Spring naar bijdragen

‘Het geloof’ klinkt anders dan ‘geloof’.


Aanbevolen berichten

https://www.theologie.nl/artikelen/geloof/

Citaat

In de openingswoorden van Paulus’ brief aan de Romeinen treffen we een citaat aan uit Habakuk 2,4. In de Nieuwe Bijbelvertaling luidt dit vers: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof’. De Naardense Bijbel vertaalt ‘maar de rechtvaardige zal leven uit geloof’ en de Herziene Statenvertaling heeft alleen een iets andere woordvolgorde én een bepaald lidwoord: ‘Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven’. Met name dat bepaalde lidwoord is tekenend. ‘Het geloof’ klinkt anders dan ‘geloof’. Bij ‘het geloof’ gaat het om een bepaalde geloofsopvatting, om een geloofsinhoud, om leerstellingen. Hét geloof weet hoe het zit. 

Soms zijn er maar kleine subtiele verschillen.  Het lidwoord 'Het' maakt een een levensgroot verschil uit.  Hét geloof is inhoudelijk, dogmatisch.  Dan weet je -mentaal- hoe het zit.

Citaat

Wat als dat alles een misverstand is? Wat als niet ‘geloof’, dus: het voor waar houden van bepaalde ideeën, maar ‘vertrouwen’ hier de kern is? De term ‘rechtvaardig’ staat bij Paulus voor een persoon die tegenover God in orde is. Wat als nou de kern daarvan niet is dat je bepaalde ideeën over God voor waar moet houden, maar dat je je moet overgeven aan God? Vertrouwen op God als kern van navolging van Christus.

Vertrouwen is in het Nederlands een geheel ander begrip dan 'geloof' begrepen als hét geloof.  Vergelijk  hoe we de begrippen geloof en vertrouwen t.o.v. van andere mensen gebruiken: het 'ik geloof in jou' is synoniem aan 'ik vertrouw op jou' (Of 'ik verlaat me op jou'). Als je in iemand gelooft, dan geloof je niet in zijn ideeën maar je stelt je vertrouwen in hem of haar.

Citaat

In heel het corpus Paulinum is het moeilijk om de nuance te onderscheiden en te bepalen of Paulus nu spreekt over geloof of vertrouwen. Met name de woorden die traditioneel vertaald worden als ‘geloof in Jezus Christus’ roepen hier een probleem op. Zij kunnen namelijk grammaticaal gezien met evenveel recht van spreken worden geïnterpreteerd als het ‘vertrouwen van Jezus de Messias’. Als voor de eerste volgelingen van Jezus niet hun (objectiveerbare) geloof dát Jezus Christus enz., maar hun vertrouwen óp Jezus Christus, in het verlengde van het vertrouwen van Jezus Christus óp God, centraal stond, krijgen we toch een ander beeld van het begin van het christendom.

Geloof in Jezus Christus is van een geheel andere orde dan vertrouwen óp Jezus Christus.   Het eerste is mentaal objectiveerbaar , het tweede is niet te objectiveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

Vergelijk  hoe we de begrippen geloof en vertrouwen t.o.v. van andere mensen gebruiken: het 'ik geloof in jou' is synoniem aan 'ik vertrouw op jou' (Of 'ik verlaat me op jou'). Als je in iemand gelooft, dan geloof je niet in zijn ideeën maar je stelt je vertrouwen in hem of haar.

Als je hier van uit gaat,  kun je nooit tot de deze conclusie komen:

14 uur geleden zei Hopper:

Geloof in Jezus Christus is van een geheel andere orde dan vertrouwen óp Jezus Christus.   Het eerste is mentaal objectiveerbaar , het tweede is niet te objectiveren

 

Immers,  in de eerste stel je dat 'geloven in' en 'vertrouwen op', hetzelfde is, 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid