Spring naar bijdragen

werken in de koopvaardij


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik zit nu in het laatste jaar van het vmbo en moet over een tijdje een opleiding gaan kiezen.

Het was altijd al mijn droom om als stuurman te werken op een koopvaardijschip, ik had dan ook al een lange tijd in gedachte om de opleiding daarvoor te gaan volgen (die prima haalbaar is).

Maar op een schip ben je vaak een lange tijd van huis (meestal iets van 2 maanden en 2 maanden vakantie).

Dat betekent dus ook dat je 7 dagen in de week werkt, ik weet wel dat bij veel rederijen er op zondag geen werkzaamheden worden uitgevoerd maar er word wel gevaren en wachtgelopen.

Ik weet ook dat er christenen zijn die in deze sector werkzaam zijn.

Bijv: http://www.cip.nl/artikel/13306/Met-de- ... op-de-brug

Ik zou graag jullie mening hierover horen.

Gr. Philip

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij sommige beroepen kom je er niet onderuit om op zondag ook te werken. Denk dan aan boeren, artsen, brandweerlieden, politieagenten, militairen, verkopers, vissers, koks en dus ook mensen die in de koopvaardij werken. Dat lijkt mij geen enkel probleem. Het zijn ook allemaal beroepen waar ook christenen in actief zijn. Maar het gaat om wat jij ervan vindt, jij moet het immers gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat moet prachtig werk zijn om te doen, varen op de zeeën. :) Als daar echt je hart ligt, dan zou het zonde zijn om de opleiding te laten, ja, varen. Mijn advies is om niet te strigent met de zondagsrust om te gaan, daar sommige beroepen nu eenmaal ook zondagswerk vereisen. Uiteindelijk zul je het echter met je eigen geweten moeten bespreken, eventueel met hulp van een geestelijk leidsman binnen je kerk, of een medechristen met wie je meer vertrouwelijk omgaat. Als je kerk het expliciet verbied, dan houd het denk ik wel op, maar als je kerk je daar vrijheid in geeft, dan kun je de opleiding met een gerust hart beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De (christelijke) boer moet ook op zondag zijn dieren verzorgen of de oogst redden als er storm op komst is.

De Urker visser gaat ook niet duimen draaien als ie op zaterdag de haven nog niet bereikt heeft.

etc etc, men past de regels altijd aan aan de praktijk van de arbeid. Dat is een goed calvinistisch gebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk niks, laat dat calvinistische maar weg.

' handen uit de mouwen' , ' stevig aanpakken ', ' in het zweet uws aanschijns uw brood verdienen' etc associeer ik meer met de protestanten dan met de katholieken.

Maar een katholieke boer zal toch ook naar zijn koeien moeten....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn een aantal kerkverbanden met een deputaatschap voor varenden, volgens mij heb ik er laatst nog een artikel over gelezen in de Wekker het blad van de Christelijk Gereformeerde Kerken. Het deputaatschap van de CGK heeft 'Deputaatschap Geestelijke verzorging varenden'.

Andere kerken hebben misschien geen deputaatschappen, maar wel schipperspredikanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid