Spring naar bijdragen

Anders leren denken


Aanbevolen berichten

https://www.moeskruid.nl/vernieuwd-denken/

 

Wereldgelijkvormigheid. Paulus waarschuwt er tegen. Waar wereldgelijkvormigheid vandaag de dag in de kerk vaak in verband gebracht wordt met uiterlijke dingen, blijkt in dit vers dat het niet gaat om uiterlijkheden, maar om ons innerlijk. 

Wij mensen worden altijd ergens door beïnvloed. Paulus schrijft:  En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds. Hij lijkt te willen zeggen: er zijn twee mogelijkheden. Óf je laat je denken beïnvloeden door de wereld, óf door het Woord van God.

Paulus schrijft dus dat we anders moeten gaan denken. Ons denken moet niet de vorm van de wereld meer aannemen, maar de vorm van het kruis. Ons denken moet steeds in lijn gebracht worden met het kruisevangelie. Dat vraagt om zelfverloochening.

Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op en volge Mij, zegt de Heere Jezus (Matth. 16:24). Hij voorzegt dat Hij zal moeten lijden en sterven om vrucht voort te brengen. En Hij leert Zijn discipelen dat zij Hem daarin zullen moeten volgen. Niet in de kruisdood misschien, maar wel in een stervend leven. Een leven van zelfverloochening. 

Mensen zeggen: ‘Kies je eigen weg.’ De Heere Jezus zegt: Volg Mij (Matth. 8:22).

Mensen zeggen: ‘Luister naar je gevoel. Luister naar de mening van mensen om je heen.’ De Heere Jezus zegt: Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij (Joh. 10:27).

Mensen zeggen: ‘Geloof in jezelf! Wees assertief! Kom op voor jezelf! De Heere Jezus zegt: Neemt Mijn juk op u en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen (Matth. 11:29).

Mensen zeggen: ‘Je mag trots zijn op jezelf!’ De Heere Jezus zegt: Doch wie roemt, die roeme in de Heere (2 Kor. 10:17). En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7).

Mensen zeggen: ‘Geniet van je spullen, gebruik je geld, je hebt het verdiend!’ De Heere Jezus zegt:Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op en volg Mij (Mark. 10:21).

Mensen zeggen: ‘Praten met de buren over God en Zijn Woord? Ze zullen wel denken …’ De Heere Jezus zegt: Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid en in de heerlijkheid des Vaders en der heilige engelen (Luk. 9:26).

Anders denken betekent dus ook jezelf verloochenen. Anders denken is niet onszelf conformeren aan de groep, maar luisteren naar wat de Heere zegt in Zijn Woord. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://nos.nl/artikel/2499764-studenten-kampen-ook-twee-jaar-na-corona-met-psychische-klachten

 

Citaat

Ook twee jaar na corona heeft een aanzienlijk deel van de studenten nog steeds last van angstklachten of depressie. Dat blijkt uit de nieuwe MonitorMentale gezondheid en Middelengebruik studenten in het hoger onderwijs. Het RIVM en het Trimbos-Instituut deden onderzoek onder 32.000 studenten.

Citaat

Er is wel een lichtpuntje ten opzichte van twee jaar geleden, stelt onderzoeker Jolien Dopmeijer in het NOS Radio 1 Journaal: "Wat we in ieder geval zien is een afname van de prestatiedruk en eenzaamheid. Dat laatste is zeker te verklaren, omdat we de laatste keer tijdens de lockdownperiode hebben gemeten."

Dopmeijer benadrukt dat er nog steeds veel klachten zijn onder studenten. Bijna 60 procent kampt met 'emotionele uitputtingsklachten'.

Ook het alcoholgebruik is fors, zegt de onderzoeker. "We hebben gekeken naar de afhankelijkheid van alcohol en wanneer het riskant wordt en je richting een verslaving gaat. Dat gedeelte is 40 procent." Dat is niet veranderd; in het vorige onderzoek lag het percentage ook op 40 procent.

Dat anders leren denken effect heeft op je psychische en lichamelijke gezondheid is zonneklaar.   De vernieuwde mens laat zich niet meeslepen door zoiets als de corona crisis.    Nu zijn studenten natuurlijk mensen die nog aan het begin van hun leven staan, maar ook ouderen werden soms meegesleept door de corona.  Eenzaamheid en emotioneel uitgeput zijn is dan het gevolg.   En nu een paar jaar later?  Het hele corona is voorbij.  Het zijn onze gedachten  over corona die het probleem waren, niet corona zelf.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://zijnenhebben.wordpress.com/2008/10/14/ik-besta-dus-ik-denk/

Ik besta, dus ik denk!

Nu denk je misschien: hey wat vreemd de oficiele stelling luidt toch niet zoals in de titel maar is “Ik denk, dus ik besta” (cogito ergo sum). Dat klopt helemaal. Deze titel is de reactie van Gabriel Marcel op de oficiele stelling. Deze stelling van Descartes heeft volgens mij de wereld geen goed gedaan. De mens is (mede) hierdoor in een soort verscheurdheid terecht gekomen die zijn weerga niet kent.De mens is opgesloten in zichzelf en zijn denken. Zo is hij/zij het gezonde contact met mensen en andere schepsels buiten hem/haar kwijtgeraakt. Met deze mening ben ik niet de eerste, want meerdere mensen voor mij delen deze mening . Het is niet zozeer dat ik deze mensen naspreek omdat ze goede argumenten voor hun mening hebben, maar via mijn ervaring vond ik herkenning in de analyse van deze mensen.

De ervaring gaat de aan gedachten vooraf. De ervaring kent immers ook voelen en zien zonder ‘denken’. Daarom kan ‘denken’ voor Marcel nooit het uitgangspunt zijn, zoals de formulering van Descartes doet vermoeden. Marcel was immers ook dramaturg en muzikant, waardoor hij ook bezig was met de ervaring van gevoel en klank.

Hoe kan ik bijvoorbeeld liefde ervaren wanneer ik dit eerst moet begrijpen? Hoe kan ik verwondering beleven als ik dit in definities en concepten wil vatten? De ervaring barst immers altijd uit de woorden en de begrippen. Om Kierkegaard maar eens creatief te citeren.

Maar de weg naar het zijn loopt voor mij wel vaak door mijn ervaring via het hebben. Bewust van wat ik heb aan ‘bezit’ ervaar ik dat ik meer ben dan mijn bezit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid