Spring naar bijdragen

Is Jezus de weg of de deur?


Aanbevolen berichten

De bijbel beschrijft beide. De weg, de waarheid en het leven. Maar ook de deur voor de schapen. 

Als Jezus de weg is, dan zie ik in de bergrede veel hoedanigheden die een gelovige moet nastreven. Maar dit vereist tevens eigen inbreng. Een prestatie dient geleverd te worden om een nieuwe persoon te worden. En te volharden tot het einde om gered te worden. 

Als Jezus de deur is dan is binnengaan als gelovige wellicht genoeg. Dan geldt, eens gered altijd gered?

Of kunnen we Jezus' offer ook zien als het wegnemen van de (erf)zonde. De zonde die ons gevangen houdt. De zonde die ervoor zorgt dat we onze vrije wil niet kunnen benutten. 

Jezus offer redt ons in die zin dat het ons verlost van de zonde die onvermijdelijk de definitieve dood tot gevolg heeft. 

De gelovige kan nu in vrije wil de weg met Jezus gaan en steeds dichter naderen tot God de Vader. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Hermanos2:

Als Jezus de weg is, dan zie ik in de bergrede veel hoedanigheden die een gelovige moet nastreven. Maar dit vereist tevens eigen inbreng. Een prestatie dient geleverd te worden om een nieuwe persoon te worden. En te volharden tot het einde om gered te worden.

Zolang de prestatie niet in eigen kracht maar in de Zijne wordt geleverd, kan men zoveel strijden en leven voor God als nodig is. De vraag is dan: wie is er aan het strijden en presteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sandingisaskill:

Zolang de prestatie niet in eigen kracht maar in de Zijne wordt geleverd, kan men zoveel strijden en leven voor God als nodig is. De vraag is dan: wie is er aan het strijden en presteren?

Ja, daar kan ik in meegaan. 

Ik voel daar een spanningsveld. Een mens kan niet gered worden door zijn eigen verdienste, zijn eigen werken. God's Geest is werkzaam in de gelovige die zich overgeeft, zich openstelt. Dus het is Geest die werkt. 

Maar waarom schetst Jezus dat ideaalbeeld in de bergrede? Het lijkt een oproep tot actie. Span je in, doe goede daden! Help weduwen en wezen. Predik, werp demonen uit, doop!

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik voel daar een spanningsveld. Een mens kan niet gered worden door zijn eigen verdienste, zijn eigen werken. God's Geest is werkzaam in de gelovige die zich overgeeft, zich openstelt. Dus het is Geest die werkt. 

Maar waarom schetst Jezus dat ideaalbeeld in de bergrede? Het lijkt een oproep tot actie. Span je in, doe goede daden! Help weduwen en wezen. Predik, werp demonen uit, doop!

Tegen wie spreekt Jezus de bergrede uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2022 om 21:11 zei Hermanos2:

Als Jezus de weg is, dan zie ik in de bergrede veel hoedanigheden die een gelovige moet nastreven. Maar dit vereist tevens eigen inbreng. Een prestatie dient geleverd te worden om een nieuwe persoon te worden. En te volharden tot het einde om gered te worden.

Nee. Die prestatie kan worden geleverd omdat men een nieuwe schepping is geworden in Jezus. Het is die nieuwe mens die kan voldoen aan wat er wordt verwacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-3-2022 om 21:11 zei Hermanos2:

De bijbel beschrijft beide. De weg, de waarheid en het leven. Maar ook de deur voor de schapen. 

Als Jezus de weg is, dan zie ik in de bergrede veel hoedanigheden die een gelovige moet nastreven. Maar dit vereist tevens eigen inbreng. Een prestatie dient geleverd te worden om een nieuwe persoon te worden. En te volharden tot het einde om gered te worden. 

Als Jezus de deur is dan is binnengaan als gelovige wellicht genoeg. Dan geldt, eens gered altijd gered?

Of kunnen we Jezus' offer ook zien als het wegnemen van de (erf)zonde. De zonde die ons gevangen houdt. De zonde die ervoor zorgt dat we onze vrije wil niet kunnen benutten. 

Jezus offer redt ons in die zin dat het ons verlost van de zonde die onvermijdelijk de definitieve dood tot gevolg heeft. 

De gelovige kan nu in vrije wil de weg met Jezus gaan en steeds dichter naderen tot God de Vader. 


Met je eens.

Deuteronomium 6:5

Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.

Marcus 12: 29-31

Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid