Spring naar bijdragen

Stem van God


Aanbevolen berichten

De engelse schrijver Terry Pratchett heeft in 1 van zijn eerste boeken een grappig verhaal over de "luisteraars". Dit zijn personen die op 1 van de hoogste bergen van zijn Schijfwereld leven en luisteren naar het heelal. Zij zijn namelijk van mening dat de wereld door God geschapen is (In de schijfwereld zijn daar ook andere ideeen over namelijk) en dat alles wat hun God gemaakt heeft, onsterfelijk is met uitzondering van mens, dier en rat omdat die zondigen (vergelijkbaar?).

Nu luisteren deze "luisteraars" met hele grote toeters naar de stem van God. Want denken zij, alles wat Hij gemaakt heeft blijft eeuwig voortbestaan, dus ook het geluid van zijn stem zweeft ergens rond!

Misschien heel fout, maar dat is toch 1 van de eerste dingen waar ik aan moet denken als ik ergens lees "en Hij sprak" of-zo-iets. Zou het nog ergens rond zweven...? :P

Geen vraag, alleen een stukje koffiepraat :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De engelse schrijver Terry Pratchett heeft in 1 van zijn eerste boeken een grappig verhaal over de "luisteraars". Dit zijn personen die op 1 van de hoogste bergen van zijn Schijfwereld leven en luisteren naar het heelal. Zij zijn namelijk van mening dat de wereld door God geschapen is (In de schijfwereld zijn daar ook andere ideeen over namelijk) en dat alles wat hun God gemaakt heeft, onsterfelijk is met uitzondering van mens, dier en rat omdat die zondigen (vergelijkbaar?).

Nu luisteren deze "luisteraars" met hele grote toeters naar de stem van God. Want denken zij, alles wat Hij gemaakt heeft blijft eeuwig voortbestaan, dus ook het geluid van zijn stem zweeft ergens rond!

Misschien heel fout, maar dat is toch 1 van de eerste dingen waar ik aan moet denken als ik ergens lees "en Hij sprak" of-zo-iets. Zou het nog ergens rond zweven...? :P

Geen vraag, alleen een stukje koffiepraat :)

Het is typisch een pratchett-grapje...dit is een parodie op mensen die met hele grote telescopen zoeken naar sporen van de oorknal;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is typisch een pratchett-grapje...dit is een parodie op mensen die met hele grote telescopen zoeken naar sporen van de oorknal;)

Klopt, maar het is gewoon het eerste waar ik aan moet denken :P.

Even opgezocht, maar komt het eerst voor in zijn boek "Mort". 1 van zijn beste werken als mensen het aan mij vragen.

Omdat de dood (Magere Heijn) een midlife crisis heeft stelt hij een leerling aan die zijn werk maar moet gaan doen, Mort. Natuurlijk gaat dit op Pretchettaanse manieren aan alle kanten zo fout mogelijk en lag ik dubbel van het lachen op iedere pagina!

En voor de goede orde: Lees hem in het Engels! In de vertaling gaan veel grapjes verloren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De stem van God reist eeuwig over de aarde, want overal waar de zon opkomt wordt een reine offergave en wierookoffer aan Hem gebracht en wordt zo zijn Naam onder alle volkeren geëerd.

En overal waar de zon schijnt, maar ook daar waar de duisternis alreeds is nedergedaald en het licht als kleine vlammetjes oplicht, spreekt Hij door vele gebeden, psalmen, lezingen, en persoonlijke ingevingen tot de mensen.

Ja, zo door de eeuwen heen wordt elke dag ergens wel God aangeroepen en spreekt God tot de gelovigen die samenkomen rondom zijn Altaar. Zo mogen wij elk jaar opnieuw over zijn heilsdaden horen en zijn feesten vieren.

Maar daar het Evangelie en zo het ene Offer tijd en eeuwigheid overstijgt, zal het niemand hoeven te verbazen als de Aankondiging alreeds vele werelden in de ontzagwekkende kosmos heeft bereikt, opdat op elk moment van de dag wel ergens het Woord aan een jonge Maagd geschiedt, dat het heil nu daagt in het Oosten, beginnende in haar allerzuiverste schoot...

En wie weet hoevele ontelbare werelden het goddelijk Woord alreeds had aangedaan, voordat het hier aankwam en de heilige Maagd Maria bereikte, waarop zij direct antwoordde: "Mij geschiede naar uw Wil."

Link naar bericht
Deel via andere websites
De stem van God reist eeuwig over de aarde, want overal waar de zon opkomt wordt een reine offergave en wierookoffer aan Hem gebracht en wordt zo zijn Naam onder alle volkeren geëerd.

Klopt, ben ik het mee eens.

Waar het Pratchett natuurlijk ging om de fysieke trilling van de lucht zoals wij geluid kennen.

Maar nu ik er zo over denk...

Het is natuurlijk niet bekend, en zal waarschijnlijk nooit bekend worden, maar als er ergens gesproken wordt over dat God sprak was het dan met geluid zoals wij dat weten (Trilling van lucht -> trilling van oog-dingen -> elektrische signalen naar hersenen -> interpertatie van hersenen naar geluid) of is het meer zoals met de Heilige Geest die "dingen ingeeft"?

Apart vraagstuk al zeg ik het zelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid