Spring naar bijdragen

Beginnen met lezen


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Allereerst wil ik me verontschuldigen als dit onderwerp hier verkeerd staat.

Maar ik kon er geen ander forumonderdeel voor vinden.

Ik ben al jaren bezig met het lezen van stukjes van de Bijbel.

Dat vind ik heerlijk om te doen.

Maar ik zit met een vraag, en wel als volgt:

Er zijn zo veel Bijbelboeken, en door o.a. mijn beperking, kan ik niet overzien hoe ik het wil lezen.

Dus eigenlijk wil ik alles wel lezen, maar dat word me teveel.

Heeft iemand voor mij een soort, tja, plannetje om de meest mooie passages (heet dat zo?) te beginnen met lezen.

Het hoofdprobleem is dus dat ik niet weet waar ik zal beginnen met lezen... :?

Snap je?

Ik ga zo mijn hoofd ten ruste leggen, dus ik probeer morgenochtend weer hier te komen om de reacties te lezen.

Je mag me altijd een PM sturen, dat is geen probleem.

Nogmaals, hoop ik geen regels te hebben overtreden.

En als zo, dat hoop ik dat jullie mij dat vergeven.

Nog een fijne avond!

Groeten, Rik

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan misschien goed voor je zijn om de Schrift niet als één massief dik boek te zien. Het zijn 66 of 73 vrij dunne boekjes, die je rustig één voor één kunt doorlezen. Net zoals de boer niet honderd stenen van zijn akker hoeft te halen, maar slechts elke dag twee stenen, zodat hij na vijftig dagen een schone akker heeft.

Wat ik zelf doe is in feite vrij eenvoudig: ik lees na het ontbijt en na het avondeten één hoofdstuk (of een deel ervan bij érg lange hoofdstukken, zoals Psalm 119). Meer niet. Ik ben begonnen in Genesis en eindig dan dus in Openbaringen. En dan begin ik gewoon weer opnieuw. Zo ben ik al een paar keer de Schrift rondgegaan en elke rondgang duurt ongeveer zo'n anderhalf jaar (slechts een schatting, houd het niet echt bij of zo).

Ik sla geen hoofdstuk en geen boek over en lees gewoon zoals je een boek leest: de saaie stukken snel scannend, de interessante stukken al wat langzamer. En wat saai en interessant is, dat zal elke keer weer anders zijn, dat hoef je niet van tevoren te bepalen. Je hoeft alleen maar te lezen. Je moet dan ook niet ineens méér hoofdstukken gaan lezen op een dag, of minder. Nee, twee hoofdstukken na twee maaltijden, meer niet.

In combinatie met het regelmatig bezoeken van erediensten in de kerk waar je behoort, het dagelijks bidden, het eventueel lezen van boeken over de bijbel die je interessant lijken en het stellen van je vragen op dit forum ;), kun je zo prima de Schrift leren kennen zonder allerlei ingewikkeld en intensief gedoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is audioboek een optie?

Nee, helaas niet.

Het kan misschien goed voor je zijn om de Schrift niet als één massief dik boek te zien. Het zijn 66 of 73 vrij dunne boekjes, die je rustig één voor één kunt doorlezen. Net zoals de boer niet honderd stenen van zijn akker hoeft te halen, maar slechts elke dag twee stenen, zodat hij na vijftig dagen een schone akker heeft...

Bedankt voor de tip.

Maar ik kan het opbrengen om elke dag "verplicht" te lezen.

Dat breekt me op na een paar dagen...

misschien is een dagboekje een leuk idee. Dan lees je elke dag een klein stukje in de bijbel, en daar staat dan vaak ook een overdenking bij :)

Dit lijkt mij ook een leuk idee.

Maar hoe bedoel je dat precies?

Zijn er dagboeken te krijgen met Bijbelse teksten er in, of zit ik nou helemaal in de verkeerde richting te zoeken?

In ieder geval, allen bedankt voor het lezen en beantwoorden van mijn vraag.

Groeten, Rik

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een dagboekje heeft vaak iets van een thema of onderwerp per dag. Dan lees je daar een stukje uit de bijbel bij, en dan is er wat uitleg of iets dergelijks, het ligt heel erg aan welk boekje je hebt hoe het precies werkt. Je kan het zien als een korte bijbelstudie elke dag. Maar dit is een voorbeeld: http://www.bol.com/nl/p/bijbels-dagboek ... 005454252/

(ik weet niets van deze af verder)

Je hebt ook speciale dagboeken voor jongeren. Google gewoon eens op 'bijbels dagboek'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dit lijkt mij ook een leuk idee.

Maar hoe bedoel je dat precies?

Zijn er dagboeken te krijgen met Bijbelse teksten er in, of zit ik nou helemaal in de verkeerde richting te zoeken?

In ieder geval, allen bedankt voor het lezen en beantwoorden van mijn vraag.

Groeten, Rik

Er zijn zeker dagboeken met korter of lange teksten beschikbaar, voor jong en oud.

Google of een bijbel kiosk is hierin je grote vriend :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid