antoon 298 Geplaatst 5 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 5 oktober 2017 Aller moeder der co-regentschappen is voor mij Hatsjepsoet.. https://en.wikipedia.org/wiki/Hatshepsut met stiefzoon Thoetmosis III Zijn er fora leden die nog meer co-regentschappen weten met name in de Makkabeeën en Hasmoneeën periode en dan tot keizer Titus van Rome. ik heb er een aantal op het oog en werk aan een bestand, mogelijk zijn hier mensen die er nog een paar weten te noemen waarvan ik niet weet. Na Titus van Rome zullen er niet, of niet veel zijn de regeringen duurden gemiddeld 1 jaar en het was moord of zelfmoord. Dus om af te bakenen in oosterse landen vanaf Rehabeam van Juda tot in de tijd van Titus van Rome. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 5 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 5 oktober 2017 1 uur geleden zei antoon: Aller moeder der co-regentschappen is voor mij Hatsjepsoet.. https://en.wikipedia.org/wiki/Hatshepsut met stiefzoon Thoetmosis III Zijn er fora leden die nog meer co-regentschappen weten met name in de Makkabeeën en Hasmoneeën periode en dan tot keizer Titus van Rome. ik heb er een aantal op het oog en werk aan een bestand, mogelijk zijn hier mensen die er nog een paar weten te noemen waarvan ik niet weet. Na Titus van Rome zullen er niet, of niet veel zijn de regeringen duurden gemiddeld 1 jaar en het was moord of zelfmoord. Dus om af te bakenen in oosterse landen vanaf Rehabeam van Juda tot in de tijd van Titus van Rome. Misschien kun je aangeven welke je op het oog hebt. Voorkomt dat mensen gaan zoeken naar voorbeelden die jij al hebt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
antoon 298 Geplaatst 6 oktober 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2017 Om bij Egypte te beginnen https://nl.wikipedia.org/wiki/Co-regentschappen_in_het_Oude_Egypte Amenemhat I (12e Dynastie) vanaf jaar 20 van zijn regering met zijn zoon Senoeseret I als co-regent en duurde tien jaar. Senoeseret I (12e Dynastie) in de laatste drie jaar met zijn zoon Amenemhat II. Amenemhat II 12e Dynastie) ook in de laatste drie jaar met zijn zoon Senoeseret II. Senoeseret II (12e Dynastie) met zijn zoon Senoeseret III. Hiervoor is echter geen doorslaggevend bewijs. Amenhotep I (18e Dynastie) met de militaire leider en opvolger, maar geen zoon, Thoetmosis I. Thoetmosis III (18e Dynastie) met zijn stiefmoeder Hatsjepsoet. Amenhotep III (18e Dynastie) met Achnaton. Deze co-regentschap is echter omstreden. Achnaton (18e Dynastie) met Smenchkare. Deze co-regentschap is onzeker vanwege mogelijke naamsverwarring. Seti I (19e Dynastie) vanaf jaar 7 van zijn regering met zijn zoon en latere opvolger Ramses II en duurde zeven jaar. Merenptah (19e Dynastie) met zijn oudste zoon Seti-Merenptah (dit is wellicht Seti II) die hem echter niet opvolgde. Amenmesse volgde hem op. Nectanebo I (XXXste dynastie) in de laatste paar jaar met zijn zoon Teos Ptolemaeus I Soter I (Ptolemaeën) in de laatste drie jaar van zijn regering met zijn zoon en opvolger Ptolemaeus II Philadelphus. Cleopatra V (Ptolemaeën) met Berenice IV en duurde één jaar. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 6 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2017 Maar Antoon, we zoeken toch in de joodse danwel Romeinse wereld ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Mullog 641 Geplaatst 6 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2017 De onderstaande post is de oorzaak van dit topic. In het topic Bijbel en egyptische chronologie (II) stelt @antoon een alternatief scenario van de gebeurtenissen voor gebaseerd op een co-regentschap van Herodes. Mijn stelling is dat er in het Romeinse rijk nooit co-regentschappen zijn geweest en dat het daarom zeer onwaarschijnlijk is dat dit bij Herodes wel het geval zou zijn geweest zonder dat dit ergens vermeld word (zie hieronder) Citaat Op 4-10-2017 om 11:38 zei antoon: niets sluit een mede regentschap echt uit. en niet alle gegevens uit die tijd zijn bewaard Reactie Mullog: Nee, maar niets sluit uit dat er in Galilea toen ook al iemand een raket naar de maan aan het bouwen was. En wat niet is vastgelegd kunnen wij niet weten en is zuiver speculatief. Ik zou toch willen voorstellen de discussie vooral te baseren op controleerbare feiten en eventuele conclusies te beoordelen op waarschijnlijkheid. Ik wil een co-regentschap niet uitsluiten maar er is geen gedocumenteerd geval in de Romeinse geschiedenis en als Herodes dat had gehad is het aannemelijk dat Flavius Josephus het vermeld zou hebben. Op basis van deze premissen, en dat Herodes niet het type lijkt om iemand naast zich te dulden, acht ik het daarom onwaarschijnlijk. In mijn ogen wordt het daarmee een deus ex machina om een bewering te redden. Dus als iemand een verzameling co-regentschappen wil aanleggen is dat prima maar voor de eerder genoemde discussie zijn alleen Romeinse co-regentschappen relevant. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
antoon 298 Geplaatst 6 oktober 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2017 Citaat Dus als iemand een verzameling co-regentschappen wil aanleggen is dat prima maar voor de eerder genoemde discussie zijn alleen Romeinse co-regentschappen relevant. Ik heb tersprake gebracht rond de tijd van Herodes moet het een gewoonte zijn die gegroeid is vanaf Bjbelse tijden, ik begin bij het begin, na de Herodes dynastie zijn er geen of weinig regentschappen in Rome Er komen nog meer registers, geduld, dat had je in redelijkheid beloofd te zullen hebben. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 6 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2017 19 minuten geleden zei antoon: Ik heb tersprake gebracht rond de tijd van Herodes moet het een gewoonte zijn die gegroeid is vanaf Bjbelse tijden, ik begin bij het begin, na de Herodes dynastie zijn er geen of weinig regentschappen in Rome Er komen nog meer registers, geduld, dat had je in redelijkheid beloofd te zullen hebben. Rond de tijd van Herodes ? De eerste die langskomt is van 2.000 jaar daarvoor. De laatste 300 jaar ervoor. Dit is niet in de tijd van Herodes. Ook niet in joods of Romeinse setting. Zou je je kunnen beperken tot relevante voorbeelden ? Afgelopen woensdag 11.54 vroeg ik of er voorbeelden waren in deze setting. Om 12.10 uur gaf je aan dat er in joods/Romeinse setting “meer dan genoeg” voorbeelden te vinden zijn. Die zoeken we. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Mullog 641 Geplaatst 6 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2017 56 minuten geleden zei antoon: Er komen nog meer registers, geduld, dat had je in redelijkheid beloofd te zullen hebben. Maar dat heb ik ook, neem je tijd. Ik wilde alleen even helder vastgelegd hebben welke co-regentschappen voor de discussie relevant zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
antoon 298 Geplaatst 6 oktober 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2017 Ik wilde alleen even helder vastgelegd hebben welke co-regentschappen voor de discussie relevant zijn. en dat begrijp ik , mijn gewoonte van onderzoek is altijd om bij de wortels te beginnen,Egypte is een van de wortels waaruit een gewoonte voort kan komen, natuurlijk is de makkabee tijd tot Rome veel meer relevant, je hebt gelijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 9 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 9 oktober 2017 We zijn inmiddels 3 dagen verder. Benieuwd of je nog relevante co-regentschappen hebt gevonden. Heb zelf wat zoekwerk gedaan maar vindt nog niet iets. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
antoon 298 Geplaatst 9 oktober 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 oktober 2017 Cleopatra en dan zijn we een stukje verder in de geschiedenis, ik heb gezegd dat het veel voorkomt, bepaald niet dat het schering en inslag is. ik had het woord vaak, beter kunnen vervangen door het komt voor, een verspreking van mij maar ik reken verder gewoon omdat het mij boeit ik bedoelde ook de hele oude geschiedenis, niet zozeer de Herodes periode, we hebben een beetje langs elkaar heen gepraat, sorry Je hebt ook Nabonidus en Belzasar https://nl.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_V Wellicht is dit niet helemaal wat je verwachtte, zij was meer stief regent Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
HJW 183 Geplaatst 9 oktober 2017 Rapport Share Geplaatst 9 oktober 2017 We mogen er dan dus vanuit gaan dat het in de Herodes periode niet voorkwam en dat er dus geen reden is om te veronderstellen dat er bij zijn regeerperiode sprake was van een co-regentschap ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
antoon 298 Geplaatst 9 oktober 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 oktober 2017 klopt het kwam niet voor, hij was wel zeer zwaar ziek, daardoor opperen onderzoekers de gedachte, voorlopig echter ga ik er ook niet vanuit Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten