Spring naar bijdragen

Fouten in het christelijke geloof


Aanbevolen berichten

 

Ons geloof heeft fouten. Hier moet iets aan gedaan worden.  Dit kan het beste van binnen uit de organisatie opgelost worden. Een Nieuwe kerk is niet dé oplossing. Of zelfs helemaal geen oplossing. 

Hieronder een opsomming van de belangrijkste dingen. Dit is gelijk handig in verband met het onderwerp. Er is meer. 

  • christen zijn betekent moeten lijden
  • het erotiek probleem
  • communicatie met God. En hoe Hij informeert over fouten en heel ernstige fouten. Hoe kan Hij ons bereiken of wij Hem? 

Ik denk dat het goed is om op te merken het opvalt dat de meer seculiere wetenschap niets zegt over dit soort dingen. Of het is niet bekend. 

In veel gevallen lijkt het wel alsof er een soort van magnetische band moet bestaan tussen christen zijn, christelijke activiteiten en lijden. Er kan ook voor gekozen worden dit achter ons te laten. Bij het offer van Christus. En alle beschikbare middelen en intelligentie te gebruiken om dit zo ver als mogelijk is weg te krijgen. 

Maar het ziet er niet naar uit dat dit is hoe de keuze ligt. Ongeacht het feit dat dit geen bezwaren heeft als het gaat om zaken als de waarheid. (En niet halve waarheden wat tot zo'n a-sociale sfeer leidt). Of wat echt goed werkt. 

Het erotiek probleem:

Dit gaat zo ver dat er in een eerste post niet alles over te zeggen is. 
De Bijbel:

(Ik bedoel niet dat ik speciale voorkeuren heb. Een onderwerp als dit kan erg naar binnen trekken. Waarschijnlijk reden dat het moeilijk ligt om erover te praten. In ieder geval tenzij bekend dat dit zo is)

>Gelijkheid aan de wereld:
Dit betekent niet dat er te weinig ruimte is voor zaken die te maken hebben met goed functioneren en normale dingen van het leven. Er blijft niemand over om de wereld te zijn. niemand is tegen een correct algemeen geestelijk huis. Of juiste principes over wat te doen met zoiets als lust. 

>Alles is zonde. Alles is zinloos:
Dit is zinloos in de betekenis van zonde. Niet in verband met iets wat het bijbelboek Prediker zegt. 

>Alles wat met lust van doen heeft is zonde
Dit is niet te funderen. Er moeten heldere redenen zijn waarom.

>De hele christelijke kerk ziet dit verkeerd:
Dit is waarschijnlijk waar (...) 
Of zeg en laat iets zien hoe niet. Dat de hele christenheid dit fout ziet is geen reden dat het klopt.  

>Dit is hoe Christus de wet vervulde. En baseerde dit op begrip. Niet op lokale omstandigheden. Of op tijd. 
Mattheus 22:37
‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

>Zoals duidelijk wordt uit het oude- en nieuwe testament: 
Romeinen 14 : 14B
niets is op zichzelf onrein

>Het is waar dat er gevaren zijn. In 1 Korinthe 6 staat een bekende en belangrijke tekst over de zeden. Het kan iets zijn om voorzichtig mee te zijn. 
1 korinthe 6 : 12
‘Alles is mij toegestaan.’

 

Communicatie met God:

Ik weet er geen Nederlands woord voor. Maar bij communicatie met God zou je waarschijnlijk verwonderd kunnen zijn over hoe (engels)''awkward'' dit werkt of in combinatie met de omstandigheden. En de inhoud op verschillende punten. Alleen al als iemand communicatie zoekt. Persoonlijk, als christen. Hierin is dat misschien te zien. 

Om communicatie te voeren met God zijn er technische mogelijkheden. Die iedereen feitelijk kan doen. Ik bedoel niet een vorm van een hedendaags apparaat als beeld hierbij, technisch. Hoewel ik niet uitsluit dat dit ervan te maken is.

De reden is waarschijnlijk dat God een ander wezen heeft als mensen. Een geestelijk wezen. Het initiatief ligt bij de persoon. Tenzij er redenen zijn. Het is 100% zeker dat God bestaat. Dit wordt in het algemeen bevestigd door verschijningen, profetieën, genezingswonderen. 

Als er iets aan de hand is dan kan dit duizenden, honderden of hoe lang dan ook jaren zo blijven. Hoe ernstig bepaalde fouten ook zijn. Bijvoorbeeld: martelingen en moord door de kerk in de middeleeuwen. Er is feitelijk mensen voor nodig om het te zeggen en er iets aan te doen. 

 

Er kan hier iets staan wat discussie nodig heeft, naast het hele onderwerp. Ik bedoel niet altijd even zwaar alleen de feiten te stellen. In ieder geval met de kijk op zaken om het erover te hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@DeThomas

De problemen die ik stel: het wijst op hoe het feitelijk gaat in de meeste kerken. Een interessante gedachte: bewijs voor het gestelde probleem. In ieder geval staat dit niet op mij. Het is de verantwoordelijkheid van alle christenen. Ik ben erbij betrokken op een bepaalde manier. Ik denk dat het de waarheid is dat dit zo kan blijven op een manier waar algemene instemming over bestaat. Hetzelfde voor anderen, om dit zo te vestigen. Dus toepassing van het principe van God centraal stellen, op een manier die goed valt overal. 

In die zin zou ik zeggen dat "bewijs voor probleemstellingen" interessant is. Hoe zou zoiets eruit kunnen zien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap werkelijk niks van de eerste drie zinnen je reactie, maar dat zal wel aan mij liggen.

Je laatste zin snap ik wel: ik zou zeggen het bewijs voor je probleemstelling begin bij het geven van operante definities:

1. Wat houdt in: Een Christen zijn betekent lijden?

2. Wat is "het erotiekprobleem?" Heb je teveel of te weinig seks bijvoorbeeld?

3. "communicatie met God. En hoe Hij informeert over fouten en heel ernstige fouten. Hoe kan Hij ons bereiken of wij Hem?" Nou ben ik geen Christen, maar het wezen dat volgens de theologie Hemel en Aarde heeft geschapen en alwetend is kan volgens mij best wel een manier verzinnen om met ons te communiceren en ik denk dat hij ook wel weet wat wij denken, dus dat probleem lijkt me al redelijk opgelost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@DeThomas

Ik bedoelde met die eerste zinnen dat het wel zoooo'n  enorm iets is dat een retorisch iets als bewijs voor de probleemstelling moet liggen in ondersteuning van binnenuit de christenheid. Op een heel praktische manier. Maar is dat de hele waarheid of alles? Ik dacht dat je met bewijs voor de probleemstelling een heel intellectueel iets bedoelt. Of de manier waarop discussies gevoerd worden onder christenen die iets te zeggen hebben in en over het geloof. Ik ken dat wel, maar zo codeer ik op dit moment niet heel erg. En ik heb er geen feitelijke ervaring in. Of misschien was dat niet bedoeld? 

Het is denk ik een heel belangrijk onderwerp. Maar hoe wordt het ooit actueel en geagendeerd op de juiste plaatsen en dat er het juiste mee gebeurt? 

Het lijkt me ook een Best Selling onderwerp te kunnen zijn. Mijn eerste intentie is niet geld. En als dit onderwerp iets moet worden, zoals ik vind, dan moet over zoiets vrede zijn en een waardige kijk op bestaan die vaststaat. Maar er zijn mensen wiens beroep het is boeken te schrijven. Het zou goed uitkomen als zij interesse hebben. 

Interessant technisch wat je uitlegde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei xyz:

 

Het erotiek probleem:

Dit gaat zo ver dat er in een eerste post niet alles over te zeggen is. 
 

Zo ver als het bekend is in de christenheid, zo ver kan het opgelost worden. Op dit moment is dit in principe niet denkbaar. Of te verwachten wat het is. Maar ik vind het niet verstandig om dat in één post te doen. Een compleet beeld geven vind ik persoonlijk vrij belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei xyz:

Zo ver als het bekend is in de christenheid, zo ver kan het opgelost worden. Op dit moment is dit in principe niet denkbaar. Of te verwachten wat het is. Maar ik vind het niet verstandig om dat in één post te doen. Een compleet beeld geven vind ik persoonlijk vrij belangrijk.

Wat is "het" dat bekend is en opgelost kan worden?

Wat is niet denkbaar of te verwachten?

Wat kun je niet in één post kwijt?

Waarvan wil je een compleet beeld geven?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@xyz Welkom op ons forum. Ik moet eerlijk bekennen dat ik je posts een beetje vreemd vind: je stelt problemen aan de kaak, geeft geen bewijsstukken of uitleg als daarom gevraagd wordt. Je OP is op zijn minst wollig te noemen en ik vind deze eigenlijk te onduidelijk. Graag meer uitleg over wat je doel is van dit topic, anders sluit ik het topic bij gebrek aan uitleg en duidelijk doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • tucker locked this discussie

Uit de reactie die we van xyz ontvingen maakt de crew op dat hij geen intentie heeft dit topic verder toe te lichten. Het staat xyz vrij de crew te mailen met een toelichting op zijn OP en zijn antwoorden, de crew zal dan bekijken of het zinvol is om dit topic te heropenen.

De crew raad xyz aan:

  • Zich op een nieuw forum eerst te oriënteren voordat hij gaat posten, om de sfeer en de mentaliteit te proeven
  • Zich op een nieuw forum netjes voor te stellen
  • Te reageren op en te handelen naar feedback van de crew
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid