillig verhuizen naar Belgie of Duitsland".. Jouw kijk op Jezus vind ik wel behoorlijk hippie. Je haalt Jezus ook uit de joodse context door de einde der tijden (die in die tijd door veel messiaspretedenten gepredikt werd) niet serieus te nemen en niet letterlijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 10 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 10 oktober (bewerkt) 1 uur geleden zei Paulus888: De hele Bijbel gaat over Israel, dus waarom zouden ze geen obsessie met dat landje hebben? Ze denken dat het oude Israel hetzelfde is als het huidige Israel en dat de beloften dus ook voor het huidige Israel gelden. Dat is geen ideologie van recente datum, dat is al zo oud als de ballingschap. Waar men immers de Bijbel in elkaar geflanst heeft. Oude Testament natuurlijk. Naar mijn idee komt het omdat Israel in het eggie een heel klein landje was. Dat iedere keer door vijanden overlopen werd. De enige manier waarom zij konden winnen was een ideologie verzinnen waarin hun God de enige Echte was. En dat als ze overwonnen waren dit kwam door slechte daden van de mensen zelf en dat ze in handen van de vijanden gegeven werden door hun God (hoe kan immers een Almachtige God zo onmachtig zijn dat ze iedere keer overwonnen werden?). Zo wonnen ze "op papier".. Maar hebben de huidige christenen dit niet door en zij nemen het letterlijk. Terwijl als er in de Koran had gestaan "de moslims erven Nederland voor altoos" er geen christen is die daar intrapt en zegt "dan gaan wij wel vrijwillig verhuizen naar Belgie of Duitsland".. Het oude Israel uit de Bijbel en het Israel anno 2024 hebben inderdaad niks met elkaar van doen. De geografie verschilt, in wat nu Noord Israel is lag ooit Samaria, Judea lag meer zuidelijker. Aan de kust woonde de Filistijnen, groter dan het huidige Gaza. En volgens sommige onderzoekers heeft de diaspora nooit plaats gevonden en zijn de Palestijnen meer nazaten van de toenmalige Joden dan de Zionisten. De huidige Joden zijn afstammelingen van Arabieren en Europeanen. Het hele Zionisme is een nationalistisch verzinsel/ideologie. Het beloofde land is het geroofde land geworden. En daar zou Jezus moeten terug keren? Het lijkt me een lachwekkende veronderstelling. Maar miljoenen Amerikaanse christenen schijnen dat te geloven. Hier in Nederland zijn het meer gordijn-zionisten schat ik in. Citaat Jouw kijk op Jezus vind ik wel behoorlijk hippie. Je haalt Jezus ook uit de joodse context door de einde der tijden (die in die tijd door veel messiaspretedenten gepredikt werd) niet serieus te nemen en niet letterlijk. Mijn zienswijze heeft niks met hippies van doen. Jezus is het vleesgeworden Woord. Dat het Woord dan Joods 'vlees' is geworden is i.m.o. slechts bijzaak. Het gaat er om dat je de zaken welke Jezus predikte naleeft: vergeven, niet oordelen enz. Jezus' prediking heeft niks met Israel of Joods-zijn van doen. Jezus predikt (net zoals Boeddha overigens) onthechting. Dat christenzionisme is allesbehalve onthechting. Die lui luisteren nul komma niks naar wat Jezus verteld middels het Evangelie. Jezus predikt het gaan van de (smalle)weg en het opgeven van de eigen wil. Christenzionisten drammen juist hun eigen wil door: ze willen Israel weer bevolkt zien door Joden. (Nou ja, nep-Joden dan ) 10 oktober bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 10 oktober Rapport Share Geplaatst 10 oktober 2 minuten geleden zei Hopper: Het oude Israel uit de Bijbel en het Israel anno 2024 hebben inderdaad niks met elkaar van doen. De geografie verschilt, in wat nu Noord Israel is lag ooit Samaria, Judea lag meer zuidelijker. Aan de kust woonde de Filistijnen, groter dan het huidige Gaza. En volgens sommige onderzoekers heeft de diaspora nooit plaats gevonden en zijn de Palestijnen meer nazaten van de toenmalige Joden dan de Zionisten. De huidige Joden zijn afstammelingen van Arabieren en Europeanen. Het hele Zionisme is een nationalistisch verzinsel/ideologie. Het beloofde land is het geroofde land geworden. En daar zou Jezus moeten terug keren? Het lijkt me een lachwekkende veronderstelling. Maar miljoenen Amerikaanse christenen schijnen dat te geloven. Hier in Nederland zijn het meer gordijn-zionisten schat ik in. Ben ik het mee eens, maar het gaat om de oude Joden. En die hadden wel degelijk de nationalistische ideeen van "straks komt de Messias en dan zal elk knie zich buigen voor onze Messias en naar Jeruzalem gaan om de enige Echte God te aanbidden".. Dit denken ze vanwege weinig zelfvertrouwen denk ik. Dat Jezus terugkeert in Israel en Jeruzalem kan je trouwens ook in het NT lezen. Bijvoorbeeld in Openbaring. Citaat 1 Ziet, de dag komt den HEERE, dat uw roof zal uitgedeeld worden in het midden van u, o Jeruzalem! 2 Want Ik zal alle heidenen tegen Jeruzalem ten strijde verzamelen; en de stad zal ingenomen, en de huizen zullen geplunderd, en de vrouwen zullen geschonden worden; en de helft der stad zal uitgaan in de gevangenis; maar het overige des volks zal uit de stad niet uitgeroeid worden. 3 En de HEERE zal uittrekken, en Hij zal strijden tegen die heidenen, gelijk ten dage als Hij gestreden heeft, ten dage des strijds. 4 En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeën gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden. 5 Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen (want deze vallei der bergen zal reiken tot Azal), en gij zult vlieden, gelijk als gij vloodt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, den koning van Juda; dan zal de HEERE, mijn God, komen, en al de heiligen met U, o HEERE! 6 En het zal te dien dage geschieden, dat er niet zal zijn het kostelijk licht, en de dikke duisternis. 7 Maar het zal een enige dag zijn, die den HEERE bekend zal zijn; het zal noch dag, noch nacht zijn; en het zal geschieden, ten tijde des avonds, dat het licht zal wezen. 8 Ook zal het te dien dage geschieden, dat er levende wateren uit Jeruzalem vlieten zullen, de helft van die naar de oostzee, en de helft van die naar de achterste zee aan; zij zullen des zomers en des winters zijn. 9 En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE een zijn, en Zijn Naam een. allemaal propaganda natuurlijk om de gelovigen goede moed te geven. Maar hier komt het geloof vandaan dat Jezus terugkomt op de Olijfberg. 9 minuten geleden zei Hopper: Mijn zienswijze heeft niks met hippies van doen. Jezus is het vleesgeworden Woord. Het IS jouw mening dat Jezus het vleesgeworden Woord is. Wat je hier ook maar mee bedoelt.. Citaat Dat het Woord dan Joods 'vlees' is geworden is i.m.o. slechts bijzaak. Het gaat er om dat je de zaken welke Jezus predikte naleeft: vergeven, niet oordelen enz. Jezus' prediking heeft niks met Israel of Joods-zijn van doen. Jezus predikt (net zoals Boeddha overigens) onthechting. Dat christenzionisme is allesbehalve onthechting. Die lui luisteren nul komma niks naar wat Jezus verteld middels het Evangelie. Jezus predikt het gaan van de (smalle)weg en het opgeven van de eigen wil. Christenzionisten drammen juist hun eigen wil door: ze willen Israel weer bevolkt zien door Joden. (Nou ja, nep-Joden dan ) Jezus predikt het opgeven van de eigen wil, zodat men zijn wil gaat doen. Beetje zoals het leger ook het opgeven van het zelf predikt om wederopgebouwt te worden tot vecht en moord machine.. Dit vergeet je er steeds bij te vermelden. Prima dat jij je eigen wil wil opgeven, maar doe niet alsof Jezus zijn eigen wil ook heeft opgegeven. Hij beweerde zelfs dat mensen die hun ouders meer liefhebben dan Hem Hem niet waardig zijn. Dan weet je waar het over gaat naar wij dachten. Tevens kan je je eigen wil en de wil van de "Vader" niet uit elkaar houden. Dus wie bewijst dat zijn wil zijn wil niet is maar die van de Vader? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 10 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 10 oktober 5 minuten geleden zei Paulus888: Het IS jouw mening dat Jezus het vleesgeworden Woord is. Wat je hier ook maar mee bedoelt. Zo staat het in het Evangelie geschreven. Wat er ook staat geschreven (In hetzelfde Johannes-proloog) is dat de mens (de zijnen) het Woord niet heeft aangenomen. Het is het Woord wat innerlijke spreekt in de mens, maar het houdt zich verborgen voor degenen die het niet aan nemen. Veel christenen denken dat ze Jezus moeten aan nemen en dan bedoelen ze de man die 2000 jaar geleden rond trok. Maar er staat wat anders. Het is het Woord wat (innerlijk) openbaart. Dat is de weg naar binnen. In mijzelf uiteraard. Citaat Jezus predikt het opgeven van de eigen wil, zodat men zijn wil gaat doen. Beetje zoals het leger ook het opgeven van het zelf predikt om wederopgebouwt te worden tot vecht en moord machine.. Dit vergeet je er steeds bij te vermelden. Prima dat jij je eigen wil wil opgeven, maar doe niet alsof Jezus zijn eigen wil ook heeft opgegeven. Hij beweerde zelfs dat mensen die hun ouders meer liefhebben dan Hem Hem niet waardig zijn. Dan weet je waar het over gaat naar wij dachten. Tevens kan je je eigen wil en de wil van de "Vader" niet uit elkaar houden. Dus wie bewijst dat zijn wil zijn wil niet is maar die van de Vader? Jezus gaf ook zijn eigen wil op, je denkt toch niet dat hij voor de lol zich liet kruisigen? Verder doel je op Mattheüs 10:34-40. Dat gaat over afgescheidenheid van alles en iedereen, dus ook je ouders. Dat is mystieke taal, dat is het gaan van de weg. Je kunt alleen je ziel vinden als je jezelf verliest (vers 39). Dat is de kern van Jezus' belofte. Jezelf verliezen en je ziel vinden. Wel, ik heb hem (de ziel) gevonden. Mattheüs 10:34-40 is een van de belangrijkste gedeeltes uit het Evangelie, maar gelovigen mijden dat gedeelte doorgaans. Jezelf verliezen is niet zo aantrekkelijk, want dan is er niemand meer om naar het hiernamaals te gaan..... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 10 oktober Rapport Share Geplaatst 10 oktober 4 minuten geleden zei Hopper: Zo staat het in het Evangelie geschreven. Wat er ook staat geschreven (In hetzelfde Johannes-proloog) is dat de mens (de zijnen) het Woord niet heeft aangenomen. Het is het Woord wat innerlijke spreekt in de mens, maar het houdt zich verborgen voor degenen die het niet aan nemen. Veel christenen denken dat ze Jezus moeten aan nemen en dan bedoelen ze de man die 2000 jaar geleden rond trok. Maar er staat wat anders. Het is het Woord wat (innerlijk) openbaart. Dat is de weg naar binnen. In mijzelf uiteraard. nogmaals, dat is jouw idee. Dus nogmaals, je moet niet zo in absoluutheid spreken. Gewoon in "dit is mijn mening"... En mijn mening is ook dat in het Evangelie de hele waarheid staat.. Als je dit zou zeggen zou je wat beter over komen denk ik.. Jij denkt ook dat zowel Jezus als Paulus zich tot jou richten. Maar ik deel die mening niet. Paulus had geen idee van jouw bestaan, en hij schreef aan echte mensen. De man had ook geen idee dat die brieven vna hem zo lang bewaard gebleven zijn. 7 minuten geleden zei Hopper: Jezus gaf ook zijn eigen wil op, je denkt toch niet dat hij voor de lol zich liet kruisigen? Dus dat kruisigen neem je wel letterlijk? Moet men dan ook letterlijk zijn kruis op zich dragen? En dat kruisigen was ook de wil van de Vader of zo? 9 minuten geleden zei Hopper: Verder doel je op Mattheüs 10:34-40. Dat gaat over afgescheidenheid van alles en iedereen, dus ook je ouders. Dat is mystieke taal, dat is het gaan van de weg. Je kunt alleen je ziel vinden als je jezelf verliest (vers 39). Dat is de kern van Jezus' belofte. Jezelf verliezen en je ziel vinden. Nee, er staat letterlijk dat als je jezelf verliest je God/Jezus vindt.. Citaat 39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden. 40 Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft. Dus je moet zelfs je ziel verliezen om Zijnswil, en dan ontvang je Mij en dan Hem die Mij gezonden heeft.. Sowieso is het heel vreemd dat je denkt dat je iets kan vinden als je iets verliest. Dan is dat verliezen niet oprecht, want je wil graag iets winnen. En winnen doet enkel het ego. Maar goed, dit is offtopic. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 10 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 10 oktober 7 minuten geleden zei Paulus888: nogmaals, dat is jouw idee. Dus nogmaals, je moet niet zo in absoluutheid spreken. Gewoon in "dit is mijn mening"... En mijn mening is ook dat in het Evangelie de hele waarheid staat.. Als je dit zou zeggen zou je wat beter over komen denk ik.. Jij denkt ook dat zowel Jezus als Paulus zich tot jou richten. Maar ik deel die mening niet. Paulus had geen idee van jouw bestaan, en hij schreef aan echte mensen. De man had ook geen idee dat die brieven vna hem zo lang bewaard gebleven zijn. Dus dat kruisigen neem je wel letterlijk? Moet men dan ook letterlijk zijn kruis op zich dragen? En dat kruisigen was ook de wil van de Vader of zo? Nee, er staat letterlijk dat als je jezelf verliest je God/Jezus vindt.. Dus je moet zelfs je ziel verliezen om Zijnswil, en dan ontvang je Mij en dan Hem die Mij gezonden heeft.. Sowieso is het heel vreemd dat je denkt dat je iets kan vinden als je iets verliest. Dan is dat verliezen niet oprecht, want je wil graag iets winnen. En winnen doet enkel het ego. Maar goed, dit is offtopic. Ja, we gaan off topic. Ik geloof i.i.g. niet in zionisme, laat dat helder zijn. Het zionisme is een misdadige ideologie omdat zij Joden boven andere mensen stelt. En bij Jezus (zoals ik hem versta) zijn alle mensen gelijk van waarde. Geen mens mag zichzelf boven een ander stellen. Alleen al op dit forum is gemakkelijk te zien wie ongelijkheid propageert. De bekende homohaters, vrouwenhaters, moslimhaters enz. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 11 oktober Rapport Share Geplaatst 11 oktober 7 uur geleden zei Hopper: zijn alle mensen gelijk van waarde Behalve: 7 uur geleden zei Hopper: De bekende homohaters, vrouwenhaters, moslimhaters enz. Waarvan niemand ooit kon nuanceren wat er haatdragend over medegedeeld werd? De term sodomiet werd wel eens gebruikt en daarop heeft @sjakogemodereerd. Maar verder? Het lijkt me eerder dat hier een progressieve, woke en liberale groep aanwezig is die Zijn leer haten en dat vertalen op de gelovigen er van. Bent u bewust van de balk? Misschien dat u meer nuance en perspectief vindt als je je ogen opent voor de haat die je zelf constant verspreidt/tentoon stelt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 11 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 11 oktober Kijk kijk...er voelt zich iemand aangesproken. Dat is een teken dat er nog een geweten aanwezig is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten