Spring naar bijdragen

Wat is dat nu eigenlijk zondigen??


Aanbevolen berichten

Een voorbeeld. Je hebt net een paar euro’s gepind en laat (zoals ik dat nog wel eens doe) je geld in de pinautomaat zitten. Geld weg. Waarom noemen we dat zonde? Heel eenvoudig: omdat het geld zijn doel mist. En in dit voorbeeld was het, hoewel ik het iedereen gun, de bedoeling dat dat geld door mij zou worden uitgegeven en niet door iemand anders! Ook als wij bijvoorbeeld iets kostbaars op de grond stuk laten vallen, noemen wij dat zonde. Het doel was niet duizend losse stukjes, maar een geheel dat ergens voor geschikt is.

Zondigen betekent: je doel missen. En dat is precies de situatie van de natuurlijke mens (Adamiet). Hij mist doel. God heeft namelijk iets anders voor hem in gedachten dan slechts zo’n 70 à 80 jaar leven op deze aarde en daarna niets. Hij wil dat wij het nieuwe, eeuwige leven ontvangen; een eeuwige relatie met Hemzelf. God heeft Zijn Zoon aan de mensheid aangeboden voor dit doel. De mogelijkheid om verbonden te worden aan een andere Mens: Jezus Christus.

1 Johannes 5 : 20

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Een gelovige heeft een nieuwe natuur gekregen.

1 Johannes 5 : 18

18 Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet.

Als je dit goed in je laat doorwerken begrijp je steeds beter wat bedoeld wordt met het Bijbelse "zondigen". Als wij ons leven ter beschikking stellen van de oude natuur, stellen wij het op dat moment niet ter beschikking van iets anders. Of, liever gezegd, ter beschikking van Iemand anders. En dat is zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een voorbeeld. Je hebt net een paar euro’s gepind en laat (zoals ik dat nog wel eens doe) je geld in de pinautomaat zitten. Geld weg. Waarom noemen we dat zonde? Heel eenvoudig: omdat het geld zijn doel mist. En in dit voorbeeld was het, hoewel ik het iedereen gun, de bedoeling dat dat geld door mij zou worden uitgegeven en niet door iemand anders! Ook als wij bijvoorbeeld iets kostbaars op de grond stuk laten vallen, noemen wij dat zonde. Het doel was niet duizend losse stukjes, maar een geheel dat ergens voor geschikt is.

Zondigen betekent: je doel missen. En dat is precies de situatie van de natuurlijke mens (Adamiet). Hij mist doel. God heeft namelijk iets anders voor hem in gedachten dan slechts zo’n 70 à 80 jaar leven op deze aarde en daarna niets. Hij wil dat wij het nieuwe, eeuwige leven ontvangen; een eeuwige relatie met Hemzelf. God heeft Zijn Zoon aan de mensheid aangeboden voor dit doel. De mogelijkheid om verbonden te worden aan een andere Mens: Jezus Christus.

1 Johannes 5 : 20

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Een gelovige heeft een nieuwe natuur gekregen.

1 Johannes 5 : 18

18 Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet.

Als je dit goed in je laat doorwerken begrijp je steeds beter wat bedoeld wordt met het Bijbelse "zondigen". Als wij ons leven ter beschikking stellen van de oude natuur, stellen wij het op dat moment niet ter beschikking van iets anders. Of, liever gezegd, ter beschikking van Iemand anders. En dat is zonde.

1 Joh 3:4

Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid.

1 Joh1:8 -10 / 2:1-2

Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alle En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft. en voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"...Wie uit God geboren is, zondigt niet ..." 1 Joh. 3:9

Wie gelooft in Christus, heeft twee persoonlijkheden. Dat "dubbelleven" kan hem verwarren. Daarom moet hij zichzelf leren zien, zoals God hem ziet. Zijn nieuwe leven (door wedergeboorte) is geborgen in Christus en vrij van zonde. De oude, vleselijke mens zondigt, maar is voor God dood. Daarom mag de christen zijn natuurlijke status als "afgelegd" beschouwen. Worstelt hij tòch met een schuldgevoel, wegens in zijn lichaam bedreven zonden, dan mag hij die belijden in de zekerheid van vergeving. Wetend dat hij in een nieuw lichaam zondeloos zal zijn.

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." 1Joh. 1 : 8 - 10

"Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld." 1Joh.2:1,2

Inleiding

Het bijzondere van dit Schrifgedeelte is dat hier op een wat moeilijke wijze gesproken wordt over twee verschillende dingen die niet eenvoudig met elkaar in overeenstemming te brengen zijn. Aan de ene kant wordt gezegd: "Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is niet in ons". Aan de andere kant wordt in hetzelfde schriftgedeelte gesproken over de vergeving van zonden die wij hebben ontvangen in de Here Jezus Christus. Hij is volgens hoofdstuk 2 : 1 onze Voorspraak (letterlijk Trooster) bij de Vader.Hij is de Rechtvaardige Die immers, volgens vers 2, verzoening is voor onze zonden. Dat wij zondaren zijn en gezondigd hebben staat derhalve tegenover dat wij Iemand hebben die onze zonden wegneemt.

Lees hier verder... http://www.bijbels-panorama.nl/S39_twee_naturen.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
een ieder die de zonde doet (is de oude mens) dus niet de wedergeboren kinderen want die zijn dood voor de zonde en in Christus Jezus Volmaakt !!!!

Het is niet zo eenvoudig als je het hierboven stelt.

Het is echter wel zo dat op het ogenblik dat hij die wedergeboren is en in zonde valt, het de “oude mens “ is die op dat moment terug de overhand krijgt.

Dit betekent dan ook dat iemand die christus aanneemt en zich laat dopen Niet zijn oude gevallen natuur verliest maar wel de Hulp krijgt van de H.Geest om deze natuur in bedwang te houden en te beheersen.

Bij de doop blijft deze natuur nog steeds aanwezig en zal hij dus de “wedergeborene†het nog steeds moeilijk maken. Waardoor de noodzaak blijft om iedere dag opnieuw zich weer aan God te onderwerpen en zijn hulp in te roepen.

Het is ook daarom dat Paulus in de brief aan de Romeinen schrijft.

ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. 15 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. 16 Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. 17 Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn studies waar ik als kind van God volkomen achter sta en toets aan de Bijbel :)

Ik ga liever niet in discussie omdat mijn ervaring is dat Christenen elkaar om de oren slaan en een ja nee verhaal word. Ik geef gewoon graag Gods Woord door en dan is het aan de mensen zelf of ze daar in mee gaan of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Het zijn studies waar ik als kind van God volkomen achter sta en toets aan de Bijbel :)

Ik ga liever niet in discussie omdat mijn ervaring is dat Christenen elkaar om de oren slaan en een ja nee verhaal word. Ik geef gewoon graag Gods Woord door en dan is het aan de mensen zelf of ze daar in mee gaan of niet.

Mooi verwoord en goed onderwerp om bij stil te staan.

Ik vind het persoonlijk nog fijn te vermelden dat een Christen die een andere Christen om de oren slaat zich daarmee niet bepaald overleverd aan Christus, maar aan zichzelf, het vlees dus. We zijn kinderen van Christus en niet Christus/God zelf en we behoren elkaar ten aller tijde in de waarde te laten; als uitgangspunt heeft ieder kind van God niet te vergeten ook een persoonlijke band met God (al dan niet middels de bijbel), waarin hij of zij zelf wel leert in het contact met God wat wel of niet goed is in zijn/haar leven. Ik vind het dan ook zinloos en oneerlijk als Christenen elkaar bekritiseren op punten waar men het niet eens zou zijn met elkaar, waarbij vooral 'het uiten van het beter weten dan de ander' centraal zou komen te staan; dat is jammer en deze trots hoort niet in het ware geloof thuis.

We zijn broeders en zusters van elkaar; sta altijd open om te leren en blijf zelf dicht bij Gods Woord staan, laat de autoriteit en waarheid aan de bijbel over en er kan eigenlijk geen ruzie zijn... als je je dus over laat aan Gods Woord en Gods bewegingen. Als kind van God laat je het oordelen aan God over; God beweegt, jij als Christen beweegt mee en de bijbel verkondigt. Geen kind van God is hetzelfde en geen kind van God heeft hetzelfde persoonlijke leven; respect voor elkaar dus. Ieder kind van God richt zijn/haar leven in naar zijn/haar visie, passend bij zijn/haar leven (karakter, talenten, noem maar op), iedereen op zijn manier in de naam van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het doel van de mens is zijn hemelse schepper te eren, en een leven te leiden dat een gunstig licht werpt op zijn Maker.

Alles wat daar van afwijkt is zonde (=dat doel dus missen).

(Prediker 12:13) Het slot van de zaak, nu alles is gehoord, is: Vrees de [ware] God en onderhoud zijn geboden. Want dit is de gehele [verplichting] van de mens.

Aangezien we naar Gods beeld en gelijkenis zijn geschapen kunnen we volgens Zijn wil leven. Maar dat is geen eenvoudige taak. We leven constant onder de invloed van Satan en zijn demonen, want hij is de heerser van deze van God vervreemde wereld.

- (Johannes 14:30) . . .Ik(Jezus) zal niet veel meer met U spreken, want de heerser(Satan) van de wereld is op komst. En hij heeft geen vat op mij,

- (Openbaring 12:9) . . .Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Sa̱tan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd. 

PS

Wedergeboorte: alleen de ware God bepaalt wie wedergeboren wordt, in tegenstelling tot wat vele christenen denken dat zij zelf bepalen of zij wedergeboren worden.

Trouwens is het zo dat maar een kleine groep christenen wedergeboren wordt in de "herschepping" als ze tot hemels leven (als geest) worden opgewekt.

Deze met de geest gezalfde christenen zullen met Jezus regeren als koningen, priesters en rechters van de gehoorzame mensheid en dat 1000 jaar.

- Jezus zei: „In de herschepping, wanneer de Zoon des mensen plaats neemt op zijn glorierijke troon, zult gij die mij zijt gevolgd, ook zelf op twaalf tronen zitten en de twaalf stammen van Israël oordelen.â€

- (Filippenzen 3:20) . . .Wat ons betreft, ons burgerschap bestaat in de hemelen, uit welke plaats wij ook vurig een redder verwachten, de Heer Jezus Christus, 

(1 Johannes 2:1-3) 2 Mijn kindertjes, ik schrijf U deze dingen opdat GIJ geen zonde begaat. Mocht iemand niettemin een zonde begaan, dan hebben wij een helper bij de Vader, Jezus Christus, een rechtvaardige. 2 En hij is een zoenoffer voor onze zonden, echter niet alleen voor de onze, maar ook voor die van de gehele wereld. 3 En hierdoor weten wij dat wij hem hebben leren kennen, namelijk indien wij zijn geboden blijven onderhouden. 

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
"...Wie uit God geboren is, zondigt niet ..." 1 Joh. 3:9

Wie gelooft in Christus, heeft twee persoonlijkheden. Dat "dubbelleven" kan hem verwarren. Daarom moet hij zichzelf leren zien, zoals God hem ziet.

Zijn ogen geven hem dus twee persoonlijkheden voor ogen: een oude verwerpelijke persoonlijkheid, en een nieuwe persoonlijkheid vrij van zonde.

Zijn nieuwe leven (door wedergeboorte) is geborgen in Christus en vrij van zonde. De oude, vleselijke mens zondigt, maar is voor God dood. Daarom mag de christen zijn natuurlijke status als "afgelegd" beschouwen.

Hij heeft twee persoonlijkheden voor ogen: een oude verwerpelijke persoonlijkheid, en een nieuwe wedergeboren persoonlijkheid. De oude persoonlijkheid is niet alleen voor God dood, maar ook voor hemzelf. Die dode persoonlijkheid is niet geheiligd, of zo, maar deze is afgelegd. Afstand van genomen. Gekruist. En volledig wordt de wil en de eigen geest toegewijd aan de nieuwe persoonlijkheid. Het afgelegd beschouwen is dus geen goedmaker in onverschilligheid, maar een normatieve actie tot breken en niets meer mee te maken willen hebben.

En in dat normatieve licht is er geen enkele zonde die je nog tegengeworpen kan worden. Want je bent gewassen. Het verschil tussen zonde doen die er niet meer toe doet, en zonde doen die er alles toe doet, is gelegen in je eigen wil: wie tegen zijn eigen wil zondigt is vrij. Maar wie hartelijk wil zondigen, is reeds schuldig voor de wet vanaf het eerste kiempje van die gezindheid.

Worstelt hij tòch met een schuldgevoel, wegens in zijn lichaam bedreven zonden, dan mag hij die belijden in de zekerheid van vergeving. Wetend dat hij in een nieuw lichaam zondeloos zal zijn.

Inderdaad. Het belijden van de zonde is het erkennen van de zonde dat deze niet goed is maar verwerpelijk, en geen plaats heeft in de tempel van God. Op dat moment wordt de tempel gereinigd en geheiligd door de gezindheid van je geest.

Deze gezindheid verdraagt zich niet met de gezindheid om de zonde te omarmen en erin te blijven leven. Wat je kruist en wegwerpt en afstand van neemt, dat blijft je volgen, maar dan wel als kruisweg, niet als brede weg van bevrijding in onverschilligheid van hetgeen die weg je allemaal biedt. Christus volgen is opzettelijk en demonstratief voor de ogen van God en de engelen een lijdensweg kiezen. Dat kan alleen iemand doen die in God gelooft, en God nog méér in het hart heeft gesloten dan de invloeden van de wereld om hem heen.

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons." 1Joh. 1 : 8 - 10

En daarom is er werk aan de winkel. Elke dag opnieuw een dag van een wedergeboorte van de natuur van God. Elke dag opnieuw een schone lei als woonde je in het paradijs. Elke dag opnieuw een frisse nieuwe ziel dat God in de ogen kijkt en uit durft te spreken: ik ben van U, en Uw wil is mijn behagen.

Veel mensen bereiken dat stadium niet verder dan in het gebed. En andere mensen gaan kruiswegen en volharden op de goede weg. De vrouwelijke weg is de weg van trouw stug doordoen. De mannelijke weg is de weg van hard hollen en fel strijden, om vervolgens net zo hard te dwalen en te zondigen. En gelukkig is niets zwart-wit, en heeft vergeving op bekering het laatste woord.

Vergeving is iets dat je wordt gegeven omdat je erom vraagt. Wie niet om vergeving vraagt, kan niets vergeven worden. Maar wie vergeving vraagt, die heeft dus ook altijd een emotie van spijt en het liever anders gezien hebben. Dat geeft de basis van recht komen te staan voor God, en tot zijn troon mogen komen. Niemand kwalificeert daarvoor. Nee; iedereen kwalificeert daarvoor, want daar is het waar Christus machtige offer al het verschil maakt. Het vraagt om een gezindheid van stoppen, breken, omkeren, en volgen - de goede kant op. Ongeacht of je daadwerkelijk stappen zet de goede kant op. Maar de intentie om niet meer de goede stappen te willen nemen, die maakt dat ook het stoppen, breken, omkeren en volgen, zinloos wordt.

"Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld." 1Joh.2:1,2

Opdat gij niet zondigt. Opdat is een woord dat wijst op een gewenste toekomst. Het is een aansporing. Kennelijk is er volgens Paulus nog een pad te gaan en een wedren te lopen.

Het bijzondere van dit Schrifgedeelte is dat hier op een wat moeilijke wijze gesproken wordt over twee verschillende dingen die niet eenvoudig met elkaar in overeenstemming te brengen zijn. Aan de ene kant wordt gezegd: "Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is niet in ons". Aan de andere kant wordt in hetzelfde schriftgedeelte gesproken over de vergeving van zonden die wij hebben ontvangen in de Here Jezus Christus. Hij is volgens hoofdstuk 2 : 1 onze Voorspraak (letterlijk Trooster) bij de Vader.Hij is de Rechtvaardige Die immers, volgens vers 2, verzoening is voor onze zonden. Dat wij zondaren zijn en gezondigd hebben staat derhalve tegenover dat wij Iemand hebben die onze zonden wegneemt.

Christus is in de Hemel. Hij is onze Hogepriester. Dat is Degene die alles wat wij doen bij God voorlegt en voor ons pleit en aan God laat zien door de ogen van Iemand die zelf mens geweest is, hoe in die brei van menselijke verdorvenheid een heilig en Gode welgevallig dankoffer te onderscheiden is. Alleen het goede telt, want het kwade wordt in Christus' offer weggenomen en zo ver verwijderd van ons, als het oosten verwijderd is van het westen. Maar het goede dat blijft en dat wordt voor God gewogen en beoordeeld en daarin wordt heiliging door Gods Kracht getoond dwars door de mensen heen die overgeleverd waren aan de machten van deze wereld. Ongelooflijk mooi. Eenvoudig, maar zo lastig te volgen dat wie het weet maar aan vlees en wereld verknocht raakt, er in omkomt en niet in staat is om het goede te beredeneren om dat ook te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid