Spring naar bijdragen

Door genade verlost van een wettisch leven


Aanbevolen berichten

https://www.zoeklicht.nl/artikelen/door+genade+verlost+van+een+wettisch+leven_1393

 

Citaat

Het gevolg van een leven onder de wet is dat men denkt langs de weg van werkheiligheid in aanmerking te komen voor Gods goedkeuring. Het gaat niet om het schrappen van de geboden en verboden uit de Bijbel. Dat zou wetteloosheid zijn. Het gaat wel om een innerlijke ommekeer, waardoor de grondhouding van u en mij radicaal verandert. Daar waar het eigen ik heerschappij voert, zal men gericht zijn op de uiterlijke wet. 

Wettische gelovigen zijn nog geheel in de ban van het eigen ik.  Alsof God hen alleen goedkeurt als je alle regeltjes maar nakomt.  Hier breng ik het verhaal van de barmhartige Samaritaan in, welke bewijst dat Jezus een afkeer had van wettische gelovigen.  Desgevraagd geef ik uitleg.

Citaat

Daar waar er een einde komt aan het eigen ik komt er een einde aan een dwangmatige invloed van de wet. Gelovigen die het eigen ik handhaven, blijven onder de wet. We hoeven echter niet meer ons best te doen om een goed christen te zijn en te vechten tegen de zonde, maar raken deze kwijt in de vereniging met de dood van Christus. 

En zo is dat, alleen in de dood is er vereniging met Christus mogelijk, wat een einde maakt aan het eigen ik.   Zolang er nog een verlangen is om wettisch te zijn, is het eigen ik nog niet gestorven.

Citaat

Het bewaren van de geboden komt dus voort uit de liefde tot Christus. Paulus noemt dat het principe van de Geest des Levens. Dat is het Leven van Christus zelf. Op de bodem van de dood aan het eigen ik. Niet onze concentratie op de regels, maar onze concentratie op Christus zelf kan door Zijn Geest het gedrag dat daarbij hoort produceren. 

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Wettische gelovigen zijn nog geheel in de ban van het eigen ik.  Alsof God hen alleen goedkeurt als je alle regeltjes maar nakomt.  Hier breng ik het verhaal van de barmhartige Samaritaan in, welke bewijst dat Jezus een afkeer had van wettische gelovigen.

Wat hier mist, is dat een rechtvaardige houdt van de wet, en dat een rechtvaardige wetteloosheid haat.Terwijl wetteloze genadeclaimers als niet-wettische vervulden met de heilige Geest met jouw benadering vrij komen van de (bestraffing van de) wet. Maar het is ook de wet van Mozes om de naaste lief te hebben, en om het hart te besnijden, en om goed te doen aan de wees, de weduwe, en de verdrukte die gewond en beroofd aan de kant van de weg ligt. Zo geven wet en liefde dus een samenhang, en valt wie de wet houdt binnen de liefde, en wie niet in de liefde is, die valt onder de wet 

Romeinen 2:24-24 U die in de wet roemt, onteert u God door de overtreding van de wet? Want de Naam van God wordt, zoals geschreven is, door uw toedoen gelasterd onder de heidenen.

1 Timoteüs 1:8  Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt;

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Wat hier mist, is dat een rechtvaardige houdt van de wet, en dat een rechtvaardige wetteloosheid haat.

Waar de Christusliefde is, is geen plaats meer voor haat.  Het artikel geeft ook aan dat het niet gaat om schrappen van geboden, maar dat het het eigen ik is wat zich manifesteert als wettisch gelovige.   Waar de wettisch gelovige nog in een kramp zit is de Christusliefde een bevrijding van dat krampachtige.  In Christus komen we samen, daar is geen plaats voor dat wettische gedoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Waar de Christusliefde is, is geen plaats meer voor haat.  
Het artikel geeft ook aan dat het niet gaat om schrappen van geboden, maar dat het het eigen ik is wat zich manifesteert als wettisch gelovige.   

Waar de wettisch gelovige nog in een kramp zit is de Christusliefde een bevrijding van dat krampachtige.  
In Christus komen we samen, daar is geen plaats voor dat wettische gedoe.

Ik stel dat het Woord gezag, heeft, en lees nauwkeurig wat de heilige Geest zegt.
Jij stelt dat het Artikel gezag heeft, en je leest niet meer nauwkeurig wat de heilige Geest zegt. 
Ik zeg dat de mens de geest van God usurpeert, en er zelf een beeld bij maakt.
Jij zegt dat de mens Goddelijk wordt en er zelf een stukje van krijgt of wordt.
Ik zeg dat je je daarmee klemvast zet in je vlees.
Jij zegt dat je je daarmee vrij maakt en één met God.

Dat maakt jou tot een natuurgodsdienstgelovige en natuurdogmaticus, of een Artikelgelovige en Artikeldogmaticus,
of anders tot een Geest-inwonend gestelde christen.
En mij tot een woordgetrouw bedoeld christen, die de Geest steeds opnieuw moet afsmeken,
en daartoe altijd meer kennis en groei en inzicht zoekt, om in de Geest te kunnen zijn.

Daarom beroep ik mij op het Woord, zoals Hij Zichzelf heeft geopenbaard in de Schrift die God aan de Kinderen van God heeft gegeven, onder vermelding dat dit Woord door de heilige Geest is gesproken, en derhalve rechtstreeks woorden van God zijn, oftewel God, die spreekt. 

Psalm 45:6-8
Uw pijlen zijn scherp; volken zullen onder U vallen; zij treffen in het hart van des Konings vijanden.
Uw troon, o God! is eeuwiglijk en altoos; de scepter Uws Koninkrijks is een scepter der rechtmatigheid.
Gij hebt gerechtigheid lief, en haat goddeloosheid; daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met vreugdeolie, boven Uw medegenoten.

Psalm 119:97-115
Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag.
Zij maakt mij door Uw geboden wijzer, dan mijn vijanden zijn, want zij is in eeuwigheid bij mij.
Ik ben verstandiger dan al mijn leraars, omdat Uw getuigenissen mijn betrachting zijn.
Ik ben voorzichtiger dan de ouden, omdat ik Uw bevelen bewaard heb.
Ik heb mijn voeten geweerd van alle kwade paden, opdat ik Uw woord zou onderhouden.
Ik ben niet geweken van Uw rechten, want Gij hebt mij geleerd.
Hoe zoet zijn Uw redenen mijn gehemelte geweest, meer dan honig mijn mond!
Uit Uw bevelen krijg ik verstand, daarom haat ik alle leugenpaden.

Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
Ik heb gezworen, en zal het bevestigen, dat ik onderhouden zal de rechten Uwer gerechtigheid.
Ik ben gans zeer verdrukt, HEERE! maak mij levend naar Uw woord.
Laat U toch, o HEERE! welgevallen de vrijwillige offeranden mijns monds, en leer mij Uw rechten.
Mijn ziel is geduriglijk in mijn hand; nochtans vergeet ik Uw wet niet.
De goddelozen hebben mij een strik gelegd; nochtans ben ik niet afgedwaald van Uw bevelen.
Ik heb Uw getuigenissen genomen tot een eeuwige erve, want zij zijn mijns harten vrolijkheid.
Ik heb mijn hart geneigd, om Uw inzettingen eeuwiglijk te doen, ten einde toe.

Ik haat de kwade ranken, maar heb Uw wet lief.
Gij zijt mijn Schuilplaats en mijn Schild; op Uw Woord heb ik gehoopt.
Wijkt van mij, gij boosdoeners! dat ik de geboden mijns Gods moge bewaren.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Tomega:

Ik stel dat het Woord gezag, heeft, en lees nauwkeurig wat de heilige Geest zegt.
Jij stelt dat het Artikel gezag heeft, en je leest niet meer nauwkeurig wat de heilige Geest zegt. 
Ik zeg dat de mens de geest van God usurpeert, en er zelf een beeld bij maakt.
Jij zegt dat de mens Goddelijk wordt en er zelf een stukje van krijgt of wordt.
Ik zeg dat je je daarmee klemvast zet in je vlees.
Jij zegt dat je je daarmee vrij maakt en één met God.

Dat maakt jou tot een natuurgodsdienstgelovige en natuurdogmaticus, of een Artikelgelovige en Artikeldogmaticus,
of anders tot een Geest-inwonend gestelde christen.
En mij tot een woordgetrouw bedoeld christen, die de Geest steeds opnieuw moet afsmeken,
en daartoe altijd meer kennis en groei en inzicht zoekt, om in de Geest te kunnen zijn.

Daarom beroep ik mij op het Woord, zoals Hij Zichzelf heeft geopenbaard in de Schrift die God aan de Kinderen van God heeft gegeven, onder vermelding dat dit Woord door de heilige Geest is gesproken, en derhalve rechtstreeks woorden van God zijn, oftewel God, die spreekt. 

Psalm 45:6-8
Uw pijlen zijn scherp; volken zullen onder U vallen; zij treffen in het hart van des Konings vijanden.
Uw troon, o God! is eeuwiglijk en altoos; de scepter Uws Koninkrijks is een scepter der rechtmatigheid.
Gij hebt gerechtigheid lief, en haat goddeloosheid; daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met vreugdeolie, boven Uw medegenoten.

Psalm 119:97-115
Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag.
Zij maakt mij door Uw geboden wijzer, dan mijn vijanden zijn, want zij is in eeuwigheid bij mij.
Ik ben verstandiger dan al mijn leraars, omdat Uw getuigenissen mijn betrachting zijn.
Ik ben voorzichtiger dan de ouden, omdat ik Uw bevelen bewaard heb.
Ik heb mijn voeten geweerd van alle kwade paden, opdat ik Uw woord zou onderhouden.
Ik ben niet geweken van Uw rechten, want Gij hebt mij geleerd.
Hoe zoet zijn Uw redenen mijn gehemelte geweest, meer dan honig mijn mond!
Uit Uw bevelen krijg ik verstand, daarom haat ik alle leugenpaden.

Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
Ik heb gezworen, en zal het bevestigen, dat ik onderhouden zal de rechten Uwer gerechtigheid.
Ik ben gans zeer verdrukt, HEERE! maak mij levend naar Uw woord.
Laat U toch, o HEERE! welgevallen de vrijwillige offeranden mijns monds, en leer mij Uw rechten.
Mijn ziel is geduriglijk in mijn hand; nochtans vergeet ik Uw wet niet.
De goddelozen hebben mij een strik gelegd; nochtans ben ik niet afgedwaald van Uw bevelen.
Ik heb Uw getuigenissen genomen tot een eeuwige erve, want zij zijn mijns harten vrolijkheid.
Ik heb mijn hart geneigd, om Uw inzettingen eeuwiglijk te doen, ten einde toe.

Ik haat de kwade ranken, maar heb Uw wet lief.
Gij zijt mijn Schuilplaats en mijn Schild; op Uw Woord heb ik gehoopt.
Wijkt van mij, gij boosdoeners! dat ik de geboden mijns Gods moge bewaren.

Psalm 119 zie ik inderdaad als een duidelijk bewijs dat Israël de wet niet als een juk ervoer. Maar als een zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid