Spring naar bijdragen

Religies & Psychedelica


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Monachos:

Ik las eerst "de hoer van Babylon en de zeven dwergen" en dacht toen nou nou, zo erg was Sneeuwwitje toch niet? Maar ik begrijp nu dat het over iets anders gaat.

Persoonlijk blijf ik er moeite mee houden dat veel gelovigen heel de toekomst ophangen aan de visioenen die iemand ooit in z'n eentje op een eiland had (in dit geval Johannes). Alsof de toekomst helemaal vaststaat. 

Ik zoek zelf liever naar een eenvoudiger verklaring voor al die beelden die Johannes zag. Misschien was Johannes wel aan het hallucineren omdat hij psychedelische paddenstoelen had gegeten, denkende dat het gewone paddenstoelen waren. 

Dat zou ook kunnen verklaren waarom niemand echt kan snappen wat er in Openbaring staat. Simpelweg omdat het misschien wel beelden waren van iemand die aan het trippen was, zonder dat hij dat zelf besefte. Hij dacht zelf dat het van God kwam.

Citaat (uit het Engels vertaald met Google Translate) :

Laat me nu een merkwaardig verhaaltje vertellen, opgebouwd uit feitelijk bewijsmateriaal met betrekking tot Johannes van Patmos en zijn ongelooflijke hoofdstuk in het Nieuwe Testament, bekend als Openbaring. De meeste geleerden zijn het erover eens dat dit gedeelte van de Bijbel ergens tussen 68 en 95 na Christus door Johannes van Patmos werd geschreven. De betekenis van Openbaring wordt echter fel betwist. Sommigen stellen dat het de Apocalyps beschrijft. Sommigen denken dat het eenvoudigweg een diep symbolische weergave is van de strijd tussen goed en kwaad. Apocalyptische literatuur was in de eerste eeuw een vrij algemene vorm, en veel academici geloven dat Johannes specifiek schreef om de vervolgde christenen in Azië gerust te stellen, en misschien om hun clandestiene boodschappen door te geven.

Anderen geloven dat delen ervan, zoals het onderstaande citaat, een hervertelling zijn van het Grieks-mythologische verhaal van een kampioen die tegen een monster vecht, wat Johannes' manier was om zoveel mogelijk mensen (vooral nieuwe bekeerlingen tot het christendom) zich met zijn visie te laten identificeren. . In het parallelle mythologische verhaal wordt de zwangere godin Leto achtervolgd door de draak Python. Ze ontsnapt naar een eiland waar ze het leven schenkt aan Apollo, die later de draak doodt. Dat idee lijkt net zo levensvatbaar als alle andere theorieën over de betekenis en interpretaties ervan. Dat gezegd hebbende, laten we het in plaats daarvan lezen vanuit het perspectief dat het resultaat was van een visioen veroorzaakt door een trancetoestand, zodat we later kunnen onderzoeken of er enig bewijs is om deze schijnbaar wilde speculatie te onderbouwen:

12 Toen draaide ik mij om om te zien wiens stem het was die tot mij sprak, en toen ik mij omdraaide zag ik zeven gouden kandelaars, 13 en in het midden van de kandelaars zag ik er een die leek op de Zoon des Mensen, gekleed in een lang gewaad en met een gouden kleed. sjerp over zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haar waren wit als witte wol, wit als sneeuw; zijn ogen waren als een vuurvlam, zijn voeten waren als gepolijst brons, verfijnd als in een oven, en zijn stem was als het geluid van vele wateren. 16 In zijn rechterhand hield hij zeven sterren, en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard, en zijn gezicht was als de zon die met volle kracht scheen. 17 Toen ik hem zag, viel ik aan zijn voeten alsof ik dood was. Maar hij legde zijn rechterhand op mij en zei: 'Wees niet bang; Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende. Ik was dood, en zie, ik leef voor eeuwig en altijd; en ik heb de sleutels van de Dood en van Hades. 19 Schrijf nu op wat je hebt gezien, wat er is en wat er hierna zal gebeuren.

Nogmaals, het lijkt misschien wilde speculatie, misschien zelfs godslasterlijk voor velen, maar in tegenstelling tot de eis van de Kerk om het feit te accepteren dat de aarde slechts 6.000 jaar oud is en dat we er niet echt zeker van kunnen zijn dat dinosaurussen hebben bestaan, ondanks bergen bewijsmateriaal. integendeel, de mogelijkheid dat John's visioen het gevolg was van een veranderde bewustzijnsstaat heeft feitelijk enkele verifieerbare feiten ter ondersteuning van deze gedachtegang en de conclusies die daaruit zouden kunnen worden getrokken.

Het eiland Patmos

Patmos is een klein Grieks eiland in de Egeïsche Zee. Een grot op dat eiland is de exacte locatie waar Johannes de visioenen zou hebben gehad die hem in staat stelden Openbaringen te schrijven. Over die locatie is iedereen het zo eens dat het nu een historisch centrum is dat bekend staat als de ‘Grot van de Apocalyps’. Grotten staan toevallig ook centraal in een nieuw debat in de archeologische gemeenschap, omdat verschillende wereldberoemde archeologen een controversiële theorie naar voren hebben gebracht dat grotten de plek zijn waar enkele van de vroegste gedachten van de mens met betrekking tot goden en spiritualiteit zijn geboren.

Zoals ik in andere artikelen heb uitgelegd, vond er ongeveer 32.000 jaar geleden een plotselinge sprong in onze wederzijdse evolutie plaats, die samenviel met het verschijnen van vreemde schilderijen diep in grotten van Frankrijk en Spanje. Op een aantal van deze schilderijen zijn half dierlijke en half menselijke wezens afgebeeld, ongebruikelijke scènes die niet correleren met dagelijkse gebeurtenissen, evenals spiralen en andere geometrische patronen die sindsdien zijn geclassificeerd als klassieke stadia van een veranderde bewustzijnsstaat die bekend staat als trance. staat.

Door hun aard zijn grotten bevorderlijk voor veranderde bewustzijnstoestanden. De duisternis en het isolement zijn het perfecte recept voor zintuiglijke deprivatie. Zintuiglijke deprivatie gaat vaak gepaard met levendige beelden, en deze beelden kunnen zelfs nog levendiger worden gemaakt door een aantal technieken die alles kunnen omvatten, van eenvoudige herhaling van een mantra of gebed, tot hyperventilatie, tot de inname van psychoactieve stoffen, tot dansen op de muziek. punt van uitputting, slaap en/of voedselgebrek.

Ook een entheogeen dat bekend staat als "Gramofonche", of Morning Glory, maakt deel uit van de flora van Patmos. De vraag of Morning Glory ooit ritueel op dit gebied is gebruikt, wordt vaak breed besproken. Maar het enige dat je hoeft te doen is met een plaatselijke sjamaan te praten, of gewoon naar kunstwerken uit vroege culturen zoals de Maya's en de Azteken te kijken om te zien dat Morning Glory inderdaad een belangrijk onderdeel was van het sjamanistische ritueel, zoals duidelijk te zien is in onderstaande afbeelding van Ololiuqui en een Azteekse sjamaan:

Ook vlakbij het eiland Patmos ligt het eiland Kos. Er is veel bekendheid gegeven aan het feit dat Kos verschillende soorten psychedelische paddenstoelen heeft. Er wordt gedacht dat, aangezien Kos en Patmos deel uitmaken van dezelfde eilandenketen, er een statistische kans bestaat dat dezelfde psychedelische paddenstoelen ook op Patmos verkrijgbaar zijn. Hoewel er al heel vroeg door de heersende elite pogingen zijn ondernomen om de meeste van hen te ontdoen, zijn er, als je alleen maar kijkt, nog steeds veel verspreide bewijsstukken. Talloze tempels die ik heb bezocht hebben duidelijke afbeeldingen van psychedelische paddenstoelen, waaronder fresco's van Amanita muscaria in een paar vroegchristelijke kerken zoals deze afbeelding hieronder in de Basiliek van Aquileia in Italië:

Let wel, het werd ergens in de 3e eeuw boven een Romeinse tempel gebouwd, maar dat betekent dat de Romeinen en de christenen op zijn minst op de hoogte waren van Amanita muscaria of ermee samenwerkten voor sacramentele doeleinden. Ze zijn niet alleen decoratief; ze worden onderscheiden van andere elementen door afbeeldingen in een mandje te zijn, wat een duidelijke indicatie is dat ze zijn ingeslikt. Door het lezen van Openbaring lijkt het voor degenen die een veranderde bewustzijnsstaat hebben ervaren, levendig duidelijk dat Johannes van Patmos mogelijk een visioen documenteerde dat werd gezien door de ogen van iemand in een diepgaand veranderde bewustzijnsstaat. Ik weet het, het is wilde speculatie, maar laten we eens kijken of het überhaupt mogelijk zou zijn geweest voor John om een trancetoestand te ervaren die een gemeenschappelijk kenmerk is van bijna elk mystiek en religieus systeem op de planeet:

Waren er entheogenen of op zijn minst een veranderde bewustzijnsstaat beschikbaar voor Johannes op Patmos? Het antwoord op die vraag is niet alleen een volmondig ‘ja’, maar er waren waarschijnlijk meer dan slechts één mogelijkheid met betrekking tot de manier waarop deze trancetoestand had kunnen worden bereikt.

De grotten van Patmos

Laten we eerst eens kijken naar de natuurlijke structuur en kenmerken van de omgeving waarin Johannes de Openbaring schreef. Vreemd genoeg heeft meer dan één geleerde gesuggereerd dat de structuur van de grot waarin Johannes zijn visioenen ontving, omdat de beelden in Openbaring zo levendig zijn, wellicht meer kenmerken had. dan een kleine invloed op zijn gemoedstoestand. Deze “meer dan kleine impact” zou naar verluidt te wijten kunnen zijn aan het inademen van gemakkelijk verifieerbare grotgassen. Hoewel de grot nu in een soort tempel is veranderd, kun je de originele structuur nog steeds onderscheiden van oude foto's van de grot. Veel theorieën rond paleolithische grotkunst stelden dat de grot zelf, de verlichting, geluidsecho's, enzovoort, oude sjamanen, priesters en beoefenaars zouden helpen bij het in trance raken en het creëren van kunst, terwijl ze ook zouden communiceren met de rotswanden.

En inderdaad, er werd gezegd dat Johannes zijn openbaringen ontving vanuit een drievoudige spleet in de rots, waardoor hij door zijn goddelijke wezen werd aangesproken. Er wordt ook gezegd dat John bij de kloven heeft gelegen en zichzelf omhoog heeft gehouden terwijl hij het boek dicteerde, wat misschien duidt op lichamelijk ongemak. Werd dit ongemak veroorzaakt door de consumptie van een entheogeen of misschien door het inademen van bepaalde grotgassen, wat leidde tot bedwelming en trance?

Een flink aantal recente onderzoeken naar het Orakel in Delphi hebben geconcludeerd dat de kamer waarin het orakel binnenkwam waarschijnlijk methaan, kooldioxide en waterstofsulfide bevatte, waarvan grote doses euforie en visioenen kunnen veroorzaken. Omdat John leek te dicteren vanaf een plek in de directe nabijheid van de kloven in de rots van de grot, inhaleerde hij misschien een combinatie van gas waardoor hij in trance kon raken en zijn visioenen kon ontvangen!

Bron: https://entheology.com/peoples/revelation-a-psychdelic-vision/

Om het andere topic niet te verstoren maak ik er maar een nieuwe voor aan. 😇

Hier een artikel over paddenstoelen in religie: 

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/paddenstoelen-in-religie/

"In veel oude godsdiensten speelt de onsterfelijkheid van goden en mensen een belangrijke rol. Goddelijkheid en daarmee onsterfelijkheid werd verkregen door het eten van het godenvoedsel, soma genoemd. Het eten van soma wordt ook in verband gebracht met het in contact komen met goddelijkheid of met godheid op zich. De Amerikaans schrijver Wasson die de historische en sociologisch impact van schimmels bestudeerde, kwam in zijn boek Soma, the divine mushroom of immortality in 1968 tot de conclusie dat het godenvoedsel de vliegenzwam was."

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/15/gaven-psychedelica-religies-een-kickstart-a4039946

"Gaven psychedelica religies een kickstart?

Interview Archeoloog en classicus Brian Muraresku beschrijft in The Immortality Key een speurtocht naar psychedelische invloeden in het vroege christendom: wat als de visioenen en spirituele ideeën uit die religie een handje zijn geholpen door een psychedelisch drankje?"

Psychedelica zijn heftig spul. Ze veroorzaken visioenen, doordringende psychologische inzichten en spirituele ervaringen, doen veel gebruikers ervaren dat ze één zijn met de natuur en de kosmos, en laten mensen blijvend anders naar de wereld kijken. Én, zo beschrijft de Amerikaanse classicus en archeoloog Brian Muraresku in zijn recente boek The Immortality Key, het bewijs groeit dat ze vroege religieuze tradities een kickstart hebben gegeven.

 

"Muraresku beschrijft in zijn boek een speurtocht naar psychedelische invloeden in het vroege christendom: wat als de visioenen en spirituele ideeën uit die religie een handje zijn geholpen door psychedelica?

Muraresku’s speurtocht begint bij de oorsprong van de heilige communie: het christelijke ritueel om gezamenlijk uit een wijnbeker te drinken en een hosti te eten. Zou het heel misschien kunnen dat die communiewijn in sommige vroegchristelijke gemeenschappen een psychedelisch brouwsel was? Gebaseerd op ruim tien jaar archeologisch en historisch bronnenonderzoek in zes verschillende Mediterrane landen, durft Muraresku de stelling aan dat sommige vroegchristelijke sektes in de Griekssprekende wereld inderdaad drank dronken waarvan ze gingen hallucineren.

„Ik probeer heel, heel duidelijk te zijn over de data”, zegt hij. „Definitief bewijs voor een psychedelische eucharistie, een smoking gun, is er niet. Maar een nieuwe tak van de wetenschap, archeochemie, werpt een heel nieuw licht op de oudheid, en de rol van psychedelische schimmels.”

En in de bronnen over een opgraving bij het Italiaanse Pompeï vond Muraresku nog iets interessants. In wijnvaten in een opgegraven apotheek zaten daar microscopische sporen van bilzekruid, een hallucinogene plant.

Muraresku ziet de parallel met de onsterfelijkheid die Griekse pelgrims in Eleusis werd beloofd, maar ook met elementen uit andere religieuze tradities. Hij wijst bijvoorbeeld op een wijsheid uit het mystieke Islamitische Soefisme: „Als je ten minste één keer van jezelf afkomt, is het geheim der geheimen zichtbaar voor je.” En in de Joodse Kabbala-traditie is er het concept van ayin, nietsheid. „Als iemand komt tot het punt van het opheffen van zichzelf, dan bereikt hij het punt van het eeuwige en heilige niets.” Het opheffen van het ego, van het zelf, is in veel religieuze tradities een kernthema.

Incubator van beschaving
Dit roept vooral veel nieuwe onderzoeksvragen op, erkent Muraresku. „Maar is wel een aanwijzing dat psychedelische rituelen een grotere rol hebben gespeeld in het ontstaan van religieuze tradities dan tot nu toe algemeen wordt aangenomen.”

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Uw ganse universum is dus een statisch geladen ether waar alle kennis van gisteren, vandaag en morgen in bewaard is gebleven.

Maar iemand wilt ons in een imitatie leiden omdat het echte ons gratis gegeven is. Met gratis onderdrukt ge geen geesten en zeker niet op collectief niveau.

De zon gaat gratis op, de natuur ontwaakt en de dauw doet heropleven.

Absurd toch wat de mens er van gemaakt heeft en wat ze nu aan de natuur teruggeeft: vergif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid