Bonjour 80 Geplaatst 3 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2015 Zorgen voor voedsel van andere dieren? Is dat het doel? En kan j spreken van een doel als het dier of plant zich niet bewust is van het doel? Link naar bericht Deel via andere websites
Flash Gordon 274 Geplaatst 3 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2015 Nee, dat denk ik niet als katholiek, maar ik verplaats me in dat dier of plant. Die hebben wel degelijk een doel. Achter de ET zit geen metadoel, maar een dier of plant heeft wel degelijk een doel. Ah, ik ging uit van de redelijk gangbare betekenis van het woord doel in deze context: iets wat je wil bereiken. Ik maakte vervolgens de denkfout te veronderstellen dat "willen" algemeen aanvaard wordt als iets dat mensen doen. Mijn foute denkwijze werd versterkt door de aanname, op basis van je bindragen, dat je katholiek bent en in het katholieke denken en vooral in de katholieke moraaltheologie "willen" is voorbehouden aan mensen (en nog wat metafysische wezens). Als je echter met "doel" bedoelde "eindpunt van een reis", of je meent dat een krop sla iets kan willen, dan is je uitspraak natuurlijk volkomen juist. Maar ook een wat zinloos semantisch spelletje natuurlijk. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 8 juni 2015 Rapport Share Geplaatst 8 juni 2015 Overigens is topicstarter Robarine wel érg stil hier en ook op de rest van het forum. Hebben we hem of haar nu weggeëvolueerd? Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten