Spring naar bijdragen

Kerstfeest


Aanbevolen berichten

Het Kerstfeest vind ik altijd heel mooi. De lofzangen (of psalmen) van Maria, Zacharias, Simeon, de engelen. Voor je het weet, is Kerst weer voorbij.

De lofzang van Maria is verwant met de lofzang van Hanna uit 1 Samuel 2. Hanna woonde in Rama,  in het stamgebied van Benjamin, volgens Wikipedia niet ver van Jeruzalem. Haar man Elkana was afkomstig uit het bergland van Efraïm. Maria ging naar Zacharia en Elisabeth toe, die in het bergland woonden, in een stad van Juda. Daar zingt zij haar lofzang, nog voordat Zacharia zijn lofzang zal zingen. Hanna brengt Samuël voor het aangezicht van de HEER om daar voor eeuwig te blijven. En Maria krijgt de belofte dat Jezus koning over het huis van Jakob zal zijn tot in eeuwigheid. Samuël is de laatste van de richterentijd die gekenmerkt werd door chaos; de chaos die zelfs binnen het huwelijk van Elkana voor vijandschap zorgde (Peninna, de andere vrouw van Elkana, wordt aangeduid met tegenpartij). Na Samuël komt David. Was het niet passender geweest dat de lofzang van Zacharia gemodelleerd was op die van Hanna? Of dat Elizabeth een lofzang had gezongen op basis van die van Hanna? Zoveel om over na te denken, zoveel beelden die met Kerst worden opgeroepen.

En Maria zei: Mijn ziel maakt de Heere groot, en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker,

omdat Hij heeft omgezien naar de nederige staat van Zijn dienares. Want zie, van nu aan zullen alle geslachten mij zalig spreken,

want Hij Die machtig is, heeft grote dingen aan mij gedaan en heilig is Zijn Naam.

En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over hen die Hem vrezen.

Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm.

Hij heeft hen die hoogmoedig zijn in de gedachten van hun hart, uiteengedreven.

Hij heeft machtigen van de troon gestoten en nederigen heeft Hij verhoogd.

Hongerigen heeft Hij met goede gaven verzadigd en rijken heeft Hij met lege handen weggezonden.

Hij heeft het opgenomen voor Israël, Zijn knecht, door aan Zijn barmhartigheid te denken,

zoals Hij gesproken heeft tot onze vaderen, tot Abraham en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid (Lukas 1: 46-55 HSV).

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Peter79:

Het Kerstfeest vind ik altijd heel mooi. De lofzangen (of psalmen) van Maria, Zacharias, Simeon, de engelen. Voor je het weet, is Kerst weer voorbij.

Dat is waar, maar, voor je het weet is het weer Kerst, en, je mag het natuurlijk iedere dag vieren! Ik wens je een fijn Kerstfeest!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid