Spring naar bijdragen

Koning Jezus


Aanbevolen berichten

Koning Jezus heeft de schulden van de mensen betaald en daardoor kunnen zij vrij zijn bij de Vader. De Vader zorgt voor hen en helpt hen het goede te doen. In het verhaal van Zacheüs zien we dat Zacheüs beïnvloed is door Jezus en dat hij Jezus graag mag. Zacheüs is in een wilde vijgenboom geklommen om Jezus te kunnen zien omdat hij klein was. Zacheüs was een oppertollenaar en dus leidinggevende, vergelijkbaar met een hoge functie bij de balastingen, tol heffen is immers belasting heffen. Dus Zacheüs was een aanzienlijk man en hij was zeer rijk. Maar Zacheüs is beïnvloed door Jezus en hij blijkt zich tegenover Jezus ook als een klein man in figuurlijke zin op te stellen. Hij klimt in een wilde vijgenboom en wanneer Jezus zegt dat hij bij hem in huis moet zijn daalt hij af en haast zich daarbij. Hij gedraagt zich klein tegenover Jezus en hij is blij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verhaal van Zacheüs, Lukas 19:1-10:

"En Jezus kwam Jericho binnen en ging erdoorheen. En zie, er was een man van wie de naam Zacheüs was, en hij was oppertollenaar en hij was rijk. En hij probeerde te zien wie Jezus was, maar het lukte hem niet vanwege de menigte, omdat hij klein van persoon was. En na vooruitgelopen te zijn, klom hij in een wilde vijgenboom om Hem te zien, want Hij zou daar voorbijkomen. En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij op, zag hem en zei tegen hem: Zacheüs, haast u en kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis verblijven. En hij haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap. En allen die het zagen, morden onder elkaar en zeiden: Hij is bij een zondige man binnengegaan om daar Zijn intrek te nemen. Zacheüs nu ging staan en zei tegen de Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik aan de armen, en als ik van iemand iets heb afgeperst, geef ik dat vierdubbel terug. Toen zei Jezus tegen hem: Heden is dit huis zaligheid ten deel gevallen, omdat ook deze een zoon van Abraham is. Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is."

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Barnabas:

Koning Jezus heeft de schulden van de mensen betaald en daardoor kunnen zij vrij zijn bij de Vader. De Vader zorgt voor hen en helpt hen het goede te doen. In het verhaal van Zacheüs zien we dat Zacheüs beïnvloed is door Jezus en dat hij Jezus graag mag. Zacheüs is in een wilde vijgenboom geklommen om Jezus te kunnen zien omdat hij klein was. Zacheüs was een oppertollenaar en dus leidinggevende, vergelijkbaar met een hoge functie bij de balastingen, tol heffen is immers belasting heffen. Dus Zacheüs was een aanzienlijk man en hij was zeer rijk. Maar Zacheüs is beïnvloed door Jezus en hij blijkt zich tegenover Jezus ook als een klein man in figuurlijke zin op te stellen. Hij klimt in een wilde vijgenboom en wanneer Jezus zegt dat hij bij hem in huis moet zijn daalt hij af en haast zich daarbij. Hij gedraagt zich klein tegenover Jezus en hij is blij.

In dit verhaal moet iemand alles terugbetalen: 


Mattheüs 18:33 Had ook u geen medelijden moeten hebben met uw mededienaar, zoals ik ook medelijden met u had?
34. En zijn heer, boos als hij was, gaf hem aan de pijnigers over, totdat hij alles wat hij hem schuldig was, betaald zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

In dit verhaal moet iemand alles terugbetalen: 


Mattheüs 18:33 Had ook u geen medelijden moeten hebben met uw mededienaar, zoals ik ook medelijden met u had?
34. En zijn heer, boos als hij was, gaf hem aan de pijnigers over, totdat hij alles wat hij hem schuldig was, betaald zou hebben.

In dit verhaal is het Jezus die iets moet. Hij zegt dat hij bij Zacheüs te gast "moet" zijn. Opmerkelijk dat Jezus ook iets "moet". Waarschijnlijk is hij ondergeschikt aan de Vader die Hem die opdracht gegeven heeft en dat moet. Dat het de Vader is die hem dat zegt is waarschijnlijk omdat de Vader het hoofd van Jezus is en de Vader dus degene is die dat gezag over hem uitoefent. God is een goede Vader en Jezus werd dan ook gezegend door het uitvoeren van zijn opdracht, namelijk dat hij te gast moest zijn in het huis van Zacheüs en dat hij mocht meemaken hoe Zacheüs verheudg was en zich bekeerde en zich om de armen begon te bekommeren. Want Zacheüs doet vrijwillig wat Jezus graag van hem zou willen, namelijk gerechtigheid en dat is oa om recht te doen aan weduwe en wees en de arme en behoeftige recht te verschaffen.

Maar in de tekst die jij aanhaalt geldt het een onbarmhartig iemand die eist ondanks dat hij zelf kwijt gescholden is. Maar dat deed Zacheüs niet.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid