Spring naar bijdragen

Geen getuigenis kunnen geven vanwege jaloezie andere


Aanbevolen berichten

Sprak met een hele lieve christen die heel veel problemen meegemaakt heeft in zn leven en ook vaak hulp nodig had en gekregen heeft van God, hij vertelde ook dat hij zn verhaal niet zo makkelijk kan vertellen omdat andere christenen dan beetje boos worden, nogal cru dat je niet over je ervaringen met God kan praten omdat andere dan te jaloers zijn, moeten mensen niet hun jaloezie belijden als zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Sprak met een hele lieve christen die heel veel problemen meegemaakt heeft in zn leven en ook vaak hulp nodig had en gekregen heeft van God, hij vertelde ook dat hij zn verhaal niet zo makkelijk kan vertellen omdat andere christenen dan beetje boos worden, nogal cru dat je niet over je ervaringen met God kan praten omdat andere dan te jaloers zijn, moeten mensen niet hun jaloezie belijden als zonde.

Dat is een bijzonder vraagstuk. Allereerst is het interresant om na te gaan of het daadwerkelijk jaloezie is. Hier op Credible ben ik vaak tegengekomen dat iemand een prachtige maar volstrekt onrealistische getuigenis plaatste die achteraf helemaal niet zo fantastisch bleek en vooral veel opgeklopte poeha was. Mensen reageren daar sceptisch op omdat ze al te veel hebben gehoord wat te mooi was om waar te zijn en achteraf dus ook te mooi om waar te zijn bleek.

Mocht het echt jaloezie zijn dan is dat natuurlijk zeer spijtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet wat voor getuigenis dat is, maar ik word af en toe ook kriegel van getuigenissen. Dat komt dan omdat het in mijn ervaring bijna altijd wonderverhalen zijn van mensen die bijvoorbeeld aan de drugs waren en na hun bekering meteen nooit meer zin hadden in drugs; mensen die kanker hebben en de dag daarna ineens genezen zijn; mensen die niet weten wat ze moeten doen met hun leven en ineens een stem uit de hemel horen die vertelt wat ze moeten doen.

Ten eerste worden die verhalen nogal eens mooier voorgespiegeld dan ze zijn en houden mensen zichzelf nogal eens voor de gek met zogenaamde getuigenissen. Maar ten tweede, waar ik ook moeite mee heb: meestal is het leven van een christen niet zo. Meestal gaan veranderingen geleidelijk, meestal hoor je niet heel duidelijk een stem en moet je gewoon op je eigen inzicht afgaan, meestal kost het heel veel moeite om oude zonden achter je te laten en meestal gaan mensen die terminaal ziek zijn dood. Dat is de werkelijkheid.

Ik heb als tienermeisje erg getwijfeld aan mezelf en aan mijn geloof, omdat ik niet zulke bijzondere dingen meemaakte en ze wel altijd hoorde in getuigenissen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het helemaal niet gek was dat ik die dingen niet meemaakte. En dat de mensen in de Bijbel ook lang niet altijd een aaneenschakeling aan wonderen zagen gebeuren. Maar van al die wonderbaarlijke getuigenissen kreeg ik een verkeerd beeld van wie God is en wat geloven is.

Getuigenissen zijn bedoeld om mensen te bemoedigen en op te bouwen, maar dan moeten ze dus wel gaan over het echte leven. En ze moeten dus geen reclamepraatje zijn vol valse beloftes.

Daarom erger ik me soms aan getuigenissen. Is dat jaloezie? Geen idee, maar het lijkt me wel iets om mee rekening te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet erg jaloers zijn op iemand die een vreselijk leven achter de rug heeft. Ik geloof namelijk niet dat je dat zomaar van je los kun schudden, het blijft je je leven lang bij. Misschien willen zulke mensen er daarom graag over praten, ze moeten het af en toe gewoon even kwijt.

Het is wel heel fijn als het ze gelukt is om hun leven een andere richting op te krijgen, petje af! Want dat is niet eenvoudig, en ik kan me voorstellen dat sommige mensen daar jaloers op zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid