Spring naar bijdragen

De eerste brief van Johannes


Aanbevolen berichten

Op 11-11-2023 om 20:09 zei Breuk:

Aangezien een brief in het geheel gelezen moet worden, en niet hier en daar een zinnetje, waag ik me een keer aan de eerste brief van Johannes.
Wanneer is de brief geschreven, door wie en aan wie, zijn daarbij de eerste vragen. Daarna kunnen we eens lezen wat de schrijver te vertellen heeft.

Als inleiding zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_brief_van_Johannes

In die tijd het belangrijk om een duidelijke boodschap te hebben, toen kwam Johannes en zijn evangelie: Jezus is God en hij is als mens op aarde geboren.

In die tijd was de belangrijke vraag: wie is/was Jezus was hij God of halve God of gewoon mens. In zijn brief benadrukt Johannes dat Jezus was bij God, en maar ook was hij een mens op aarde. Het is herhaling van wat er in evangelie van Johannes staat, in het begin was het woord... en het woord was bij God. Als je niet erkent dat Jezus God is, dan sta je aan de andere kant (antichrist)

de kerk had een duidelijke boodschap nodig, die boodschap staat in de brief. De bief is niet bestemd voor een bepaalde kerk, dus het is over algemeen kerk, Johannes was een grote leraar. Er zijn woorden die overkomen in Evangelie van Johannes en de brief van johannes, kinderen van God, Gods liefde, licht ... Als Johannes niet de schrijver van de brief is, dan is iemand die denkt zoals hij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-11-2023 om 22:24 zei Barnabas:

Jullie begrijpen er niets van.

Het is erg jammer dat je een nieuwe bespreking direct begint met zo'n commentaar.
Het geeft ook direct weer hoe je er in staat: je staat niet open voor feedback van anderen.
Als je dit topic een kans wil geven, zul je anderen moeten respecteren en op inhoud antwoorden.
Dat betekent dus dat je een antwoord niet begint met 'jullie begrijpen er niets van'. 

Iemand die les heeft gegeven moet dit weten.
Ik geloof er dan ook geen snars van dat je docent bent geweest.

 

 

16 uur geleden zei Barnabas:

Johannes 1 bevestigt dat Jezus God was. 

Volgens de schrijver van 1 Johannes ja.
Maar volgens mij is er in de hele Bijbel niet terug te vinden dat Jezus zoiets zou hebben gezegd.
Om dat dan maar aan te nemen uit een brief waarvan je niet eens weet wie hem heeft geschreven, dat is nogal wat. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid