Spring naar bijdragen

Teken om ook het oude testament te luisteren of lezen.


Aanbevolen berichten

Toen ik uit andere religies overstapte naar de bijbel en die uren per dag ging bestuderen en luisteren( ik deed alleen het nieuwe testament omdat ik hoorde dat die nu telt), had ik op gegeven moment wel 10 keer het hele nieuwe testament gehad , had ervaren dat het Woord leeft, als je je helemaal geeft aan God heb ik ook ervaren dat de Bijbel echt is, heb sterk geloof gekregen door de hoeveelheid tijd en daardoor veel verhoringen als ik bad dat ik last had van zaken die niet goed waren.

Na een tijd kreeg ik steeds vermaningen dat ik het Oude testament ook eens moest gaan luisteren, had 3 versies op mn mp3 speler , maar dan alleen de 27 NT boeken, die ongeveer 18 uur duurt.

Heb ik het de fout gemaakt door te denken dat alleen het nieuwe testament nog van belang is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen ik uit andere religies overstapte naar de bijbel en die uren per dag ging bestuderen en luisteren( ik deed alleen het nieuwe testament omdat ik hoorde dat die nu telt), had ik op gegeven moment wel 10 keer het hele nieuwe testament gehad , had ervaren dat het Woord leeft, als je je helemaal geeft aan God heb ik ook ervaren dat de Bijbel echt is, heb sterk geloof gekregen door de hoeveelheid tijd en daardoor veel verhoringen als ik bad dat ik last had van zaken die niet goed waren.

Na een tijd kreeg ik steeds vermaningen dat ik het Oude testament ook eens moest gaan luisteren, had 3 versies op mn mp3 speler , maar dan alleen de 27 NT boeken, die ongeveer 18 uur duurt.

Heb ik het de fout gemaakt door te denken dat alleen het nieuwe testament nog van belang is.

Het is al sinds de tweede eeuw dat het Oude Testament nogal stiefmoederlijk wordt behandeld (met Marcion en de Manicheeërs)... Toch blijft het een stuk van het fundament van ons geloof als christenen, meer dan 300 keer wordt er in het NT naar het OT verwezen... Het was tevens de enige "schriftuur" die de NT-schrijvers bezaten... Dus me dunkt wel dat het handig kan zijn om ook deze schriftuur te lezen.

Toch dient er enige waarschuwing aan vooraf te gaan... Het OT is geen neutrale geschiedenis... Het is de "geloofsgeschiedenis" van één bepaald volk.

Verder kan het hier en daar wel een stuk droger zijn dan het NT...

Wat het interbellum betreft zou ik je ook toch aanraden het eerste boek der Maccabeeën te lezen.

Maar ik zou zeggen, waarom het ook niet een keer lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja HenkJan heeft gelijk,

De gehele Schrift is door God geïnspireerd...

(2 Timotheüs 3:16, 17) De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

De Bijbel is 1 geheel, zonder de Hebreeuwse geschriften kunnen de Christelijke Griekse geschriften niet of moeilijk worden begrepen.

Bovendien staan de honderden profetieën die vooruitwezen naar Jezus in het OT.

Van het OT zegt Paulus dat het "de leermeester" is die tot de Christus leidt.

Voorbeeld:

Denk eens aan de Ethiopische hofbeambte die het boek Jesaja hoofdstuk 53 aan het lezen was maar niet begreep over wie dit ging.

Een discipel van Jezus, Filippus, werd door Jezus gestuurd om deze man uitleg te geven dat het ging om Jezus Christus die voor onze zonden alle narigheid (in Jesaja 53 beschreven) heeft moet doorstaan. Lees Handelingen hoofdstuk 8.

vriendelijke groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid