Annatar 0 Geplaatst 25 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 25 augustus 2014 k heb net het evangelie van Nicodemus gelezen. Wat een wonderbaarlijk evangelie. Het verteld uitgebreid over onze Heer zijn laatste dagen en vervolgens een getuigenis van twee opgestane heiligen (je weet wel, die na Jezus' opstanding ook opstonden en in Jeruzalem kwamen) en dezen vertelden hoe zij in het dodenrijk waren en hoe Jezus daar kwam en de poorten opende en alle voorvaderen naar de Hemel gingen, zelfs Adam. Ik vind het erg jammer dat deze niet in de Bijbel is opgenomen.Sommige van deze verhalen reflecteren wel tradities die een rol zijn gaan spelen in de theologische ontwikkeling van de theologie in de tijd van de Kerkvaders en daarna in de Middeleeuwen.Bijvoorbeeld Jezus die het Dodenrijk intrekt en daar de poorten breekt is wel invloedrijk geworden. Dit is wat er in feite gevierd wordt op Stille Zaterdag. In het Engels taalgebied wordt dit thema aangeduid met de mooie naam "the harrowing of Hell". Je ziet het ook terug in de iconografie van de Oosters-Orthodoxe kerken: Hier zie je Jezus staande op de ingetrapte poorten van de hel. Met zijn rechterhand grijpt hij Adam beet en met zijn linkerhand Eva en trekt ze het Dodenrijk uit. Om Hem heen zie je andere profeten en helden uit het Oude Testament. Link naar bericht Deel via andere websites
Davy964 2 Geplaatst 25 augustus 2014 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 augustus 2014 Ik zie in het Nieuwe Testament daar helemaal niets over vermeld. En voordat ik Nicodemus' evangelie las, wist ik er ook niets van. Hoe weet de Oosters-Orthodoxe kerk dit wel? Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 25 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 25 augustus 2014 Ik zie in het Nieuwe Testament daar helemaal niets over vermeld. En voordat ik Nicodemus' evangelie las, wist ik er ook niets van. Hoe weet de Oosters-Orthodoxe kerk dit wel?Mwoah. In de canonieke geschriften is dit idee ook wel terug te vinden maar misschien wat minder expliciet. Het is gewoon een traditie die sinds de vroegste tijd bij de christenen leefde. 1 Petrus 3:18-20 Ook Christus heeft eens en voorgoed geleden voor de zonden, de rechtvaardige voor de onrechtvaardigen, om u tot God te brengen. Hij is gedood naar het lichaam, maar tot leven gewekt door de Geest. Zo ging Hij heen en predikte voor de geesten in de kerker, die destijds weigerden te gehoorzamen, terwijl God geduldig wachtte, in de dagen dat Noach de ark bouwde. In de ark bleven slechts enkelen, niet meer dan acht personen, behouden te midden van het water. 1 Petrus 4:6 Daarom is ook aan gestorvenen het evangelie verkondigd, opdat zij bij God zullen leven door de Geest, ook al zijn ze bij de mensen geoordeeld naar het lichaam. Filippenzen 2:9-10 Daarom ook heeft God Hem hoog verheven en Hem de naam verleend die boven alle namen staat, opdat in de naam van Jezus iedere knie zich zou buigen, in de hemel, op aarde en onder de aarde. Efezen 4:7-10 Maar aan ieder van ons afzonderlijk is de genade verleend naar de maat van Christus’ gave. Daarom staat er: Door naar den hoge op te stijgen heeft Hij gevangenen meegevoerd en gaven uitgedeeld aan de mensen. Hij is opgestegen: wat betekent dit anders dan dat Hij eerst in de diepte is afgedaald tot op de aarde? Hij die is neergedaald, is dezelfde die ook is opgestegen, hoog boven alle hemelen, om alles te vervullen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten