Gaitema 439 Geplaatst 30 november 2018 Rapport Share Geplaatst 30 november 2018 Levi wist een heel verslag te geven van linken tussen het leven van Jezus en zijn volgelingen tot en met heel de christenheid met het joodse geloof en het feest Jom Kippoer. Het lijkt me goed om er hier dieper op in te gaan. Levi, zal ik de aangehaalde bijdragen van jouw hand hier ook plaatsen? Ik wil jou uitnodigen hierover verder uitleg te geven. Ik vind het heel leerzaam en stel het op prijs. Ik geloof dat kennis hierover bijdraagt aan het beter verstaan van het evangelie van Jezus. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 3 december 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 december 2018 Helaas, God had het niet in gedachten dat we het hier verder over hebben. Wel , op naar het volgende topic ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 5 december 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 december 2018 Er komen posten over Jom Kippoer. Levi is er mee bezig. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 5 december 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 december 2018 Het voorgaande is door Levi tot nu toe weergegeven: Op de grote verzoendag, jom kippoer, moesten er twee identieke bokjes in de tempel worden gebracht. Het ene werd de woestijn in gezonden "voor Azazel" en het andere moest worden geofferd. In de wet staat precies voorgeschreven wat er deze dag moest gebeuren. De priester moest onder meer tijdens het belijden van de zonden van hemzelf en het volk de hand op het hoofd van het bokje leggen. En het bloed van het bokje moest gesprenkeld worden op het deksel van de ark die in het heiligste van het heilige stond. En waar diende dit hele ritueel toe? Tot vergeving van de zonden. Uiteindelijk mocht de priester na het offeren het volk meedelen dat hun zonden waren vergeven. De tempel is in opdracht van de Eeuwige gebouwd met de hoofdingang naar het oosten en het heiligste van het heilige naar het westen. En als je weet wat de priesters allemaal moesten doen met het offeren, dan zie je dat zij de hele dag op de meridiaan van het oosten naar het westen en vice versa liepen. Zo ook met het bloed van het bokje. Deze wereld heeft een noord- en een zuidpool. Maar geen oost- of westpool. Dus feitelijk deden de priesters wat de profeten al zeiden: "zo ver het oosten verwijderd is van het westen, zo ver doe ik uw zonden van u". Dat is dus onmeetbaar en oneindig ver. En wanneer Jesjoea komt en de wetten vervuld worden, wordt hij als zoon van de vader samen met Barabbas voor het volk geleid. Bar Abba is Hebreeuws voor: zoon van de vader. Hier zien we dus twee zonen van één vader, identiek. Een wordt weg gestuurd, de ander geofferd. Jesjoea krijgt een kroon van dorens op. Waarom? Omdat Adam gezegd wordt dat de aarde dorens en distels zal voortbrengen. En hier wordt verwezen naar deze tekst omdat eindelijk deze vloek zal worden opgeheven. En de zonde die voorafgaat aan die vloek zou beleden moeten worden door de priester terwijl hij de hand op het hoofd van het bokje legt. En hoe wordt die wet vervuld? De priesters slaan Jesjoea in het gezicht, terwijl zij uitroepen: blasfemie, g'dslastering, hij stelt zichzelf gelijk aan de Eeuwige - en dát is de zonde van de mens "u zal niet sterven, maar aan g'd gelijk zijn..." Tot in detail wordt de wet vervuld, en daarmee dus ook het offer tot vergeving van de zonden. Met de doop zijn de zonden vergeven, en weg gedaan zo ver als het oosten verwijderd is van het westen. En dát is het nieuwe begin, een nieuw leven zonder zonden dat in ons is gelegd. vervolgens: Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen die in het najaar vallen, maar in het begin van het jaar kennen we ook een aantal grote feestdagen en zoals je zal zien, zijn alle feestdagen aan elkaar gelieerd. Met betrekking tot Jom Kippoer schreef ik wat dingen die ik verder niet uitgewerkt heb, maar geloof me: alles van beresjiet, ofwel genesis, komt in de geschiedenis van Jesjoea aan de orde. Jom Kipoer is met het vergeven van de zonden en het offer van het bokje zonder enig gebrek natuurlijk inherent aan het christelijke paasfeest. In de eerste maand, Nisan, die in het voorjaar valt ongeveer in april, vieren we (joden) eerst pesach. Dat is het feest van de uittocht uit Egypte. In het christendom wordt dit gelieerd aan de opstanding van Jesjoea, wat iedereen het paasfeest noemt. Echter, dat is niet correct. De eerste dag na de sjabbat na pesach, is het feest van het aanbieden van het begin van de nieuwe vruchten en graan. En terwijl we in de zeven dagen daarvoor alleen maar ongerezen brood (matsa) mochten eten, is dit de eerste dag dat er een nieuw brood (waarvan het deeg vermengd is met olie), samen met een wijnoffer, aan de Eeuwige wordt aangeboden. Jesjoea noemt zichzelf het brood van het leven, en hij wordt de gezalfde genoemd (olie), en zegt tegen zijn leerlingen tijdens zijn laatste (seider)maaltijd dat hij niet meer van de vrucht van de druif zal nemen totdat alle dingen nieuw gemaakt zijn. Waar kennen we de tekst van: nemen van de vrucht? Uit de tuin in Eden, dus ook hier weer een link naar het begin van alle dingen. En waarom? Omdat nu alle dingen nieuw beginnen. Jesjoea wordt ook wel de eersteling uit de doden genoemd. En dit joodse feest laat zien waarom: hij is nu in het begin van de nieuwe week, in de eerste maand, dus het begin van het jaar als eersteling van alle vruchten, als het nieuwe brood van het leven, aangeboden aan de Eeuwige. Als je over vruchten praat, denk je aan bomen. En zoals de vrucht van een levende boom in de tuin in Eden de dood in de wereld bracht, brengt nu de vrucht van de dode boom op golgotha leven. En als je kijkt naar wat de wet zegt over vruchtbomen, dan lees je dat de Eeuwige ons de opdracht geeft om de vruchten de eerste drie jaar niet te oogsten. Pas in het vierde jaar mogen ze geoogst worden en moeten ze als eerstelingen aan de Eeuwige gewijd worden en pas in het jaar daarna mag men ervan nemen. Door de eerstelingen aan de Eeuwige te offeren, zijn alle vruchten geheiligd. De eerstelingen staan symbool voor allemaal. Jesjoea, heeft 3 jaar het evangelie verkondigt en in het 4e jaar sterft hij en is de eersteling uit de doden. Hoe lang was hij in het graf? 3 dagen. En hoe lang heeft hij op aarde doorgebracht op aarde voordat hij zijn eigenlijke werk begon? Dat was 30 jaar. Dus de vruchten die aan de Eeuwige gewijd zijn, komen altijd in het 4e tijdsdeel. In de profeten, maar ook door Jesjoea zelf, wordt Israel vergeleken met een vijgenboom. De oorsprong van het joodse volk begint bij Avraham. De vijgenboom kent twee bloeiperiodes. De eerste valt in het voorjaar, rond de maand mei/juni. De joodse wet schrijft voor dat vanaf de dag van het aanbieden van het nieuwe brood van de nieuwe oogst, zeven weken gerekend moeten worden en dat op de 50e dag feest moet worden gevierd, sjevoe-ot. Dit wordt ook wel het wekenfeest genoemd, maar christenen kennen dit onder de naam pinksteren. Dit is het feest van het oogstseizoen waarbij wederom eerstelingen aan de Eeuwige worden aangeboden, meer specifiek staat er dat er onder meer nu twee broden, zeven eenjarige rammen en twee volwassen rammen moeten worden geofferd. Ik neem aan dat iedereen de christelijke invulling van dit feest kent. Het zijn nu de samengekomen 120 leerlingen die het geluid als van een geweldig gedreven wind horen en beginnen te spreken in vreemde talen. Dit zijn de joodse leerlingen, de eerste vruchten van de vijgenboom (terwijl sinds Avraham 3000 jaar zijn verstreken, en nu breekt het 4e tijdsdeel aan) die aan de Eeuwige worden gewijd. Dat zij in allerlei talen spreken, laat zien dat zij symbool staan voor alle volken op aarde, die vanaf nu letterlijk de vruchten van het joodse volk kunnen plukken. Omdat nu de eerstelingen aan de Eeuwige gewijd zijn, zijn alle volken heilig. Het Hebreeuws zegt letterlijk over de vruchten van de eerste drie jaar die niet geplukt mogen worden, dat zij `onbesneden` zijn. Pas nadat de vruchten in het 4e jaar aan de Eeuwige zijn aangeboden, zijn alle vruchten heilig. En zo zijn ook na pinksteren de andere volken geheiligd, of zoals de profeten zeggen ´besneden aan het hart´. Dat wordt gesymboliseerd door de twee broden: jood en heiden samen. De vijgenboom heeft wat eigenaardige kenmerken. Zo zijn deze eerste vruchten altijd maar weinig in getal, maar de paar vruchten die er zijn, zijn wel de grootste die je ooit gezien hebt. Ook is de bloeiperiode van korte duur en stopt deze plotseling. Doordat de vruchten zo groot zijn vallen ze snel van de boom. En daarna verdort de vijgenboom, terwijl voor de andere vruchtbomen en gewassen de zomer in volle gang is. Pas aan het eind daarvan, in het najaar (wanneer we volgens de joodse kalender de belangrijkste feestdagen vieren), komt de vijgenboom tot volle bloei. Vergelijk dit met wat er gebeurde: de eerste joodse volgelingen van Jesjoea was niet het volledige volk, maar het waren maar een paar enkelingen. Maar het waren wel dé grote namen, de reuzen van het christelijke geloof. Aan hun brieven en evangeliebeschrijvingen houdt de hele christenheid zich vast. Het zijn de grote namen uit de eerste periode. Maar zo snel als ze opkomen, verdwijnen ze ook weer. Door vervolging eindigt hun leven vaak plotseling en voortijdig. De twee volwassen rammen staan volgens mij symbool voor de twee maal duizend jaar die na deze eerste bloeiperiode zullen volgen. De zeven eenjarige rammen laten zien dat deze periode van tweeduizend jaar onder te verdelen valt in zeven delen - denk bijvoorbeeld aan de brieven die Johannes in het boek Openbaring moest schrijven aan de zeven gemeenten en die symbolisch ieder een tijdsdeel van de tweeduizend jaar kunnen symboliseren (en zoals er zeven weken geteld moesten worden), waarna dan toch eindelijk de feesten die gepland staan voor het najaar, en die in het jodendom gelden als de `hoge feestdagen`, zullen aanbreken. Die feestdagen beginnen met het geschal van de ramshoorn (wellicht vanuit het Grieks vertaald als bazuingeschal?) en laten naar ik meen een beeld van de toekomst zien. Deze feestdagen moeten hun vervulling nog vinden als de tweeduizend jaar voorbij zijn. Ook Paulus vergelijkt volken met bomen. Zo spreekt hij over de olijfboom en hoe christenen delen in dezelfde wortel. De waarschuwing dat men zich niet boven de natuurlijke takken moet verheffen én het feit dat ALLE takken in dezelfde stam delen wordt terzijde geschoven en we zien dat terwijl de christenen zich nu losmaken van het jodendom, de eerste apostelen en reuzen en grote namen verdwijnen en dat ook de manifestatie van de geest verdwijnt. Waar in de eerste periode de geest niet alleen in het verstand van de mensen werkte, maar ook fysiek mensen genas en ´zonen en dochters´ liet profeteren, verdween dit uiteindelijk helemaal. En uiteindelijk hebben we er allemaal onder geleden. Het jodendom heeft fysiek geleden onder het verlies van haar christelijke broer en het christendom heeft geestelijk geleden onder het verlies van haar joodse broer. Gelukkig gloort er hoop aan de horizon. Want na tweeduizend jaar gescheiden te zijn geweest, zie je binnen iedere denominatie van het christendom liefde ontstaan voor de joden. Joodse rabbijnen wordt gevraagd lezingen te geven in christelijke gemeenschappen, christenen verlangen terug naar de (joodse) oorsprong van het christendom en daarmee naar de joodse grondbeginselen en andersom bekeren joden zich tot het christendom. En - voor wie nu denkt: zo hoort het, joden moeten zich bekeren - heb ik slecht nieuws. Het omgekeerde proces voltrekt zich namelijk ook. Er zijn buitengewoon veel christenen die van oorsprong joods zijn, en die terugkeren tot het jodendom (waarbij ik wel wil opmerken dat mij niet bekend is of ze daarbij ook Jesjoea niet meer als messiach zien). Een jaar geleden leerde ik een jongen kennen die nu lid is van mijn synagoge en die mij uitgebreid verteld heeft over dromen die hij heeft gehad die hem hebben laten terugkeren tot het jodendom. Jesjoea zei in dit verband: let op de vijgenboom. Zodra u zijn takken ziet opbloeien weet u dat de komst van de messiach nabij is (vrij geïnterpreteerd). Nu heb ik alweer wat dingen opgeschreven die zo als eerste in mij opkwamen, maar ook hier geldt dat er nog heel veel details zijn (regen, vegetatie, profetieën van Jesaja, wetteksten, de mantel van Elia en ga maar door) die allemaal gelinkt kunnen worden en hun betekenis en invulling vinden in dit ene feest. Het is bijna te veel om op te noemen en het toont aan dat christenen die menen dat hun religie niks met jodendom te maken heeft wellicht nog een grote verassing te wachten staat wanneer de vijgenboom tot bloei komt en wanneer jodendom en christendom weer samengaan en de daarbij behorende zegeningen weer terugkeren. Peter79 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Raymond B 7 Geplaatst 10 december 2018 Rapport Share Geplaatst 10 december 2018 Ook wel eens lekker om gewoon te horen wat anderen van Gods feesten hebben gevonden en of vinden. Mooi dat Alles naar Yeshua wijst en dat de hele Bijbel 1 samen linkend verhaal is. Gaitema reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 10 december 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 december 2018 25 minuten geleden zei Raymond B: Ook wel eens lekker om gewoon te horen wat anderen van Gods feesten hebben gevonden en of vinden. Mooi dat Alles naar Yeshua wijst en dat de hele Bijbel 1 samen linkend verhaal is. Zo is dat. Voor mij is het allemaal nieuw. Ik ken al de joodse feesten niet en wat Levi dan verteld is voor mij dan echt leerzaam. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Raymond B 7 Geplaatst 10 december 2018 Rapport Share Geplaatst 10 december 2018 30 minuten geleden zei Gaitema: Zo is dat. Voor mij is het allemaal nieuw. Ik ken al de joodse feesten niet en wat Levi dan verteld is voor mij dan echt leerzaam. Het is niet alleen leerzaam het is de manier om onze dankbaarheid te tonen op Zijn manier. Daarom omdat de feesten exact vertellen wat God allemaal door Zijn levende Woord heeft gedaan en nog gaat doen. Daarbij zijn de tegenhangende verzonnen feesten die niet eens de dagen goed hebben die ze voor stellen, een treurig sprookje bij die jaarlijks alleen maar thonger naar meer spullen, eenzaamheid, dood en schulden brengen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 10 december 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 december 2018 42 minuten geleden zei Raymond B: Het is niet alleen leerzaam het is de manier om onze dankbaarheid te tonen op Zijn manier. Daarom omdat de feesten exact vertellen wat God allemaal door Zijn levende Woord heeft gedaan en nog gaat doen. Daarbij zijn de tegenhangende verzonnen feesten die niet eens de dagen goed hebben die ze voor stellen, een treurig sprookje bij die jaarlijks alleen maar thonger naar meer spullen, eenzaamheid, dood en schulden brengen. Dat vind ik niet zo erg. Ik heb altijd heel bewust kerst, witte donderdag, paasvrijdag, stille zaterdag en paaszondag gevierd met ten slotte hemelvaart en Pinksteren. De invulling is prima, lijkt me dan ook gewoon prima. Daarbij kan ik het toch niet veranderen. Ten eerste omdat ik de alternatieven niet ken en ten tweede krijg ik in mijn eentje er geen kerk in mee. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Raymond B 7 Geplaatst 10 december 2018 Rapport Share Geplaatst 10 december 2018 56 minuten geleden zei Gaitema: Dat vind ik niet zo erg. Ik heb altijd heel bewust kerst, witte donderdag, paasvrijdag, stille zaterdag en paaszondag gevierd met ten slotte hemelvaart en Pinksteren. De invulling is prima, lijkt me dan ook gewoon prima. Daarbij kan ik het toch niet veranderen. Ten eerste omdat ik de alternatieven niet ken en ten tweede krijg ik in mijn eentje er geen kerk in mee. Iedereen die wordt aangesproken door Gods Woord (veel door Zijn feesten) komt uiteindelijk voor een keuze. Het is niet makkelijk het is niet leuk, ik kan heel veel antwoorden geven of helpen, maar het is voor een ieder zelf de beslissing of ze de God vann de Bijbel hierin willen/kunnen vertrouwen. De uitspraak Gij geheel anders krijgt hiermee een werkelijke betekenis. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 10 december 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 december 2018 (bewerkt) 11 minuten geleden zei Raymond B: Iedereen die wordt aangesproken door Gods Woord (veel door Zijn feesten) komt uiteindelijk voor een keuze. Het is niet makkelijk het is niet leuk, ik kan heel veel antwoorden geven of helpen, maar het is voor een ieder zelf de beslissing of ze de God vann de Bijbel hierin willen/kunnen vertrouwen. De uitspraak Gij geheel anders krijgt hiermee een werkelijke betekenis. Ik denk oprecht, dat God het puur om de inhoud gaat van wat Jezus voor ons gedaan heeft en wie Hij in ons leven is. De joodse feesten wat ik hier zie fascineert me zeker, om meer van wat Jezus deed te begrijpen. Het gaat altijd om de inhoud. Maar typisch menselijk is steeds weer de strijd om de vorm. 10 december 2018 bewerkt door Gaitema Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.