Spring naar bijdragen

Een miskraam; een Bijbels perspectief.


Aanbevolen berichten

22 minuten geleden zei sandingisaskill:

Ik ben geneigd om te geloven dat God door het samenkomen van man en vrouw Zelf scheppend werkt. Wat is menselijk leven zonder ziel? Het prille begin van leven in de baarmoeder schetst mij een bijzonder afhankelijk bezield leven, welke zijn begint kent bij het samensmelten van ei- en zaadcel. In eerste instantie afhankelijk van God, maar ook van de ouders die daarmee een grote verantwoordelijkheid met zich meedragen.

Je kunt geneigd zijn om van alles te geloven, dat zegt op zich niets. Maar god heeft geen voorraad zielen? 

Citaat

Het lijkt me toch stug dat God ergens een voorraadje zielen heeft die Hij op een bepaald moment in de foetus stopt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

De god met een kleine letter schept helemaal niets. Mijn God schept zielen op het moment van bevruchting. Dat is wat ik geloof.

Ok, duidelijk.

Maar eerder schreef je:

Citaat

Het lijkt me toch stug dat God ergens een voorraadje zielen heeft die Hij op een bepaald moment in de foetus stopt.

Waarom denk je dat hij zielen schept, in plaats van een voorraad heeft? In Genesis 2 staat immers dat God zijn werk had voltooid en rustte van zijn scheppingswerk. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waarom denk je dat hij zielen schept, in plaats van een voorraad heeft? In Genesis 2 staat immers dat God zijn werk had voltooid en rustte van zijn scheppingswerk. 

Dat is een vraag die mij ook bezig houdt. Het antwoord daarop is volgens mij niet het Traducianisme, aangezien deze veronderstelt dat lichaam en ziel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De andere optie is het Creationisme, maar die heeft dan als zwakte dat God, zoals aangegeven in Genesis 2, is gestopt met scheppen.

Een optie zou kunnen zijn dat God het voortplantingsmechanisme zo heeft geschapen dat er ook een ziel wordt geschapen dmv dat mechanisme. Technisch gezien wordt de mens niet meer geschapen zoals Adam werd geschapen, in dat opzicht is het geen creatio ex nihilo. Hoe dan ook: ik geloof dat de ziel niet bestaat voor de verwekking. Al met al een behoorlijk complex gebeuren waarbij ik erop vertrouw dat God wel weet wat Hij doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sandingisaskill:

Dat is een vraag die mij ook bezig houdt. Het antwoord daarop is volgens mij niet het Traducianisme, aangezien deze veronderstelt dat lichaam en ziel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De andere optie is het Creationisme, maar die heeft dan als zwakte dat God, zoals aangegeven in Genesis 2, is gestopt met scheppen.

Een optie zou kunnen zijn dat God het voortplantingsmechanisme zo heeft geschapen dat er ook een ziel wordt geschapen dmv dat mechanisme. Technisch gezien wordt de mens niet meer geschapen zoals Adam werd geschapen, in dat opzicht is het geen creatio ex nihilo. Hoe dan ook: ik geloof dat de ziel niet bestaat voor de verwekking. Al met al een behoorlijk complex gebeuren waarbij ik erop vertrouw dat God wel weet wat Hij doet.

Je gelooft dus iets, maar hebt geen idee waarom? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Je gelooft dus iets, maar hebt geen idee waarom? 

God geloven is God vertrouwen. Juist daar waar God mijn begrip te boven gaat. Fijn om ook even met je gecommuniceerd te hebben op een fatsoenlijke wijze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid