Sarena 0 Geplaatst 7 februari 2014 Rapport Share Geplaatst 7 februari 2014 Hoe is het mogelijk dat God de mens uit GENADE kan rechtvaardigen? Hoe kan Hij de mens genade bewijzen en daarbij rechtvaardig blijven? In de menselijke wetgeving zou dit betekenen: "Gratie verlenen". Gratie verlenen is echter eigenlijk het recht terzijde zetten, want het vonnis wordt niet uitgevoerd. God, de Rechtvaardige, kan nooit gratie verlenen. Zijn recht moet altijd volledig zegevieren. Zijn recht heeft ook getriomfeerd. Hij kan de mens genadig zijn op juridische rechtvaardige grond. Een rechter kan niet iemand anders straffen in plaats van de misdadiger. Jezus Christus, God van alle eeuwigheid, echter heeft zich volkomen één gemaakt met ons zondige mensen. Hij is één plant met ons geworden. Hij is voor ons tot zonde gemaakt (2 Korinthe 5:21). IN HEM waren wij toen Hij het rechtvaardig oordeel Gods onderging. God heeft Zijn Zoon niet gespaard, doch in Hem al wat ongerechtigheid was geoordeeld. Jezus Christus, Gods Rechtvaardige, heeft in volmaakte gehoorzaamheid het werk der verlossing volbracht. God heeft door dit grote werk volkomen genoegdoening ontvangen. God kan nu aan een ieder die in Christus Jezus gelooft, die zich aan Hem toevertrouwt als zijn persoonlijke Verlosser en Zaligmaker, genade bewijzen en de zonden vergeven. Omdat Jezus Christus Zijn kostbaar bloed heeft gegeven, mogen wij, Gods kinderen, nu zeker weten: "Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid" (1 Johannes 1:9). Lees Efeze 1:7-8 Link naar bericht Deel via andere websites
MuFoB 0 Geplaatst 22 november 2014 Rapport Share Geplaatst 22 november 2014 Wat is er rechtvaardig aan wanneer je iemand anders voor jouw zonden/overtredingen laat straffen? Link naar bericht Deel via andere websites
MysticNetherlands 298 Geplaatst 22 november 2014 Rapport Share Geplaatst 22 november 2014 a) Jezus heeft zelf de straf op zich genomen omdat Jezus zo één was met God, heeft Hij/Zij de straf ook zelf op Zich genomen. Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 23 november 2014 Rapport Share Geplaatst 23 november 2014 Zo bezien is er geen sprake van genade, want de straf voor de zonde moest wel degelijk ingelost worden: Er is totaal geen sprake van genade vanuit een rechter. Want de straf voor de zonde was er wel degelijk, maar door een ander ingelost. Zoals de zonde van een kind wel wordt berecht, het heeft tenslotte die ruit ingegooid, maar door de ouders wordt ingelost, want zij dienen te betalen. Wie kent niet de uitspraak?: Genade voor recht laten gelden. Dan heb je het wel over iets anders. Daar is geen sprake van vlg. het onderwerp van topic starter. De zonde moest tenslotte betaald worden. Link naar bericht Deel via andere websites
noachiet 0 Geplaatst 23 november 2014 Rapport Share Geplaatst 23 november 2014 Bovendien is de strafmaat niet hetzelfde. De straf voor de mens was de eeuwige dood, Jezus heeft daar +- 3 dagen voor gehad. Wij mensen zouden als straf door God worden verlaten. Jezus laatste kruiswoord was: vader in uw handen beveel ik mijn geest = niet verlaten. Kortom, deze rechter meet met 2 maten. Link naar bericht Deel via andere websites
eclammers 0 Geplaatst 6 december 2014 Rapport Share Geplaatst 6 december 2014 Wat is er rechtvaardig aan wanneer je iemand anders voor jouw zonden/overtredingen laat straffen? Goddelijke gerechtigheid vereist dat wat er verloren is gegaan wordt vergoed, terugbetaald of vereffend. Want de ware God heeft alles volmaakt (compleet) gemaakt. In dit geval is het eeuwige leven van een mens (Adam) verloren gegaan doordat Adam zondigde en uiteindelijk stierf. Er moest dus een volmaakt en zondeloos offer worden gebracht om de balans weer in evenwicht te brengen en de mens weer een nieuw begin te geven. Een offer dat precies goed is en precies de waarde heeft van datgene wat verloren is gegaan. Daarom kan Jezus Christus ook "de tweede Adam" worden genoemd. Het Hebreeuwse woord voor Losprijs 'kofer' wordt ook gebruikt voor de teerlaag die moest worden aangebracht op de ark om het volledig waterdicht te maken en het hout te bedekken. Maar het idee van volledig bedekken (afsluiten), 'kofer', had men ook bij het deksel dat de Ark des Verbonds toesloot. Ezra en Paulus spreken over het 'verzoendeksel' in 1Kron. 28:11 en Hebr.9:5. Bovendien wijzen alle boeken uit de Hebreeuwse geschriften vooruit naar een volmaakt slachtoffer dat ter vervanging zou dienen voor alle dierenoffers die moesten worden gebracht onder de Wet. Deze Wet was dus zoals Paulus beredeneerde "een leermeester die tot de Christus leidt". Bijgevolg is iedereen die het offer van Christus aanvaardt en naar zijn en Gods wetten leeft aanvaardbaar voor God en hij/zij komt in aanmerking voor eeuwig leven...... (Johannes 3:16) Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben. fijn weekend, Ed Link naar bericht Deel via andere websites
Maria K. 51 Geplaatst 6 december 2014 Rapport Share Geplaatst 6 december 2014 @ Ed Je hebt het over gerechtigheid. En het verhaal van de verlossing omdat Jezus de straf gedragen zou hebben, denken we allemaal wel te kennen. Het gaat nu om "Genade". Daar kun je toch niet over spreken, daar er wel degelijk geboet moest worden. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten