Spring naar bijdragen

Het schip van Theseus (persoonsidentiteit)


Aanbevolen berichten

In dit topic willen we het hebben over 'het schip van Theseus', een metafoor die verwijst naar onze persoonsidentiteit waar velen - in hoeverre deze problematiek de aandacht geniet - de tanden op stuk bijten. Met andere woorden, dit topic gaat voorbij aan het stereotiepe debat tussen gelovigen en niet-gelovigen maar nodigt uit om naar overeenkomsten te zoeken. Zoals de geschiedenis leert is een dergelijk debat toch veel moeilijker dan wat initieel vermoed kan worden, het is een debat in de diepte, een zoektocht naar wie we in werkelijkheid zijn. Onderstaande metafoor schetst de problematiek waarover we het willen hebben.

Het schip van Theseus

Het probleem rond de identiteit van een persoon, maar ook van een object is al heel vroeg vastgesteld. Zo vindt men in het werk Theseus van Plutarchus het verhaal terug van het schip van Theseus, waarvan alle onderdelen in de loop van de tijd vervangen zijn. De vraag hierbij is nu of dit schip nog hetzelfde schip is als het oorspronkelijk was. Spontaan zou men geneigd zijn te zeggen dat dit nog steeds hetzelfde schip is; als men echter weet dat (praktisch) alle onderdelen inmiddels veranderd zijn, wordt dit problematisch. Dit staat daarom ook bekend onder de naam "de paradox van Theseus". Ook vindt men dit probleem al terug in de werken van Plato, en het zal door de hele geschiedenis voer voor filosofen blijven. Sommigen ervan zullen beweren dat het hetzelfde schip is, anderen dan weer niet. De moderne filosoof Thomas Hobbes zou de zaak nog gecompliceerder maken: wat als men de oorspronkelijke onderdelen terug bij elkaar zoekt en er het schip mee reconstrueert. Is dat schip dan niet het schip van Theseus? Dan zijn er echter twee schepen van Theseus, wat absurd is. Het zal pas in het werk van John Locke zijn, dat de aandacht wordt gericht op deze paradox bij de mens zelf: wat maakt dat een mens hetzelfde is, zelfs als zijn hele lichaam in de loop van de tijd veranderd is? (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even over de trol heen stappend die @kruislang heet.

Ik denk dat er een probleem wordt gemaakt waar er in feite geen probleem is.
Zoals men vroeger in de Griekse tijd boten, had, vergelijk ik dat nu met mijn auto.
Na verloop van tijd is er echt heel wat vervangen. Toch blijf ik spreken over mijn auto.

 

Maar het topic heet persoonsidentiteit, laat ik het gewoon even concreet maken want het is hier de bedoeling om over personen te praten neem ik aan.
Stel ik heb een donorhart. Als ik dan problemen krijg met dat hart, dan heb IK toch echt een probleem met MIJN hart.
Ingewikkelder is het niet.
Ik snap het probleem echter wel. In de Bijbel wordt gesproken over het bloed waar de ziel in zit, U kent vast wel de teksten waarin staat dat er geen vlees mag worden gegeten waar bloed in zit. Dat zijn ideeen van 2500 jaar geleden, bronstijd. Wat nu, als je in de 21e eeuw een bloedtransfusie hebt gehad? Welnu, dan ben je nog steeds dezelfde persoon als die je daarvoor was.
Anno 2017 zijn er toch geen mensen meer die deze onzin uit de bronstijd nog steeds geloven :).

Er is dus helemaal geen probleem. Een mens is die hij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid