Spring naar bijdragen

Lukas 12:47-48, gradaties in de hel?


Aanbevolen berichten

Nee, deze twee verzen gaan er over dat als je weet wat de meester van je vraagt maar het niet doet dat je zwaardere straf te verduren krijgt dan wanneer je niet weet wat de meester wil. In de meeste gevallen zal als de slaaf het echt niet wist hij zelfs geen straf krijgen.

Het is dus een vergelijking waarbij Jezus aan geeft dat de intentie waarmee je dingen doet belangrijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Lukas wordt gesproken over vele en weinig slagen. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Is het aantal slagen dat je in de hel gaat krijgen?

Het beeld is een beeld; namelijk van een ontrouwe dienstknecht die wordt geconfronteerd met zijn ontrouw door de heer.

de uitleg staat er direct achteraan: En een iegelijk, aan wie veel gegeven is, van hem zal veel geëist worden; en wie men veel toevertrouwd heeft, van hem zal men overvloediger eisen.

Het betekent dus heel simpel dat de lat hoger komt te liggen naarmate er meer kennis is (meer toevertrouwd is). Dat zegt in mijn beleving iets over de omgang met het leven in gebrokenheid nu. Het is hetzelfde beeld als van de molensteen die om de hals wordt gelegd indien iemand met geestelijke kennis of macht goedwillenden ten val brengt. Daardoor worden degenen met meer kennis niet heersender, maar nederiger. Als het goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke ik las dit van het meeste is liefde van de heer Bell dacht ik. Ik wilde eigenlijk vragen: in de hel zijn er toch gradaties in straffen? Ik vind het typisch dat dat de rijke man in de vlammen bij Lazures alleen maar wat water vroeg voor zijn top van zijn tong en vinger. Als je in het vuur loopt zou je denk ik eerder om een grote douche water vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke daad wordt zorgvuldig gewogen. Maar het nut van louteren is niet om een straf naar maat te geven, maar om een waardering naar maat te geven. Echter nog altijd geldt, dat afstand tussen de mens en God voelt als een zware straf zodra er kennis is van de realiteit van God. Dus je kunt het proces van louteren en wegen tot waardering evengeod ene proces van strafbepaling en strafoplegging beschouwen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat we dan iets van het essentiële hebben gemist. Ergens zegt Jezus ook over Sodom en Gomorra, dat het die steden in de dag van het oordeel beter af zou gaan dan de joden, aangezien Sodom en Gomorra als stad nog steeds zouden bestaan als in haar de tekenen waren gedaan die aan de joden zijn gedaan. Opnieuw zie je dus een maat van kennis die wordt toegerekend als louteringselement aan degenen die het hebben verkregen, in dit geval de joden.

Ik kan zo zonder concrete tekst dus niet goed plaatsen hoe er verschillen zouden zijn van straffen in de hel. Meer of minder hel biedt geen nut. Maar meer of minder nabijheid tot God wel en meer of minder openbaring hoe de mens omgaat met wat God geeft wel. Het het beeld van Lazarus, was volgens mij toch echt een beeld. Hoewel ik er wel vanuit ga dat de hel het meest wordt gekenmerkt door kennis van het heerlijke, dat node wordt gemist.

Alles wordt dus aan het einde gewogen. Maar wat er dan toe doet is wat het was waarop we worden gewogen. Dat gaat over het hier en nu in ons huidige leven.

Rom.2:5 Doordat u zo hardleers bent en niet tot inkeer wilt komen, maakt u dat de straf waartoe God u veroordeelt op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert, alleen maar zwaarder wordt.

5 Maar naar uw hardigheid, en onbekeerlijk hart, vergadert gij uzelven toorn als een schat, in den dag des toorns, en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods.

Twee vertalingen. De ene spreekt over een grotere straf, en de andere over toorn verzamelen die tot gelding komt in de dag des oordeels. Opnieuw ligt de klemtoon bij het gedrag nu, en een nut tot het goede dat er overigens is.

Ik kan het op dit punt best verkeerd of te ongenuanceerd zien, dus ik hoor graag andere gedachten.

Ps.66:10

Want Gij hebt ons beproefd, o God! Gij hebt ons gelouterd, gelijk men het zilver loutert;

Dan.11:35

En van de leraars zullen er sommigen vallen, om hen te louteren en te reinigen, en wit te maken, tot den tijd van het einde toe; want het zal nog zijn voor een bestemden tijd.

Zach.13:9

En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.

Mal.3:3

En Hij zal zitten, louterende, en het zilver reinigende, en Hij zal de kinderen van Levi reinigen, en Hij zal ze doorlouteren als goud, en als zilver; dan zullen zij den HEERE spijsoffer toebrengen in gerechtigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Zo alle goede vruchten die u eet zal goed tot spijs zijn,alle slechte vruchten die u eet zal u in de hel werpen.

Elke vrucht kenende zijn eigen goed of kwaad,komenden van elke boom op aard.

Gij draagt toch amandelen? en gij draagt een adam appel? u zijt een boom een gelijk de vruchten op aard aan al die u gegeten heeft gelijk.

U bloed stamt af van deze boom voor u, en van wat zij gegeten hebben goed of slecht,zo de stambomen werden opgericht.

Die zijn vruchten verdord zijnde baren slechten vruchten,zij die goede dragen baren goeden vruchten.

goed vruchten baren goed goeden en zo baren zij Boom amen.

Zo baarden zij de ouden en de nageslachtenmiss van adam en eva levend de deze dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
In Lukas wordt gesproken over vele en weinig slagen. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Is het aantal slagen dat je in de hel gaat krijgen?

Jezus liet uitkomen dat iemand die grotere verantwoordelijkheid heeft maar zich er niet van kwijt, laakbaarder is dan iemand die zijn verplichtingen niet zo goed kent of begrijpt. De bestraffing van zo iemand, ofte wel het aantal „slagen†dat hij ontvangt, zou overeenkomstig zijn mate van verantwoordelijkheid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het woord "hel" wordt hier nergens gebruikt. Hel is doorgaans de vertaling van het woord dodenrijk, ( hades of sheool) daar is wel gradatie in positie maar niet in straf. De straf is pas aan de orde als men zal verschijnen voor de Grote Witte Troon ten tijde van de Jongste Dag.

Deze gelijkenis gaat over trouwe en ontrouwe dienstknechten.

Later wordt ergens gezegd in Mattheus 25 vers 21 : "Gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest over veel zal ik u zetten , ga in in de vreugde uws heeren".

Het heeft zoals alle gelijkenissen altijd te maken over het ingaan in het koninkrijk.

Het woord slaan wordt eerst gebruikt als de heer weg is en de ene dienstknecht ging de dienstmaagden en dienstknechten slaan. En dit was niet laakbaar ,dus wachtte hem een straf met gelijke munt. De dienstknecht die zijn taak in vertrouwen aan zijn heer heeft volbracht die zal niet geslagen worden. Zoals alle gelijkenissen gaat het over de Heer die naar het buitenland vertrekt en Zijn dienstknechten een taak toebedeeld en die uitvoering dan wel werken zullen beoordeeld worden, maar met de hel heeft dit niets van doen, ik haal het er niet uit tenminste. Lees het voorafgaande, het wachten op de wederkomst als dienstknechten die zullen waken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid