Spring naar bijdragen

Ooit genoeg


Aanbevolen berichten

Zal het ooit genoeg zijn? Toen YouTube nog maar net begon, haalde ze haar inkomen uit advertenties op de pagina’s rondom de filmpjes. De filmpjes zelf kon je dus redelijk ongestoord bekijken. Maar op een gegeven moment begonnen er ook ín de filmpjes kleine advertentiebalkjes te verschijnen. Je kon ze wel wegklikken, en het was ook maar één balkje per filmpje, maar ze verschenen nooit meteen aan het begin. Dat bleek echter niet genoeg.

Al snel kwamen er ook advertenties vóór het filmpje. Sommigen kon je na vijf seconden wegklikken, maar een aantal ook niet. En daar zaten rustig filmpjes van een halve minuut tussen. Bij lange filmpjes kreeg je soms zelfs de keuze: of een reclamefilmpje van een paar minuten kijken, of nu een kort reclamefilmpje en tijdens het filmpje nog een. Al snel verscheen de reclame ook aan het einde van de filmpjes. Dat bleek echter niet genoeg.

Sinds enige tijd kun je de aantekeningen niet meer uitzetten, dus die irritante tekstballonnetjes waar filmpjesmakers vooral SUBSCRIBE!!! mee roepen. En het werd al meteen snel duidelijk waarom YouTube die optie uitzette. Juist, reclameballonnetjes. Nu zijn de aantekeningen wel wegklikbaar gemaakt, maar zo blijf je aan het klikken tijdens het kijken. Zal dit dan genoeg zijn? Ik vrees het niet. Er is namelijk nooit genoeg reclame.

Bij het voetbal waren de reclameborden langs de velden ook niet genoeg. Ze moesten zodra het kon om de zoveel tellen andere advertenties tonen en er moesten ook virtuele reclameborden ín het veld staan, naast de doelen, enkel op televisie zichtbaar. Dat alles wordt goedgepraat omdat het immers gratis diensten zijn. Dus dan moet je al die propaganda voor het adagium KOPEN!!! gewoon maar dulden. Want het is nooit, nooit genoeg.

Het is een bekende truuk die vele bedrijven toepassen. Eerst een gratis dienst oprichten dat heel fijn en prettig werkt, je klanten daarna er zo afhankelijk mogelijk van maken en vervolgens ze opschepen met steeds meer reclame. Interessante vraag is dan of je wel zo kritiekloos moet meewerken aan de verspreiding van propaganda dat nauwelijks christelijk te noemen is. Maar ja, het is soms wel erg moeilijk om van zulke diensten los te komen.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergelijkbaar met de Europeanen die de indianen eerst vrijwel gratis alcohol gaven en ze er vervolgens voor lieten betalen toen ze niet meer zonder wilden/konden, terwijl ook het rest van de levens van die mensen er ondertussen aan onderdoor ging. Het is het idee van het kapitalisme dat de mens alleen maar ziet als een consument waar men geld aan kan verdienen en niet als een persoon die waarde heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, heb AdblockPlus nu ook geïnstalleerd en het werkt inderdaad erg, ja, reinigend. :) De consument slaat dus terug en daar heb ik enkel sympathie voor. Ook voor het feit dat AdblockPlus niet álle reclame meteen blokkeert, maar normale reclame laat staan. Net zoals mijn column(s) niet tegen álle reclame is, maar wel tegen opdringerigheid, de overvloed aan propaganda voor het KOPEN!!! dat nu zo wordt gegenereerd, de nooit aflatende honger naar meer, meer en meer en sluwe marketing om je gegevens ongestraft uit de zak te kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry hoor, maar Youtube is van Google. Het grootste reclame/marketing imperium van de wereld. Het bestaat bij de gratie van reclames laten maken en het verkopen van informatie over hun bezoekers, het liefst zo specifiek mogelijk, zodat ze de diensten kunnen blijven leveren.

Adblock gebruiken is dus net zoiets als geen kijk- en luistergeld betalen ofzo ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Raido, AdBlock biedt ook YouTube de mogelijkheid om niet gedeblokkeerd te worden door de meeste van haar gebruikers, maar om haar reclame voluit te laten zien. De reclame hoeft dan alleen maar aan een paar redelijke eisen te voldoen. En met die eisen (ik heb ze gelezen) is het nog steeds goed mogelijk om gericht te adverteren. Ze kan er dus voor kiezen om gericht, maar ook redelijk en niet hinderlijk te adverteren. Mijns inziens hoeven we niet álles te accepteren, alleen maar omdat het gratis is. Mijn vorige column ging daar ook al over, dat geld geen leermeester moet zijn. Betalen prima, ook door middel van het moeten zien van reclame, maar niet ten koste van alles. Er mogen altijd nog grenzen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sorry hoor, maar Youtube is van Google. Het grootste reclame/marketing imperium van de wereld. Het bestaat bij de gratie van reclames laten maken en het verkopen van informatie over hun bezoekers, het liefst zo specifiek mogelijk, zodat ze de diensten kunnen blijven leveren.

Adblock gebruiken is dus net zoiets als geen kijk- en luistergeld betalen ofzo ;)

Youtube communiceert anders nergens dat je alleen maar filmpjes mag kijken als je ook naar hun reclame kijkt, volgens mij willen ze juist communiceren dat het echt gratis is enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt bij die filters inderdaad opgeven dat je van bepaalde sites wel de reclame wilt zien, bijvoorbeeld als je die site aan inkomsten wilt helpen.

Ook zijn er al sites die detecteren dat je adblock hebt en dan een boodschap weergeven. Zo zit ik de laatste dagen bijvoorbeeld de USA talkshows te kijken (shutdown grappen) en daar krijg ik soms een reprimande: foei je gebruikt adblock. Dan is het beeld 20 seconden zwart, maar daarna begint het echte filmpje wel gewoon.

Ik ben heel erg anti reclame omdat het vrijwel altijd een manier van liegen is. Ik ben iemand die snapt dat het ene product goedkoper is dan het andere en dat dat (als het goed is) aan bv de kwaliteit moet liggen. Ik maak dan een keuze, wil ik duur produkt A kwaliteit of het goedkopere produkt B kwaliteit. In plaats van dat ze dat eerlijk vertellen probeert A te liegen dat het toch zo voordelig is en B probeert te liegen dat het toch minstens net zo goed is.

Dit zijn dan nog de onschuldige leugentjes..

Maar goed, inmiddels ben ik aardig getraind in het omzeilen / negeren van zoveel mogelijk reclame.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Raido, AdBlock biedt ook YouTube de mogelijkheid om niet gedeblokkeerd te worden door de meeste van haar gebruikers, maar om haar reclame voluit te laten zien.
Dat AdBlock dat doet, is prima, maar alle commerciële websites moeten uit hun kosten komen, de meeste websites doen dat door het plaatsen van advertenties en/of het doorverkopen van gegevens. De meeste advertenties zitten gekoppeld aan advertentieplatforms die onderling informatie uitwisselen en gezamelijk aardige profielen weten te bouwen van 'jou'.
De reclame hoeft dan alleen maar aan een paar redelijke eisen te voldoen. En met die eisen (ik heb ze gelezen) is het nog steeds goed mogelijk om gericht te adverteren. Ze kan er dus voor kiezen om gericht, maar ook redelijk en niet hinderlijk te adverteren.
Dat is toch net zoiets als proberen verkopen dat op commerciële TV zenders in primetime geen reclames meer horen te zijn omdat klanten daar meer last van hebben dan buiten primetime? Natuurlijk hebben er meer mensen last van, er kijken meer mensen rond primetime vandaar ook dat mensen daar willen adverteren. Zo ook online, natuurlijk zit er een grens aan, maar slechte reclame is ook reclame ;)
Mijns inziens hoeven we niet álles te accepteren, alleen maar omdat het gratis is.
Nee dat klopt, maar je hebt verder wel betrekkelijk weinig poot om op te staan. Je hebt geen overeenkomst met een website gesloten waarin beschreven staat dat jij vervelende-reclame-loos kunt gebruiken.
Mijn vorige column ging daar ook al over, dat geld geen leermeester moet zijn. Betalen prima, ook door middel van het moeten zien van reclame, maar niet ten koste van alles. Er mogen altijd nog grenzen zijn.
Dat is ook niet echt mijn punt. Ik heb wel een storende, fysieke reclames verwijderd. Ik heb zelfs wel eens een A3-tje over een H&M reclame gehangen, volgens mij met iets als 'wat moet zij het koud hebben' er op o.i.d. ;)

Ik draai Debian 7, wat al aardig scoort op de paranoia schaal van Alhoedje. Mijn Adblock staat op max, mijn browser verteld sites dat ik niet getracked wil worden.

Echter, wie (financieel) gratis diensten wil gebruiken, moet gewoon bedenken dat er ergen toch geld gemaakt moet worden. Gratis is dan meestal 'verkopen van informatie aan derden'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid