Spring naar bijdragen

Velen en weinigen


Aanbevolen berichten

Het 'velen' en ' weinigen' in de Bijbel intrigeert mij. Het maakt mij ook bang.

Gaan er velen of weinigen verloren? Zijn er in de hemel velen of weinigen?

Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht, hij neemt hun wandaden op zich. (Jesaja 53)

Velen zullen zich laten reinigen. (Daniël 10)

De smalle weg, en weinigen die daarop gaan (Matteus 7)

Jezus heeft zich gegeven als losgeld voor velen (Matteus 20)

Velen kwamen tot geloof in Hem (Johannes 10)

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heeft de Bijbel dan ook een neurotische fascinatie voor de hel? Het zijn toch gewoon Bijbelteksten. Of geloof je niet in de Bijbel? Kan ook natuurlijk...

De Bijbel is een boek. Boeken hebben geen fascinatie.

Jij haalt wat losse citaten uit de Bijbel, en brengt, nu al in je tweede topic, uitsluitend je angst voor de hel naar voren.

Ik geloof overigens niet in een boek. Als jij wel in een boek wil geloven, kan ik je makkelijker boeken aanraden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heeft de Bijbel dan ook een neurotische fascinatie voor de hel? Het zijn toch gewoon Bijbelteksten. Of geloof je niet in de Bijbel? Kan ook natuurlijk...

Het "velen" en "weinigen" zijn onbepaald. Het feit dat dat gegeven je aanzet tot nadenken is goed. En de vraag "Ik ben het toch niet, Heer?" begrijpelijk, en ook goed - als het gaat om de zorg eventueel "buiten de boot te vallen".

Maar tegelijk:

Mat 26:21 Tijdens de maaltijd zei Hij: ‘Ik verzeker jullie, een van jullie zal Mij uitleveren.’ 26:22 En zij werden zeer geëmotioneerd en ieder van hen begon Hem te vragen: ‘Ik ben het toch niet, Heer?’ 26:23 Hij antwoordde: ‘Hij die samen met Mij zijn brood in de kom doopte, die zal Mij uitleveren. 26:24 De Mensenzoon gaat wel heen zoals over Hem geschreven staat, maar wee die mens door wie de Mensenzoon verraden wordt. Het zou voor die mens beter zijn, als hij niet was geboren.’ 26:25 Toen zei Judas, die Hem wilde uitleveren: ‘Ik ben het toch niet, rabbi?’ Jezus antwoordde: ‘Jij zegt het.’

Dacht je nu echt dat God niet door heeft wie Hem wel en niet verraden, dan wel oprecht zoeken? Zelfs voor wat betreft de grootste twijfelkonten onder die laatste groep?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heeft de Bijbel dan ook een neurotische fascinatie voor de hel? Het zijn toch gewoon Bijbelteksten. Of geloof je niet in de Bijbel? Kan ook natuurlijk...

Het "velen" en "weinigen" zijn onbepaald. Het feit dat dat gegeven je aanzet tot nadenken is goed. En de vraag "Ik ben het toch niet, Heer?" begrijpelijk, en ook goed - als het gaat om de zorg eventueel "buiten de boot te vallen".

Maar tegelijk:

Mat 26:21 Tijdens de maaltijd zei Hij: ‘Ik verzeker jullie, een van jullie zal Mij uitleveren.’ 26:22 En zij werden zeer geëmotioneerd en ieder van hen begon Hem te vragen: ‘Ik ben het toch niet, Heer?’ 26:23 Hij antwoordde: ‘Hij die samen met Mij zijn brood in de kom doopte, die zal Mij uitleveren. 26:24 De Mensenzoon gaat wel heen zoals over Hem geschreven staat, maar wee die mens door wie de Mensenzoon verraden wordt. Het zou voor die mens beter zijn, als hij niet was geboren.’ 26:25 Toen zei Judas, die Hem wilde uitleveren: ‘Ik ben het toch niet, rabbi?’ Jezus antwoordde: ‘Jij zegt het.’

Dacht je nu echt dat God niet door heeft wie Hem wel en niet verraden, dan wel oprecht zoeken? Zelfs voor wat betreft de grootste twijfelkonten onder die laatste groep?!

Ik snap het niet, velen is meer dan weinigen. Hoezo vind je dat onbepaald? Het komt mij helemaal niet onbepaald over. Als weinig mensen een ijsje krijgen, krijgen veel geen ijsje. Ik word er zo verdrietig van, veel mensen gaan dus bij Satan horen en weinig bij Jezus? Dat kan toch niet! De liefde is toch sterker dan het kwaad?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoeveel is "veel"? Hoeveel is "weinig"?

Dat is dus onbepaald.

Precies. En "weinig" in Bijbels taalgebruik zou ook nog gewoon "de gehele mensheid minus 1" kunnen zijn, omdat élk verloren schaap er één te veel is!

Dan worden er weinig behouden (want één te weinig), en gaan er veel verloren (want één te veel)!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoeveel is "veel"? Hoeveel is "weinig"?

Dat is dus onbepaald.

Ik snap wel dat het precieze AANTAL hiermee onbepaald is.

Maar dat was mijn vraag ook niet in dit topic.

Veel is meer dan weinig.

Je had niet echt een vraag. Je vertelt dat die woorden je bang maken. En dan verzoek je anderen hun gedachten te geven. Net als in je andere topic ga je niet echt in op de reacties, zeker niet voorzover ze je niet bevallen. Dat is geen gesprek voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel is meer dan weinig.

Niet altijd dus...

Interpreteer ik het zo goed:

als Jezus zegt: weinigen gaan op de smalle weg en velen op de brede weg lees jij dat andersom?

Ik snap het niet. Voor mijn opvatting staat er dat er veel naar het verderf (de hel?) gaan en weinig naar het leven (de hemel?).

Ik ben oprecht benieuwd of ik dat verkeerd zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het 'velen' en ' weinigen' in de Bijbel intrigeert mij. Het maakt mij ook bang.

Gaan er velen of weinigen verloren? Zijn er in de hemel velen of weinigen?

Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht, hij neemt hun wandaden op zich. (Jesaja 53)

Velen zullen zich laten reinigen. (Daniël 10)

De smalle weg, en weinigen die daarop gaan (Matteus 7)

Jezus heeft zich gegeven als losgeld voor velen (Matteus 20)

Velen kwamen tot geloof in Hem (Johannes 10)

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Met de eerste tekst wordt, volgens mij, gewezen naar Jezus. De kruisiging verschaft voor iedereen(velen) recht op verlossing.

De tweede is breed. Wat is veel? Er zijn miljoenen christenen, dus dat kan je als veel omschrijven. De derde is een omschrijving over hoe moeilijk het is om volgens Jezus' voorbeeld te leven. Weinig die dat oprecht kunnen doen en volhouden.

De vierde is eigenlijk hetzelfde als de eerste, namelijk de verlossing die voor iedereen beschikbaar is. De vijfde is een historisch feit. Namelijk de explosie van het christelijk geloof.

Ik hoop dat dit geholpen heeft.

En als reactie op je angst. Het is niet God's bedoeling dat je leeft met angst. Geloven in God op basis van angst is geen goede basis en daar hebben atheisten een goed punt.

Maar als je interesse hebt, heb ik een link toegevoegd van Michael Marsden waar hij praat over Gods liefde door het oordeel.

Het heeft wel een christelijke toon, dus als je daar niet voor open staat kan het pittig materiaal zijn. Ik denk ik waarschuw even en misschien is dat geen probleem, maar moet het wel even van te voren zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel is meer dan weinig.

Niet altijd dus...

Interpreteer ik het zo goed:

als Jezus zegt: weinigen gaan op de smalle weg en velen op de brede weg lees jij dat andersom?

Nee. Ik schreef dat je dat ook anders zou kunnen lezen. Omdat het gaat om een onbepaalde hoeveelheid mensen. En het maar net de vraag is voor wie het "veel" of "weinig" is. Of té veel of té weinig...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid