Spring naar bijdragen

Grieks en Hebreeuws


Aanbevolen berichten

Dag Forum, Hoe lezen jullie de bijbel? Los van het gebruik van leesroosters en commentaren. Grieks is de grondtaal van het nieuwe testament en Hebreeuws de taal van het oude. Daarrond zweven alle vertalingen in het Nederlands. Het lijkt dat velen van jullie de bijbel in een vertaling lezen. Het gaat hier vooral om de taal waarin je graag leest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Dag Forum, Hoe lezen jullie de bijbel? Los van het gebruik van leesroosters en commentaren. Grieks is de grondtaal van het nieuwe testament en Hebreeuws de taal van het oude. Daarrond zweven alle vertalingen in het Nederlands. Het lijkt dat velen van jullie de bijbel in een vertaling lezen. Het gaat hier vooral om de taal waarin je graag leest.

Engels, Duits, Nederlands 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hermanos2:

Engels, Duits, Nederlands 

Zelfs in het Duits. Elke taal heeft wel andere inzichten op dezelfde concepten. De Taize gemeenschap bijvoorbeeld heeft urenlange diensten waar de leden een bijbeltekst in nagenoeg alle talen krijgen te horen. Interessant en toch is de grondtekst de basis voor alle vertalingen. Engels is ook super in deze omdat het veel invloeden heeft overgenomen van Grieks, Hebreeuws en andere talen. Dankjewel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Zelfs in het Duits. Elke taal heeft wel andere inzichten op dezelfde concepten. De Taize gemeenschap bijvoorbeeld heeft urenlange diensten waar de leden een bijbeltekst in nagenoeg alle talen krijgen te horen. Interessant en toch is de grondtekst de basis voor alle vertalingen. Engels is ook super in deze omdat het veel invloeden heeft overgenomen van Grieks, Hebreeuws en andere talen. Dankjewel. 

De Engelse taal raakt me meer. King James is prachtig. De New King James leest makkelijker. Fijner voor grote lappen tekst. De English Standard Version is elegant. Mooie psalmen. 

De Duitse taal brengt zeer goed gevoelens over. En God wordt 'Du' genoemd. In het Nederlands betekent dat jij. Maar in het Duits geeft het de intieme, innige band weer. 

Nederlands lees ik ook. Maar doet minder met me. 

Bovendien zijn Engelstalige bijbels stukken goedkoper dan Nederlandse. En het aanbod is enorm. Ook tweedehands. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik de kingjamesbibleonline of sefaria om snel verzen op te zoeken hun hebben een makkelijke zoek optie op de website. Maar ik lees gewoon uit een nederlandse sv, geen grieks, hebreeuws of duits. Ik wil wel zo'n software programma met alle toeters en bellen. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-12-2020 om 14:04 zei leren_schoen:

Ik gebruik de kingjamesbibleonline of sefaria om snel verzen op te zoeken hun hebben een makkelijke zoek optie op de website. Maar ik lees gewoon uit een nederlandse sv, geen grieks, hebreeuws of duits. Ik wil wel zo'n software programma met alle toeters en bellen. 

De app biblehub is zo'n software programma met toeters en bellen. Het biedt zowel de Hebreeuwse als de Griekse grondteksten. De app van NCV heeft enkel de Griekse grondtekst van het nieuwe testament en dat wel met goede nederlandse vertalingen. De app van de NBG heeft praktisch alle teksten van de bijbel als je abbonnee bent tenminste. Kata Biblon is een site met goede bronteksten en de site ellopos is ook deftig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid